Mii de călători au fost blocați de ore bune pe Aeroportul Internațional Henri Coandă București, după ce o serie de zboruri programate pentru luni, 8 iulie, au fost anulate. Un membru din echipajul fiecărei aeronave care urma să decoleze s-a declarat „inapt de zbor”.
UPDATE: „Ce ar trebui să se întâmple ca piloții TAROM să se întoarcă mâine la muncă?”, l-a întrebat luni seara jurnalistul Cosmin Prelipceanu, de la Digi24, pe pilotul Cezar Osiceanu care are o experiență de 44 de ani în domeniul aviației.
„E decizia fiecărui pilot, căruia i-a ajuns cuțitul la os. Compania trebuia să asigure piloți de schimb”, a răspuns Osiceanu. Acesta a amintit de diferențele mari de salarii între piloții TAROM și cei de la companii private, precum și de deficitul de piloți de la operatorul național aerian.
UPDATE: „Compania TAROM aflată în fața unei situații fără precedent, aceea de anulare a numeroase zboruri ca urmare a declarațiilor individuale de inapt pentru zbor a personalului de zbor, centralizează pentru toți pasagerii lista cu contacte utile la care aceștia trebuie să apeleze în primul rând, în cazul în care află că zborul lor a fost anulat.
Dacă biletele au fost achiziționate de la un agent de vânzări TAROM trebuie să contacteze agentul de vânzări emitent;
Dacă biletele au fost cumpărate de la agenție proprie TAROM sau de pe site-ul oficial www.tarom.ro, pasagerii sunt rugați să contacteze oricare dintre agențiile TAROM la următoarele numere de telefon:
– Agenția Victoria: 021 204 64 02/08/11/14,
– Agenția Cluj: 0749 277 949,
– Agenția Ploiești: (004) 0244 595 620,
– Agenția Bruxelles: 0032 473 841 576,
– Agenția Chișinău: 0037 322 541 254
– Centrul de Suport TAROM: (004) 021 9978, (004) 0800500 131 (TelVerde), (004) 0371 529 000
– Cairo: +201 558 434 322 sau +201 222 137 016
– Beirut: +961 179 51 01 sau +961 178 99 87
– Amman: +96 265 697 101 sau +96 265 620 264
În prezent, Compania TAROM depune toate eforturile și ia măsurile necesare pentru a reduce impactul pe care această situație l-ar putea avea în planul de călătorie al pasagerilor afectați, iar aceștia vor fi informați despre noile aranjamente de zbor”, a anunțat compania TAROM.
UPDATE: Peste 50 de zboruri au fost anulate luni pe Aeroportul Otopeni.
Cursele anulate până acum sunt: ROT101/2 Otopeni -Cairo- Otopeni, ROT167/8 Otopeni -Beirut- Otopeni, ROT187/8 Otopeni -Amman-Otopeni, ROT701/2 Otopeni - Iași-Otopeni, ROT621/2 - Otopeni - Oradea-Otopeni, ROT261/2 - Otopeni - Istanbul-Otopeni, ROT231/2 - Otopeni - Budapesta-Otopeni, ROT 301/2 - Otopeni - Frankfurt-Otopeni, ROT361/2 - Otopeni - Amsterdam – Otopeni, ROT 381/2 - Otopeni - Paris-Otopeni.
Foto: Lucian Alecu / Shutterstock Editorial / Profimedia
UPDATE: Piloții acuză discrepanțe mari între salariile de la Tarom și cele de la companii private, precum și nerespectarea prevederilor din Codul Muncii în ce privește numărul de ore de zbor. Astfel, un pilot-comandant la TAROM câștigă circa 4.500 de euro, în timp ce un copilot de la Wizair primește 6.000 de euro, iar un comandant de la aceeași companie privată poate câștiga între 10.000 și 12.000 de euro, potrivit unei declarații făcute pentru publicația Europa Liberă de către un pilot-comandant de la compania TAROM. În plus, numărul insuficient de piloți la TAROM, cu un deficit de 80 de piloți, duce la un volum de muncă excesiv pentru cei angajați, spune aceeași sursă. O directivă europeană permite zborul timp de opt zile consecutive urmate de două zile libere, dar Codul Muncii din România limitează acest lucru la cinci zile consecutive de muncă. Cu toate acestea, piloții TAROM au fost obligați să zboare șase până la opt zile consecutive încă din anul 2000.
UPDATE: Un număr de 29 de piloți TAROM au semnat luni declarația prin care se declară „inapți de zbor” pentru 24 de ore, a declarat, pentru Digi24, Alexandru Anghel, reprezentant TAROM.
UPDATE: „De azi noapte înregistrăm declarații de piloți sau copiloți că sunt inapți de zbor, pe mai multe curse. De azi noapte am suplimentat personal și încercăm să găsim soluții. Situația este fără precedent și declarațiile de inapt de zbor continuă”, a anunțat compania TAROM.
Care sunt situațiile în care un pilot poate să se declare „inapt de zbor”, potrivit TAROM:
„Când un pilot de avion de linie se declară „inapt de zbor” pentru 24 de ore, înseamnă că pilotul consideră că nu este în măsură să își îndeplinească atribuțiile de zbor în mod sigur și eficient pentru o perioadă de 24 de ore.
Această decizie poate fi luată din diverse motive, inclusiv:
1. Probleme de sănătate: Pilotul poate avea o afecțiune medicală temporară, cum ar fi o răceală severă, gripă, migrenă sau orice altă problemă de sănătate care i-ar putea afecta capacitatea de a pilota avionul în siguranță.
2. Oboseală extremă: Dacă pilotul este extrem de obosit sau nu a avut suficient timp pentru odihnă, poate decide că nu este în siguranță să zboare.
3. Stres emoțional: Problemele personale sau stresul pot afecta concentrarea și judecata pilotului.
4. Efecte ale medicamentelor: Unele medicamente pot cauza somnolență sau alte efecte secundare care ar putea compromite siguranța zborului.
5. Alte circumstanțe: Orice altă situație care ar putea împiedica pilotul să își îndeplinească responsabilitățile în siguranță”.
UPDATE: O delegație a României la summitul NATO de la Washington, din care fac parte ministrul Apărării, ministrul Afacerilor Externe și Șeful Statului Major al Apărării, s-a aflat luni dimineața în situația de a pierde zborul de legătura spre SUA din cauza protestului de la TAROM, a anunțat Digi24. Armata a pus la dispoziție un avion militar care i-a transportat pe oficiali până la Paris, pentru a ajunge la timp pentru zborul către SUA, potrivit unor surse citate de Digi24.
STIREA INITIALA
„În conformitate cu reglementările internaționale de aviație și politicile interne stricte privind siguranța zborurilor, fiecare dintre cursele respective a fost anulată deoarece un membru din echipajul fiecărei aeronave s-a declarat “inapt de zbor”, fiind în imposibilitatea restabilirii planului de zbor într-un timp atât de scurt. Deciziile individuale ale piloților au fost luate în conformitate cu reglementările în vigoare, pentru a asigura securitatea și confortul pasagerilor și a echipajului”, a anunțat compania Tarom.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu: Am solicitat managementului companiei TAROM să ia urgent măsuri pentru situația actuală!
„Echipa managerială, selecționată în baza prevederilor Ordonanței privind managementul corporativ, are toate pârghiile legale să ia decizii administrative necesare pentru evitarea unor astfel de blocaje și pentru a preveni repetarea lor!
De aceea, echipa managerială trebuie să vină urgent cu un plan eficient de restructurare, prin care să asigure capacitatea operativă a companiei TAROM.
Accentul trebuie pus pe asigurarea personalului navigant și nu pe menținerea în schemă a unor persoane care nu au o contribuție la buna funcționare a TAROM!
Aștept o comunicare publică aplicată și detaliată a Directorului General al TAROM prin care să anunțe soluțiile identificate!”, a scris pe facebook ministrul transporturilor.
in curs de actualizare
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.