Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Mândria de a fi (român)

steag - Călin Georgescu

foto: Daniel MIHAILESCU / AFP / Profimedia

Mândria de a fi român sau de a te asocia cu mândria altora de a fi români își găsește nefericitul echilibru în revolta sau rușinea față de cei care nu se simt mândri sau față de cei care nu sunt la înălțimea unei asemenea mândrii.

A fi mândru că ești român este, de cele mai multe ori, o expresie a resentimentului naționalist. Desigur, vom ști întotdeauna să găsim cuvintele frumoase pentru a masca resentimentul și pentru a refuza naționalismul, dar activarea acestei mândrii este mereu simptomul unei crize identitare. 

Nevoia de a fi mândru de apartenența ta (la neam, la limbă, la religie, la o comunitate mai largă) provine dintr-o nevoie firească de a fi împreună cu ceilalți în ceva mai larg, mai înălțător, mai dătător de sens. Este o nevoie umană, eternă, de comuniune și exprimă dependența noastră reciprocă.

Însă între nevoia de apartenență și mândria de a aparține există o distanță pe care o parcurgem atunci când ne aflăm într-o criză de identitate. Sau când discursurile publice dominante apasă foarte mult pe pedala acestei crize.

Căci mândria de a fi ceva își are, pe partea întunecată, un echivalent: mândria de a nu fi altceva sau faptul de a nu trebui să-ți fie rușine că ești altceva. Adică faptul de a pune bariere între „noi” și „ei”. Atunci când spun „sunt mândru că sunt român”, undeva, într-un colț îndepărtat, se poate auzi ecoul lui „sunt mândru că nu sunt ne-român, chiar anti-român”.

Suplimentul de identitate pe care îl dă mândria de a fi român este sursa naționalismului. Este acea parte în plus din identitate care intră în război cu alte identități, acea parte fără de care nu-ți simți împlinită identitatea ta proprie. Nu doar că sunt român, dar sunt mândru că sunt român.

„Mândria de a fi român” este proteza identitară în vremuri pline de emoție sau de frică, dar și în vremuri sărace, în care nu ne este de ajuns ce suntem, ce facem, ce visăm, ci vrem să fim mai mult. 

Și putem fi mai mult fie extrăgând seva acestui plus din trecut (eroi, fapte vitejești, tradiții, sfinți, scriitori), fie identificându-ne cu români care devin astăzi celebri prin performanțele lor artistice, sportive sau științifice. În această mândrie personală și deficitară a noastră se transferă ceva din gloria acestor celebrități și ne permite să ne ambalăm o identitate nesigură într-un înveliș atrăgător.

Dar identitatea născută din mândria de a fi ceva care nu e în controlul tău este și resentimentară. Pentru că sub mândrie stă multă frustrare acumulată (bunăoară personală: nu ai făcut mare lucru cu viața ta, nu ești mulțumit cu ceea ce ești, nu ai alte forme în care să te afirmi public) sau multă invidie față de performanțele altora.

Sub mândrie poate clocoti de multe ori umilința, respingerea, eșecul, nerecunoscute ca atare și convertite, prin cuvinte alese, prin imagini cosmetizate, în succes sau justificare nobilă a eșecului. Dar ele sunt acolo si sunt periculoase. În mândria prezentată generos se poate ascunde dorința de răzbunare împotriva celor care au atentat vreodată (real sau imaginar) la mândria noastră.

Mândria de a fi român nu este un impuls la acțiune, ci la reacțiune. Prin afirmarea, cel mai adesea stridentă, a acestei mândrii nu ne proiectăm ca o comunitate în viitor, nu ne strângem în jurul unui proiect creativ, ci adoptăm un comportament reactiv, cu spatele la viitor, ca o reacție la o criză sau la o boală (ea însăși reală sau imaginară).

Cel mai adesea i-am auzit afirmând mândria de a fi români pe cei care nu aveau cu ce umple golurile din inteligența, imaginația sau viața lor ori pe cei care voiau să sufoce sub mantia glorioasă a mândriei momente rușinoase din trecut (faptul de a fi fost securist, corupt, condamnat etc.). Politic, revendicarea mândriei de a fi român nu dă naștere patriotismului, ci conduce înspre naționalism și xenofobie, chiar dacă, în amonte, ea fusese doar un sentiment frumos al unor oameni cu cele mai bune intenții.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Adi check icon
    Pentru moment, imaginați-vă câteva mesaje de pe pancartele unor demonstrații vehemente:

    1. Noi suntem mândri că suntem americani, fiindcă nu suntem inferiori altor nații.

    2. Noi suntem mândri că suntem japonezi, fiindcă nu suntem inferiori altor nații.

    3. Noi suntem mândri că suntem negri, fiindcă nu suntem inferiori albilor.

    4. Noi suntem mândre că suntem femei, fiindcă nu suntem inferioare bărbaților.

    Punctele #1 și #2 nu veți avea ocazia să citiți, deoarece ei știu deja că nu sunt inferiori altor nații - așadar, nu are niciun rost să demonstreze contrariul.

    Punctele #3 și #4 se pot citi frecvent și denotă un complex de inferioritate. Fiindcă, dacă gândul că s-ar putea să fii inferior nu ți-a trecut prin minte, atunci nu te-ai mai apuca să încerci să pari altceva sau să demonstrezi contrariul.

    • Like 3
    • @ Adi
      pixel check icon
      dacă tot o dai pe logică și psihologie, explică semnul din profil. nu rimează sau e ipocrizie.
      • Like 0
    • @ pixel
      Adi check icon
      Iată câteva aspecte legate de simbolul anti-comunist pe care l-am ales pentru avatarul meu.
      În primul rând, alegerea unui simbol nu reflectă neapărat o vinovăție sau o legătură directă cu trecutul, ci mai degrabă o poziție clară împotriva unui sistem pe care îl consider problematic. Așadar, simbolul anti-comunist pe care îl folosesc nu înseamnă că mă simt vinovat sau că am fost vreodată comunist, ci că nu accept ideologia comunistă și efectele sale negative asupra societății.

      În al doilea rând, putem face o paralelă cu simbolurile anti-taxe. A avea un simbol care contestă impozitele nu înseamnă că cineva nu vrea să plătească taxe în general, ci că poate fi împotriva unor măriri de taxe sau a modului în care sunt gestionate acestea. La fel, simbolul meu anti-comunist reflectă o opinie critică față de un sistem, nu o ipocrizie.

      Cred că este important să ne exprimăm opiniile și să discutăm despre valorile în care credem, fără a fi judecați pentru alegerile noastre simbolice. Fiecare dintre noi are dreptul să își exprime nemulțumirile și să promoveze idei care consideră că pot aduce o schimbare pozitivă.

      Sper că acest răspuns îți oferă o mai bună înțelegere a motivelor din spatele alegerii avatarului meu și te încurajez să continui discuția într-un mod constructiv.
      • Like 2
    • @ Adi
      pixel check icon
      ce este comunismul?
      • Like 0
    • @ pixel
      Adi check icon
      Comunismul a fost un sistem care promitea egalitate, dar în realitate îi privilegia pe cei de la vârf, lăsând restul să stea la coadă pentru pâine și libertate. Dacă încă întrebi ce e, problema nu e doar la tine, ci și la un sistem de învățământ care, după 35 de ani de la Revoluție, încă nu reușește să explice clar lecțiile trecutului. În esență, comunismul a fost un experiment eșuat al omenirii, unde ideea nobilă de unitate s-a transformat într-o dictatură care controla viețile oamenilor. Să înțelegi comunismul e important, ca să nu îl repetăm. Poate întrebarea ta e ironică, dar răspunsul e serios: învățăm din trecut sau riscăm să îl trăim din nou.
      • Like 2
    • @ pixel
      Gabi check icon
      Faptul că încă întrebi ce e comunismul arată că generația ta vrea să înțeleagă trecutul, iar asta e admirabil. E trist, însă, că nimeni nu ți-a explicat clar până acum. Comunismul a fost mai mult o lecție amară decât un capitol de manual.
      Comunismul era ca o petrecere la care nimeni nu se distra, dar toată lumea trebuia să spună că se distrează, altfel erai dat afară... din petrecere, țară sau viață. Simplu, nu?
      Comunismul e ce se întâmplă când un sistem te învață mai bine să rezolvi integrale decât să înțelegi istoria țării tale. După 35 de ani de la Revoluție, încă avem elevi care ies din școală fără să știe de ce unii stăteau la coadă pentru pâine. Deci, eșecul nu e doar al tău, e și al manualelor de istorie.
      • Like 2
    • @ Adi
      pixel check icon
      ce vârstă ai?
      • Like 0
    • @ Gabi
      pixel check icon
      e trist că tu crezi ce ți se spune. și e și mai trist când faci fix greșeala celor care pierd la alba-neagra, ”ghicind” și pariind tot pe „asta e!:” realizezi?
      • Like 0
  • mg check icon
    ..păi poate scrieți și despre rușinea de a fi român..
    Sau despre mândria de a fi american, cu steagul în curte, pe casă, pe masă..
    • Like 1
    • @ mg
      Rușinea de a fi român este atunci când, călătorind în străinătate, vorbești pe stradă sau în magazin cu prietenii tăi în limba engleză. Să știți că nu sunt puține cazurile.
      • Like 2
    • @ Dan Filip
      mg check icon
      ..desigur, sunt cazuri în care ți-e jenă că ești conațional cu unii sau cu alții.
      Dar când David Popovici.. etc Că tot l-au luat unii la forfecat.. :))
      • Like 0
  • RazvanP check icon
    Sancta simplicitas!
    ÎNTOTDEAUNA este despre "noi" și "ei", cine cred altceva încă mai crede în Zâna Măseluță!
    EI ne-au ținut 17 ani la poarta Schengen-ului, nu NOI am stat!
    • Like 3
  • Întrebarea 1: cati romani mai sunt, dacă mai sunt, in tara asta? Si ce sa faci "pentru tara"? CEva ce poate fi vândut, în folosul vânzătorului, a celor ce-l binecuvântează si-l apara în fata "legilor"? Sa faci ceva pentru a te putea jecmani "preceptorii" pentru a întreține hoarda de bugetari care, in cea mai mare parte, sunt inutili, nesimțiți, obraznici, lacomi, pupile ale "marimilor" ajunse la carma? Care educatie, asta din "romania educata"? Nu, nu este nicio mândrie de a fi roman și nu a fost niciodată. Fiți sinceri cu voi, in intimitate și veți vedea ca am dreptate.
    • Like 5
    • @ Zugravu Mircea
      pixel check icon
      sunt sincer cu tine și alții și zic: nu. n-aș fi scris dar republica ne neagă tuturor dreptul dislike/neplăcut/împotrivă oferindu-mi inutilul (nouă) raportează, pentru că problema moderării le aparține, dacă nu-s sat fără câini.
      cât privește articolul lui nenea contributorele, e o încovoiere a adevărului de menționat în viitor, neapărat. generațiile viitoare, ale unui viitor negândit dar sigur nu imediat, vor învăța la școală, atunci, în ce formă va fi fiind educația, despre cum se comporta presa online în speța doctrinei asumate (în x gradiente), cum mâna ori certa boborul. personal, e spectacular.
      • Like 0
  • Ana Gia Ana Gia check icon
    Mandria de a fi roman pt mine inseamna: sa fac ceva pt tara asta, sa votez mai bine, sa ajut la educatie, sa fiu deschisa spre un viitor mai bun…nicidecum sa ma intorc in trecut!
    • Like 2
    • @ Ana Gia
      Oare merită poporul " roman" sa faci ceva pentru el? Un popor de hoti si pomanagii profitori, fără discernământ?
      • Like 3


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult