Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Marc Areny convertește la Pitești mașini cu motor termic în mașini electrice: „Primesc telefoane încontinuu. Dacă aveți o mașină de suflet, pe care doriți să o păstrați cât mai mult, o puteți converti în mașină electrică”. România sustenabilă

Marc Areny

În timp ce lumea începe să își definească un nou mod mai sustenabil de a trăi și de a face afaceri, giganții industriei auto își stabilesc calendarul după care vor renunța la producția de vehicule pe benzină și motorină și se vor concentra exclusiv pe cea de mașini electrice. Reprezentanți ai celui mai mare producător auto european, Volkswagen, au anunțat recent că vor înceta să mai producă mașini cu motoare termice până la jumătatea deceniului viitor. Decizia vine în întâmpinarea unor schimbări deja anunțate ale legislației europene în domeniu, Comisia Europeană propunând recent un plan ambițios de reducere a emisiilor de carbon în blocul comunitar. Iar o componentă a acestuia este interzicerea vânzărilor de mașini noi de benzină și motorină până în 2035. Trendul pare în acest moment ireversibil. 

Norvegia, care și-a propus un termen limită cu un deceniu mai ambițios, 2025, a devenit anul trecut prima țară din lume în care numărul mașinilor electrice vândute l-a depășit pe cel al mașinilor pe benzină, pe motorină și hibride, luate laolaltă.

În România, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să dețină, după primele 4 luni din 2021, o cotă de piață de 11,6%, care este de 2,1 ori mai mare decât cea pe care o aveau după perioada similară a anului trecut (5,5%), după cum o arată datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule.

Această tendință deschide noi oportunități nu doar pentru giganții pieței auto, ci și pentru businessurile mai mici care găsesc o cale sustenabilă de a răspunde unor nevoi apărute în aceste condiții. Ce faci dacă ai o mașină de suflet a cărei vechime o încadrează într-o normă inadmisibilă de poluare sau al cărui motor și-a atins limita de funcționare? Dacă apreciezi caracterul unei mașini produse în urmă cu 15 ani, dar nu și nivelul de noxe?

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

A făcut prima Dacia Logan electrică

Cu mulți ani în urmă, înainte să vină în România, Marc Areny lucra împreună cu unchiul său la o balastieră din Franța. Acolo camioane și excavatoare se mișcau neobosit și scoteau bani din piatră seacă, iar unchiul său era tare mândru. „Îmi zice mereu: Uite cât muncim noi și ce rezultate avem! Dar eu îi spuneam: Putem face toate astea doar pentru că consumăm mii de litri de motorină pe zi, doar pentru avem motorină la un preț foarte ieftin. Această motorină poartă o responsabilitate”, își amintește Marc Areny. Și, cum nu putea rezolva problema geopolitică și ecologică a milioanelor de barili de petrol extrași, transportați, vânduți și rafinați zilnic la nivel planetar, s-a decis să se concentreze pe un aspect care presupunea o capacitate mai redusă. Capacitatea propriului rezervor.

Și-a adaptat mașina de atunci pentru a funcționa cu ulei uzat de cartofi prăjiți, pe care îl colecta de la restaurante, și-a mers așa câteva zeci de mii de kilometri. Însă, după ce a început să citească cum pot fi transformate mașinile cu motor termic în mașini electrice, s-a decis să-și schimbe abordarea și i-a pus mașinii sale de atunci, un Porsche 944 din 1985, un motor electric. Spre dezamăgirea sa însă, mașina nu a putut fi omologată pentru a circula pe drumurile publice din Franța. 

Absolvent de construcții, Marc Areny a venit ca voluntar în România în urmă cu 10 ani, așteptându-se să găsească o țară aflată cu 50 de ani în urma Franței. Și, chiar dacă acest lucru este valabil pentru ruralul sărac, și-a dat seama că viața din orașe este de multe ori apropiată de cea pe care a lăsat-o în urmă. Dar, mai important, România este țara în care a ajuns să-și împlinească visul. Aici a omologat prima mașină cu motor termic pe care a convertit-o în mașină electrică: o Dacia Logan, a cărei transformare a costat 15.000 de euro.

„Dacă aveți o mașină de suflet, pe care doriți să o păstrați, atunci se poate converti în mașină electrică”

Și astăzi are la atelierul său din Pitești un Logan al cărui motor diesel a fost înlocuit cu unul electric: la 40.000 de kilometri de la conversie, mașina circulă aproape zilnic pe drumurile publice. Însă Marc Areny a renunțat să mai convertească Logan-uri, din cauza profitabilității mici, și se concentrează astăzi pe transformarea unor mașini speciale, precum Porsche și Land Rover Defender.

„Primesc telefoane încontinuu, de la oameni care sunt interesați și le spun mereu același lucru: Dacă aveți o mașină de suflet, pe care doriți să o păstrați cât mai mult, atunci se poate converti în mașină electrică. Dar dacă doriți o mașină electrică pentru a merge zi de zi, că e mai ieftin și nu doriți să poluați, atunci luați o Dacia Spring”, povestește Marc Areny.

Componente electrice de Tesla luate de la dezmembrări

Acesta a înființat la Pitești compania EV România, care se ocupă de convertirea mașinilor termice în electrice și de vânzarea de kituri și oferirea de asistență pentru conversie. Afacerea, pentru care lucrează astăzi 16 oameni, urmează principiile sustenabilității: toate mașinile convertite sunt deja în uz și toate motoarele electrice, bateriile și componentele necesare sunt recuperate de la mașini, date la casat, în special Tesla. Astfel, în proces, sunt folosite foarte puține resurse noi.

Recent, a convertit un Land Rover Defender, a cărui caroserie era în stare foarte bună, dar al cărui motor se apropia de 300.000 de kilometri. „În activitatea noastră, reciclăm componente, aproape nu folosim nimic nou. Folosim motoare și baterii de la masini accidentate, luăm piese de la mașini duse la dezmembrări și le punem la noi”, spune Marc Areny. Mașinile convertite sunt apoi omologate ca mașini electrice și pot circula pe drumurile publice.

Kituri electrice pentru mașinile de safari din Kenya

Prețul unui kit de conversie variază între 10.000 și 40.000 de euro, iar 80% din cifra de afaceri a EV România este reprezentată de vânzarea de piese, majoritatea lor covârșitoare pentru export, Marc Areny.

A vândut kituri în Kenya, pentru a face mașinile 4X4 de safari silențioase și nepoluante, dar și în țări precum Africa de Sud, Japonia, Bangladesh, Venezuela, Liban sau Maroc.

Cei mai mulți clienți sunt profesioniști și s-au specializat în conversia anumitor modele de mașini sau le folosesc pentru bărci. Însă mai sunt și situații în care vinde kituri și unor pasionați, care își convertesc mașina în garajul de acasă. „Majoritatea sunt profesioniști pentru că e multă muncă și îți ia luni de zile ca să fac asta singur. Dar sunt unii care reușesc. I-am vândut un kit unui domn din Anglia când a început pandemia, care mi-a scris după aceea și mi-a mulțumit: Cu kitul vostru am avut ce să fac în pandemie și nu m-am certat cu soția. La fel un domn din Elveția. De obicei, sunt bărbați în vârstă, care au lucrat în domeniu, sunt pasionați și au timp să se ocupe de o mașină”, explică Marc Areny.

Construiește propria mașină electrică de raliuri

La atelierul său convertește nu mai mult de cinci mașini pe an, cele mai recente fiind un Porsche, a cărui transformare a costat 40.000 de euro, și un Defender, a cărui transformare a costat 60.000 de euro.

În această perioadă, Marc Areny se ocupă de un proiect special: construirea de la zero a unei mașini electrice de raliuri. El a coordonat echipa care a creat prima mașină românească de raliuri electrică, un VW Golf GTI cu motor de Tesla.

Acum construiește o mașină nouă, pe care vrea să o facă „să zboare” în competiții. „Va fi o mașină electrică special construită pentru raliuri. Am găsit un partener în Franța și m-a ajutat cu dezvoltarea șasiului, avem o formă nouă, este mașina noastră, inspirată bineînțeles de alte mașini. E brandul nostru și, dacă scoatem un timp bun la viteză în coastă și circuit va fi super. Eu cred că avem ce ne trebuie pentru a fi anul viitor în primii 5. Apoi vreau să scot o mică serie, să mai fac anul viitor 5 mașini de curse”, spune Marc Areny. 

Articolul face parte din seria România sustenabilă, realizată cu susținerea eMAG.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cat e amprenta carbon baterii vs diesel pt durata de viata a baterior?, dupa discutam daca e verde us durata deplasarii pt mai mult de 100 km
    • Like 1


Îți recomandăm

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult

RetuRO

Sunt pline rețelele sociale cu postări ale oamenilor care descriu că simt furie, frustrare, neputință, când văd deșeuri în Lacul Roșu sau lacul cu nuferi din Ipoteștii lui Eminescu, în stațiuni montane sau pe litoral. Le vedem peste tot - pe stradă, pe marginea drumurilor naționale, în tren, din tren, pe lângă calea ferată, în grădinile blocurilor, în gropile de gunoi de la marginea satelor, pe albiile pârâurilor și râurilor, în păduri.

Citește mai mult