Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Mari actori, revoltați după ce Gabriela Firea a demis-o prin curier pe Dorina Lazăr de la conducerea Teatrului Odeon

După 20 de ani la conducerea Teatrului Odeon, actrița Dorina Lazăr a fost demisă de Primăria Capitalei, prin curier, la sfârșitul lunii august. Acest lucru s-a întâmplat la mai puțin de două săptămâni după ce a trecut de evaluare cu nota 9,23 și a fost reconfirmată în funcție. 

Foto: Alexandru Bușcă/Inquam Photos

“Am auzit pe cineva că umblă. Zic: Eşti careva pe acolo? Şi a apărut un domn, credeam că e portarul... A apărut un domn cu nişte hârtii şi zice: Eu sunt de la Primărie, curierul. V-am adus nişte hârtii. Da, lasă-le aici. Păi trebuie să îmi semnaţi de primire şi să le înregistraţi. Bine, da încoa să văd ce este. Și mă uit. M-a bufnit râsul. Zice: E de bine? Mă, e de foarte bine. M-a dat afară!”, a povestit Dorina Lazăr, citată de Știrile ProTv.

Primăria susține, într-un comunicat, că motivul demiterii ar fi managementul deficitar și că ar fi identificat inclusiv nereguli financiare, însă Dorina Lazăr crede că la baza deciziei stă faptul că a refuzat să fie obedientă în fața Gabrielei Firea. Astfel, ea s-a opus când un consilier al acesteia i-a cerut să taie din bugetul teatrului pe care îl conducea. „Am spus: „Dacă nu tai nimic din buget, ce mi se întâmplă?”. „Vă căutați alt loc de muncă, doamna Lazăr”, a explicat actrița într-o conferință de presă.

Marcel Iureș: „E o revoltă la impoliteţe, la mârlănie. Nu e în regulă. Trebuie scuze publice”

Pentru că Primăria Capitalei i-a interzis să mai organizeze conferințe de presă, aceasta a avut loc la sediul UNITER. Alături de ea s-au aflat reprezentanți de marcă ai lumii teatrului, printre care Mariana Mihuţ, Victor Rebengiuc, Marina Constantinescu, George Mihăiţă, Marcel Iureş, Ilinca Tomoroveanu, Radu Afrim, Marius Stănescu, Mircea Cornişteanu, Richard Bovnoczki sau Lia Bugnar.

“Nişte lucruri atât de absurde, atât de absurde. Ce ar trebui să facem pentru asemenea nedreptăţi? Să ieşim în Piaţa Victoriei? Ieşim”, spune Mariana Mihuț.

Și Marcel Iureș este revoltat: “E o revoltă la impoliteţe, la mârlănie. Nu e în regulă. Trebuie scuze publice. Exemplar să fie. Să găsim un mod în care am mai putea stă de vorba”.

Pavel Bartoș, actor al Teatrului Odeon, este convins că Primăria ar fi putut să procedeze cu totul altfel în cazul Dorinei lazăr. “Din respect faţă de Dorina Lazăr şi faţă de ce reprezintă ea pentru teatrul românesc ar fi putut să procedeze cu totul altfel, indiferent care ar fi fost motivele. Este un om care şi-a dedicat mare parte a vieţii acestui teatru, dacă nu toată viaţa...”

Actrița Dorina Lazăr este angajata Teatrului Odeon din 1969. În timpul conferinței de presă desfășurate la sfârșitul săptămânii, noul director interimar Cristian Șofron, îi ocupase deja biroul.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "Primăria susține, într-un comunicat, că motivul demiterii ar fi managementul deficitar și că ar fi identificat inclusiv nereguli financiare".

    HA HA HA - are si cine sa comenteze despre management deficitar si bani aruncati pe nimicuri, fix prompterista care a spart banii pe iepuri de Paste, festivaluri si concerte dar orasul e impanzit de sobolani, tantari tropicali, etc. Nu mai zic de drumuri si infrastructura, asta e deja o utopie.
    • Like 2
  • Ce afectează bun doamna Firea de când e primar general? Ce a făcut bun pesedeii de când guvernează țara, având majoritate? Nu e logic să dai afară directorul unei instituții fără o analiză completă. Dar suntem obișnuiți cu astfel de măsuri.
    Pentru domni care blamează marile personalități ale culturii noastre!
    • Like 0
  • check icon
    Bun, discuția ar trebui să se poate în alt registru: câte mandate poate avea un director de instituție? Oricâte? Limitate? Țin minte ce lament național a fost când a fost demis Cineva de la șefia ICR. Era acolo de ani buni, parcă peste un deceniu... Păi nu e normal să se mai rotească șefii aceștia? La teatrul Odeon, la ICR... Ai un mandat de 4 ani, încă unul și, poate, cam gata, nu? Da, de acord, dacă ești geniu, extraordinar, cu dispensă de D-zeu, poți avea și 3 mandate...
    Eu zic că problema trebuie pusă în acest fel și ca principiu de lucru peste tot, nu numai la Odeon. Se înțeleg, doamna director îmi este simpatică, dar asta nu are nicio legătură cu discuția.
    În România intrăm însă totdeauna într-un cerc vicios, deoarece NU există principii generale de lucru cu mandatele astea. Dacă stă X 10–16 ani într-o funcție și, într-o zi, este demis, totul devine tragedie cosmică. De ce? Deoarece totul este neclar, nereglementat, persoana este dată jos pe pretexte, pe criterii politice sau, pur și simplu, fiindcă așa vrea Firea, în cazul de față. Evident, la așa sistem, așa reacții.
    • Like 1
    • @
      check icon
      Aloooo... treaba aia cu rotatia cadrelor in uzina nu se mai face de vreo 27 de ani. Tu nu ai inteles ca postul a fost ocupat prin concurs cu nota 9.23, fiind RECONFIRMATA in functie?!
      • Like 0
    • @
      Bayard check icon
      Bun, e o tema de discutie valabila, poate nu ar trebuie eternizati oameni in functii indiferent de calitati, de rezultate. Sangele nou poate fi ceva dezirabil.... dar nu asta s-a intamplat aici. Tema propusa de dumneavoastra este pur si simplu o distragere de atentie ... nu asta i s-a imputat directoarei. De fapt nu i s-a imputat nimic, a fost pur si simplu epurata!!! Discutia cu nr. de mandate ar fi doar o incercare disperata de a gasi un pretext (daca ar veni din partea primariei)
      • Like 0
  • Va dati seama cum se simt acesti mari actori cand interactioneaza cu ”sefa” lor?
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult