Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

MaxLife, un business online început „cu laptopul pe genunchi”, se extinde în Ungaria după ce a încheiat 2020 cu o cifră de afaceri de jumătate de milion de euro. Marketplace de idei

MaxLife

Pescuitul este, în general, un hobby al oamenilor cu venituri mici și medii. Dar asta nu înseamnă că nu sunt și pasionați dispuși să investească câteva mii bune de lei pentru echipamente mai performante. Aceasta a fost nișa pe care a identificat-o Bogdan Pîrvu în urmă 8 ani, atunci când a căutat astfel de produse în online-ul românesc, nu a găsit nimic și a decis să o exploreze. Astăzi, MaxLife, un business început în spatele depozitului unui furnizor de echipamente de pescuit și vânătoare, se pregătește să se extindă pe piața din Ungaria, la propunerea eMAG. Și așteaptă un an cel puțin la fel de bun ca 2020, când cifra de afaceri a depășit 500.000 de euro.

Unul dintre avantajele de a-ți testa online o idee de business este că nu trebuie să investești prea mulți bani și nici să te legi de un loc anume. Bogdan a avut nevoie de aproximativ 5.000 de euro pentru a-și crea un magazin online pe care vindea inițial numai echipamente de pescuit premium, iar „biroul” și-l amenajase în spatele depozitului Arrow, unul dintre cei mai importanți furnizori de profil din România, de unde livra marfa direct.  

„Începuturile au fost modeste. Stătea cu laptopul pe genunchi și aștepta să intre o comandă. Punea produsul în portbagaj și mergea la client sau chema curierul. La început a mers pe zona premium și s-a ocupat ca fiecare produs să fie bine documentat și să aibă fotografii de calitate. A făcut puțin și bun, iar pe măsură ce a început să facă rost de capital, s-a dezvoltat ușor-ușor”, spune Mihnea Ștefan, directorul de achiziții MaxLife, care i s-a alăturat lui Bogdan pentru dezvoltarea segmentului de echipamente și accesorii pentru vânătoare, în urmă cu 4 ani.

În 2017, MaxLife a intrat și pe eMAG din același motiv pentru care Bogdan începuse business-ul: nu existau produse de pescuit și vânătoare. În prezent, 65% din vânzări vin din platforma proprie, 35% din eMAG și restul de 5% din comparatoarele de prețuri.

„Cine face performanță pe customer care acela reușește”

Ca sa începi un business online e esențial să identifici o nișă și să ai un capital de lucru minim, dar ca să reușești e important să cunoști bine piața și, mai ales, să excelezi la capitolul customer care, spune Mihnea. Pentru că așa cum online-ul te poate ajuta să crești, în egală măsură te poate vulnerabiliza prin recenzii sau comentarii negative.

Plaja clienților MaxLife a devenit cu timpul destul de largă. Portofoliul s-a extins de la produsele premium către produse cu prețuri medii și mici, astfel că, în prezent, clienții sunt atât oameni din zona rurală, care comandă produse de bază, cât și persoane care își caută un hobby pentru a contrabalansa un stil de viață stresant, și care accesează marfă mai scumpă. Un segment care a devenit tot mai vizibil în ultima perioadă și în care se regăsesc și femei.

În ceea ce privește segmentul produselor de vânătoare, în condițiile în care vorbim de un hobby exclusivist, clienții vin din altă zonă. Spre deosebire de pescuit, de care te poți apuca singur, pentru că sunt numeroase resurse online care te pot ajuta, pentru vânătoare e nevoie de inițiere și practică multă pe lângă cei care fac deja acest lucru.

„Vânătoarea este adrenalină pură. Este un întreg ritual. Dormi într-un cort, în mijlocul câmpului, nu la hotel, te trezești la 3 noaptea, îți pregătești echipamentul. Aerul e curat și e liniște sau se aud insecte și păsări, și începe procesul în care cauți ca vânatul să vină la tine. Iar când apare, trebuie să anticipezi și să iei o decizie. Și nu ai mai mult de trei secunde. Tragi, iar dacă nimerești, te eliberezi după tot efortul de încordare și concentrare. Să vânezi nu înseamnă să te duci într-un foișor și aștepți să vină un urs sau o capră la mâncarea pe care ai pus-o. Vânătoarea este un complet proces, iar satisfacția nu este direct proporțională cu dimensiunea animalului pe care l-ai vânat. Din contră. Să împuști o pasăre mică de la 30 de metri sau o vulpe de la 200 de metri îți dă mai multă satisfacție”, explică Mihnea, care a mers la vânătoare încă de la 5 ani, sub îndrumarea tatălui său. El atrage atenția că, în lipsa unei discipline și a unor cunoștințe de bază, cresc riscurile de accidente.

„În pandemie ne așteptam să moară totul, dar am avut un an istoric”

Restricțiile impuse în prima parte a anului trecut, când deplasarea în afara localității trebuia să aibă un motiv întemeiat, ar fi putut afecta business-ul celor de la MaxLife. Dar lucrurile nu au stat deloc așa.

„În pandemie ne așteptam să moară tot, pentru că nu mai aveai voie să ieși pe baltă sau la vânătoare. Dar probabil că oamenii, având mai mult timp la dispoziție și căutând remedii pentru plictiseală, au citit mai mult, s-au documentat mai bine pe acest subiect. Astfel că ne-a fost bine în pandemie și am avut o creștere de aproximativ 50%, cea mai mare de până acum, un an istoric. Ne-a ajutat mult și eMAG care a plusat pe partea de promovare”, spune Mihnea.

Anul acesta, MaxLife și-a deschis un showroom în zona Pallady, pentru a veni astfel în întâmpinarea clienților care achiziționează produse scumpe și vor ca mai întâi să le vadă, sau celor care vor să ridice comanda sau să facă returul direct în magazin.

De asemenea, în ultima lună, portofoliul s-a dublat și a ajuns la 15.000 de produse, astfel că tot ce are furnizorul se găsește și pe MaxLife.

Vânzările de anul acesta se mențin în trendul înregistrat în 2020 și cel mai probabil 2021 va fi cel puțin la fel de bun. Între timp, băieții se concentrează pe extinderea pe piața din Ungaria, și cel mai probabil va urma și Bulgaria.

„Tocmai am semnat pentru eMAG Ungaria. Nu ne-am fi așteptat niciodată ca într-o țară ca Ungaria, cu o piață de 2-3 ori mai mare ca a noastră, foarte așezată, să mai fie loc. Dar calculele și analizele eMAG au arătat că mai este, și le-am urmat recomandarea. Probabil urmează și Bulgaria, cu atât mai mult cu cât primim deja comenzi de la bulgari, dar aici trebuie să găsim o soluție pentru traducere”, spune Mihnea. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Scoala de asistenti

Săli mari de curs, coridoare largi, încăperi care simulează la detaliu saloane de spital, manechine și roboți care vorbesc și sunt conectați la senzori ce transmit profesorilor supraveghetori dacă manevrele sunt efectuate corect. Dar- dincolo de teorie și practică- cei care trec pe aici își însușesc una dintre cele mai importante comportamente ale unui cadru medical: cum să arate empatie față de bolnavii pe care îi tratează.

Citește mai mult