Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de trei ani. De astăzi vă invităm să ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră, dar și să testați viitorul tehnologiei, implementăm conversația vocală direct în browser, apăsând pe butonul de microfon poți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Menuhin 100 și chixul românesc

Yehudi Menuhin

Confiscată visceral de interminabila telenovelă de la Opera Națională București, lumea muzicală românească tocmai a ratat cu succes întîlnirea cu centenarul Menuhin.

Un chix de toată frumusețea, ca o coardă plesnită în cele mai importante măsuri ale simfoniei care celebra la scară planetară personalitatea luminoasă a unuia dintre cei mai importanți muzicieni ai umanității. Și unul dintre cei mai mari umaniști ai istoriei muzicii, o istorie plină de grandomani, secături, farsori, extremiști, trădători, avari, dive de carton și multă, mult prea multă vanitate.

O istorie deseori imundă, recent inundată și de prea mulți „maeștri”.  

Să fim bine înțeleși, talentul muzical rar are a face cu noblețea, caracterul sau moralitatea. Nici măcar cu bunul simț. Chiar dacă cei de pe scene vi se vor părea de multe ori aureolați de inefabilul pe care-l proiectează muzica pe reverele apretate ale hainelor de gală, trebuie să știți că talentul e o genă misterioasă. Una pentru care acei oameni cuceritori, frumos îmbrăcați și construiți din carne, oase și alte umori ca și noi cei nu atât de talentați, nu au absolut niciun merit. Talentul, aptitudine și har, e un dat. Îl ai sau nu-l ai. E ca înălțimea, culoarea ochilor sau caracterul. E un dat și un dar, un talant care trebuie investit. La fel ca alte talente, ca inteligența, bunul simț și capacitatea de a iubi. Sau măcar puterea de a-l respecta pe celălalt, pentru talentul său, sau pur și simplu pentru umanitatea lui, indiferent de culoarea pielii sau limba pe care o vorbește.

Există, desigur, și excepții. Iar între ele, una notabilă e Yehudi Menuhin, violonistul legat cu firele unei iubiri speciale de cel mai mare om pe care l-a dat România, unul dintre cei mai mari oameni pe care i-am cunoscut vreodată și un mare român. Așa cum l-a prezentat, peste tot și până la sfârșitul vieții sale care a numărat 83 de ani, pe George Enescu, profesorul și marele său prieten, cel despre care spunea că va rămâne pentru mine, întotdeauna, Absolutul, etalonul cu ajutorul căruia îi judec pe ceilalți, găsindu-i pe toți, și în special pe mine, cu lipsuri. (Călătorie neterminată, Editura Muzicală, 1999). 

Cred că diferența în a înțelege ce înseamnă „mare român”, azi și în secolul trecut, e ușor de înțeles parcurgând biografia enesciană, cea necontrafăcută. Așa cum cred că poți înțelege noțiunea de umanism parcurgând călătoria neterminată a lui Menuhin, violonistul care a cântat pe front pentru americani și francezi, la eliberarea supraviețuitorilor Holocaustului de la Bergen-Belsen, dar și pentru refugiații palestinieni din Cisiordania. Menuhin a fost violonistul care a cântat imediat după al Doilea Război Mondial și cu Berliner Philarmoniker și Wilhelm Furtwangler, orchestră și dirijor demonizați de acuzații de nazism. Menuhin a fost violonistul care i-a apărat pe Alexandr Soljenițîn și Mstislav Rostropovich devenind până în 1987 persona non grata în Rusia. Menuhin a fost violonistul care a iubit Ungaria și muzica lui Bartok, condamnând atât comunismul, cât și fascismul. Yehudi Menuhin a fost violonistul care a criticat dur Knessetul pentru conflictul israelo-palestinian. Menuhin a fost violonistul care în 1932 a făcut prima înregistrare a concertului de Elgar la 16 ani și care în 1937, la 21 de ani, a stârnit mânia naziștilor încercând să cânte în prima audiție mondială partitura mult timp pierdută a concertului de Schumann. El a fost printre primii instrumentiști clasici care a îmbrățișat și alte genuri muzicale, a iubit lăutarii țigani și muzica Estului, a cântat și înregistrat ceea ce numim azi world music cu violonistul de jazz Stephane Grapelli și cu sitaristul indian Ravi Shankara.

A făcut yoga cu exerciții de respirație cu limba scoasă stând aproximativ trei ore pe zi în cap la vârsta de optzeci de ani, iar la treisprezece ani îl făcea pe Albert Einstein, părintele teoriei relativității, să admită existența lui Dumnezeu după un concert la care acesta participase entuziasmat. Menuhin a fost violonistul care a predat vioara până în ultimii ani ai vieții. El a înființat orchestre, festivaluri, competiii muzicale internaționale și mai multe academii care îi poartă numele: Menuhin School în Surrey, Anglia, printre ai cărei absolvenți se numără Nigel Kennedy, Melvyn Tan, Alina Ibragimova, Corina Belcea și Nicola Benedetti, dar și Gstaad Menuhin Academy în Elveția, unde s-au perfecționat numeroși români, între care extraordinarii violoniști Liviu Prunaru, Bogdan Zvorișteanu și Vlad Stănculeasa.

Pentru noi, românii, Menuhin a fost violonistul care a iubit România, datorită lui Enescu. Și căruia noi și muzica românească, și chiar Festivalul Enescu (la care eu l-am întâlnit în 1998) îi datorăm enorm. Dar dincolo de talant și talentul ratării, de dihonii și chixuri muzicale, capacitatea de a dărui vine cu siguranță nu neapărat din generozitatea geniului sau din nobilitatate, ci din cea mai simplă și firească umanitate. Umanitate care construiește, pentru totdeauna, dincolo de glorie, și chiar dincolo de iubire. Iar arhitectura unui astfel posibil pentru totdeauna e tocmai relația specială dintre geniul Enescu, un veritabil VIP al anilor 30 și copilul genial în pantaloni scurți care îl întâlnea la vârsta de 11 ani și care avea să devină starul absolut al secolului 20.

Yehudi Menuhin, muzicianul de la a cărui naștere s-au împlinit ieri, pe 22 aprilie, 100 de ani. O sărbătoare de la care Bucureștiul a lipsit, împărțit între acuze și petiții, pledoarii, neputințe și prea multe prost cântate coruri și arii ale calomniei. Dragostea, și nu ura, va vindeca lumea, spunea Yehudi Menuhin.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Frumos. Trist pt noi.
    • Like 0
  • Intr-adevar exceptional! Felicitari si mult succes in continuare!!!!
    • Like 0
  • Exceptional!
    • Like 0
  • Amin!
    • Like 0


Îți recomandăm

Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult