Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Menuhin 100 și chixul românesc

Yehudi Menuhin

Confiscată visceral de interminabila telenovelă de la Opera Națională București, lumea muzicală românească tocmai a ratat cu succes întîlnirea cu centenarul Menuhin.

Un chix de toată frumusețea, ca o coardă plesnită în cele mai importante măsuri ale simfoniei care celebra la scară planetară personalitatea luminoasă a unuia dintre cei mai importanți muzicieni ai umanității. Și unul dintre cei mai mari umaniști ai istoriei muzicii, o istorie plină de grandomani, secături, farsori, extremiști, trădători, avari, dive de carton și multă, mult prea multă vanitate.

O istorie deseori imundă, recent inundată și de prea mulți „maeștri”.  

Să fim bine înțeleși, talentul muzical rar are a face cu noblețea, caracterul sau moralitatea. Nici măcar cu bunul simț. Chiar dacă cei de pe scene vi se vor părea de multe ori aureolați de inefabilul pe care-l proiectează muzica pe reverele apretate ale hainelor de gală, trebuie să știți că talentul e o genă misterioasă. Una pentru care acei oameni cuceritori, frumos îmbrăcați și construiți din carne, oase și alte umori ca și noi cei nu atât de talentați, nu au absolut niciun merit. Talentul, aptitudine și har, e un dat. Îl ai sau nu-l ai. E ca înălțimea, culoarea ochilor sau caracterul. E un dat și un dar, un talant care trebuie investit. La fel ca alte talente, ca inteligența, bunul simț și capacitatea de a iubi. Sau măcar puterea de a-l respecta pe celălalt, pentru talentul său, sau pur și simplu pentru umanitatea lui, indiferent de culoarea pielii sau limba pe care o vorbește.

Există, desigur, și excepții. Iar între ele, una notabilă e Yehudi Menuhin, violonistul legat cu firele unei iubiri speciale de cel mai mare om pe care l-a dat România, unul dintre cei mai mari oameni pe care i-am cunoscut vreodată și un mare român. Așa cum l-a prezentat, peste tot și până la sfârșitul vieții sale care a numărat 83 de ani, pe George Enescu, profesorul și marele său prieten, cel despre care spunea că va rămâne pentru mine, întotdeauna, Absolutul, etalonul cu ajutorul căruia îi judec pe ceilalți, găsindu-i pe toți, și în special pe mine, cu lipsuri. (Călătorie neterminată, Editura Muzicală, 1999). 

Cred că diferența în a înțelege ce înseamnă „mare român”, azi și în secolul trecut, e ușor de înțeles parcurgând biografia enesciană, cea necontrafăcută. Așa cum cred că poți înțelege noțiunea de umanism parcurgând călătoria neterminată a lui Menuhin, violonistul care a cântat pe front pentru americani și francezi, la eliberarea supraviețuitorilor Holocaustului de la Bergen-Belsen, dar și pentru refugiații palestinieni din Cisiordania. Menuhin a fost violonistul care a cântat imediat după al Doilea Război Mondial și cu Berliner Philarmoniker și Wilhelm Furtwangler, orchestră și dirijor demonizați de acuzații de nazism. Menuhin a fost violonistul care i-a apărat pe Alexandr Soljenițîn și Mstislav Rostropovich devenind până în 1987 persona non grata în Rusia. Menuhin a fost violonistul care a iubit Ungaria și muzica lui Bartok, condamnând atât comunismul, cât și fascismul. Yehudi Menuhin a fost violonistul care a criticat dur Knessetul pentru conflictul israelo-palestinian. Menuhin a fost violonistul care în 1932 a făcut prima înregistrare a concertului de Elgar la 16 ani și care în 1937, la 21 de ani, a stârnit mânia naziștilor încercând să cânte în prima audiție mondială partitura mult timp pierdută a concertului de Schumann. El a fost printre primii instrumentiști clasici care a îmbrățișat și alte genuri muzicale, a iubit lăutarii țigani și muzica Estului, a cântat și înregistrat ceea ce numim azi world music cu violonistul de jazz Stephane Grapelli și cu sitaristul indian Ravi Shankara.

A făcut yoga cu exerciții de respirație cu limba scoasă stând aproximativ trei ore pe zi în cap la vârsta de optzeci de ani, iar la treisprezece ani îl făcea pe Albert Einstein, părintele teoriei relativității, să admită existența lui Dumnezeu după un concert la care acesta participase entuziasmat. Menuhin a fost violonistul care a predat vioara până în ultimii ani ai vieții. El a înființat orchestre, festivaluri, competiii muzicale internaționale și mai multe academii care îi poartă numele: Menuhin School în Surrey, Anglia, printre ai cărei absolvenți se numără Nigel Kennedy, Melvyn Tan, Alina Ibragimova, Corina Belcea și Nicola Benedetti, dar și Gstaad Menuhin Academy în Elveția, unde s-au perfecționat numeroși români, între care extraordinarii violoniști Liviu Prunaru, Bogdan Zvorișteanu și Vlad Stănculeasa.

Pentru noi, românii, Menuhin a fost violonistul care a iubit România, datorită lui Enescu. Și căruia noi și muzica românească, și chiar Festivalul Enescu (la care eu l-am întâlnit în 1998) îi datorăm enorm. Dar dincolo de talant și talentul ratării, de dihonii și chixuri muzicale, capacitatea de a dărui vine cu siguranță nu neapărat din generozitatea geniului sau din nobilitatate, ci din cea mai simplă și firească umanitate. Umanitate care construiește, pentru totdeauna, dincolo de glorie, și chiar dincolo de iubire. Iar arhitectura unui astfel posibil pentru totdeauna e tocmai relația specială dintre geniul Enescu, un veritabil VIP al anilor 30 și copilul genial în pantaloni scurți care îl întâlnea la vârsta de 11 ani și care avea să devină starul absolut al secolului 20.

Yehudi Menuhin, muzicianul de la a cărui naștere s-au împlinit ieri, pe 22 aprilie, 100 de ani. O sărbătoare de la care Bucureștiul a lipsit, împărțit între acuze și petiții, pledoarii, neputințe și prea multe prost cântate coruri și arii ale calomniei. Dragostea, și nu ura, va vindeca lumea, spunea Yehudi Menuhin.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Frumos. Trist pt noi.
    • Like 0
  • Intr-adevar exceptional! Felicitari si mult succes in continuare!!!!
    • Like 0
  • Exceptional!
    • Like 0
  • Amin!
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult