Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Mic ghid de site-uri dubioase din era post-adevărului

Papa îl susține pe Trump. Hillary Clinton a vândut arme organizației ISIS. Directorul FBI a primit milioane de dolari de la Fundația Clinton. Cu astfel de știri false a încercat Ovidiu Dobrotă să-l ajute pe Trump să câștige președinția SUA. Românul de 23 de ani a creat EndingTheFed.com – unul din multele site-uri care l-au sprijinit pe candidatul republican cu știri inventate – și a publicat patru dintre știrile cel mai viralizate spre finalul campaniei: au generat în total 2.900.000 de reacții pe Facebook. Dobrotă a spus pentru inc.com că-l susţine pe Trump în contextul îngrijorării pe care i-o stârnesc globalizarea și politicile de migrație din Europa.

Alții ca el au inventat articole pentru bani. Multe din site-urile cu știri false pro-Trump au fost localizate în orășelul macedonean Veles, unde zeci sau chiar sute de tineri au născocit subiecte senzaţionaliste, iar unii au adunat mii de euro pe zi, via Facebook, din reclamele de pe site-uri. „Adolescenților din orașul nostru nu le pasă cum votează americanii”, spune pentru BBC un tânăr autor de știri false. „Sunt doar mulțumiți că fac bani și-și pot cumpăra haine și băuturi scumpe”. Fenomenul a stârnit o dezbatere serioasă privind forța de răspândire a dezinformării pe net și necesitatea de reformare a unor platforme ca Facebook, care o favorizează. Compania americană a început să ia măsuri de contracarare a fenomenului, care l-a revoltat și pe Papa Francisc. Suveranul Pontif a comparat consumul de știri false și dezinformare cu cel de fecale.

În România, Dobrotă avea site-ul conspiraționist Expunere.com, care acum e „under construction. Pagina sa de Facebook a rămas însă funcțională și are peste 280.000 de like-uri. Printre postări pro-Partidul Noua Românie (PNR) sau Coaliția pentru Familie, multe link-uri de pe pagină trimit spre RecentNews.ro și ExclusivNews.ro. Două site-uri cu conținut amestecat, din mai multe domenii, care dau impresia de portaluri de știri și care, potrivit PressOne, aparțin PNR – un partid cu candidați înscriși la alegerile parlamentare din 11 decembrie. Șeful său, Sebastian Popescu, apare ca redactor-șef la ExclusivNews.ro, un site care, alături de fratele său RecentNews.ro (unde nu există detalii despre echipă), publică propagandă PNR.

Topul știrilor false cel mai viralizate pe Facebook cu trei luni înaintea alegerilor din SUA. Sursa: Buzfeed.com

Pe lângă ele stau în picioare multe alte portaluri îndoielnice, cu expunere largă, care au început să circule pe liste cu site-uri de evitat după incendiul din Colectiv. Tragedia de toamna trecută a revărsat un val de dezinformare și alarmism. Site-uri dubioase, dar şi o parte din presa „mainstream”, au propagat teorii ale conspirației și interpretări ce-au adâncit confuzia și prejudecățile. De la premeditarea incendiului de către Gabriel Oprea (cum puteți vedea în captura de mai jos, de pe Vremuritulburi.com), la tăinuirea numărului real al victimelor de către autorități sau la scenariul că Dumnezeu i-a pedepsit pe „sataniștii din Colectiv” – care-a răspândit printre oameni ideea că victimele meritau să moară.

Un exemplu de știre falsă putea fi găsit pe Nedreptate.net, care titra la o zi după incendiu: Exploziv: Gabriel Oprea e în spatele dezastrului „Colectiv” și „lămurea” că asta auzise jurnalistul Andrei Manțog cu o zi înainte de tragedie, „de la un funcționar din Guvern, a cărui identitate nu a fost dezvăluită”. Site-ul a dispărut, se pare, zilele trecute, așa că știrea de mai sus nu mai poate fi accesată.

Cazul Colectiv – care-a umplut netul c-un noian de știri și scenarii – ilustrează contextul actual. Unul în care se cultivă o cantitate uriașă de informații pe terenul fertil al tehnologiei online și în care viralizarea duce la răspândirea nediscriminată a acestora. Oamenilor le e tot mai greu să se orienteze în acest hățiș – pe care instrumentele de control al calității informației nu-l mai pot descâlci –, să discearnă între adevărat și fals, între informare și propagandă. În acest context au apărut platforme ca verificasursa.ro – o listă cu site-uri românești de evitat. N-am aflat cine a creat-o și după ce criterii a fost făcută, însă conține site-urile care-au circulat pe net ca surse dubioase de informare. Li se pot adăuga multe altele.

Nu e vorba doar de site-uri care publică știri false, ci de surse îndoielnice în general, cu deinformare, propagandă, senzaționalism. Majoritatea pozează în platforme de ştiri și susțin că sunt independente, dar le lipseşte transparența – detalii despre autori sau finanţatori, de exemplu. Sunt agregatoare de informaţii preluate din surse valide sau obscure şi se legitimează între ele prin cross-link-uri, dând impresia unei rețele. Unele deformează informațiile preluate sau inventează unele noi. Conspiraţii, propagandă naționalistă, bombe politice, pseudoștiință. În afară de opinii şi sinteze neatribuite, care nu se bazează pe factual, majoritatea nu au materiale proprii – reportaje, interviuri, anchete etc. M-am uitat la o parte din cele care-au fost indicate de-a lungul timpului ca surse îndoielnice.

( clic pe imagine pentru a mări)

Știrile de evitat pot fi împărțite în câteva categorii:

* știri false (cu informații inventate);

* știri care induc în eroare – pornesc de la date factuale ce sunt scoase din context sau îmbrăcate senzaționalist;

* știri partizane – interpretări ale unor date reale, care sunt manipulate pentru a corespunde unei agende;

* știri de clickbait – au titluri șocante/senzaționaliste ce îndeamnă cititorul să le acceseze și care, de regulă, nu susțin cu informații promisiunile din titlu.

Știrile false sunt scrise evaziv și adesea bombastic, fără să ofere surse, declarații sau context informațiilor sau făcând trimiteri spre site-uri obscure. Folosesc formulări evazive de genul „s-a aflat că”, „a declarat x într-o conferință recentă”, „asta a spus un jurnalist de la Moscova”, lansând adesea presupuneri, zvonuri sau conspirații. Tind să aibă titluri șocante – unele sunt scrise cu majuscule sau conțin cuvinte scrise cu majuscule.

O ştire falsă recentă am găsit pe Cocoon.ro, un site dedicat conspiraţiilor. Era un „zvon din Zalău” cum că Cioloș ar fi fiul neligitm al lui Soroș – o ştire preluată de pe Exclusiv24.ro, un alt site dubios care nu citează nicio sursă, materialul fiind doar un comentariu acuzator şi alarmist:

Soros și Cioloș

Jurnaliştii Sorin Istrate şi Lucian Mândruţă au verificat site-ul care-a publicat ştirea, după ce ea a fost preluată în mai multe locuri. Au aflat că ar fi deţinut de doi fraţi, dintre care unul, Dian Popescu, candidează pentru Senat la alegerile parlamentare de acum. Acesta din urmă susține că nu are nicio legătură cu site-ul respectiv, iar Hotnews.ro scrie că ar aparține unei firme din Târgu Jiu care a creat și aplicația „Susțin ALDE”. Exclusiv24.ro are doar circa 30 de materiale publicate, iar pe pagina sa de Facebook, cu 160 de fani, erau distribuite până acum trei zile doar două materiale – printre care și cel de mai sus. În data de 6 decembrie, pe contul de Facebook al site-ului a apărut o știre falsă proaspătă: Tupeu incredibil! Guvernul Cioloș a finanțat campania USR cu banii pentru Brâncuși?!.

La o privire atentă, se observă că la finalul articolelor Exclusiv24.ro scrie mic, cu font ilizibil: „Acest website nu prezinta stiri sau evenimente reale, ci doar interpretari subiective in stil fabulist ale evenimentelor din lumea politica si mondena. Orice asemanare cu persoane sau evenimente reale este pur intamplatoare”. N-aș fi văzut această mențiune dacă nu mi-ar fi semalat-o un site conspiraționist, Fluierul.ro. Acesta acuză „presa progresistă” că a preluat în buclă știrea cu „Cioloș, fiul lui Soroș”, contracarând asta cu o șopârlă proprie:

captura fluierul.ro

Cel mai fecund în domeniul conspirațiilor pare să fie însă Cocoon.ro (cu 96.000 de like-uri pe Facebook), care a șters între timp știrea cu Cioloș și Soroș. Site-ul este un teren fertil deformării de informaţii în stil alarmist. Îl însoţesc alte site-uri tributare conspirațiilor: Dzr.org.ro (55.000 de like-uri) și Stiri-extreme.ro (51.000 de like-uri) – care arată la fel ca Cocoon, toate trei având rubrici ce se întind de la iluminaţi, reptilieni sau Dumnezeu, la artă, capitalism, politică sau fizică cuantică; Efemeride.ro (75.000 de like-uri); Cunoastelumea.ro (40.000 de like-uri); Exclusivenews.ro (20.000 de like-uri); Fluierul.ro (6.000 de like-uri); sau Nationalisti.ro (care are un contor de Facebook cu 34.000 de like-uri, dar nu şi pagină pe reţeaua socială).

Autorii unor astfel de site-uri răspândesc şi amplifică îngrijorări ca cele exprimate de Ovidiu Dobrotă. Unele susţin că oferă informaţii pe care alţii le omit intenţionat, dar nu le sprijină cu date, cu teorii și soluţii valide. Văd în globalizare, în UE, în corporaţii, în refugiaţi sau în masoni ameninţări la adresa ţării. Se exprimă alarmist, evaziv, mistificator – „Extrem de multe dovezi arată că această criză a imigranților-refugiați este una bine organizată” sau „A început OTRĂVIREA lentă a populației! Vezi cine vrea să ne extermine și de ce!”. Au orientări naţionaliste, rasiste, xenofobe, homofobe. Trump e pentru unele marea victorie a lumii, iar hacker-ul Guccifer, care a demascat-o pe „evreica bisexuală Hillary Clinton, fosta amantă a evreicei Nuland, parte a unui cult satanic”, este un erou naţional „care a salvat omenirea: l-a adus la putere pe Trump”. De cealaltă parte, Soros şi progresiştii lui îl întruchipează pe Satana – o adevărată obsesie pentru magnatul maghiar şi o aversiune spumegândă pentru „progresişti” o are Fluierul.ro, care găzduiește secţiunea de ştiri deformate şi alarmiste „Reţeaua Soroş”. Unele susţin Coaliţia pentru Familie – care nu vrea căsătorii gay – şi apără familia tradiţională.

Citește continuarea pe Scena9. 

Articol de Ionuț Dulămiță, Foto Andy Sinboy

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • toate produsele devin marfuri cand sunt cerute de consumator, de la homari la sputa ... specialisti in homar sunt putini prin raiul carpatin :)
    • Like 0
  • Sa va intre bine in cap: Existenta de stiri partizane si manipulative este un fapt, si nu de azi, de ieri, ci de cand exista mass-media. Ca atare, utilizatorului de media ii pasa extrem de putin spre deloc daca e mintit sau manipulat de mass-media clasica, ori de profesionisti platiti, ori numai de amatori. Ca atare, consuma orice. Si dezvolta mecanisme de aparare, adica de aflare a adevarului ascuns in spatele frazelor iscusit ticluite.
    • Like 1


Îți recomandăm

Protest 10 august

„Dacă se rostesc astfel de cuvinte cum face Liviu Dragnea, adică moarte, omor, bătăuşi, droguri, fascişti, toate sunt calculate, repetate de domnul Dragnea şi de consilierii săi pentru a construi o justficare în ochii opiniei publice a unor intervenţii asupra manifestanţilor anti-PSD care, până acum nu au comis nicio violenţă”, spune Cristian Tudor Popescu. (Foto: Inquam Photos)

Citește mai mult