Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Ministerul Sănătății putea ieși amiabil în mai 2023 din contractul de achiziție al vaccinurilor pentru care România a fost dată în judecată în decembrie 2023

vaccinare - Alf Ribeiro / imago stock&people / Profimedia

Foto: Alf Ribeiro / imago stock&people / Profimedia 

Nu am înțeles niciodată de ce mulți oamenii cu răspundere din Ministerul Sănătății consideră că misiunea lor primară este să salveze banii românilor, nu viețile românilor. Am cunoscut personal astfel de oameni când am fost consilier onorific la Ministerul Sănătății și recunosc aceeași atitudine și la actualul ministru al sănătății, domnul Alexandru Rafila. Nu e de mirare în acest context că ministrul Finanțelor decide în România anului 2023 de câți medici au nevoie românii.

Este greu de suportat să vezi cum ministrul Sănătății din România ne prezintă ca un triumf faptul că a economisit sute de milioane la bugetul țării cu prețul a mii de vieți pe care le-am pierdut și le vom pierde din cauza faptului că același minister al sănătății face totul pentru a se asigura ca vaccinul anti-COVID este perceput ca inutil și ineficient în cel mai bun caz.

Iată că un document publicat de Comisia Europeană în data de 26 mai 2023, pe îl vom analiza în detaliu în acest articol, demonstrează fără echivoc că Ministerul Sănătății din România, sub conducerea alianței PSD-PNL-Iohannis, putea opta, la începutul anului 2023, pentru un nou contract cu producătorul de vaccin BioNTech-Pfizer, mult mai avantajos decât cel din 2021. Prin acest contract, guvernul ar fi putut salva atât bani, cât și vieți și ar fi menținut România în cadrul Uniunii Europene în privința răspunsului la pandemia de COVID-19.

Refuzând să opteze pentru noul contract, guvernul PSD-PNL a optat explicit pentru vechiul contract pe care DNA îl impută miniștrilor USR din 2021 și ne-a scos, pe ascuns, din Uniunea Europeană în ceea ce privește răspunsul la pandemie și vaccinarea împotriva COVID-19.

„Beneficiul” adus României prin refuzul noului contract care ne putea asigura acces la vaccin pentru încă 4 ani și opțiunea pentru vechiul contract care urma să expire la finalul anului 2023, este că românii vor fi obligați să achite acum toate vaccinurile prevăzute în contractul din 2021, dar nu vor mai avea acces garantat la aceste vaccinuri începând cu 2024.

În acest context, rezultă că decizia domnului Alexandru Rafila de a provoca, la finalul anului 2023, un litigiu de sute de milioane de euro cu producătorii de vaccin, a fost luată la începutul anului 2023, prin refuzul de a semna un nou contract mult mai avantajos pentru România. Singurul dezavantaj al semnării de către guvernul PSD-PNL al noului contract din 2023 prin care se elimina prejudiciul produs de vechiul contract din 2021, ar fi fost că noul contract ar fi disculpat automat miniștrii USR care au semnat vechiul contract în 2021!

România a rămas astfel obligată să onoreze vechiul contract, lucru care a permis DNA să acuze, la finalul anului 2023, miniștrii USR ai sănătății că nu au optat în 2021 să scoată România din acordul cadru de furnizare a vaccinurilor al Uniunii Europene care ne-a asigurat accesul la vaccin în plină pandemie în perioada 2021-2023.

Noul guvern PSD-PNL nu numai că a preferat să plătească daune imense decât să vaccineze populația în cei 2 ani de pandemie dintre 2021 și 2023, dar s-a asigurat și că cei care îi vor urma la guvernare după alegerile din 2024 nu vor mai avea acces garantat și preț preferențial la vaccinul anti-COVID.

Lipsiți de protecția medicinei moderne, românii sunt lăsați la mila Domnului în pandemia de COVID-19 care a ucis 170 de persoane doar în cele 8 săptămâni de când DNA a început urmărirea penală a celor care au vrut să protejeze populația de COVID-19 prin vaccinare. Pentru comparație, gripa (care este zilnic prezentă în știri) a ucis în aceeași perioadă 40 de români. Să ne rugăm să ne ferească Dumnezeu de pedagogia divină prin care o să aflăm ce înseamnă să trecem printr-un nou val epidemic grav de COVID-19, izolați de Europa, fără vaccin și fără măsuri de protecție și prevenție.

Contractul cadru din 2023 ne oferea oportunitatea de a ieși fără litigiu din contractul cadru din 2021.

În luna mai a anului 2023, Comisia Europeană a negociat, în numele statelor membre, un nou acord contractual cu producătorii de vaccinuri împotriva COVID-19 BioNTech-Pfizer.

Acest nou acord, ascuns opiniei publice din România, oferă beneficii imense țărilor UE beneficiare ale vaccinului, în timp ce menține compensații rezonabile pentru producătorii de vaccin.

Acordul amiabil cu producătorii de vaccin BioNTech-Pfizer din primăvara anului 2023 prevede, printre altele:

1.) o reducere a cantității de doze achiziționate de statele membre în cadrul contractului.

     După plata unei taxe, dozele contractate inițial vor fi convertite în comenzi opționale.

2.) o prelungire a perioadei de timp în care statele membre vor putea primi vaccinurile.

Calendarul livrărilor de vaccin poate fi prelungit până la 4 ani de acum, respectiv până în 2027, cu reducerea corespunzătoare a dozelor livrate anual.

3.) acces la doze suplimentare, în limita volumului contractat inițial, până la sfârșitul contractului, pentru a satisface nevoile suplimentare de vaccin în cazul în care numărul de cazuri crește și situația epidemiologică se deteriorează.

4.) acces continuu la vaccinuri adaptate la noile variante, imediat ce sunt autorizate de către reglementatori.

Având în vedere că acordul Comisiei Europene prevede explicit că statele membre care optează să nu semneze acest nou acord rămân obligate să respecte vechiul acord (cel pe baza căruia a fost întemeiată acuzația DNA împotriva miniștrilor sănătății USR din România), nu îmi este clar de ce ministrul sănătății, domnul Alexandru Rafila, a ales să refuze semnarea acestui nou acord și a preferat calea unui litigiu de 500 de milioane de Euro pe care România îl va pierde cu siguranță.

Nu numai atât, guvernul PSD-PNL nu ne-a informat că a decis să iasă unilateral din acordul de furnizare a vaccinului anti-COVID semnat de țările UE cu producătorii de vaccinuri și, prin aceasta, a decis să lase România singură și vulnerabilă în fața pandemiei existente de COVID-19 sau a unei epidemii produse de o nouă variantă de SARS-CoV-2 mai letală decât Delta.

Domnul dr. Alexandru Rafila trebuie să ne explice cum a economisit bani la bugetul de stat optând în 2023 pentru vechiul contract din 2021 și implicând România într-un litigiu de sute de milioane de euro, în loc să opteze pentru noul contract prin care:

1.) se putea reduce amiabil cantitatea de vaccin, contra unei taxe minime.

2.) se putea prelungi cu 4 ani perioada contractuală și eșalona plățile în funcție de necesitate.

3.) se putea garanta accesul la vaccin actualizat, cu livrare flexibilă, în funcție de situația epidemiologică, până în 2027.

Din moment ce specialiștii instituțiilor de sănătate publică ale Uniunii Europene prevăd că vaccinarea anti-COVID cu vaccin actualizat anual va fi necesară cel puțin până în 2027, Ministerul Sănătății trebuie să ne explice ce măsuri de prevenire și tratament prevăd specialiștii români după ieșirea României din acordul cadru cu Uniunea Europeană și cum intenționează să ne protejeze de pandemia de COVID-19 care încă nu s-a terminat și continuă să ucidă de 10 ori mai mulți români decât gripa în sezonul epidemic.

În acest moment, România este incapabilă științific și economic să producă și să testeze un vaccin modern, care presupune doar în faza de cercetare-dezvoltare investiții de miliarde.

De unde va face Ministerul Sănătății rost de vaccin dacă România va fi lovită până în 2027 de un val epidemic mai grav decât Delta și mai infecțios decât Omicron, când toate țările UE vor fi la fel de disperate să procure vaccin ca în 2021?

Lupta împotriva vaccinării și a miniștrilor sănătății din 2021 se va întoarce în cele din urmă împotriva ministrului sănătății din 2023.

De luni de zile, ministrul PSD-PNL al Sănătății, domnul Alexandru Rafila, nu pierde nicio ocazie să ne explice cum marile firme farmaceutice țin captivă țărișoara noastră, cu un contract semnat de predecesorii săi din USR, pentru a ne forța sa cumpărăm un vaccin de care românii nu au nevoie.

Domnul Alexandru Rafila ne asigură că, de când a preluat conducerea Ministerului Sănătății, luptă neobosit pentru a negocia condiții contractuale mai bune pentru țărișoara noastră. Din păcate pentru el și pentru popor, singura șansă pe care a avut-o România a fost clauza de „opt-out” (refuz al contractului). Dar această clauză nu a fost activată de miniștrii USR ai Sănătății in 2021 și de aceea a rămas pe umerii lui greaua povară să salveze țara în 2023 de la „birul pe vaccin” impus de infamia celor de la USR, după cum declara recent domnul Rafila într-un interviu pentru Europa FM:

„era un termen de grație la fiecare tranșă și inclusiv la aceasta – de cinci zile – în care trebuia să optezi DA sau NU. Noi am optat DA. Au fost memorandumuri încheiate în Guvern, semnate de primul ministru de la acea vreme și de miniștrii Sănătății”.

În cele din urmă, după 2 ani de lupte eroice, lipsa de flexibilitate a producătorilor de vaccin a forțat Ministerul Sănătății din 2023 să refuze eroic să onoreze un contract legal semnat de reprezentanții statului român în 2021.

Este narativul pe care îl auzim de luni de zile pe majoritatea canalelor de presă și televiziune, care incriminează fără rezerve vaccinul, vaccinarea și miniștrii USR ai sănătății și elogiază, direct sau indirect, eforturile salvatoare de vaccin și vaccinare ale guvernului PSD-PNL.

Acum însă vedem că acest narativ este o minciună, o perdea de fum propagandistic care ascunde poate cea mai gravă acțiune de manipulare a opiniei publice de la operațiunea de transformare a tovarășului Iliescu în revoluționarul Iliescu din 1989-1990.

Din documentele oficiale ale Uniunii Europene, aflăm că domnul Alexandru Rafila a avut oportunitatea să opteze în luna mai 2023 pentru un nou contract cu producătorii de vaccinuri negociat de Comisia Europeană pentru toate statele membre, care ar fi extins beneficiile accesului la vaccin pe încă 4 ani și ar fi ușurat mult povara financiară produsă de vechiul contract.

Cu toate acestea, guvernul României condus de PSD-PNL a decis să rămână la vechiul contract, pe care îl condamnă non-stop în public și să refuze în secret noul contract care ar fi asigurat necesarul de vaccin pentru România până în 2027 în condiții foarte rezonabile. Ministerul Sănătății a preferat de asemenea un litigiu juridic internațional în care România este expusă unor daune de sute de milioane de euro, în loc să opteze pentru noul contract care permite statelor membre să renunțe la excesul de vaccin în schimbul unei taxe minimale de conversie.

Această decizie a Ministerului Sănătății de a valida în mai 2023 vechiul contract din 2021 pe care apoi refuză să îl onoreze în noiembrie 2023 garantează că Romania va pierde litigiul inevitabil cu producătorii de vaccin.

Faptul că ministrul Sănătății a confirmat în 2023 contractul semnat de miniștrii sănătății din 2021 stabilește o conexiune organică între guvernul PSD-PNL și ancheta DNA.

Procesul deschis de DNA împotriva miniștrilor USR din 2021 are la bază constatarea că există prea mult vaccin în 2023 și că acest vaccin va trebui plătit chiar dacă nu este folosit.

Dacă însă DNA va urmări lanțul cauzal și va constata că:

1. vaccinul comandat în 2021 era necesar pentru a vaccina 90% din populație cu o doză în 2022 și 2023.

2. surplusul de vaccin este cauzat de faptul că Ministerul Sănătății nu a făcut niciun efort după 2021 pentru a informa populația despre beneficiile și importanța vaccinului anti-COVID.

3. că ministrul PSD-PNL al sănătății ar fi putut să opteze la începutul anului 2023 pentru un nou contract negociat de Comisia Europeană mult mai favorabil României, dar a preferat să opteze pentru vechiul contractul semnat în 2021 de miniștrii USR ai sănătății.

4. că acest ministru a preferat să implice statul român într-un litigiu cu producătorii farmaceutici pe care România nu are nicio șansă să îl câștige și care va produce statului un prejudiciu de sute de milioane de euro.

Atunci, DNA va trebui să extindă investigația și asupra perioadei 2022-2023 când vaccinarea a fost sistematic sabotată și opțiunea de a ieși din contractul presupus păgubos din 2021 a fost refuzată.

Țările UE s-au asigurat prin negocierea noului contract că au acces la vaccin actualizat, în cantități suficiente și în caz de urgență, până în 2027.

Guvernul PSD-PNL s-a asigurat, prin refuzarea noului contract și închiderea litigioasă a contractului existent, că România nu va avea acces la vaccin actualizat, în cantități suficiente și în caz de urgență, până în 2027.

Iar acest lucru este prezentat ca un triumf al luptei anticorupție și responsabilității față de popor?

Este ușor să acuzi predecesorii tăi că ți-au asigurat prea mult vaccin când nu ai făcut absolut nimic să încerci să vaccinezi populația, dar ce vei face când cei care îți urmează vor afla că nu au acces la vaccin, deși au convins populația să se vaccineze?

De ce ne-a scos guvernul PSD-PNL din acordul cu Uniunea Europeană privind strategiile de vaccinare și necesitățile de sănătate publică în evoluție în Statele Membre?

Nu știm, pentru că lipsește un anunț oficial.

Acest act al Uniunii Europene și această decizie nu au fost nici măcar menționate de autoritățile de sănătate publică din România. Putem doar specula și haideți să speculăm dacă asta ne obligă guvernul să facem.

Pare irațional și absurd ca un guvern să prefere să piardă un litigiu care poate produce un prejudiciu de până la jumătate de miliard pentru România, când Statele Membre ale UE au negociat (inclusiv pentru țara ta) o alternativă prin care acest prejudiciu nu numai că este evitat, dar este transformat în beneficiu pentru sănătatea publică a țării pe care o guvernezi.

Având însă în vedere că DNA acuză în 2023 miniștrii sănătății din 2021 că au comandat prea mult vaccin pentru perioada 2022-2023, este evident că motivația guvernului PSD-PNL este transparent de politică în acest caz.

Dacă Ministerul Sănătății semna acest nou acord la începutul anului 2023, atunci contractul din 2021 devenea nul iar dozele comandate în 2021 se puteau livra până în 2027 cu amânarea corespunzătoare a obligațiilor de plată.

Pe de altă parte, dacă contractul din mai 2021 devenea nul la începutul anului 2023, atunci DNA nu mai avea cum să acuze la finalul anului 2023 miniștrii sănătății USR din 2021 că au produs un prejudiciu de 1 miliard pentru că acest prejudiciu ar fi fost evitat și în același timp accesul României la un vaccin salvator de viață ar fi fost păstrat pentru viitorul guvern.

Dacă mi-aș imagina un scenariu pentru un film conspirativ, aș putea scrie că pentru a produce un prejudiciu material statului român în 2023 pe care DNA să îl poată imputa miniștrilor USR ai sănătății din perioada 23 decembrie 2020 - 8 septembrie 2021, e necesar ca miniștrii sănătății de după 25 noiembrie 2021 să se asigure:

1. că românii nu vor să se vaccineze

2. că statul român va pierde procesul cu producătorii de vaccinuri, pentru ca prejudiciul să se materializeze

3. că opinia publică este intoxicată cu o campanie națională de calomniere a miniștrilor sănătății din opoziție

4. că această campanie națională este mult mai bine finanțată decât orice campanie de vaccinare

5. că justiția va fi alimentată cu informații și argumente false, aparent validate oficial și tehnic, pentru deschide un proces împotriva vaccinării

6. că opinia publică va fi informată doar despre aceste informații și argumente false, aparent validate oficial și tehnic, astfel incât prezumția de vinovăție să domine opinia publică.

Evident, este doar un scenariu fictiv pentru un kompromat de tip rusesc care nu este posibil într-o țară democratică cu instituții independente politic, cum este România. Orice asemănare cu realitatea politică din România este pură coincidență.

Nu este însă fictiune și nici accident că România a fost lăsată de guvernarea PSD-PNL-Iohannis lipsită de apărare până în 2027 în fața pandemiei de COVID-19 și a unui nou val epidemic. Nu există nicio justificare oficială, pentru acestă decizie care va costa sute de vieți din cauza absenței vaccinului și sute de milioane de euro din cauza unui litigiu care putea fi evitat cu puțină bună credință.

------------------

Anexa:

Uniunea Europeană pentru Sănătate: Comisia Europeană semnează acord cu BioNTech-Pfizer pentru livrarea vaccinurilor COVID-19

Astăzi, Comisia Europeană, acționând cu și în numele Statelor Membre ale UE prin Autoritatea pentru Pregătirea și Răspunsul în Situații de Urgență în Domeniul Sănătății (HERA), și dezvoltatorii de vaccinuri BioNTech-Pfizer, au ajuns la un acord pentru a aborda mai bine evaluarea statelor membre privind nevoile în evoluție pentru vaccinurile COVID-19.

Modificarea contractului existent de furnizare a vaccinurilor ține cont de situația epidemiologică îmbunătățită, continuând să asigure accesul [Statelor Membre] la cea mai recentă versiune disponibilă a vaccinului în cazul în care apar variante COVID-19 care prezintă îngrijorare în viitor.

Acordul anunțat astăzi a asigurat următoarele adaptări la contractul existent:

- o reducere a cantității de doze achiziționate de statele membre în cadrul contractului. După plata unei taxe, dozele contractate inițial vor fi convertite în comenzi opționale;

- o prelungire a perioadei de timp în care statele membre vor putea primi vaccinurile - până la 4 ani de acum;

- posibilitatea de a continua să aibă acces la doze suplimentare până la volumul contractat inițial până la sfârșitul contractului pentru a satisface nevoile, în cazul în care cazurile cresc și situația epidemiologică se deteriorează;

- acces continuu la vaccinuri adaptate la noile variante, imediat ce sunt autorizate de către reglementatori.

Modificarea a fost realizată în urma negocierilor dintre dezvoltatorii de vaccinuri, statele membre și Comisia pentru a se alinia mai bine la strategiile de vaccinare și nevoile de sănătate publică în evoluție în Statele Membre.

Context

Începând din 2020, și în conformitate cu Strategia noastră UE privind vaccinurile, Uniunea Europeană a investit masiv în producția globală de vaccinuri COVID-19. Era crucial să avem vaccinuri cât mai devreme posibil și la scara necesară, necesitând investiții importante înainte de a ști dacă vreunul dintre aceste vaccinuri s-ar dovedi eficient.

Implementarea Strategiei noastre UE privind vaccinurile a depășit toate așteptările: statele membre ale UE au avut acces la vaccinuri sigure și eficace dintr-un portofoliu larg de tehnologii diferite și la scara necesară, permițând tuturor cetățenilor UE să fie oferiți vaccinări primare și de rapel, salvând vieți și atenuând impactul pe care pandemia l-a avut asupra vieții sociale și economice.

În plus, un număr mare dintre aceste vaccinuri au fost utilizate în eforturile globale de combatere a pandemiei. Statele membre au împărțit 526 de milioane de doze, dintre care aproximativ 494,4 milioane au fost deja livrate țărilor beneficiare.

În același timp, statele membre trebuie să continue să asigure stocurile strategice de vaccinuri de care au nevoie pentru a proteja părțile vulnerabile ale populațiilor lor și pentru a face față evoluției epidemiologice potențiale a virusului COVID-19.

Comisia, statele membre și BioNTech-Pfizer au semnat anterior modificări ale contractului care au adaptat programele de livrare la nevoile statelor membre și au stabilit o facilitate centrală de depozitare care a crescut capacitatea de stocare pentru statele membre.

Referinte:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_2865

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_23_2866

https://www.europafm.ro/alexandru-rafila-litigiu-pfizer-romania/

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • RazvanP check icon
    Interesant, se pregătește o nouă pandemie? Altfel care ar fi "logica" unui nou contract cu aplicabilitate pentru variantele VIITOARE ale covid, în condițiile în care ni se tot povestea că virusul și-a pierdut agresivitatea? Cineva plânge după acea agresivitate? Unde se oprește prevenția și începe businessul?
    • Like 0
    • @ RazvanP
      Este cunoscut ca marile firme producatoare de medicamente fac afaceri veroase si in plus sunt de o impertinenta uluitoare. Nu uit atitudinea unui reprezentan al unei firme, nu am retinut care, impertinenta de-a dreptul fata de comisia congresului sua care "indraznea" sa-i puna intrebari referitoare la politica firmei respective. Oare nici in sua legea nu e pentru toti aceeasi? Vezi cazul trump! Ce sa mai zic de romania?! Psd cu al sau pui de securist rafila duce o politica de sanatate si nu numai impotriva romanilor. Sigur, prin mentinerea nemernicului de rafila, o nulitate, in frumtea ministerului sanatatii psd urmareste de fapt realizarea de economii in special din pensii, dar nu cele speciale, aia au o alta retea de sanatate fata de restul prostimii buna doar sa-i voteze. Stiati ca sub tandemul cvrigarulu satrar cu rafila covidul nu mai este considerat pentru a beneficia de concediu medical? Si nemernicii asmut dna impotriva celor care au facut mult pentru protejarea populatiei. Si numai prin minciuna.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult