Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Este pregătită România pentru educația asistată de Inteligența Artificială?

ChatGPT - Iryna Khabliuk / Alamy / Alamy / Profimedia

Foto: Iryna Khabliuk / Alamy / Alamy / Profimedia

După câteva săptămâni de lucru cu Bing Chat (sau Bing AI care este bazat pe ChatGPT), sentimentul meu este că discuția în jurul legilor educației „România Educată” e inutilă și trebuie reluată de la zero, nu doar în privința formei, ci mai ales a funcției și scopului.

Albert Einstein spunea „imagination is more important than knowledge” („imaginația e mai importantă decât cunoașterea”). Această afirmație va fi mai adevărată ca oricând în epoca inteligenței artificiale, în care ceea ce știi a devenit brusc mult mai puțin important decât ceea ce poți face cu ceea ce știi.

Faptul că primele forme primitive de inteligență artificială generală (AGI) sunt mai puternice decât și-au imaginat chiar și creatori lor, ne silește să ieșim la nivel de societate din zona discuțiilor administrative și să revenim la discuția despre principii, valori și fundamente, de care avem atât de mare nevoie și fără AI.

Pentru a introduce capabilitățile pe care le are deja inteligența generative am apelat chiar la Bing AI ca asistent de cercetare. În această imagine aveți răspunsul brut dat de ChatGPT la întrebarea: „Ce este inteligența artificială și câte tipuri de AI există?”.

Calitatea și mai ales specificitatea interacțiunii în limba română din partea unui sistem de inteligență artificială americană este șocantă încă de la primul contact.

Bing AI a fost chiar capabil să îmi facă în câteva secunde o sinteză excelentă a proiectului de lege „România Educată”, un document de 182 pagini în PDF scris în română.

Ore de muncă, documentare, traducere și sinteză comprimate în minute. Potențialul productiv este uluitor. La fel și potențialul distructiv.

Ce este educația asistată de inteligența artificială?

Inteligența artificială (AI) va revoluționa educația în același mod în care mașinile agricole au revoluționat agricultura. Motivul e simplu, noua generație de inteligențe artificiale bazate pe LLM (Large Language Models) permite automatizarea unor funcții didactice, în același mod în care mașinile agricole au permis automatizarea unor funcții agricole.

Apariția sistemelor LLM de uz public nu este o simplă îmbunătățire a unor unelte, ci debutul unei noi faze în istoria omenirii, epoca inteligenței artificiale.

Faptul că aceste sisteme sunt accesibile oricui, nu doar marilor corporații și guverne ca până acum, este principalul factor care face ireversibilă revoluția AI.

Pentru educație (în sensul larg al cuvântului), inaugurarea publică în noiembrie 2022 a ChatGPT 3.5, o inteligență generativă bazată pe LLM-ul GPT, markează debutul educației asistate de inteligența artificială (care trebuie deosebită de educația asistată de calculator sau internet care [teoretic] se practică acum și în școlile noastre).

Până acum școala în formatul său industrial a rămas unul din cele mai bine conservate bastioane ale revoluției industriale, chiar dacă a devenit tot mai puțin capabilă să țină pasul cu informatizarea societății.

În România școala este din păcate atât de anacronică, încât a început să fie mai mult o povară decât un motor social și economic. Inteligența artificială va scădea activitatea de mentorat care permitea multor tineri să recupereze handicapul din școală și prin asta va amplifica deficiențele sistemului nostru școlar (dacă nu va fi reformat).

Educația asistată de AI va avea loc cu sau fără acordul nostru sau al aleșilor noștri.

Acest lucru poate fi un avantaj pentru noi sau o tragedie, în funcție de felul în care ne poziționăm față de revoluție.

Chiar dacă îmbrățișăm schimbarea, tranziția nu va fi ușoară și nici simplă, la fel cum nu a fost nici tranziția după revoluția din 1989, de la captivitate la libertate. Nu știm cât va fi de dureroasă, dar ne putem consola că va fi mult mai rapidă. 

Ce urmează?

Am investigat mai multe scenarii cu ajutorul ChatGPT și estimările la care am ajuns sunt că în jurul anului 2030 vor apărea primele inteligențe artificiale supraumane (ASI).

ASI sunt inteligențe artificiale care pot face orice sarcină intelectuală mai bine decât un om.

Implicațiile sunt imense și imediate, iar singurele lucruri care ne pot ajuta să facem față impactului sunt educația și reforme majore în structurile sociale care vor suporta impactul. Nu e de mirare că mulți experți cer o încetinire a vitezei dezvoltării acestor sisteme, pentru a permite societății să decidă calea care trebuie urmată și de inteligențele artificiale, dacă le investim cu atribute umane.

Este însă prea târziu să încetinim progresul din două motive majore:

1. Sistemele LLM sunt acum disponibile ca sursă deschisă și pot fi implementate inclusiv pentru uz personal pe calculatoare cu o placă grafică performantă

2. Avantajul competitiv, economic și militar pe care îl oferă AI este prea mare pentru a nu fi folosit și clandestin dacă AI va fi prea puternic cenzurat

Faptul că asistăm la debutul unei piețe noi, fără jucători dominanți, oferă o șansă importantă oricărui start-up să devină viitorul gigant al AI. Învingătorii se vor impune în 3-4 ani.

România are avantajul unei infrastructuri IT excepționale și are deja proiecte inovatoare în AI.

Putem capitaliza acest avantaj pentru a ne poziționa direct în fruntea cursei pentru dominanta în AI dacă ne jucăm corect cărțile acum, nu mâine.

Dacă stăm excepțional de bine la infrastructură, stăm în schimb excepțional de prost la educație și guvernanță.

Acest lucru înseamnă că Inteligența Artificială și Educația trebuie să devină teme majore încă din această campanie electorală.

Spre exemplu, e necesar un AI școlar care să fie antrenat și pregătit specific pentru a funcționa în mediul nostru educațional și să reflecte scopurile și valorile noastre. Dar pentru asta trebuie mai întâi să definim care este scopul școlii, care sunt principiile și valorile pe care le dorim să le cultive școala.

Paradoxal, educația asistată de inteligența artificială nu va înlocui profesorii, ci va avea și mai multă nevoie de aceștia. Rolul profesorului însă se va schimba radical și va fi mai degrabă un mediator între elev și mașină. În timp inteligența artificială școlară va învăța atât de la elevi, cât și de la profesori și le va înțelege și adresa personalizat nevoile.

Piața de ore private va fi puternic afectată, pentru că elevii vor avea acces gratuit în orice domeniu la tutori mult mai competenți și mai răbdători decât profesorii lor. Examenele vor deveni inutile, pentru că evaluarea va fi continuă și în timp real.

Educația în sine nu va mai fi cantonată într-o perioadă petrecută într-o instituție, ci va deveni continuă de-a lungul vieții și difuză în toată societatea.

Tendința de a elimina calculatorul/telefonul din prima fază de educație a copiilor (ciclul primar sau chiar până la 13 ani cum se discută deja în SUA) va continua, pentru că o mare parte din competențele digitale pe care se pune acum preț vor deveni o nișă tehnică, iar competențele analogice și creative, alături de abilitățile sociale, vor fi mult mai importante în școală pentru succesul în carieră și în viață.

Ceea ce ne face oameni autentici, ceea ce ne face oameni buni va deveni mult mai de preț în epoca în care inteligența artificială poate imita orice vedetă sau idol și poate depăși inteligența celor mai buni experți.

Provocări și oportunități

Putem doar specula cum va arata societatea când inteligența artificială supraumană va deveni omniprezentă și omnipotentă. Înțelegem la fel de puțin impactul social pe termen lung al inteligenței artificiale pe cât înțelegea un agricultor impactul pe termen lung al mecanizării agriculturii.

Era evident că mecanizarea va produce mașini cu o putere mecanică supraumană și va elibera milioane de oameni din agricultură. Poate se putea anticipa că majoritatea vor fi absorbiți tocmai de industria care îi disloca. Însă nimeni nu putea anticipa, într-o perioadă în care 80% din forță de muncă a omenirii era ocupată în agricultura, cum va evolua o societate în care mai puțin de 5% din populație lucrează în agricultură și nici crizele sociale pe care le-a provocat.

Vedem deja semne că guvernele totalitare vor folosi AI pentru a-și controla populația în interior și a submina democrația în exterior.

Ne putem imagina consecințele populismului și anarhismului amplificat de inteligența artificială generativă asupra guvernelor democratice. Pe de altă parte, democrațiile au în față un viitor mult mai atrăgător decât tiraniile.

Un exemplu ar fi introducerea unor forme de venit universal de bază sau necondiționat, care va deveni imperativă și va duce la reforma profundă a pensiilor și a conceptului de pensionare care va dispărea așa cum îl înțelegem acum.

Toate acestea nu se vor întâmpla peste un secol, ci în următorii 10 ani.

Un lucru este sigur, vor apărea noi slujbe și oportunități pentru cei eliberați de AI din "agricultura intelectuală".

Spre exemplu, una dintre cele mai bine plătite job-uri în IT acum (chiar și peste 250.000 dolari pe an) este cea de inginer de prompt, adică de specialist în dialogul cu inteligența artificială care trebuie antrenată cu grijă, înainte de a fi eliberată în lumea reală.

Interesant este că pentru aceste joburi competențele de comunicare sunt la fel de importante ca expertiza în domeniul în care se face antrenarea IA (cunoașterea este la fel de importantă ca imaginația). Este mai degrabă o relație profesor-elev, decât una programator-program, în care cei mai avantajați vor chiar profesorii de calitate.

Inteligența artificială, la fel ca o persoană, necesită antrenare și supervizare. Din multe puncte de vedere este mai util să o tratați ca pe o persoană, decât ca pe un calculator, dacă nu vreți să deveniți foarte frustrați.

Aceasta înseamnă că cei competenți vor deveni exponențial mai productivi, iar cei incompetenți se vor expune, prezentând halucinații AI în loc de soluții. După principiul GIGO (garbage in, garbage out – gunoi introducem, gunoi obținem), incompetența și reaua credință vor fi amplificate de inteligența artificială. 

Nici nu vreau să mă gândesc la impactul în guvernare al incompetenței amplificate exponențial de inteligența artificială.

Prefer să mă gândesc la beneficiile pe care le are deja fiecare dintre noi, dacă învățăm să folosim corect acest nou instrument de educație personală, care poate ajuta pe mulți să învețe să pescuiască, în loc să se mulțumească doar cu peștii prinși de alții.

Un scurt exercițiu demonstrativ

Puteți începe explorarea inteligenței artificiale generative cu un exercițiu simplu care demonstrează capabilitățile incredibile pe care le are deja AI, citind unul dintre articolele de referință pentru această discuție.

Vizitează:

https://www.bing.com/search?q=Bing+AI

Selectează „Creative mode” și copiază acest text căsuța "Ask me anything":

„Te rog citește acest articol și explică ideile principale în limba română

https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments/"

Puteți face asta pentru orice articol din lista de referințe.

Vei vedea că Bing AI poate să citească un articol în limba engleză (sau oricare altă limbă) și să îți facă un rezumat în limba română. Dar acesta este doar punctul de plecare. Poți continua să îi pui întrebări despre termenii sau ideile prezentate până te lămurești. Poți să îi ceri să reducă sau să mărească nivelul tehnic al discuției cerându-i să îți explice ca unui elev, ca unui student sau ca unui expert. Poți să te amuzi, cerându-i să îți explice arhitectura unui transformer ca unui copil de 5 ani sau în versuri în stilul lui Eminescu sau Bacovia.

Atenție însă la momentul în care începe să halucineze. Este greu să îl scoți din delir și e mai simplu să resetezi conversația și să o iei de la zero. Vei observa și că, spre deosebire de un motor de căutare, nu îți dă același răspuns la aceeași întrebare (suspectez și că uneori folosește ChatGPT 3.5 în loc de ChatGPT 4).

O să mai revin cu exemple concrete de cercetare asistată de AI, până atunci vă las să descoperiți minunata lume a inteligenței artificiale împreună cu recompensele și riscurile care o însoțesc.

Referinte:

https://www.nytimes.com/2023/03/31/technology/ai-chatbots-benefits-dangers.html

https://www.wsj.com/articles/artificial-intelligence-and-the-future-of-employment-college-students-education-jobs-ai-d4470007

https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments/

https://thedatascientist.com/the-future-of-ai-in-education-opportunities-and-challenges/

https://www.unesco.org/en/digital-education/ai-future-learning

https://www.quantamagazine.org/will-transformers-take-over-artificial-intelligence-20220310/

https://www.researchgate.net/publication/370756899_MODELE_COMPUTATIONALE_IN_SIMULAREA_UNOR_PROCESE_NEURONALE_SI_FUNCTII_COGNITIVE_Lucrare_Diploma_MD

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Oricine scrie laudativ pe subiectul asta inseamna ca pana acum nu a fost singur capabil sa culeaga si sa sintetizeze informatii pe care i le serveste "intelghentzia" gratis pe tava.
    Informatii care pot lua forme aberante... ia intrebati-l cum e cu Stefan cel mare care taia mamaliga cu sabia laser... sa vedeti ce raspunsuri "documentate" va da...
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Nu este pregătită nici pentru educația asistată de inteligența umană, darămite artificială. Sau, în fine, dacă inteligența artificială se pretează la corupție... cine știe...
    • Like 0


Îți recomandăm

RetuRO

Sunt pline rețelele sociale cu postări ale oamenilor care descriu că simt furie, frustrare, neputință, când văd deșeuri în Lacul Roșu sau lacul cu nuferi din Ipoteștii lui Eminescu, în stațiuni montane sau pe litoral. Le vedem peste tot - pe stradă, pe marginea drumurilor naționale, în tren, din tren, pe lângă calea ferată, în grădinile blocurilor, în gropile de gunoi de la marginea satelor, pe albiile pârâurilor și râurilor, în păduri.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Ana Maria Bălan

În facultate, am avut o colegă mai mare pe care mereu am admirat-o: super deșteaptă, implicată, genul de persoană pe care ai dori-o în echipa ta de medici. Am revăzut-o în primul ei an de rezidențiat: epuizată, dezumanizată, cinică. (Foto: Ana Maria Bălan/ Facebook)

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Elevă de liceu la examen

Dar dacă sărăcirea noastră este ceva ce am putea accepta, atentatul asupra valorilor și moralei ar trebui să fie acea limită pe care să nu o acceptăm. (Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos)

Citește mai mult