Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Ministrul Culturii: Multe dintre instituțiile de cultură au devenit niște feude

Ministrul Culturii, Corina Șuteu, a criticat, în cadrul unui interviu mai larg acordat Republica.ro, felul în care se face management în instituțiile publice de cultură. 

„Din păcate, modul în care a evoluat societatea românească a determinat ca multe dintre instituțiile de cultură să devină ele însele niște feude, să aibă mari probleme de guvernanță. Până la urmă criza de la Operă, criza de la Muzeul Țăranului Român, criza managerilor, criza concursurilor... Aceste crize au scos la iveală disfuncționalitățile legate de felul în care un manager își gândește poziția din momentul în care o ia. 

Problema pentru el nu mai este cum să facă artă, cum să facă lucruri interesante, problema este cum să facă această instituție să funcționeze ca un fel de uzină în care el este undeva un șef. Or, asta cred că este o abordare extrem de nocivă și o percepție extrem de nocivă a ceea ce trebuie să fie o instituție publică de cultură. Pentru ca aceste lucruri să fie schimbate, trebuie o gândire sistemică și trebuie mai mult timp”, a afirmat ministrul Culturii. 

O mare problemă este, în opinia sa, felul în care este formulată legea managementului cultural.„Eu cred, de pildă, că legea managementului, cea care reglementează selecția managerilor instituțiilor publice de cultură, este o lege care ar trebui abrogată și regândită de la capăt. De ce? Pentru că eu cred că într-o instituție publică de cultură cea care primează trebuie să fie viziunea, și nu administrația trebuie să susțină viziune. Modul în care este gândită această lege dă prioritate capacității administrative. Și asta din păcate este o problemă felul în care sunt gândite evaluările, ulterior, modul în care se cere unui bun manager să cunoască anumite lucruri, când el ar putea să fie o persoană extrem de vizionară și pe care un economist trebuie să îl ajute să își pună viziunea în practică”, a afirmat Corina Șuteu. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Da, este un fapt cunoscut: instituțiile culturale, în general „de stat”, au preluat modelul feudă din anii comunismului, așa era atunci, așa este și acum. Sînt instituții închise, conduse de aceiași oameni, nu de puține ori aceiași de dinainte de 1990, cum ar fi institutele Academiei Române. Nimeni nu vorbește despre ele. Căutați-le pe net și căutați un e-mail prin care să corespondați cu ele. Să mă anunțați dacă ați reușit.
    Nu diferite sînt și alte instituții: teatrele, opera, opereta, muzeele... Cine crede că e ceva nou se înșală, să nu aud vorba aia „dom’le, nu era așa pe vremea lu’...”
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult