Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ministrul Drulă nu mai e „Drulă, Lulă și Pendulă”

Cătălin Drulă - Dan Barna

Foto: George Călin/ Inquam Photos

Îmi place de ministrul Drulă. De când a venit face lucrurile să meargă. Este de departe steaua miniștrilor USR din actualul guvern. M-am săturat de miniștrii de decor, oameni fără personalitate implicați numai în afaceri dubioase și scandaluri de budoar. Toate lucrurile pe care le-a demarat trebuiau făcute de foarte multă vreme, dar au fost amânate și pasate ca un cartof fierbinte de la unul la altul. S-a perpetuat lipsa de răspundere, jaful din banul statului sub forma unor pierderi inimaginabile la toate companiile din subordinea ministerului.

Cel mai corect ar fi să fie chemați toți cei care au produs aceste pierderi, managerii, și puși să plătescă din buzunarele lor pagubele produse. Cum ar fi reacționat un patron dacă ar fi avut asemenea manageri la firma lui? 

Este foarte bună abordarea cu spațiile comerciale din stațiile de metrou, însă trebuie să știm și cine a semnat așa ceva din partea statului. Că au cerut sindicaliștii, asta am înțeles, asta e treaba lor, să ceară, dar cine le-a dat?

Analizele făcute pe fiecare companie au dus la concluzia că trebuie făcute restructurări. Din păcate, la noi restructurările de personal înseamnă un singur lucru: dat afară. Am trecut și eu prin asemenea restructurări când lucram la CFR, știu ce înseamnă frica de a fi pus pe liste. Criteriile de evaluare nu asigură totalitatea salariaților ce trebuie concediați. Apoi rămân un număr de angajați care și-au văzut de treabă, nu au niciun fel de abateri, din care trebuie aleși cei care pleacă și cei care rămân. Începe nebunia relațiilor, a intervențiilor, a pilelor. În acestă fază nimeni nu mai deține controlul, colegul și prietenul cel mai bun îți devine un competitor pentru păstrarea locului de muncă. Unul are o pilă, altul are o pilă și mai mare, și tot așa. Sunt momente dramatice traduse în traume care rămân pentru tot restul vieții, mai ales pentru cei ce nu reușesc. Din acest motiv îi cer domnului ministru să se războiască cu liderii de sindicat, cu managerii de companii, cu toți cei responsabili pentru starea actuală a transporturilor în România, dar să nu se războiască cu salariații, ei nu au nici cea mai mică vină. La CFR-Marfă vor fi disponibilizați 1.400 de salariați, sunt 1.400 de familii, sunt oameni care fac slujba asta de o viață și care nu se mai pot reprofila peste noapte pentru că, ce să vezi, în viața reală, lucrurile nu sunt așa de roz precum ni le prezintă cu entuziasm firmele de HR optimiste. În occident asemenea situații se gestionează cu multă delicatețe, oamenii primesc consiliere, inclusiv psihologică. Statul acolo se implica serios. Nu contest necesitatea măsurilor, situația e dramatică din punct de vedere financiar, dar oamenii vor și merită niște răspunsuri. De exemplu, cum s-a ajuns aici? Vorbim, ca să fim bine înțeleși, despre simplii angajați, care nu au nicio vină.

L-am auzit pe domnul ministru că dorește să desființeze ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară). Apoi am auzit că domnul ministru a eliminat firmele chinezești de la licitațiile pentru autostrăzi și căi ferate. Nimeni nu a auzit de ARF pentru că acestă instituție are o activitate extrem de discretă, atât de discretă încât nu există deloc. Nu e nevoie de nicio evaluare, lucrurile aici sunt limpezi ca lumina zilei.

Colegii de la DIGI TV s-au dus la AFER să ceară lămuriri într-o situație extrem de dubioasă. Acolo însă s-au întâlnit cu un tovarăș care i-a întrebat agresiv cine i-a lăsat să între în „întreprindere”. Întreprinderea e o autoritate publică a statului român. Pentru cine nu știe, vă spun eu că așa arăta un secretar de partid de la uzinele Republica. Reforma în transporturi însemnă oameni noi.

Chestia asta cu firmele chinezești eliminate de la licitații e în mod evident un mesaj venit de la „americani”. Din păcate nu s-a auzit foarte bine peste tot, la AFER, de exemplu. Acolo, niște băieți, s-au deplasat în China la CRRC unde au semnat niște hârtii de omologare a trenurilor chinezești, contract cadru. A fost foarte frumos. Ce se întâmplă dacă chinezii scot hârtiile alea acum, doar au avut și ei cheltuieli? E ca și cum cineva ar vrea să-și înmatriculeze o mașină din străinătate și îi cheamă pe cei de la RAR la el acasă.

De mai multă vreme se fac dezvăluiri scandaloase despre sistemul de cumetrii din autoritățile de stat subordonate ministerului. Așteptăm și din partea ministrului o reacție mai viguroasă, în afară de anchete lungi și fleșcăite.

Ministrul Drulă a început să calce pe mușuroiul de furnici. Dacă tot a început, trag nădejde că va merge până la capăt, doar să nu-l părăsească energia și voința.

Notă: Titlul face referire la articolul din publicația satirică Times New Roman - USR a definitivat lista cu miniștri pentru negocieri: Drulă, Lulă și Pendulă

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Buna analiza,dar,cu un singur DRULA,nu se vor face prea multe reforme.
    Un exemplu,la Interne s-a facut reforma de mult,s-a inlocuit denumirea de MILITIE cu cea de politie.
    • Like 1
  • La nici 24 de ore de la demiterea ministrului sanatatii VVoiculescu au aparut in presa de dreapta sau aservita acesteia un sir de articole despre ce multe face Drula. Semn ca celor de la USR+ le cam tremurau izmenele. Pana acuma, in afara de desfiintarea chioscurilor din statiile de metrou, cu ranga - operatiune care numai de nivel de minister nu mi se pare, adicatelea nu prea vad impactul socio-economic asupra societatii romanesti ca urmare a acestei actiuni cu imagine proletara, omul nu prea a facut nimic. Studii de fezabilitate cat cuprinde si promisiuni despre banii care vor veni de la UE - alea 80 de miliarde amintite - ca sa nu zic promise - de Presedintele Romaniei si ajunse doar 38 conform ultimelor stiri din presa, care 38 de miliarde tot le nivel de promisiune exista. Sunt multe fente si nimic concret. Nu cred pana nu vad. Si deocamdata nu vad nimic. Prin urmare, Drula mimeaza...
    • Like 1
    • @ Bogdan Misaila
      Nu cumva să dai jos ochelarii ăia de cal, să nu te ia amețeala! :)))))))))
      • Like 2
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Nu-i dau jos, Doamne fereste! Multumesc de sfat. Nici matale sa nu care cumva sa dai jos icoanele cu USR+ ca se supara elevu’ lu’ Bivolaru si dupa aia iese nasol.
      Asa, un raspuns cat de cat rational- daca nu va cer prea mult sa incercati sa iesiti din Shambala pentru cateva minutele- vis-à-vis de Drula aveti? Sau o rupem in continuare pe mistouri?
      • Like 0
    • @ Bogdan Misaila
      Cezar check icon
      Subscriu!
      Cu sau fără rangă, mizeriile alea din stațiile de metrou trebuiau demolate! Doar că... în rest... metroul merge la fel! Trenurile... „merge la fel”! Autostrăzile... „merge la fel”! (asta referitor la Drulă)
      Avem în schimb,... puzderie de semnături pe contracte, para-contracte, studii, fezabilități, re--facere, re--proiectare și multe, multe alte „re”-uri! (asta referitor la Lulă)
      Cît despre Pendulă... și-aici e tot Drulă care pendulează între droaia de apariții pe sticlă și cealaltă droaie, de mesaje pline de avînt pionieresc cu care umple FB-ul!
      „Drulă, lulă și pendulă”!
      • Like 1
  • Nume check icon
    Pare vedeta intr-adevar, dar parca joaca pe prea multe planuri si nu stiu daca are resursele suficiente - timp si mai ales oameni ca sa il ajute. Ideal ar fi sa aiba deja ceva "quick wins" ca sa isi creasca prestigiul si sa isi deschida calea mai usor in alte proiecte.
    In rest pare singurul care are "cojones" sa se bata cu hotia, coruptia, minciuna, indolenta, indiferenta si mai ales incompetenta care predomina in institutiile de stat. Nu mai merge cu "intoarce si celalalt obraz" si o experienta universitara stralucita nu te ajuta deloc sa "dezmembrezi" "gasti de cartier". Urmarim cu interes...
    • Like 3
  • Adica, daca oamenii s-au angajat odata la stat sa nu mai poata fi dati afara indiferent de cat de incompetenti sau degeaba sunt pt ca-i stresam psihic ? Dar pe cei de la privat nu-i "cocoloseste nimeni" ? Ei nu au stres si truame? Penibil !
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult