Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Morți fără hashtag: Ne este imposibil să ne pese de toate tragediile, tot timpul

atentat Siria

(Foto: Guliver/Getty Images)

În ultimele săptămâni, sute de oameni au murit în regiunea Ghouta de Est din Siria în urma bombardamentelor forțelor guvernamentale care vor să recapete control asupra regiunii controlate de rebeli. Cu toate astea, lumea nu pare că acordă o atenție deosebită evenimentelor. Nu vedem hashtaguri de susținere sau oameni care să-și schimbe poza de profil cu steagul Siriei. Situația e complet diferită față de atentatele teroriste din Europa.

Există multe voci care critică fix acest lucru. Că oamenilor le pasă mai mult de viețile oamenilor albi din Occident decât de ale altora. Și, teoretic vorbind, e un argument bun. Ideal, ar trebui să ne piese de fiecare viață pierdută în mod egal, numai că realist vorbind, e cam imposibil. 

Nu e vina presei

Multă lume are impresia că presa, setând agenda publică, este responsabilă pentru ce e relevant și ce nu. E adevărat, editorii filtrează informația și decid ce e relevant și ce nu. Numai că presa, în majoritatea cazurilor, scrie larg și cuprinzător despre aceste tipuri de atentate. Și culmea, nu numai presa internațională. De când a început conflictul, toate site-urile de știri internaționale și din România au postat zilnic articole cu ultimele informații privind situația din Siria.

Sigur că e o diferență față de atentatele de la Paris, acolo unde eram bombardați pe Facebook, Twitter cu cele mai noi informații la oră și în live blog-uri. Dar asta pentru că un subiect devine cu atât mai relevant cu cât e ceva mai rar, mai deosebit. Un atac terorist în inima Parisului e ceva mult mai rar decât un bombardament în Siria. Frecvența contează.

În plus, este ceva absolut natural ca presa occidentală să trateze cu mai mult interes evenimentele petrecute în Occident. CNN are dreptul să se concentreze pe propria cultură, exact așa cum al-Jazeera acordă o acoperire mai mare evenimentelor petrecute în Orientul Mijlociu. Și chiar și în aceste circumstanțe, există sute de reporteri din Occident care își riscă viața zilnic trăind în zone de conflict, totul pentru a transmite cele mai noi informații cât mai rapid.

Ne pasă mai mult de ce ne e mai familiar

Este mult mai probabil ca un român să fi călătorit la Paris decât în Siria. Sau în Beirut sau Libia. Și chiar dacă n-au fost, știu orașul. N-ai cum să nu-l știi. Parisul e un simbol internațional al culturii și al romantismului. L-ai văzut în filme sau seriale, ai citit despre el, ai văzut poze pe net. Să ne amintim că Bucureștiul era poreclit micul Paris.

E clar că avem o legătură mult mai puternică cu Parisul decât cu Ghouta de Est din Siria. E vorba de familiaritate. E vorba de culturi asemănătoare. Întotdeauna un român se va simți mai aproape, din toate punctele de vedere, de un francez decât de un sirian. Nu e neapărat corect din punct de vedere moral, dar e realitatea.

Exact așa cum un eveniment din București cântărește mai tare pentru un bucureștean decât pentru cineva din Timișoara, un român va rezona mult mai ușor cu violențele din Franța decât din Siria.

În plus, avem întotdeauna tendința să ne punem pe noi pe primul loc. Ne gândim: „Dacă mi s-ar fi întâmplat mie asta?” Ne punem în locul victimelor. E mult mai probabil să te afli la o cafenea în Paris decât în deșertul sirian. Ți s-ar fi putut întâmpla asta. Chiar ție.

Dacă o femeie era împinsă de cineva la metrou în Barcelona, citeam știrea și peste cinci minute o uitam. Dacă s-a întâmplat la București, e șocant pentru că la fel de bine puteam să fiu eu acolo. Suntem mai egoiști decât am vrea să credem.

Emile Bruneau, neurocercetător la MIT, spune că empatia oamenilor este în principal influențată de statutul victimei: se află în grup sau în afara grupului din care facem parte? Cu alte cuvinte, percepem victimele ca fiind similare sau diferite de noi? Iar aici poate fi vorba de orice de la rasă, cultură, ideologie, poziție geografică. Depinde de situație.

Ne-ar fi imposibil să ne pese de toate tragediile, tot timpul

După cum ziceam, e un argument nobil. Trebuie să ne pese de toată lumea, indiferent de unde provin. Numai că dacă ducem acest argument mai departe, lucrurile se complică.

Cum stabilești ce merită atenția noastră? Evident, toate viețile omenești sunt importante. Deci trebuie să ne pese de toate atentatele: indiferent de unde se întâmplă sau când se întâmplă. Valorează mai puțin viața cuiva dacă e din Siria? Dar dacă atentatul s-a întâmplat acum cinci ani, e mai puțin important? Numărul morților e relevant? Sunt copii care mor zilnic de malnutriție în țările africane, deținuți politic care sunt torturați constant în Coreea de Nord, iar rivalii lui Putin mor pe capete în Rusia. Viețile lor nu contează?

Ideea e că mor oameni zilnic, iar fiecare viață este importantă și demnă de mila noastră. Numai că nu avem capacitatea intelectuală de a acorda aceeași importanță tuturor evenimentelor. Ca să funcționeze într-un mod eficient, creierul nostru trebuie să filtreze tot ce se întâmplă în jurul nostru și să aleagă ce e mai relevant.

Ar fi frumos să ne pese cu adevărat de toată lumea, dar nu e posibil.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Reason check icon
    Pe mine mă deranjează greșeala de categorie. Nu poți spune cuiva ”trebuie să crezi în Dumnezeu” sau ”ar trebui să simți empatie pentru cutare victime”.
    Ceea ce crezi ca fiind adevărat derivă în mod automat din informațiile pe care le ai și modul în care funcționează creierul din dotare. Poți, eventual, să cauți mai multe informații, care ar putea la un moment dat (tot în mod automat) să încline balanța în direcția cealaltă. Dar în niciun punct nu ar fi ceva voluntar.
    Este și mai absurd să pretinzi că cineva ar trebui să fie lovit de un anumit sentiment, atunci când nu este. Poate cel mult să mimeze, sau să mintă, însă a suferi nu este un act care ține de voliție. Dacă eu nu simt nimic când e bombardat un sat din Siria, asta e. Ăsta e sistemul meu limbic, și niciun soi de articol sau revoltă a cuiva nu poate schimba situația. Nici măcar eu nu pot.
    • Like 0
  • check icon
    Empatia generalizată doar pe criteriul speciei comune, a fost, este și va fi stupid, imposibil și arogant.Nu zice nimeni să fi sociopat dar nici în extrema cealaltă. Au încercat mai multe religii treaba asta cu mila universală și nu a ținut.De ce? Simplu nu este adaptată la cerințele natural/ instinctuale ale omului, cel puțin în etapa asta de dezvoltare cerebrală. Restul sunt gargări populist/politice. Așa cum a scris și autorul textului, empatia este direct proporțională cu legăturile directe de tip etnic, familial, religios, comunitar, etc.
    • Like 0
    • @
      GabiC check icon
      Biserica Scientologica!
      Se uita la celelalte religii si spun despre enoriasi: vaaai, saracii, Ii compatimesc! :-)
      • Like 0
  • Mai mult decat identificarea cu locul sau cu victimele, cred ca este important si contextul. Destabilizarea din orientul mijlociu a venit de undeva. Nu crede toata lumea ca e o miscare de eliberare inabusita de un dictator. In primul rand contextul cultural e cu totul altul decat in Europa. Ok, inlocuiesti dictatorul rau.....Cu cine ? Cu reprezentantul unei factiuni religioase care in secunda doi incepe sa macelareasca reprezentantii factiunii adverse ? E clar ca sunt mii de victime nevinovate care sufera nevinovate din cauza razboiului intereselor altora, dar atunci miile de refugiati din Europa cine sunt ? Sunt refugiati care au suferit din cauza razboiului sau refugiati economici care au profitat de o ocazie ? Follow the money ! Ce interese ar exista dpdv al marilor puteri in zona ? Unde s-au mai eliberat teritorii din astea, ce a urmat. Pace si intelegere ? A, nu apare la stiri ? Da, nu apare, dar razboiul nu s-a incheiat nicaieri in locurile alea.
    Noi astia care ne preocupam de cat va mai fi kilowatul la anu', chiar ne pricepem suficient ca sa ne bagam in discutiile astea. Agentiile de spionaj ale puterilor interesate in zona or fi alcatuite din gospodine si nenici si or fi dotate ca si politia de proximitate.
    • Like 0
  • „Ne-ar fi imposibil să ne pese de toate tragediile”, dar, totuși ce s-a întîmplat la Paris e un jogging în parc față de măcelul sistematic, dincolo de orice oroare, care se întîmplă în Siria de ani de zile.
    Întrebarea e alta: îi doare pe Putin, Trump, Erdogan și alții ca ei măcar în negii de pe bucă de indignarea feisbuchiniștilor și a tuiteriștilor?
    • Like 3
    • @ Ionut Catalin Dimache
      NU! Raspuns la intrebare. La fel ne doare si de cate un cunoscut care pleaca din viata. Am ajuns roboti biologici cu telefonul in ochi si o gura rece care rosteste cuvinte de complezenta.
      • Like 0
  • Sunt de acord cu raționamentul tău cu privire la: 'ne pasă de ce este mai aproape de noi sau ce e mai familiar' însă mă întreb dacă și în situația tragediilor din vest ne pasă cu adevărat sau ne place doar să mimam că ne pasă.
    Căror oameni le pasă cu adevărat?
    Ce înseamnă toată abureala asta cu schimbatul unei poze de profil sau șeruit diverse lozinci sau citate?
    Poate sunt eu cinic dar aș paria considerabil că, presupunând prin absurd că oamenilor li s-ar propune să renunțe la ceva infim din obiceiurile zilnice - jumate din numărul de țigări zilnice, 15 minute din timpul disponibil zilnic, 2 lei sau euro în schimbul unei vieți salvate într-un atentat (fie în vest, est sau oriunde), într-o mină în Chile sau Mongolia, majoritatea n-ar renunța nici în ruptul capului la acea chestie.
    Am deviat puțin discuția dar e tot în temă.
    Tot relevant articolului e și ce se întâmplă când moare cineva cunoscut (din orice domeniu). Facebook și toate celelalte rețele sunt inundate de mesaje de condoleanțe și vorbe goale. Mai trist e cazul celor care se sting in mizerie și sărăcie cum sunt foști sportivi sau personalități din alte domenii și cum ne amintim ce minunați au fost după ce au murit și înainte cu câteva zile nu le-am fi întins un colț de pâine.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult