Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

Nicio lege din lume nu-i poate impune unui copil să spună ceea ce am auzit zilele trecute într-o sală de clasă. De ce nu sunt de acord, ca profesor, cu legea privind statutul de autoritate publică pentru cadrele didactice

Profesori autoritate publică

Foto: Guliver/Getty Images

Nu susțin și nu sunt de acord cu legea privind statutul de autoritate publică pentru cadrele didactice.

Această măsură adâncește clivajele existente deja în învățământul românesc. Este nevoie, mai degrabă, de lucruri care să ne apropie. Să ne învețe cum să colaboram mai bine intre noi. Cum sa gestionam situațiile tensionate altfel decât apelând la instrumente de forță. Care, de altfel, nu impresionează pe nimeni. Și polițiștii au același statut și sunt destule cazuri de agenți care s-au confruntat cu agresiuni fizice sau verbale.

În învățământ însă, un spațiu dedicat cunoașterii și devenirii umane, o astfel de lege ar face mai mult rău decât bine. Nu așa rezolvăm tensiunile din sala de clasă, ci prin programe de dezvoltare personală, comunicare si managementul conflictului. Proiectăm asupra școlii spectrul unui război de uzură și ne ascundem prin tranșee juridice în loc să atacăm aceste probleme folosindu-ne de armele noastre pedagogice: tact, răbdare, pasiune, imaginație, inteligență și un strop de simț al umorului. Lucruri care ar trebui să dezamorseze cele mai multe din situațiile tensionate de la clasă.

Dacă nu sunt de ajuns, atunci sunt, slavă domnului, destule reglementări legislative referitoare la desfășurarea actului educațional. De s-ar respecta astea pe care le avem! De-ar fi aplicate cu înțelepciune, la timp, în scop preventiv, ar fi evitate multe situații neplăcute.

Eu, să mă iertați, sunt mai de modă veche.

Am cunoscut profesori care impuneau un respect imens prin felul lor de-a fi. Prin devotamentul față de educație, erudiția, personalitatea și tactul pedagogic care au lăsat, în sufletul multor generații de elevi, amintiri de neșters și o admirație care nu poate fi cumpărată. Prin exigență, responsabilitatea și sentimentul datoriei față de copilul din fața lor. Seninătatea și zâmbetul cu care intrau în sala de clasă anunțau un om care nu-și dorea sa fie nicăieri altundeva.

Decât acolo.

Printre copii.

Să nu vă supărați.

Nici o lege de pe lumea asta nu va reuși să impună unui copil să spună, cum auzit eu mai zilele trecute:

„- Doamna! Te iubim!"

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Corina check icon
    Cu tot respectul pentru pregătirea, experiența și bunele dumneavoastră intenții, argumentația e slăbuță. Nimeni nu-și propune să smulgă declarații de iubire elevilor, nimeni nu le cere să simuleze admirație sau afecțiune. E nevoie de ore decente, cu respectarea profesorilor ca persoane.
    • Like 1
  • scoala, spatiul si activitatea din scoala , sunt si lumea/viata profesorilor (si invatatorilor si a auxiliarilor...) nu numai ale elevilor, la fel cum fabrica (acolo unde mai exista) e si lumea angajatilor - nu numai masinariile care ies de acolo;
    ( am scris "si" si nu "numai"!)
    sunt cca 300 de mii de profi/.cadre didactice si nca vre-o 100 de mii de auxiliari (secretare, psihologi etc etc) , cum sa gasesti atatia cu vocatie, cu daruire, cu motivatie si asta inainte de a avea cativa ani de experienta/activitate?
    cand au plecat , nu au plecat numai medici!
    • Like 2
  • Valentin check icon
    Clasele I-V sunt ok ca programă şi abordare. Nebunia în care sunt aruncaţi elevii, părinţii şi profesorii începe de la clasa a V-a încolo.
    Am întâlnit profesori care se luau cu mâinile de cap când dădeau ochii cu programa, dar o predau în halul în care era. Mai cu ţipete, mai cu hai să ne înţelegem etc. etc.
    Programe absurde, la unele materii schmbându-se din doi în doi ani. Evident, în variante mult mai proaste.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Schimbarile care s-au facut in ultimii 20 de ani cel putin sunt minore. Am avut profesori suficient de capabili care nu au avut si inca nu au nici o problema cu programa. Nu sunt lucruri absurde.
      • Like 2
  • vad aici multe creiere prajite care cred ca o asemenea lege ar da puteri sporite profesorilor in a bate si maltrata copiii..
    bietii copii care bat profesoarele si se filmeaza doar pt vizualizari pe facebook si youtube..
    tare, nu-i asa?
    • Like 2
    • @ Iulian Dita
      maripos check icon
      Si statutul de autoritate publica i-ar fi impiedicat pe copii sa bata profesoara???!!!
      • Like 0
    • @ maripos
      Corina check icon
      Presupun că impunerea acelui statut vine cu pedepse mai drastice la agresiunile față de profesori, care, popularizate corespunzător, le pot reduce, contribuind la un mediu de învățare normal. De fapt, avem nevoie aici de informația de bază: ce implică acordarea acelui statut? Altfel, e o dezbatere sterilă între cei care cunosc cât de cât mediul și recunosc necesitatea protecției cadrelor didactice (părerile sunt împărțite, mă rog), și unii dintre cei din afară, care văd în acordarea acestui statut o nemeritată plasare a profesorilor într-un cerc de privilegiați sau ceva care va inhiba comportamentul firesc al copiilor.
      • Like 1
  • Vremurile s-au schimbat.Si copiii noștri s-au schimbat.Nu era nevoie de o astfel de lege.Avem atâtea autorități care "mențin ordinea și disciplina".În plus, nu cred că elevii vor aprecia apelul profesorilor la acest statut ori de câte ori vor vrea să se impună.
    • Like 2
  • Din pacate, in ziua de azi parintii dau dreptate doar copiilor lor, sunt cei mai destepti, mai buni si mai extraordinari iar de vina pentru nereusita lor ulterioara in viata sunt profesorii.Sunt fiu de profesor, pe vremea cand eram eu elev nici nu aveam ce sa comentez despre profesorii mei pentru ca stiam ca mama va spune ca dreptatea e a profesorului.Si privind in urma cam asa era.Am predat si eu un an dar mi-am dat seama ca nu este pentru mine, trebuie sa ai chemare pentru asta, acum lucrez ca si contabil la o scoala mica si pot sa va spun ca este nevoie de o astfel de lege.Am avut doua situatii in care daca nu interveneam doua profesoare ar fi fost batute in scoala de catre doi parinti, in fata celorlalti elevi.Iar una dintre agresoare (da ati citit bine, agresoare) a spus dupa ce a fost amendata cu 1000 de lei ca pentru suma asta nu-i e frica sa recidiveze.Asa ca eu o consider necesara. In ziua de azi profesorii sunt vinovatii de srviciu, dar uitam ca nu au nici o putere sa se impuna in fata elevilor care au numai drepturi!
    • Like 5
  • Dorin check icon
    Într-o societate normală aș fii de acord cu o asemenea lege,Dar la felul cum arată sistemul nostru de învățământ cu atâtea bube negre e mult prea mult. Mulți din dascăli nu au nici un clin în mânecă cu meseria asta, scot analfabeți funcționali pe bandă rulantă,se cred stăpânii copiilor noștri.Vor respect din partea elevilor unilateral..Legea asta îi va face să se simtă mici dumnezei in clasă.Dacă vor respect trebuie să-l merite,nu impus de o lege.
    • Like 4
    • @ Dorin
      maripos check icon
      Intr-o societate normala, n-ar avea nevoie de acest statut.
      • Like 1
  • BRene check icon
    Corect. Forta nu poate fi impusa copiilor. Atunci ce pretentii mai avem de la ei?
    • Like 1
  • Nimic nu v-a impiedicat nici pana acum si nu va impiedica inca sa folositi armele d-voastra pedagogice: "tact, răbdare, pasiune, imaginație, inteligență și un strop de simț al umorului." Ce doreste sa faca legea privind statutul de autoritate publică pentru cadrele didactice nu face altceva decat sa va intareasca pozitia si statutul de profesor si pedagog, pe care il aveti si care, din pacate, in cei 30 de ani de democratie "originala" a fost stirbit, degradat, batjocorit, discreditat, nu de putine ori demonizat si chiar demolat, Este o incercare laudabila de a readuce acest statut de cadru didactic acolo unde era si unde ar fi trebuit sa ramana.
    Vorbiti de acei profesori cu carisma, care ne raman in minte si in suflet toata viata.
    Perfect adevarat! Insa, acestia sunt putini in comparatie cu restul cadrelor didactice. Din punctul meu de vedere (si nu numai) motivul este unul singur: aceasta meserie, este una vocationala, drept pentru care, ar trebui facuta numai si numai de cei care intr-adevar au vocatie pentru a fi profesor-pedagog.
    In alta ordine de idei, scrieti in articol: "Eu, să mă iertați, sunt mai de modă veche.", dar oare stiti ce inseamna aceasta "mode veche"? Oare stiti ca profesorii/pedagogii de mode veche aveau in arsenalul lor si aplicau si pedepse coercitive? Daca sunteti de moda veche, inseamna ca sunteti de acord cu acestea?!...
    Centrele de re-educare aveau rostul lor. Trebuiau doar sa fie modernizate si aduse la nivelul cerintelor actuale ale societatii. In sensul celor afirmate in fraza anterioara, va indic sa aprofundati sistemul de invatamant american, unde exista astfel de centre (unele chiar foarte asemanatoare cu inchisorile - pro memoria!), sistemul de invatamant anglo-saxon, unde regulile nu se discuta si nu sunt "interpretabile", unele dintre acestea datand de multe zeci de ani, ca sa nu mai vorbesc de sistemul de invatamant japonez, care, daca ne raportam inertial la sistemul romanesc, poate parea unul SF. Iar astea nu sunt decat doar trei exemple ale unor sisteme de invatamant unde statutul de profesor are autoritate publica!
    Oricum, sa omiteti in mod voit sa vedeti realitatea crunta din invatamantul romanesc, in ansamblul ei, aplicand tactica strutului, crezand (eronat) ca a intoarce si obrazul celalalt este (inca) o tactica benefica si eficienta, nu faceti altceva decat sa incurajati comportamentele deviante din scoli, ceea ce este cu mult mai grav!
    • Like 4
    • @ Leonard Sirbu
      Parerist check icon
      Sincer fie n-am inteles eu mesajul, fie e unul contradictoriu. Spuneti ca profesorii capabili "care ne raman in minte toata viata" sunt putini. Iar ceilalti (adica idiotii) au nevoie de o lege care sa-i transforme in autoritati, si pe care o sustineti?
      • Like 3
    • @ Parerist
      Corect. N-ati inteles mesajul.
      1. Am specificat cat se poate de clar ca aceasta meserie este si trebuie sa fie una vocationala.
      2. N-am facut nici o diferentiere intre profesori, aceasta lege fiind benefica tuturor. Faptul ca d-voatra ii diferentiati (intr-un mod atat de brut, ca sa nu folosesc alt cuvant), confirma inca o data ca n-ati inteles comentariul meu.
      • Like 2
    • @ Leonard Sirbu
      Parerist check icon
      Perfect de acord cu primul punct.
      Pe al doilea tot nu-l inteleg. Daca un profesor n-are vocatie (ca sa nu mai exprim brut), cu ce-l ajuta o lege care sa-i confere autoritate? De fapt intrebarea e gresita. Cu ce ii ajuta PE COPIII autoritatea legala a conferita unui profesor fara vocatie, mai ales tinand cont ca sunt majoritari, conform propriilor dvs afirmatii?
      • Like 1
    • @ Parerist
      Corina check icon
      Poate nu vor exista niciodată numai profesori cu vocație, și cu atât mai puțin din cei sclipitori, care impun prin personalitate și vin destinși la școală. Chiar și acestora le-au trebuit niște ani să ajungă aici. Nu sunt de acord că toți ceilalți sunt „idioți”. Mulți pot deveni, cu stăruință, niște profesori cât de cât onorabili, care să-i învețe pe copii niște lucruri de bază. Dar ca să poată stărui și avansa în meserie, spre folosul elevilor, poate trebuie ajutați printr-o protecție legislativă suplimentară în jungla de azi. Dacă cineva ar înregistra toate actele scandaloase din școlile noastre dintr-o zi obișnuită, ne-am îngrozi!
      • Like 1
    • @ Corina
      Foarte corect punctat. Felicitari!

      @Parerist: Ceea ce este scris in acest comentariu este exact explicatia nedumeririi d-voastra si raspunsul la intrebarea pusa.
      • Like 2
    • @ Corina
      maripos check icon
      Sunt multe tari in care scoala e o jungla la fel de salbatica, la fel ca la noi. Sunt curioasa, oare si acolo profesorii au statut de autoritate publica? Daca nu, ei cum se descurca?
      • Like 0
    • @ maripos
      Corina check icon
      Greu. Urându-și viața, mâncând o pâine amară, îmbolnăvindu-se, renunțând la post, revenind când nu au altceva. Dacă ținerea decentă a orelor e scopul și un astfel de statut ar ajuta la respectarea formală a profesorilor, cu ce vă deranjează? Implică o pierdere pentru cineva?
      • Like 1
    • @ Corina
      Parerist check icon
      "Respectarea formala"? Adica, "sa lasi babaciunile sa stea jos in autobuz"?
      Credeti ca impunerea unui tip de comportament de tip "respect" copiilor folosind coercitie sau autoritate externa, si fara motivarea lor "interna" e educativa? Sau ca a functionat vreodata de la ultima glaciatiune incoace?
      Eu am prins anii aia de scoala "buna" in care profesorii erau mici dumnezei (chiar daca Dumnezeu nu exista in materialism-dialectica). Stiti ce am invatat din asta? Arta disimuarii. Aia pe care chiar i-am respectat nu s-au folosit niciodata de autoritate, amenintari (sau urlete) ca sa interactioneze cu noi.
      • Like 1
    • @ Parerist
      Corina check icon
      Mă refer la ceea ce ar trebui să învețe copilul de acasă și să-i fie de la sine înțeles, cu timpul. Bunul simț comun. Am ajuns să discutăm așa ceva, din păcate. Cred că nu sunteți în formă pentru un dialog civilizat momentan.
      • Like 1
    • @ Corina
      Parerist check icon
      Eu cred ca n-ați urmărit discuția de la început. Nu discutam despre bunul simt comun învățat acasă ci despre legea privind statutul de autoritate publică pentru cadrele didactice.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Corina check icon
      Am ajuns să discutăm despre o asemenea lege pentru că bunul simț nu se mai învață acasă, ca urmare cadrele didactice sunt supuse unor agresiuni verbale și fizice fără precedent.
      • Like 1
    • @ Corina
      Parerist check icon
      Părinții copiilor de azi sunt din generațiile anilor '70-'80, când era scoala aia bună, profii dumnezei și nu mișca nimeni în front. Și se vede ce-au învățat. Dacă soluția asta n-a mers atunci, de ce ar merge acum?
      • Like 0
    • @ Parerist
      Corina check icon
      Au avut rezultate diferite, în funcție de efortul propriu. Nu ne întoarcem la profesori-dumnezei. Învățăm decența, dacă trebuie, prin lege. Ne-am înrăit și ne-am sălbăticit.
      • Like 1
  • Paranoic cum sînt, mă gîndesc că legea a fost gîndită (și) în scopul de a accentua sila față de școală, de educație în general, a genearațiilor viitoare. Iar cei needucați, se știe, devin o turmă ușor manipulabilă de votanți, că cetățeni nu pot să le zic.
    Bine ați venit în Ditromânia!
    • Like 4


Îți recomandăm

Silvia Demeter

Acel grajd avea să capete, în doi ani, o nouă funcțiune - living, dining și bucătărie în ceea ce avea să devină, prin măiestria arhitectei, reședința de vară a Prințului Charles. Totul cu un mesaj – păstrarea tradiției, salvarea patrimoniului arhitectural din zonele rurale ale României. Foto opiniatimisoarei.ro

Citește mai mult

Testare Covid-19

„Toată lumea așteaptă ca rezultatul să fie pozitiv sau negativ. În biologia moleculară, rezultatul este detectabil/ nedetectabil. Negativ sau pozitiv se pot asocia altor tipuri de teste, dar nu acestor tipuri de teste”, explică dr. Andreea Alexandru, director medical, divizia de laboratoare Regina Maria.

Citește mai mult

Navigând împreună spre viitor

„M-a luat așa, ca pe șah, m-a aranjat, deci eu nu gândeam în perioada aia. De fapt, când primești vestea asta, tu... ești pur și simplu... te oprești în timp și ai în față un hău și nu știi unde să pornești”. Aceasta este mărturia Lilianei, a cărei poveste impresionantă vă invit să o descoperiți.

Citește mai mult