Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Nicu Covaci a însemnat pentru muzica românească ceea ce a reprezentat Timișoara pentru România: izvorul libertății creatoare, fără de care nu știm unde și cine eram

Nicu Covaci

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Mă gândesc că orașul care i-a dat pe phoenicși și care a fost primul oraș liber de comunism în 1989, a fost cu adevărat "fruncea" țării. Înainte de ‘89 se respira un alt aer în Timișoara. Țin minte că, cu un an înainte de Revoluție, am făcut un circuit prin țară cu părinții. Orașul care m-a impresionat cel mai mult din cele peste 10 vizitate a fost, de departe Timișoara. Parcă eram deja în altă lume: clădiri ce nu arătau monstruos ca cele din restul țării, un râu, Bega, cu mici vapoare pe el și ambarcațiuni de agrement, cu zone de comerț stradal absolut libere, pline de sârbi ce vindeau fel și fel de lucruri care nu se găseau deloc la noi: cutii mari de cacao, viniluri rare, electronice, haine "de firmă", blugi etc. 

În acest oraș unde comunismul nu a prins niciodată rădăcini atât de adânci ca în alte părți, se putea crea, se putea face artă, se putea cânta altfel chiar și față de București. Poate de aceea, aerul de libertate ce venea din Occident nu putea să fie contaminat de îmbâcsitele noxe ale comunismului românesc. Tot de aceea se poate da ușor seama că cine știe mai bine ce este libertatea, ajunge să o prețuiască mai mult. Și să sufere mai mult atunci când simte că nu se poate manifesta liber, tocmai pentru că el știe. Așa se explică de ce Phoenix, cu versurile sale la limita protestului (Domnule în negru/Ca un car funebru/Nu vrei s-asculți muzichia/Domnule, ești un zarzăre), a putut să devină un fenomen muzical și cultural în România comunistă, în ciuda constrângerilor existente. Din suferință și din avânt liber s-a născut Phoenix și muzica ei.

Și tot datorită acelui "wind of change", ce bătea mai puternic la Timișoara decât în alte zone ale României, se poate explica și de ce noua noastră istorie, cea ce după ‘89, are povestea de început în decembrie 1989 la Timișoara. Ceea ce am văzut la timișoreni în ‘88, am regăsit la Nicu Covaci: un spirit liber, o revoltă demnă și fermă, o mândrie ce nu poate fi călcată niciodată în picioare, o dorință de libertate și de autenticitate ce nu se potrivește cu un sistem al compromisului și al tăcerii.

Nicu Covaci a însemnat pentru muzica românească exact ceea ce a reprezentat Timișoara pentru România: izvorul libertății creatoare, fără de care nu știm unde și cine eram. Cu acest spirit mereu învolburat, liderul Phoenix nu s-a încadrat, nici înainte de ‘89, nici după, în nicio matcă, din această rebeliune stihială rezultând și eternele sale neînțelegeri cu oamenii vremii, mai mult sau mai puțin apropiați. Poate acum este singurul moment când Nicu Covaci s-a mai liniștit puțin. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • O vorba din popor spune ca;
    --Despre morti numai de bine ,
    Dar personal NU l-am simpatizat deloc pe acest ,,personaj ,,increzut si sfidator !!
    • Like 0
  • Anul trecut, când a murit cântărețul Shane MacGowen de la The Pogues, Irlanda i-a făcut funeralii naționale. Noi, cu cele câteva milioane de maneliști, n-avem organ pentru Nicu Covaci. Suntem un popor bolnav. De asta te convingi ușor numai când auzi reclamele pe la diversele radiouri și televiziuni. Uneori mai că-ți vine să te ascunzi în niște boxe și să pleci pentru ceva vreme, dacă nu definitiv din țara asta.
    • Like 0


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult