Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Nicu Covaci a însemnat pentru muzica românească ceea ce a reprezentat Timișoara pentru România: izvorul libertății creatoare, fără de care nu știm unde și cine eram

Nicu Covaci

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Mă gândesc că orașul care i-a dat pe phoenicși și care a fost primul oraș liber de comunism în 1989, a fost cu adevărat "fruncea" țării. Înainte de ‘89 se respira un alt aer în Timișoara. Țin minte că, cu un an înainte de Revoluție, am făcut un circuit prin țară cu părinții. Orașul care m-a impresionat cel mai mult din cele peste 10 vizitate a fost, de departe Timișoara. Parcă eram deja în altă lume: clădiri ce nu arătau monstruos ca cele din restul țării, un râu, Bega, cu mici vapoare pe el și ambarcațiuni de agrement, cu zone de comerț stradal absolut libere, pline de sârbi ce vindeau fel și fel de lucruri care nu se găseau deloc la noi: cutii mari de cacao, viniluri rare, electronice, haine "de firmă", blugi etc. 

În acest oraș unde comunismul nu a prins niciodată rădăcini atât de adânci ca în alte părți, se putea crea, se putea face artă, se putea cânta altfel chiar și față de București. Poate de aceea, aerul de libertate ce venea din Occident nu putea să fie contaminat de îmbâcsitele noxe ale comunismului românesc. Tot de aceea se poate da ușor seama că cine știe mai bine ce este libertatea, ajunge să o prețuiască mai mult. Și să sufere mai mult atunci când simte că nu se poate manifesta liber, tocmai pentru că el știe. Așa se explică de ce Phoenix, cu versurile sale la limita protestului (Domnule în negru/Ca un car funebru/Nu vrei s-asculți muzichia/Domnule, ești un zarzăre), a putut să devină un fenomen muzical și cultural în România comunistă, în ciuda constrângerilor existente. Din suferință și din avânt liber s-a născut Phoenix și muzica ei.

Și tot datorită acelui "wind of change", ce bătea mai puternic la Timișoara decât în alte zone ale României, se poate explica și de ce noua noastră istorie, cea ce după ‘89, are povestea de început în decembrie 1989 la Timișoara. Ceea ce am văzut la timișoreni în ‘88, am regăsit la Nicu Covaci: un spirit liber, o revoltă demnă și fermă, o mândrie ce nu poate fi călcată niciodată în picioare, o dorință de libertate și de autenticitate ce nu se potrivește cu un sistem al compromisului și al tăcerii.

Nicu Covaci a însemnat pentru muzica românească exact ceea ce a reprezentat Timișoara pentru România: izvorul libertății creatoare, fără de care nu știm unde și cine eram. Cu acest spirit mereu învolburat, liderul Phoenix nu s-a încadrat, nici înainte de ‘89, nici după, în nicio matcă, din această rebeliune stihială rezultând și eternele sale neînțelegeri cu oamenii vremii, mai mult sau mai puțin apropiați. Poate acum este singurul moment când Nicu Covaci s-a mai liniștit puțin. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • O vorba din popor spune ca;
    --Despre morti numai de bine ,
    Dar personal NU l-am simpatizat deloc pe acest ,,personaj ,,increzut si sfidator !!
    • Like 0
  • Anul trecut, când a murit cântărețul Shane MacGowen de la The Pogues, Irlanda i-a făcut funeralii naționale. Noi, cu cele câteva milioane de maneliști, n-avem organ pentru Nicu Covaci. Suntem un popor bolnav. De asta te convingi ușor numai când auzi reclamele pe la diversele radiouri și televiziuni. Uneori mai că-ți vine să te ascunzi în niște boxe și să pleci pentru ceva vreme, dacă nu definitiv din țara asta.
    • Like 0


Îți recomandăm

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult