Iată-ne la finalul Evaluării Naționale. Ca în fiecare an, chit că vorbim despre evaluări sau bacalaureat, părerile sunt împărțite, taberele sunt numeroase iar atât elevii, cât și părinții sunt dezamăgiți profund, ori foarte încântați.
Amăgire și dezamăgire
Oricui mă întreabă despre calitatea învățământului în România îi spun că este unul ridicat. Firește, nu peste tot. Cel puțin asta am primit, asta am oferit, asta am auzit și văzut. Cum fiecare pădure și are uscăturile ei, e aproape imposibil să mulțumești pe toată lumea și cunoaștem deja minusurile, lipsa de resurse în unele zone, dar și lipsa de interes din partea mai-marilor.
Părinții și elevii au păreri similare
Nu se întâmplă în fiecare an ca părerile să fie similare. Și eu m-am uitat cu un ochi tremurând la ultimul subiect de la limba română. Un text narativ-subiectiv nu poate încă să fie apreciat corect, just, echilibrat. Nu sunt de vină profesorii corectori, ci creatorii acestor variante de examen. Practic, toată lumea este pusă în dificultate. Se poate face mult mai ușor departajarea între corect/ incorect printr-un eseu argumentativ sau chiar un rezumat. Avem niște linii clare. Descrierea este subiectivă și vine mai mult din sufletul elevului, nu din mintea sa.
Cât de umilitor este pentru un elev?
Adolescenții pot simți eșecul prin toți porii. Laude cui a reușit, cu puțin sau mai mult noroc, să ia nota 10, rușine celor care nu au fost creativi. Creativitatea se evaluează după ce s-au făcut ore de scriere creativă. Evaluăm, deseori, ceva ce nu facem. Aceste evaluări nu reflectă și nu fac departajarea cinstită pentru admiterea la liceu. Există pentru că există, pentru că trebuie. Suntem codași la citit, așadar poate vom trata, cândva, cauza, nu doar efectul.
Nota 10 dintr-un sat e aceeași notă de 10 de la oraș?
Ne preocupă de ani buni această întrebare și stă pe buzele tuturor părinților și elevilor. Am intrat într-un firesc nefiresc, iar cei care la oraș își dau ultimii bani pe meditații, pregătiri suplimentare la centre de specialitate concurează, de multe ori, cu un cofraj de ouă și sticle de lapte proaspăt. Se practică și știm cu toții asta. Dar scopul scuză mijloacele, nu?
S-a ținut cont de pandemie?
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, susține că s-a ținut cont de perioada pandemiei în elaborarea subiectelor. Recunosc, gradul de dificultate nu a fost unul ridicat, iar cei mai talentați și agili dintre elevi vor reuși, fără dar și poate, să obțină o notă mare.
Există și părți bune?
Pot aprecia și aplauda pașii pe care îi facem, pe cei în direcția potrivită. Într-un final se pune accentul pe subiecte ofertante, nu se mai cer comentarii cu limbaj de lemn – care au și ele rostul lor, dar fără eficiență în ziua de azi – și păreri ale altor critici. Se încurajează exprimarea liberă, creativă, astfel încât elevii să poată ieși din zona de online, de replici monosilabice și răspunsuri scurte.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.