Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Notele la examen nu reflectă neapărat inteligența, ci mai degrabă eșecul sistemului educațional

Rezultate bac 2020

Iată-ne la finalul Evaluării Naționale. Ca în fiecare an, chit că vorbim despre evaluări sau bacalaureat, părerile sunt împărțite, taberele sunt numeroase iar atât elevii, cât și părinții sunt dezamăgiți profund, ori foarte încântați.

Amăgire și dezamăgire

Oricui mă întreabă despre calitatea învățământului în România îi spun că este unul ridicat. Firește, nu peste tot. Cel puțin asta am primit, asta am oferit, asta am auzit și văzut. Cum fiecare pădure și are uscăturile ei, e aproape imposibil să mulțumești pe toată lumea și cunoaștem deja minusurile, lipsa de resurse în unele zone, dar și lipsa de interes din partea mai-marilor. 

Părinții și elevii au păreri similare

Nu se întâmplă în fiecare an ca părerile să fie similare. Și eu m-am uitat cu un ochi tremurând la ultimul subiect de la limba română. Un text narativ-subiectiv nu poate încă să fie apreciat corect, just, echilibrat. Nu sunt de vină profesorii corectori, ci creatorii acestor variante de examen. Practic, toată lumea este pusă în dificultate. Se poate face mult mai ușor departajarea între corect/ incorect printr-un eseu argumentativ sau chiar un rezumat. Avem niște linii clare. Descrierea este subiectivă și vine mai mult din sufletul elevului, nu din mintea sa.

Cât de umilitor este pentru un elev?

Adolescenții pot simți eșecul prin toți porii. Laude cui a reușit, cu puțin sau mai mult noroc, să ia nota 10, rușine celor care nu au fost creativi. Creativitatea se evaluează după ce s-au făcut ore de scriere creativă. Evaluăm, deseori, ceva ce nu facem. Aceste evaluări nu reflectă și nu fac departajarea cinstită pentru admiterea la liceu. Există pentru că există, pentru că trebuie. Suntem codași la citit, așadar poate vom trata, cândva, cauza, nu doar efectul.

Nota 10 dintr-un sat e aceeași notă de 10 de la oraș?

Ne preocupă de ani buni această întrebare și stă pe buzele tuturor părinților și elevilor. Am intrat într-un firesc nefiresc, iar cei care la oraș își dau ultimii bani pe meditații, pregătiri suplimentare la centre de specialitate concurează, de multe ori, cu un cofraj de ouă și sticle de lapte proaspăt. Se practică și știm cu toții asta. Dar scopul scuză mijloacele, nu?

S-a ținut cont de pandemie?

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, susține că s-a ținut cont de perioada pandemiei în elaborarea subiectelor. Recunosc, gradul de dificultate nu a fost unul ridicat, iar cei mai talentați și agili dintre elevi vor reuși, fără dar și poate, să obțină o notă mare.

Există și părți bune?

Pot aprecia și aplauda pașii pe care îi facem, pe cei în direcția potrivită. Într-un final se pune accentul pe subiecte ofertante, nu se mai cer comentarii cu limbaj de lemn – care au și ele rostul lor, dar fără eficiență în ziua de azi – și păreri ale altor critici. Se încurajează exprimarea liberă, creativă, astfel încât elevii să poată ieși din zona de online, de replici monosilabice și răspunsuri scurte. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult