Deși nu există o „temă principală” care îi interesează pe europeni înainte de alegerile din UE, combaterea sărăciei și a excluziunii sociale, sănătatea publică, sprijinirea economiei și crearea de locuri de muncă, precum și apărarea și securitatea se numără printre subiectele care ar trebui să fie prioritare în timpul campaniilor electorale, după cum reiese din ultimul Eurobarometru înainte de alegerile din iunie, publicat miercuri de Parlamentul European.
Problemele care polarizează societatea în mod obișnuit, cum ar fi egalitatea de gen, incluziunea și diversitatea, precum și ajutorul umanitar sau asistența pentru dezvoltare, s-au clasat pe ultimele locuri în preferințele europenilor chestionați.
În mod similar, subiecte precum drepturile consumatorilor și digitalizarea economiei și societății europene, nu au reușit să capteze imaginația publicului înainte de alegeril din iunie.
Potrivit Politico Europe, interesant este faptul că, deși a intrat în top 10 subiecte pe care publicul european le vrea dezbătute în campania electorală pentru alegerile europene, subiectul migrației și azilului nu pare să fie atât de important pe cât se credea. Doar 8% dintre respondenți au enumerat acest subiect ca fiind prioritar.
Principalele subiecte de campanie sunt influențate în mare măsură de circumstanțele naționale, mai arată Politico Europe, care indică și că țările din estul UE, precum România, sunt cele mai preocupate de apărarea și securitatea blocului comunitar.
60% dintre europeni sunt interesați de viitoarele alegeri
Subiectele catalogate drept prioritare de către cetățeni diferă în funcție de generație, mai scrie Politico. Pentru generația X, baby-boomeri și persoanele născute înainte de 1946, apărarea și securitatea UE reprezintă o prioritate. Pe de altă parte, milenialii prioritizează susținerea economiei și crearea de locuri de muncă, iar generația Z se concentrează pe combaterea schimbărilor climatice.
Eurobarometrul mai indică că până la 60% dintre cetățenii europeni manifestă interes pentru alegerile europene din iunie. Percepția europenilor asupra UE este una pozitivă, iar România, cu 50% dintre respondenți spunând că imaginea UE este pozitivă, se clasează în prima jumătate a mediei europene la acest capitol, scrie și G4Media.
Războiul din Ucraina și postura agresivă a Rusiei fac ca la aceste alegeri securitatea să fie una dintre temele principale de interes pentru cetățenii europeni. De asemenea, Eurobarometrul arată că siguranța alimentară și agricultura sunt pe locul trei printre preocupările cetățenilor europeni.
Eurobarometrul mai indică că peste 81% dintre europeni consideră că votul este mai important în situația geopolitică actuală, iar 73% dintre cetățeni afirmă că acțiunile UE au un impact asupra vieții lor de zi cu zi.
65% dintre cetățenii din România afirmă că țara noastră a beneficiat de apartenența la UE, iar 35% dintre respondenți cred că rolul UE în lume a devenit mai important în ultimii ani. Alți 35% cred că a rămas la fel, în timp ce 27% spun că rolul UE s-a diminuat.
Notă: Sondajul Eurobarometru al Parlamentului European din primăvara anului 2024 a fost realizat de agenția de cercetare Verian (anterior Kantar) între 7 februarie și 3 martie 2024 în toate cele 27 de state membre ale UE. Sondajul a fost realizat față în față, cu interviuri video (CAVI) utilizate suplimentar în Cehia, Danemarca, Finlanda și Malta. În total, au fost efectuate 26.411 de interviuri. Rezultatele UE au fost ponderate în funcție de dimensiunea populației din fiecare țară.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.