Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Nu există o „temă principală” care să îi intereseze pe europeni înainte de alegerile din iunie

 Foto: Imagine cu sediul Parlamentului European de la Strasbourg. Foto: SEBASTIEN BOZON / AFP / Profimedia

Deși nu există o „temă principală” care îi interesează pe europeni înainte de alegerile din UE, combaterea sărăciei și a excluziunii sociale, sănătatea publică, sprijinirea economiei și crearea de locuri de muncă, precum și apărarea și securitatea se numără printre subiectele care ar trebui să fie prioritare în timpul campaniilor electorale, după cum reiese din ultimul Eurobarometru înainte de alegerile din iunie, publicat miercuri de Parlamentul European.

Problemele care polarizează societatea în mod obișnuit, cum ar fi egalitatea de gen, incluziunea și diversitatea, precum și ajutorul umanitar sau asistența pentru dezvoltare, s-au clasat pe ultimele locuri în preferințele europenilor chestionați. 

În mod similar, subiecte precum drepturile consumatorilor și digitalizarea economiei și societății europene, nu au reușit să capteze imaginația publicului înainte de alegeril din iunie.

Potrivit Politico Europe, interesant este faptul că, deși a intrat în top 10 subiecte pe care publicul european le vrea dezbătute în campania electorală pentru alegerile europene, subiectul migrației și azilului nu pare să fie atât de important pe cât se credea. Doar 8% dintre respondenți au enumerat acest subiect ca fiind prioritar.

Principalele subiecte de campanie sunt influențate în mare măsură de circumstanțele naționale, mai arată Politico Europe, care indică și că țările din estul UE, precum România, sunt cele mai preocupate de apărarea și securitatea blocului comunitar. 

60% dintre europeni sunt interesați de viitoarele alegeri

Subiectele catalogate drept prioritare de către cetățeni diferă în funcție de generație, mai scrie Politico. Pentru generația X, baby-boomeri și persoanele născute înainte de 1946, apărarea și securitatea UE reprezintă o prioritate. Pe de altă parte, milenialii prioritizează susținerea economiei și crearea de locuri de muncă, iar generația Z se concentrează pe combaterea schimbărilor climatice.

Eurobarometrul mai indică că până la 60% dintre cetățenii europeni manifestă interes pentru alegerile europene din iunie. Percepția europenilor asupra UE este una pozitivă, iar România, cu 50% dintre respondenți spunând că imaginea UE este pozitivă, se clasează în prima jumătate a mediei europene la acest capitol, scrie și G4Media.

Războiul din Ucraina și postura agresivă a Rusiei fac ca la aceste alegeri securitatea să fie una dintre temele principale de interes pentru cetățenii europeni. De asemenea, Eurobarometrul arată că siguranța alimentară și agricultura sunt pe locul trei printre preocupările cetățenilor europeni.

Eurobarometrul mai indică că peste 81% dintre europeni consideră că votul este mai important în situația geopolitică actuală, iar 73% dintre cetățeni afirmă că acțiunile UE au un impact asupra vieții lor de zi cu zi. 

65% dintre cetățenii din România afirmă că țara noastră a beneficiat de apartenența la UE, iar 35% dintre respondenți cred că rolul UE în lume a devenit mai important în ultimii ani. Alți 35% cred că a rămas la fel, în timp ce 27% spun că rolul UE s-a diminuat.

Notă: Sondajul Eurobarometru al Parlamentului European din primăvara anului 2024 a fost realizat de agenția de cercetare Verian (anterior Kantar) între 7 februarie și 3 martie 2024 în toate cele 27 de state membre ale UE. Sondajul a fost realizat față în față, cu interviuri video (CAVI) utilizate suplimentar în Cehia, Danemarca, Finlanda și Malta. În total, au fost efectuate 26.411 de interviuri. Rezultatele UE au fost ponderate în funcție de dimensiunea populației din fiecare țară.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult