Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Nu există o „temă principală” care să îi intereseze pe europeni înainte de alegerile din iunie

 Foto: Imagine cu sediul Parlamentului European de la Strasbourg. Foto: SEBASTIEN BOZON / AFP / Profimedia

Deși nu există o „temă principală” care îi interesează pe europeni înainte de alegerile din UE, combaterea sărăciei și a excluziunii sociale, sănătatea publică, sprijinirea economiei și crearea de locuri de muncă, precum și apărarea și securitatea se numără printre subiectele care ar trebui să fie prioritare în timpul campaniilor electorale, după cum reiese din ultimul Eurobarometru înainte de alegerile din iunie, publicat miercuri de Parlamentul European.

Problemele care polarizează societatea în mod obișnuit, cum ar fi egalitatea de gen, incluziunea și diversitatea, precum și ajutorul umanitar sau asistența pentru dezvoltare, s-au clasat pe ultimele locuri în preferințele europenilor chestionați. 

În mod similar, subiecte precum drepturile consumatorilor și digitalizarea economiei și societății europene, nu au reușit să capteze imaginația publicului înainte de alegeril din iunie.

Potrivit Politico Europe, interesant este faptul că, deși a intrat în top 10 subiecte pe care publicul european le vrea dezbătute în campania electorală pentru alegerile europene, subiectul migrației și azilului nu pare să fie atât de important pe cât se credea. Doar 8% dintre respondenți au enumerat acest subiect ca fiind prioritar.

Principalele subiecte de campanie sunt influențate în mare măsură de circumstanțele naționale, mai arată Politico Europe, care indică și că țările din estul UE, precum România, sunt cele mai preocupate de apărarea și securitatea blocului comunitar. 

60% dintre europeni sunt interesați de viitoarele alegeri

Subiectele catalogate drept prioritare de către cetățeni diferă în funcție de generație, mai scrie Politico. Pentru generația X, baby-boomeri și persoanele născute înainte de 1946, apărarea și securitatea UE reprezintă o prioritate. Pe de altă parte, milenialii prioritizează susținerea economiei și crearea de locuri de muncă, iar generația Z se concentrează pe combaterea schimbărilor climatice.

Eurobarometrul mai indică că până la 60% dintre cetățenii europeni manifestă interes pentru alegerile europene din iunie. Percepția europenilor asupra UE este una pozitivă, iar România, cu 50% dintre respondenți spunând că imaginea UE este pozitivă, se clasează în prima jumătate a mediei europene la acest capitol, scrie și G4Media.

Războiul din Ucraina și postura agresivă a Rusiei fac ca la aceste alegeri securitatea să fie una dintre temele principale de interes pentru cetățenii europeni. De asemenea, Eurobarometrul arată că siguranța alimentară și agricultura sunt pe locul trei printre preocupările cetățenilor europeni.

Eurobarometrul mai indică că peste 81% dintre europeni consideră că votul este mai important în situația geopolitică actuală, iar 73% dintre cetățeni afirmă că acțiunile UE au un impact asupra vieții lor de zi cu zi. 

65% dintre cetățenii din România afirmă că țara noastră a beneficiat de apartenența la UE, iar 35% dintre respondenți cred că rolul UE în lume a devenit mai important în ultimii ani. Alți 35% cred că a rămas la fel, în timp ce 27% spun că rolul UE s-a diminuat.

Notă: Sondajul Eurobarometru al Parlamentului European din primăvara anului 2024 a fost realizat de agenția de cercetare Verian (anterior Kantar) între 7 februarie și 3 martie 2024 în toate cele 27 de state membre ale UE. Sondajul a fost realizat față în față, cu interviuri video (CAVI) utilizate suplimentar în Cehia, Danemarca, Finlanda și Malta. În total, au fost efectuate 26.411 de interviuri. Rezultatele UE au fost ponderate în funcție de dimensiunea populației din fiecare țară.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult