Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Nu vedem, totuși, problema?! De ce a fost nevoie de Irina Rimes ca să-l facem pe Brâncuși cool printre adolescenți

Constantin Brâncuși, Paris

Foto: Guliver Getty Images

Spiritele în social media s-au inflamat în ultimele zile, iar societatea s-a polarizat în tabere (mai ceva ca la o cădere de guvern – ce să vezi, asta chiar s-a întâmplat deunăzi!) pentru că Irina Rimes (Rîmeș) a fost desemnată ambasador onorific al Zilei „Brâncuși” 2020.

A făcut Ministrul Culturii o alegere înțeleaptă? După unii da (iată, se vorbește despre Brâncuși), după alții nu (publicitatea prost făcută este o formă derizorie de cultură, spune doamna Corina Șuteu, fost Ministru al Culturii).

Trebuia să accepte domnișoara Rimes această demnitate? Și acest punct e discutabil. După unii, dacă nu ești competent într-o speță, e recomandabil să stai deoparte. După alții, „everything goes”: eu unul trăiesc în România de când m-am născut, adică de 33 de ani, și am văzut destule, de la universitari care vorbesc mult în prezidiu despre subiecte în care nu sunt nicidecum competenți, până la... Viorica Dăncilă prim-ministru! Așadar, competența nu este o condiție necesară și suficientă pentru acceptarea unei demnități. Cel puțin în România.

Așadar, cine e de vină pentru starea de fapt? În primul rând, este legitim să ne întrebăm dacă există o „stare de fapt”, o problemă? Cred că da, pentru că „până nu faci foc nu iese fum”, iar în acest caz „fumul” este scandalul din social media care trenează de zile bune. Așadar, cine este „focul”? Ministrul Culturii? Puțin probabil: domnul ministru a recunoscut că a obținut efectul dorit, și anume mediatizarea Zilei „Brâncuși” 2020 (chiar dacă, cu spunea un predecesor al domnului ministru Gheorghiu citat mai sus, publicitatea prost făcută nu este poate cea mai bună strategie de marketing cultural). Irina Rimes? Cum spuneam mai sus, faptul că a acceptat o demnitate care presupune competențe pe care nu le are n-ar trebui să fie atât de scandalos, dat fiind obiceiul pământului.

Există totuși un vinovat? Din nou, cred că da: acest vinovat este sistemul de educație românesc. Nu cred că despre Brâncuși (ca de altfel, și despre alți mari creatori români – artiști, scriitori, inventatori etc. – care n-au avut șansa să fie incluși în canon) ar trebui să aflăm la evenimente efemere, de obicei monotone și sforăitoare, de tipul Ziua „Brâncuși” 2020. Ar trebui să aflăm de la școală și de la muzeu. (În treacăt fie spus, un lucru care te frapează ca român când vizitezi muzee vestice este cât de adaptate sunt acestea pentru educarea școlarilor: de la tururi cu ghizi tineri și energici, la spații generoase amenajate în muzeu în scop vădit educațional și materiale grafice simple și atractive; muzeele românești eșuează lamentabil în această privință.) Așadar, un sistem de educație care, pe lângă alfabetizarea minimală, nu este capabil să asigure o pregătire culturală în spiritul insuflării valorilor naționale este, prin definiție, un sistem de educație parțial falimentar.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Un punct de vedere foarte pertinent! ”Aflatul în treabă este metodă de lucru la români!” (Petre Țuțea). Și, da, noi, românii avem prostul obicei (pe lângă foarte multe alte defecte de caracter și, în ultimii ani - de educație, din păcate) de a ne da cu părerea despre orice, oricum, oricând, oriunde și într-o totală necunoștință de cauză! ”Las-că merge și așa!” - este o altă ”deviză” caracteristică nouă. Și așa Paul Morand are din nou dreptate: ”România este un pământ tragic unde totul sfârșește în comic”!
    • Like 1
  • Brâncuși făcut cunoscut de ”Irina R” ? Pe naiba ! Cel mult s-a făcut (mai) cunoscută pe ea însăși și nicidecum pe Brâncuși ! Greșeala majoră îi aparține ministrului care a propus-o. Incompetența culturală și habarnismul pe linie de marketing cultural și-a făcut efectul : Brâncuși nu a devenit mai cunoscut (pentru cei care habar n-aveau nici până acum), ba chiar a fost și dezavantajat de o asemenea ”prestație” ; cu alte cuvinte i s-a făcut un deserviciu ! Dacă luăm în considerație (și) prestațiile celorlalți miniștri PNL, impresia generală este catastrofală, chiar dacă PNL are persoane competente dar ... cine le-a numit pe acestea de acum este de o crasă incompetență !
    • Like 2
  • AlexisZ check icon
    Daca tot vroiau sa-l prezinte tinerilor pe Brancusi intr-o maniera mai cool, poate ar fi trebuit sa-l aleaga de exemplu pe Tudor Chirila. Mi se pare ca e un artist care ar avea mai multe de spus decât Irinuca di pisti Prut...sa mà scuze acum basarabenii, cà nu am nimic personal cu ei, ba din contra.
    • Like 3
    • @ AlexisZ
      Corina check icon
      A contat tinerețea Irinei și faptul că nu predică de felul ei. Niciun risc de a fi respinsă dinainte de copii, deci.
      • Like 0
    • @ AlexisZ
      Cineva ,a dorit sa-si ,,bata joc de nevinopvata irina rimes, care nu are minim cunostinte de cultura generala Cred ca avem suficienti tineri mult mai destepti care sa omagieze ,viata si activitatea sculptorului Brancusi ,
      • Like 0
  • Corina check icon
    O poziție echilibrată.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult