Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

O eroare: demiterea ministrului Culturii. O galerie de ultrași pe scena Operei Naționale

Să-i ceri ministrului care a avut unul din cele mai coerente mandate - Vlad Alexandrescu - să plece după scandalurile sindicaliștilor de la Opera Națională este o eroare. Ce diferență este între galeria de ultrași afișând mesaje rasiste în tribune și acești domni și doamne care huiduie un artist cu o valoare recunoscută la nivel mondial?

De când naționalitatea, apartenența la un grup sau faptul că nu vorbești impecabil o limbă (în acest caz româna) au legătură cu actul artistic (măsurabil în cronici, bilete vândute și spectacole de succes)?

Să sperăm că premierul Dacian Cioloş i-a cerut demisia lui Alexandrescu pentru că nu a desființat Opera Națională și nu a reconstruit-o la loc în trei zile, așa cum a spus Ioan Holender, ieri, la Digi24. Este o părere avizată, a unui om care a condus Opera din Viena. Sindicatele nu au ce se amesteca în actul artistic, femeile de serviciu sau figuranții pe viață nu pot negocia în public, exact ca la piață, onorariul prim balerinului.

Opera Națională tinde să devină un fel de TVR, o instituție plină de putregai, unde și dacă vrei să faci nu te lasă politrucii, locul în care partidele și-au pus straturile de metastaze canceroase în organigrame, tăietorii de frunză la câini prin birouri, care visează să iasă la pensie de acolo. Niște sanatorii de odihnă și relaxare unde se dau salarii, cu indivizi pe care nu-i vrea nimeni, al căror produs nu-l cumpără nimeni. Spațiul în care cei mai mulți își palmează incompetența în spatele vrafurilor de hârtii și aprobări. 

Contrar convingerilor ultrașilor de la Opera Națională, actul artistic se desfășoară în cea mai liberală piață. Dacă ești valoros și ai un strop de noroc, primești aplauzele, laudele, onorariile regești cât ești în viață. Dacă nu, talentul se măsoară decenii și secole mai târziu, pe holurile muzeelor lumii sau dintr-o lovitură de ciocan, la marile case de licitații. 

Despre Opera Națională a României s-a auzit în ultimul timp peste hotare datorită Alinei Cojocaru, iar meritele lui Johan Kobborg sunt greu de negat. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    După gustul meu, articolul e părtinitor. Adică subiectiv. Că între oameni nu s-o putea altfel, înțeleg și asta...
    • Like 0
  • Nu este o eroare!! Este o uriasa PORCARIE!!Autori:directorii de teatre si muzee in frunte cu Caramitru!!
    • Like 1
  • RECONSTRUCTIE in 10 puncte : 1. guvernul ANGAJEAZA un MEDIATOR TEHNIC, totul se face numai in scris, dar fata in fata, nu prin intermediari (se evita astfel conflictele intre personalitati, institutii, ego, etc) 2. se inregistreaza partile care doresc sa participe la procesul de reformare a institutiei (se motiveaza legitimarea gruparilor, toti angajatii, colaboratorii, sau altii trebuie sa se legitimeze prin participare la o grupare sau prin pozitionare in afara discutiei, fara drept de a schimba gruparea, dar cu dreptul de a se repozitiona in afara discutiei. institutiile statului sunt incluse automat ca parti). 3. separat, se consulta opiniile tuturor partilor legitimate, respectiv se noteaza PUNCTE DE VEDERE / CERERI si motivatia 2. se constituie o LISTA DE PROPUNERI cu toate punctele de vedere si motivatia lor si se ofera tuturor partilor spre consultare. 4. raspunsurile se grupeaza dupa : a. raportul majoritatii b. posibilitatile de aplicarea c. precedentul - cand, unde a existat. 5. se coroboreaza pct a+b+c si se constituie un PLAN GENERAL DE TRANSFORMARE al institutiei. 6. planul se face public, catre toti cei interesati si se solicita punct de vedere (chestioarul contine un punctaj de tip %), inclusiv celor care s-au declarat in afara discutie (pct.1), pana la o anume data. 7. in functie de raspunsuri se stabileste un PLAN PUNCTUAL DE TRANSFORMARE cu prioritati si implicatii financiare. 8. se prezinta partilor planul punctual, pe prioritati si implicatii financiare impreuna cu PLANUL ADITIONAL (inclusiv financiar) de reconversie, relocare si pensionare a angajatilor. 9. cu sprijinul specialistilor, pe domenii / ministere / finantatori, se reconstituie PLAN PUNCTUAL DE TRANSFORMARE si PLANUL ADITIONAL intr-un DIRECTIVA DE DEZVOLTARE. DIRECTIVA contine in final lista partilor, a contributiei lor si acceptul. DIRECTIVA este aprobata in sedinta de guvern. 10. guvernul angajeaza un TEHNICIAN care sa aplice DIRECTIVA DE DEZVOLTARE. Obs. inevitabil vor exista si rezolvari intre parti si prin intermediul legislatiei si a tribunalelor acolo unde partile nu accepta consiliere si negociere.
    • Like 0
  • Protestatarii îi solicitau ieri premierului menținerea în funcție a ministrului culturii, Vlad Alexandrescu. În caz contrar, intelectualii înflăcărați cereau demisia guvernului?! Deci, automat, și a lui Vlad Alexandrescu…Doar mie mi se pare că logica lor e în suferință? Mai observ că pentru 100 de protestatari Cioloș a coborât ieri în Piața Victoriei, dar pentru cele câteva mii de militari și polițiști care i-au solicitat expres acest gest pe timpul a trei mitinguri de protest, nu a catadicsit să o facă. Din nou, unde e logica? Ce criteriu de luare a deciziei a avut primul ministru? Numărul manifestanților? Calitatea umană a acestora? Importanța revendicărilor? Familiaritatea subiectului? Frica? Comun acestor evenimente diferite este doar rezultatul: lipsa științei și a voinței guvernului de a propune soluții.
    • Like 0
  • Toti cei care comenteza spun adevaruri dar se uita contributia,cred decisiva,a lui Ion Caramitru, presedintele Uniunii Teatrale din Romania, care a cerut ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu, printr-o scrisoare semnata în numele Senatului UNITER, sa demisioneze.Si cum noi gandim la unison cu seful scrisoarea a fost semnata si de George Mihaita, directorul Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, regizorul Tompa Gabor, scenografii Dragos Buhagiar ,Puiu Antemir, criticii de teatru Alice Georgescu,Marina Constantinescu, membrii supleanti Victor Rebengiuc, regizorul Laszlo Bocsardi sau scenografa Stefania Cenean.Intr-un cuget si simptiri cu seful.Pupati-l in cur pardon bot si papatii tot ce-i curge printre degetele...de la picioare.Stimabilii se ghideaza dupa noi lingem nu gandim ca sa prindem ceva roluri pe la National.Seful mai da si prime de buna purtare,mare luptator seful.
    • Like 2
  • Unul din motivele pentru care s-au revoltat dacii patrioţi de la Opera Română, a fost faptul că Johan Kobborg dansa în daneză...
    • Like 4
  • Da, despre " ultrasi" pe care i-am numit bisericite am scris de la refuzul orchestrei conduse de marele dirijor ce se dorea Director :Soare!
    lAcum, ce vina are ministrul? ...ca nu poate satisface orgoliile nemăsurate?..sau ca nu a pus pe liber pe toți angajatei și sa facă alte interviuri de selecție?
    Oricum, măsura cu demiterea a fost forțata si la...solicitarea Presedintelui. Ce treaba are Președintele cu Opera? Si manifestația pro Vlad coordonata de Chirila, a fost deplasata! dar asa suntem noi sa ritori...functie de interes.
    Se pare ca in Romania a apărut "Republica Opera Romana"!
    • Like 1
  • Diana N. check icon
    Vedem, iata, ca un mandat scurt de ministru poate face bine si rau in masura insemnata. Limitat la un an, fiecare ministru vrea, probabil, sa nu lase o amintire nepopulara, incearca sa ia doar masurile "asteptate" si "drepte"...
    • Like 1
    • @ Diana N.
      Care este "amintirea nepopulara" lăsata de ministru?
      Sau va referiți la asa zisa discuite cu...Papa?
      • Like 0
    • @ Ciobanu Vasile
      Diana N. check icon
      Asa cum spuneam, cred ca ministrul a incercat sa evite gesturile care nu dau bine la public - cum ar fi sa fi trimis rapid un control care sa identifice si sanctioneze vinovatii pentru decizia de a se ocupa sala si a se anula spectacolul, inca de la primul eveniment! Or, stimatul domn nu a facut asta, ba s-a dus el insusi si a stat de vorba cu "angajatii" prieteneste, ca si cum nimic grav nu s-ar fi petrecut si ar fi fost dreptul "angajatilor" sa trimita spectatorii acasa. Daca intr-o dimineata, la gradinita, personalul canta in hol "Corul sclavilor" si nu primeste copiii in institutie, credeti ca e firesc sa vina inspectorul si sa ii viziteze si atat? Dar daca se mai repeta asta de doua ori, odata chiar cu copiii in clase, ca apoi sa fie scosi in strada? Care este rolul acestor institutii? Ofera servicii publice, nu intalniri prietenesti. Dl. Alexandrescu nu poate fi prietenul acelor angajati, fiindca nu este bunicul lor, ci angajatul nostru, al societatii romanesti, sa coordoneze politicile culturale care sunt necesare oricarei societati. In ritmul asta, in cateva saptamani, toata tara canta "Corul sclavilor" fiindca se poate si avem cu totii salarii mici si ne calca pe nervi sefii...
      • Like 2
  • Domnul ex ministru al culturii, nu a avut taria de a taia in carne vie, cum se spune - in aceasta situatie si in altele precedente.
    In situatii limita nu merge cu vorba dulce si cu multumirea tuturor partilor implicate intr-un conflict acut.

    Din pacate nu vad pe nimeni dintre actualii si fostii ministri, dintre toti politicienii care ar fi in stare sa actioneze ferm si corect fara sa se gandeasca la efectele politice sau personale. De aceea nu merge nimic, in cultura, in agricultura, in economie, etc.

    Ca sa zic mai direct, nu sunt "barbati", indiferent de sexul lor.

    • Like 3
  • MI se pare un act absolut normal ca un CEO (in acest caz Ministrul Culturii) sa dea socoteala actionarilor (cetatenii) daca nu intervine hotarat pentru a administra o situatie de criza. Dl. ministru avea instrumentele manageriale de a lamuri situatia. Lipsa de actiune in acest caz si apelul la un sef si mai mare, Vasile Dancu, este intolerabila. In acest moment Opera Bucuresti pare a fi preluata ostil de un secretar PCR sovin si nepotist ... si de turma lui de acoliti. Cum este posibil sa se intample asa ceva intr-o institutie publica iar cei responsabili sa nu fie concediati? Dupa dl Dancu cine o sa sa mai fie chemat sa sprijine astfel de actiuni mizerabile, Stalin, Putin? Dl Vlad Alexandrescu ce tip de management a practicat?
    • Like 2
    • @ Andri Popa
      Poate ar trebui să vă interesați și de alte acțiuni ale acestui ministru într-un timp fioros de scurt. Domnul Vlad Alexandrescu a avut curaj să ia decizii pe care le-au ocolit toți miniștrii care l-au precedat. Și a fost foarte harnic și interesat de problemele cetății în domeniul pe care l-a administrat. Demiterea lui este o greșeală. Nu degeaba au ieșit oamenii în stradă. Oameni avizați în problemele culturii.
      • Like 1
    • @ Cornelia Elena Topala
      Este un om bine intentionat fara doar si poate. Dar in situatia de criza de la Opera si-a declinat competenta desi avea mijloacele sa stapaneasca situatia prin mijloace administrative (demiterea celor care si-au ras de timpul si banii spectatorilor, impoutarea daunelor financiare create, etc. Sa-si faca firma privata acei domni si doamne si sa isi permita la firma lor orice comportament cred ei ca le pune pa masa o bucata de paine mai buna. Cat timp sunt platiti din bani publici, gestionar fiind ministrul Culturii in acest caz, ministrul plateste cu functia - altminteri situatia se va perpetua ori de cate ori niste irersponsabili se manifesta ca minerii in 1990).
      • Like 2


Îți recomandăm

Tinu Boșinceanu

„Plecarea în străinătate nu trebuie să fie un angajament pe viață, ca o căsătorie - eu sunt român în România sau eu am plecat și nu mă mai întorc înapoi. Societatea a devenit oricum mult mai fluidă și trebuie să privești obiectiv. Mi se pare că asta ar ajuta la întoarcerea mai multor oameni, care or să facă lucrurile mai bune. Și poveștile lor or să inspire”, crede Tinu Bosînceanu.

Citește mai mult

Mara Popescu

Mara Popescu este singura studentă româncă la medicină la King’s College din Londra, o pestigioasă instituție de învățământ. Este frumoasă, are 18 ani, e matură și echilibrată, este logică și structurată, ca și cum vârsta ei ar fi scrisă doar pe hârtie.

Citește mai mult