Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Lada cu ZESTRE a unei corporatiste în vârstă de 30 de ani. GENERAȚIA B

După ce a renunțat la jobul într-o corporație, Diana Goanță, 30 de ani, a lansat Zestre, un magazin online care își propune să aducă în contemporan motivele românești lucrate manual și care a ajuns, în primul an de activitate, la afaceri de aproximativ 12.000 euro. Tricourile pe care aplică motivele tradiționale cusute manual, dar și accesoriile și bijuteriile din lemn create de ea se bucură de tot mai mare succes, așa că pentru anul viitor tânăra estimează o creștere a cifrei de afaceri cu 50 la sută. 

Diana este specialist în marketing și comunicare. A terminat Facultatea de Management la ASE și apoi a urmat un masterat în Business Communication, tot la ASE.

În 2009 a plecat din țară pentru a urma cursurile unui masterat pe Business Studies la University of Amsterdam, care a durat până în 2010. Pe parcursul masterului a făcut și două internship-uri în domeniul marketingului și comunicării.

Ulterior, după terminarea programului de masterat, și-a început traseul profesional ca business advisor la ABN AMRO Bank în Amsterdam, iar apoi a continuat ca digital marketing associate la ABN AMRO Private Banking International, până în momentul în care a revenit în țară, în iarna anului 2012.

Apoi s-a angajat la o corporație unde a lucrat până în vara lui 2015, când a decis că are nevoie de o pauză din viața corporatistă.

Ideea de a lansa brandul Zestre a venit undeva prin toamna lui 2013.

„De la idee la practică a fost un lung drum, astfel că am avut primele tricouri gata prin primăvara lui 2014. Spun că a fost un drum lung deoarece la momentul respectiv lucram într-o corporație și după cum bine se știe viața de corporație nu-ți oferă deloc flexibilitate din punct de vedere al timpului”, povestește Diana Goanță, care spune că după 10 ore la birou nu mai avea forța necesară ca să lucreze și la propriul business.

Investitia inițială a fost de aproximativ 1500 de euro, partea cea mai costisitoare fiind website-ul. Veniturile le-a reinvestit în lansări de noi produse.

„Zestre înseamnă tradiție reinterpretată într-o lume globalizată. Zestre înseamnă cusături tradiționale aplicate pe veșminte, înseamnă accesorii din lemn de stejar cu motive tradiționale inscripționate. Înseamnă aducerea în cotidian a unor tradiții românești care sunt pe cale de dispariție, mai ales în mediul urban, unde industrializarea a preluat cârma”, spune Diana Goanță. 

Tânăra antreprenoare crede că românii ar trebui să fie mândri de motivele tradiționale, care ar trebui să fie ca o carte de vizită pentru brandul de țară.

Cusăturile tradiționale sunt realizate manual pe etamină de către o colaboratoare, apoi sunt aplicate pe tricouri, maiouri, bluze și rochii. 

Zestre nu realizează ii, fote sau alte haine cu adevărat tradiționale, ține să precizeze fondatoarea brandului Zestre. Bijuteriile din lemn cu motive tradiționale sunt lucrate la un atelier din Oradea.

Ca sursă de inspiratie pentru motivele aplicate pe veșminte și cele gravate pe bijuteriile de lemn Diana folosește diverse cărți cu și despre cusături românești din diverse zone ale țării, precum și web-site-ul Semne Cusute.

O amenințare - produsele cu motive tradiționale românești fabricate în China

O amenințare pentru afacerea ei este, în opinia întreprinzătoarei, potențiala apariție a produselor cu motive tradiționale românești fabricate în China și care nu sunt realizate manual și au prețuri mult mai mici decât produsele Zestre.

Pe de altă parte, clienții își pot personaliza cusăturile de pe produsele pe care le doresc. Ei pot alege din cele peste 30 de cusături pe care Zestre le prezintă pe web-site-ul brandului.

„Am realizat și cusături pe comandă, clientul venind cu imagini care ar dori să fie cusute manual și mai apoi aplicate pe haine. Am realizat de la modele cu inimioare, la măști tradiționale românești, fiecare fiind o provocare în modul său”, spune fondatoarea Zestre.

Magazinul online Zestre vinde haine pentru femei, bărbați si copii, iar de curând a extins gama de îmbrăcăminte pentru copii cu body-uri și rochițe pentru nou-născuți. Între bijuteriile din alamă si lemn gravat cu motive tradiționale cei interesați pot găsi inele, cercei, pandantive, brose, butoni de cămașă.

De asemenea, pe partea de accesorii, pe lângă semne de carte, portofele, portfarduri, huse de telefon, suporturi de pahar și suporturi de farfurii cu motive tradiționale lucrate manual, Diana Goanță vrea să extindă gama de produse cu traiste și genți. În plus, de curând magazinul a lansat papioanele de lemn cu motive tradiționale.

Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Iuănuc check icon
    Felicitări!
    • Like 0
  • check icon
    Același sistem de promovare, de reclamă mascată: multe lucruri de prost gust, o marfă de tarabă cu pretenții de CC românesc: regret că res publica își pierde timpul cu așa ceva! Nu am mai comentat de mult și, probabil, nici nu voi mai intra pe asemenea prostii, să-mi pierd timpul! Păcat ...
    • Like 1
  • Mie mi se para laudabila ideea, din pacate articolele de imbracaminte nu-mi spun mai nimic! Eu nu as purta asa ceva!!!!
    • Like 2
    • @ Luminita Ciocazan
      Da cred ca la mesajul transmis prin tricou sa fie mai clar...
      • Like 0
  • Felicitari Dianei pentru realizare. Cata munca este in spatele acestei idei si cat sacrificiu.Chiar daca chinezii copie ideea motivul romanesc traditional este acceptate in intreaga lume. Multumesc Diana, o romanca in prag de an nou. "La multi ani"! Cu drag!
    • Like 1
  • check icon
    Concluzie, dupa ce am citit mai multe "episoade" din "realizarile inventivei generatii B" :
    Se pare ca generatiei asteia ii ajunge viata simpla, cu.vanzari de 1000 de euro pe luna (ma intreb care o fi profitul?) Sau , aia care vand covrigi la toneta (500 de euro pe luna). In acest timp colegii lor care nu au "renuntat la istovitoarea munca " din marketing&communication castiga pret de 1000-1500 (acu' mai depinde si de pozitie, deh) fara sa faca mare lucru. Mai au in plus bonuri de masa, traininguri de dezvoltare personala, team-buildinguri (despre care eu consider ca sunt niste iesiri la munte/mare cu betie crunta si ...diverse alte activitati - dar , macar, mergi pe banii firmei), bonusuri si petreceri de craciun, "iepuras", ziua firmei, si altele, sau "performance review" -o data/de doua ori pe an (soldat uneori cu cresteri salariale sau macar cu un bonus procentual).
    Asa cum am mai comentat si alta data-aste povesti despre "generatia B" sunt numa'bune de dat exemplu pentru muritorii de foame sau pentru putorile care atarna pe langa parinti, asteptandu-se la casa si masa de la ei, iar praful de pe toba adunat din "afacerea proprie" le ajunge doar pentru tigari, cafea si tatuaje.. Pentru ca -daca facem un P&L pe un business de 12 000 de euro pe an.... e doar un exercitiu pentru facultatea de mfc (sau de conta) de la ASE- ca sa fie usor la calcule-iar profitul net raportat e asa de mic incat mai bine nu-l mai scrii...
    • Like 3
  • Crabu check icon
    M-am lasat manipulat si am intrat pe zestre.ro.
    In primul rand, tricourile si bluzele sunt de o calitate foarte proasta, iar panza aceea cusuta manual si lipita ca o pleasca de pieptul tricoului, lasa de dorit din punct de vedere artistic si estetic, etc. Automat acest lucru scade valoarea produsului finit, care apropo, are un pret exorbitant.

    Nu poti promova produsul si implicit afacerea, pe baza unor musculite cusute manual cu impresii de motive traditionale romanesti, si uiti de promovarea de calitate a intregului produs. Asta e un defect profesional intalnit des, la corporatisti snobi.

    Propun ca doamna corporatista sa se intoarca la radacini, iar doamna Loredana sa faca un articol despre afacerea de succes a familiei Petre Florentin!
    • Like 8
  • Trexer check icon
    Felicitări dnei şi merită aplauze pentru fapta nobilă, i-aş recomanda să se intereseze şi despre etnografia românească cu privire la aceste simboluri. Să ne asigurăm că toate acele modele şi schiţe să fie direct de la origini şi nu simple... kitsch-uri sau simboluri împrumutate de la bulgari sau ucrainieni sau sârbi sau de altundeva. Ar ajuta enorm acest lucru, mai ales pe viitor. Aaa, desigur, originalitatea proprie nu intră în discuţie, mă refer doar la simbolurile şi amestecurile de culori pe care le purtau şi stră-stră-stră-stră bunicii noştri încoace, ca pe urmă, să nu existe confuzii în domeniul etnografiei şi folclorului SAU să le dăm mură-n gură celor care ne vor răul că suntem orice altceva decât ceea ce suntem.

    Din nou, jos pălăria.
    • Like 2


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult