Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

O lecție de pedagogie extraordinară cu o doamnă profesoară care „nu le avea cu tehnologia” și un elev de 14 ani: cine pe cine învață în aceste zile

Predare online, covid-19

Foto: Guliver Getty Images

O prietenă, fostă colegă din perioada când predam filosofie la liceu, m-a sunat - pentru a mai sta de vorbă - și, la un moment dat, mi-a spus ce i s-a întâmplat în urmă cu câteva zile:

„Știi că eu nu le am cu device-urile de niciun fel, mă stresează, cred că am o tehnofobie acută. Eu folosesc calculatorul doar pentru a scrie în Word, pentru navigare pe net, mailuri și cam atât! Acum, de când s-au închis școlile, provocarea mea a fost să-mi țin lecțiile virtual, folosind platformele de online teaching! Mă stresa ideea că nu voi face față situației! Trebuia să instalez o aplicație, căutam pe net și mi-am dat seama că sunt depășită! Am eu un elev pasionat de tehnologiile noi, ca de altfel toți tinerii din ziua de azi și mi-am înfrânt orgoliul, l-am sunat, cerându-i ajutor! M-am prezentat, el mi-a răspuns foarte amabil și, spunându-i ce mă stresează, mă întreabă:

- Pot să mă conectez remote la calculatorul dumneavoastră?

- Da, sigur, dar ce trebuie să fac pentru asta?

- Să deschideți „Team viewer”.

- Nu știu ce înseamnă, îi spun parcă mai stresată decât eram oricum!

- Haideți că vă explic eu la telefon ce să faceți, îmi spune foarte amanbil!

În fine, după ce mi-a spus pas cu pas tot ce trebuie să fac a reușit să se conecteze pe calculatorul meu! A căutat ceva pe google în engleză, dădea click-uri cu o dexteritate care m-a uimit, l-am tot întrerupt ca să înțeleg ce am de făcut, viteza lui era prea mare pentru capacitatea mea de a înțelege! Cu o voce prietenoasă mi-a spus că pot oricând să-l opresc! M-a ascultat cu atenție de fiecare dată, avea o răbdare infinită și, în timp ce îmi explica, în sinea mea s-au derulat toate acele momente când le spuneam elevilor că nu îmi place să fiu întreruptă, mi se făcuse rușine și simțeam că toată pedagogia mea devenise irelevantă în fața acestui copil de 14 ani care m-a încurajat să pun întrebări si apoi la final mi-a spus:

- Să știți că nu este greu și, dacă apăsați pe o tastă greșită, nu se strică nimic, calculatorul este doar un instrument!

- Vai, îți mulțumesc că m-ai ajutat, i-am spus cu o blândă docilitate!

- Este o bucurie sa mă simt util, este normal să ajut, altfel la ce bun învățăm dacă nu pentru a ajuta!

Cuvintele elevului meu mi-au sintetizat dintr-o dată toată teoria pedagogiei lui Frobenius pe care o citisem! Da, îmi spuneam, are dreptate, nu învățăm pentru a ne satisface un orgoliu, ci pentru a-i ajuta pe alții!”

Am ascultat-o pe fosta mea colegă în timp ce îmi spunea:

„- Știi, mi-am dat seama că distanțarea asta, în mod paradoxal, m-a apropiat de elevii mei! I-am perceput altfel. Mi-am dat seama că ei știu multe lucruri și că sunt mai liberi, mai deschiși în fața a tot ce este nou!

Apoi a continuat cu o voce emoționată:

- Mi-e dor de ei, abia aștept să-i văd pe toți, să-i strâng in brațe. Îmi lipsesc mult! N-o să-i mai cert când mă vor întrerupe! Niciodată”.

Am fost mișcat de realatarea fostei mele colege și după ce am încheiat conversația mi-au venit in minte cuvintele lui Noica: „Într-o școală adevărată nu se știe cine dă și cine primește”.

Cred că unica superioritate a omului este bunătatea și răbdarea de a fi pentru celălat o punte mai frumoasă (în)spre lume! Pare puțin? Este tot ce poate fi mai nobil!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Învăţământul online va îl va remodela din temelii pe cel clasic. La noi deja se vor scoate materii şi e clar că examenele se vor da din ce s-a făcut până acum. Gata cu sporovăiala inutilă. Învăţământul va viza în final tot ce e PRACTIC.
    • Like 0
  • Reactie fireasca a unui om cu sentimentele lui.
    • Like 1
  • Vă mulțumesc pentru acest articol ,care pe mine m-a emoționant.
    • Like 3


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult
sound-bars icon