Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

O lecție de pedagogie extraordinară cu o doamnă profesoară care „nu le avea cu tehnologia” și un elev de 14 ani: cine pe cine învață în aceste zile

Predare online, covid-19

Foto: Guliver Getty Images

O prietenă, fostă colegă din perioada când predam filosofie la liceu, m-a sunat - pentru a mai sta de vorbă - și, la un moment dat, mi-a spus ce i s-a întâmplat în urmă cu câteva zile:

„Știi că eu nu le am cu device-urile de niciun fel, mă stresează, cred că am o tehnofobie acută. Eu folosesc calculatorul doar pentru a scrie în Word, pentru navigare pe net, mailuri și cam atât! Acum, de când s-au închis școlile, provocarea mea a fost să-mi țin lecțiile virtual, folosind platformele de online teaching! Mă stresa ideea că nu voi face față situației! Trebuia să instalez o aplicație, căutam pe net și mi-am dat seama că sunt depășită! Am eu un elev pasionat de tehnologiile noi, ca de altfel toți tinerii din ziua de azi și mi-am înfrânt orgoliul, l-am sunat, cerându-i ajutor! M-am prezentat, el mi-a răspuns foarte amabil și, spunându-i ce mă stresează, mă întreabă:

- Pot să mă conectez remote la calculatorul dumneavoastră?

- Da, sigur, dar ce trebuie să fac pentru asta?

- Să deschideți „Team viewer”.

- Nu știu ce înseamnă, îi spun parcă mai stresată decât eram oricum!

- Haideți că vă explic eu la telefon ce să faceți, îmi spune foarte amanbil!

În fine, după ce mi-a spus pas cu pas tot ce trebuie să fac a reușit să se conecteze pe calculatorul meu! A căutat ceva pe google în engleză, dădea click-uri cu o dexteritate care m-a uimit, l-am tot întrerupt ca să înțeleg ce am de făcut, viteza lui era prea mare pentru capacitatea mea de a înțelege! Cu o voce prietenoasă mi-a spus că pot oricând să-l opresc! M-a ascultat cu atenție de fiecare dată, avea o răbdare infinită și, în timp ce îmi explica, în sinea mea s-au derulat toate acele momente când le spuneam elevilor că nu îmi place să fiu întreruptă, mi se făcuse rușine și simțeam că toată pedagogia mea devenise irelevantă în fața acestui copil de 14 ani care m-a încurajat să pun întrebări si apoi la final mi-a spus:

- Să știți că nu este greu și, dacă apăsați pe o tastă greșită, nu se strică nimic, calculatorul este doar un instrument!

- Vai, îți mulțumesc că m-ai ajutat, i-am spus cu o blândă docilitate!

- Este o bucurie sa mă simt util, este normal să ajut, altfel la ce bun învățăm dacă nu pentru a ajuta!

Cuvintele elevului meu mi-au sintetizat dintr-o dată toată teoria pedagogiei lui Frobenius pe care o citisem! Da, îmi spuneam, are dreptate, nu învățăm pentru a ne satisface un orgoliu, ci pentru a-i ajuta pe alții!”

Am ascultat-o pe fosta mea colegă în timp ce îmi spunea:

„- Știi, mi-am dat seama că distanțarea asta, în mod paradoxal, m-a apropiat de elevii mei! I-am perceput altfel. Mi-am dat seama că ei știu multe lucruri și că sunt mai liberi, mai deschiși în fața a tot ce este nou!

Apoi a continuat cu o voce emoționată:

- Mi-e dor de ei, abia aștept să-i văd pe toți, să-i strâng in brațe. Îmi lipsesc mult! N-o să-i mai cert când mă vor întrerupe! Niciodată”.

Am fost mișcat de realatarea fostei mele colege și după ce am încheiat conversația mi-au venit in minte cuvintele lui Noica: „Într-o școală adevărată nu se știe cine dă și cine primește”.

Cred că unica superioritate a omului este bunătatea și răbdarea de a fi pentru celălat o punte mai frumoasă (în)spre lume! Pare puțin? Este tot ce poate fi mai nobil!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Învăţământul online va îl va remodela din temelii pe cel clasic. La noi deja se vor scoate materii şi e clar că examenele se vor da din ce s-a făcut până acum. Gata cu sporovăiala inutilă. Învăţământul va viza în final tot ce e PRACTIC.
    • Like 0
  • Reactie fireasca a unui om cu sentimentele lui.
    • Like 1
  • Vă mulțumesc pentru acest articol ,care pe mine m-a emoționant.
    • Like 3


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon