Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

O nouă procedură pentru executarea silită a contribuabililor care au de recuperat sume de la stat

Contribuabilii ce au de recuperat sume de la entități publice nu vor mai fi executați silit pentru datorii egale cu sumele de recuperat, iar executarea silită continuă împotriva entității publice. 

În Monitorul Oficial din 29 noiembrie a fost publicat ordinul președintelui ANAF pentru aprobarea procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţi sau instituţii publice

Consultați actul normativ aici!

Ordinul nr. 3454/2016 reglementează procedura executării silite a debitorilor către bugetul de stat pentru situația când acești contribuabili au de recuperat sume certe, lichide și exigibile de la entități publice.

În activitatea economică se întâmplă frecvent ca un operator economic să efectueze livrări de bunuri sau prestări de servicii către instituții publice, acestea să nu efectueze plata din diverse motive, iar în același timp operatorul economic înregistrează datorii la bugetul de stat, sume pentru care este executat silit.

Nu este o situație agreabilă și nici normală, astfel începând cu 1 ianuarie 2016 prin noul Cod de procedură fiscală se stabilește modul în care autoritatea fiscală trebuie să procedeze. Sunt aplicabile prevederile de la art. 230 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, ce stabilesc: „(3) în cazul în care debitorul are de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice, executarea silită se continuă prin poprirea acestor sume ori de câte ori, ulterior comunicării somației, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau instituția publică respectivă prin care se certifică că sumele sunt certe, lichide și exigibile. Prevederile art. 236 se aplică în mod corespunzător.”

Din analiza temeiului normativ, observăm că sumele pe care contribuabilul le are de încasat de la entități publice vor fi supuse colectării la buget direct de la acele entități, nu vor mai fi executate silit la nivelul contribuabilului, cu condiția ca acesta să prezinte „un atestat” al acestor sume eliberat de entitatea publică.

OpANAF nr. 3454/2016 aprobă procedura efectivă de aplicare a acestor prevederi normative, stabilind formatul mai multor documente, dintre care amintim:

- atestat pentru stabilirea sumelor de recuperat ale contribuabilului de la instituția publică;

- cerere ce aplicare a prevederilor de la art. 230 din Codul de procedură fiscală;

- adresă de înființare a popririi către instituția publică;

- decizie de ridicare a executării silite.

Pentru fiecare dintre aceste documente actul normativ adoptă modelul tipizat și modul de completare.

Actul normativ detaliază anumite cazuri particulare ce pot să apară în aplicarea acestei măsuri, cum ar fi:

- Dacă sumele de încasat de le entitatea publică sunt mai mici decât debitul datorat de contribuabil, vor înceta măsurile de executarea silită a contribuabilului pentru valoarea acestor sume, dar vor continua acele măsuri de executare silită pentru diferențe;

- Autoritatea publică are obligația să confirme sau să infirme existența datoriilor către contribuabil în termen de maxim 5 zile de la adresa de înființare a popririi;

- Nu sunt considerate sume certe, lichide și exigibile acele sume ce fac obiectul unui litigiu între entitatea publică și contribuabil. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult