Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

O poveste adevărată despre negustori, supuși și împărați în aproape 10 titluri

Femeie citind

Foto: Guliver Getty Images

Am intrat în anotimpul în care poveștile au aromă de scorțișoară, ghimbir și lapte cald; în perioada în care simțim nevoia să oferim celor sărmani fărâme de bunăstare, gest care ne ajută să ne împăcăm cu noi înșine; dar și în momentul în care numărăm realizările de peste an și ne facem planuri de viitor.

Inspirată fiind de cele peste 50 de cărți terminate în 2017, de titlurile pe care mi-am propus să le citesc în 2018, dar și de deciziile personale, am scris această poveste. Este bazată pe fapte reale și îmbină cele două lumi paralele pe care ficțiunea și non-ficțiunea reușesc să le surprindă. 

The subtle art of not giving a f*ck

De câțiva ani de zile am renunțat să intru într-o serie de magazine ori să cumpăr anumite produse. De ce? Pentru că dacă producătorilor sau comercianților nu le pasă de modul în care înțeleg să ofere servicii ori de modul în care sunt produse bunurile pe care vreau să le cumpăr, nici eu nu mai sunt dispusă să contribui în vreun fel la bunăstarea lor.

Post-truth: How bullshit conquered the world

Cum am ajuns aici?

Am început să citesc “povești” despre companii și să caut informații pe website-urile acestora (în cazul multinaționalelor urmăresc atât site-urile locale, cât și pe cele ale grupului).

Mi-am făcut un obicei din a citi “povești” precum misiunea, viziunea, valorile și codurile etice și din a compara vorbele cu faptele. Am ales să iau decizii informate. Motiv pentru care, de câte ori am ajuns la concluzia că “poveștile” nu sunt susținute de fapte, că ceea ce unele companii pretind că fac prin proiectele lor de CSR (Responsabilitate Socială Corporativă) este greenwashing sau bluewashing, am renunțat la produsele sau serviciile lor.

Am învățat, astfel, să recunosc dacă și când împăratul este gol.

The Emperor’s New Clothes

Pentru cei care au uitat povestea, Împăratul e un personaj pentru care încrederea este un principiu de business. Deși acționează cu încredere, bietul om sfârșește prin a fi înșelat.

Doi negustori abili îl conving pe Împărat să cumpere de la ei niște haine care, conform explicațiilor comercianților și detaliilor de pe etichetă, ar avea o serie de calități și proprietăți astfel încât ele (hainele) nu ar putea fi văzute decât de oamenii dotați cu puteri speciale.

Consecințele l-au determinat pe Împărat să mai citească o dată cartea:

Post-truth: How bullshit conquered the world

Pre-suasion

Pentru că au fost înșelați de prea multe ori, dar și pentru că în orice demers abordarea corectă este centrarea pe soluții, Împărați și supuși deopotrivă au început să-și facă un obicei din a căuta date și informații despre negustori, astfel încât să evite, pe cât posibil, expunerea la înșelătorie.

Puținii negustorii cinstiți au hotărât, la rândul lor, să utilizeze tehnici, metode și instrumente de măsurare și evaluare corectă a impactului, respectiv să pună la dispoziția tuturor celor interesați date susținute de fapte care să-i convingă pe toți Împărații și pe supușii acestora să cumpere (să spunem haine) de la ei.

Deși negustorilor cinstiți nu le este ușor, ei încearcă din răsputeri să îi convingă pe oamenii din companii, dar și pe cei din comunitate, că măsurarea impactului și că raportarea non-financiară sunt instrumente de management al riscului, nu trend, nici fashion, și că atunci când organizațiile pretind că produc o schimbare, singurii indicatori cu care pot opera sunt cei corelați cu dezvoltarea durabilă, nu cu numărul de beneficiari sau cu like-urile ori share-urile din piața publică (cunoscută azi sub denumirea de rețea de socializare).

Mai mult, cum Împărații au atât dreptul, cât și puterea de a adopta reguli de domnie, au hotărât să includă prevederi speciale în legislația împărățiilor lor astfel încât să-i oblige pe cât mai mulți negustori să opereze cinstit.

Thinking in new boxes

Forțați fie de legislație, fie de ambiție ori mânați de dorința de a evolua sau de a răspunde nevoilor noilor tipare de consumatori, marea masă a negustorilor a început să își actualizeze modus operandi.

Într-un final au înțeles că business as usual este o sintagmă perimată, schimbarea devenind tot mai prezentă și mai necesară în viața tuturor: Împărați, negustori, supuși.

Disrupt! 100 Lessons in Business Innovation

Știm cu toții că orice schimbare are loc într-un interval de timp, că implică un buget, dar și că produce un dram de disconfort. Chiar și acasă, atunci negustorii sau supușii se apucă de curățenie, au constatat că mai întâi se produce haos. Înainte ca fiecare lucru să ajungă din nou la locul lui sau să își găsească un alt loc, mai potrivit, ori o altă întrebuințare, totul arată ca o grămadă dezorganizată.

Start with Why

Când s-a văzut gol în piața publică, Împăratul din poveste și-a pus, sunt convinsă, întrebarea: De ce eu?

De ce m-am lăsat păcălit? Ce aș fi putut face pentru a nu cădea în capcana negustorilor necinstiți? Cum m-aș fi putut proteja?

Prima întrebare pe care o adresez și eu clienților este: De ce? De ce vreți să măsurați impactul? De ce vreți să începeți un proces de raportare? De ce vă propuneți să formulați o strategie de sustenabilitate sau de CSR? De ce?

Good Profit. How Creating Value for Others Built One of the World's Most Successful Companies

În lumea afacerilor a apărut o categorie nouă de antreprenori, formată din specialiști care refuză proiecte și care intră într-o relație de colaborare doar cu cei care vor să producă o schimbare palpabilă și durabilă, care vor să obțină un profit curat, să creeze valoare.

Valoarea curată este singura care conduce la bunăstare, care ajută companiile și comunitățile să prospere împreună.

Winners. And How They Succeed

Vorbind despre raportarea non-financiară, care din 2018 va fi obligatorie pentru acele companii care intră sub incidența definiției de entitate de interes public conform legislației în vigoare, campionii vor fi cei care vor înțelege beneficiile reale ale unui astfel de proces, cei care vor face mai mult decât le cere legea, care vor accepta distrugerea creatoare, pregătindu-se astfel pentru un viitor în care prosperitatea este construită pe o fundație solidă.

Eight Pillars of Prosperity

Revenind la povestea noastră, la supuși, la Împărați, dar mai ales la negustori, aceștia din urmă vor fi nevoiți să învețe – mai bine mai devreme decât mai târziu – că, dacă nu respectă fiecare dintre cei opt piloni ai prosperității (energie, economie, integritate, gândire sistemică, empatie, sinceritate, imparțialitate și capacitate de adaptare), nu se vor bucura de succes, ba chiar, de la un punct încolo, pot ajunge să își omoare business-ul.

Fără respect față de societate și de mediu, ne îndreptăm cu toții – supuși, Împărați și negustori – spre un singur titlu posibil, care nu sună deloc comercial:

The 6th extinction. 


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult