Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

O soluție pentru ca jumătate din mașinile din București să dispară

Tren în gară

Foto: Inquam Photos

Am avut de făcut o călătorie în Franța la o expoziție din domeniu meu de activitate. Organizarea activității a presupus să zbor până la Zurich apoi să călătoresc cu trenul. Am tot evitat în perioada asta deplasările în străinătate din cauza multiplelor reguli, certificate, declarații, care se schimbau de la o zi la alta. Astăzi mergeai într-o țară verde și câteva zile mai târziu te întorceai dintr-o țară galbenă. Am fost hotărât să încerc să mă deplasez la aeroport cu trenul, marea găselniță din ultima perioada. La asta mai adăugăm și faptul că acum suntem fericiții posesori ai unei rețele de metrou în cartier așa că era cum trebuie mai bine.

Din păcate, la plecare, din cauza faptului că trenurile plecau la o ora sau chiar mai mult, diferență între ele, și în plus nu am știut ce alt operator privat mai face ruta asta, am decis că e mai sigur să iau Uberul. Până la aeroport 60 de lei. Condițiile de călătorie au fost influențate de traficul sufocant, deja un pleonasm pentru București. La Zurich direct din aeroport se coboară în 5 minute în stația de tren, biletele se iau de la automate sau de la casierie. Toate trenurile care trec prin Zurich opresc și la aeroport așa că poți merge în toate direcțiile fără probleme. Cu toate că sunt multe garnituri, erau aglomerate, semn că oamenii optează cu încredere pentru acest mijloc de transport. La întoarcere mi-am spus că indiferent cât voi aștepta voi merge cu trenul, ceea ce am și făcut. La cinci minute de la aterizare era programat un tren spre Gara de Nord. Biletul se poate lua de la casierie sau de la automat, am văzut pe cineva care a plătit și în tren cu cardul la aparat. Apropo, în Elveția se pot cumpăra bilete și din tren, nu ca la noi amenzi sau șpagă la naș. Un bilet de la Otopeni până la Gara de Nord 4 lei fără loc și 5 lei cu loc. Călătoria durează 20-25 de minute cu două opriri. Condiții de călătorie acceptabile pentru țara noastră. La Gara de Nord am coborât la metrou și am plecat spre casă. Am mai plătit 3 lei. Deci cu 8 lei am rezolvat toată problema și am evitat și înghesuiala din oraș. Așadar recomand.

În toate capitalele europene trenul urban este extrem de folosit, la Paris se trece de la trenul SNCF care vine de la aeroport la metroul orașului ROR într-o stație comună. La Viena călătoria cu trenul este extrem de utilizată inclusiv pentru deplasări în diverse puncte ale orașului. Pentru mine este mult mai comod să nu mă deplasez cu mașina la aeroport, să pierd vremea prin parcare plus stresul că nu sunt locuri, și nu în ultimul rând costurile mai ridicate. Dacă s-ar apleca cineva și asupra centurii feroviare a Bucureștiului, atât de mult discutate, ar fi cu adevărat o schimbare. Îmi imaginez că toți cei care vin din jurul Bucureștiului își lasă mașină acasă sau în cel mai rău caz într-o parcare la o gară, merg până în punctele unde trenul are conexiune cu o stație de metrou și apoi își văd de drumul lor. Cred că jumătate din mașinile din București ar dispărea. Până la urmă nu e o investiție atât de mare, nu se construiește o cale ferată de la zero.

Ori sunt eu prea optimist.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Tot ceea ce spuneti este logic. Am trait si calatorit ani buni in Europa si acolo am invatat ce inseamna un transport public bine pus la punct. Am invatat in delegatii ca pot sa ajung de la hotel la birou in 10 min si ma costa 1 euro cu trenul fata de minim 30 min cu taxiul si ma costa 15 EURO. Am avut colegi in Viena care imi explicau ca economisesc in jur de 3000 de EURO/an, poate chiar mai mult, daca vin cu trenul la birou si nu cu masina, si in plus mai si citesc o carte pe luna.
    Sunt sigur ca daca am avea infrastructura adecvata se va folosi, in special de generatia tanara care nu este neaparat interesata sa "investeasca" in masini scumpe si puternice. In schimb o sa fie o buna parte a populatie - si aici ma refer la clasa mijlocie superioara sau chiar cei bogati - la care masina nu este un obiect de deplasare, ci de un stat social, si in plus nu doresc sa se "amestece" cu plebea in mijloacele de transport.
    Prin urmare nu este vorba numai de infrastructura, ci si de mentalitate.
    • Like 1


Îți recomandăm

Komoder 1

Fotoliile smart fac masaj la degetele de la picioare, la călcâi, la gambe, la mâini, au role încălzite care fac masaj la spate, mai puternic sau mai blând, te cântăresc, îți măsoară pulsul.

Citește mai mult

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult