Dacă vedeți dimineața în centrul orașului un om dirijând circulația, în mijlocul drumului, cu un copil atârnat de pulpana hainei, nu-l claxonați. E recomandat să păstrați distanța. Vă poate îndoi portiera mașinii sau vă poate blagoslovi dacă-și simte puiul amenințat.
Face parte dintr-o nouă specie-mutant care se trage din familia pietonului, dar care are temperament de șofer. E participant la trafic, merge regulamentar pe banda 1 și uneori poate fi văzut și la McDrive.
Arealul lui a fost distrus. Așa cum urșii din Răcădău s-au mutat la bloc după ce pe dealurile lor au crescut vile, tot așa și acești urmași ai unei civilizații pedestre demult apuse s-au mutat în șosea, după ce pe trotuarele lor au răsărit autoturisme. Așa că îngăduiți-l! Pentru că omul acela cu copil sunt eu. Sau dumneavoastră într-o zi în care v-ați lăsat mașina acasă. Sau oricine care s-a nimerit în această parte a lumii.
Dacă în peisaj apare și un velociraptor pe două roți, șoseaua devine un adevărat câmp de război al speciilor.
- Și noi unde să parcăm, domnule? veți spune pe bună dreptate dumneavoastră, cei care dați ocol cartierului doar-doar s-o elibera o bucată prețioasă de trotuar.
- Și noi pe unde să ne mai mișcăm dacă voi ne-ați ocupat trotuarele? veți răspunde dvs, tații cu cărucioare, mamele cu sacoșe în mâini, pensionarii cu bastoane și liceencele cu iPod în urechi.
- Și noi ce vină avem că nu sunt locuri de parcare? veți ajunge, dvs, automobiliștii, încet-încet spre miezul problemei.
Dialogul de mai sus este imaginar. Desigur că nu vom ajunge să ne punem aceste întrebări unii altora, pentru că vom fi mult prea ocupați să sărim la bătaie și să ne trimitem reciproc la dracu. Desigur că responsabilii sunt în cu totul altă parte. Desigur că parcarea pe trotuar este ilegală în lipsa unui semn de circulație care să o permită. Desigur că polițiștii nu dau amenzi, pentru că înțeleg și ei că șoferii n-au unde să parcheze. Până una-alta, pe străzile din București, această capitală dintr-un est sălbatic, supraviețuiește ăla mai tare-n clanță.
La clănțăii care ne promit la fiecare rundă de alegeri „descongestionarea traficului rutier” n-avem nicio pretenție. Am ajuns să-i considerăm un fel de rău necesar, știm că nu vorbesc serios, că ne mint. Să zicem mersi că nu intră în noi cu gipanele din coloana oficială, că sunt miloși, că ne lasă în viață.
Deși, la cum merg lucrurile în România, până nu vor strivi câțiva dintre noi sub roțile mașinilor lor de serviciu nu se va rezolva problema locurilor de parcare.
A fost nevoie să moară un copil sfâșiat de câini până ce Primăria să-și dea seama că orașul are o problemă cu maidanezii.
A fost nevoie să moară niște bebeluși arși în maternitate până ce spitalul și-a dat seama că nu are proceduri de supraveghere și de îngrijire 24 de ore din 24 a nou născuților.
A fost nevoie să moară o turistă pe drumul spre aeroport, până ce autoritățile și-au dat seama că nu mai pot tolera mafia taximetriștilor de la Otopeni.
A fost nevoie să moară 60 de tineri într-un club, până ce întreaga țară și-a dat seama că mai nimeni nu respectă normele de protecție la incendiu.
Și exemplele pot continua în această țară ostilă vieții. Pentru că nu doar corupția ucide, ci și nepăsarea, dezinteresul și lenea.
Așa că primarule care vei veni la anul cu miloaga să te votez! La muncă, nu la-ntins mâna după voturi. Fă parcări, de încurajare, de descurajare, subterane, supraterane, la marginea orașului, lângă metrou, cum vrei tu, numai fă-le!
Apoi poți interzice parcarea pe străzile din centrul orașului. Lași Bucureștiul să respire și salvezi și viețile oamenilor. Vei fi un erou.
Atâta e de simplu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Mi-as permite sa-l completez pe distinsul autor al acestei postari cu inca cateva aspecte:
1. Camioanele, Tir-urile, tractoarele si celelalte masini de mare greu ar trebui sa nu aibe acces in oras decat in timpul noptii ( de exemplu doar intre orele 23-5 );
2. Ridicarea gunoiului, precum si igienizarea si curatarea strazilor ar trebui facute tot in timpil noptii ( 23-5 ); iata doua masuri simple, usor de pus in aplicare, ce ar mai descongestiona traficul infernal din timpul zilei; aceste lucruri le face primaria Clujului de foarte multi ani, deci se poate.
3. O alta modalitate de reducere a supra-aglomerarii circulatiei ar trebui sa includa interzicerea inmatricularii autoturismelor de mare capacitate cilindrica in Bucuresti; de exemplu de la 1600 cm cubi in sus nu se mai inmatriculeaza pe Bucuresti niciun autoturism; astfel ar fi incurajata cumpararea vehiculelor de dimensiuni mai mici si mai putin poluante; ca alternativa, autovehiculele de mare putere ar putea fi supra-taxate de Primarie sau inmatricularea lor pe Capitala ar trebui sa fie conditionata de obligarea proprietarului sa aibe garaj propriu dar si loc de parcare asigurat la serviciu. Numeroasele "vapoare" care circula in capitala aglomereaza suplimentar atat circulatia, cat si putinele parcari existente. Recunosc ca aceste solutii pot fi catalogate ca fiind extreme, dar astfel de masuri, cu caracter temporar, ( 5-10 ani ) ar fi benefice atat pentru circulatia rutiera din Bucuresti cat si pentru reducerea nivelului de poluare.
Cred ca un cetatean care are posibilitatea de a-si cumpara un "vapor" de mari dimensiuni, nu va tusi daca in oras va folosi un autoturism de mici dimensiuni, utilizandu-si vaporul personal pentru calatoriile in afara Capitalei.
Din pacate, transportul public ofera conditii de-a dreptul insultatoare pentru cetatenii capitalei: autobuze, troleibuze sau tramvaie arhipline, fara aer conditionat vara sau ne-incalzite iarna, timpi de asteptare in statie uneori de peste 10-15 minute, sistemul absolut tembel de carduri de calatorie care este un adevarat necaz pentru cel care vine din provincie, etc etc.
Viena poate avea bilete compostabile pentru transportul public, insa marea noastra capitala, desigur ca nu.
Si in final, am mai remarcat o ciudatenie: in rarele cazuri in care am avut neplacerea de a utiliza transportul public, am constatat ca sunt singura persoana care isi valideaza cardul de calatorie; chiar asa, toti ceilalti calatori sa posede abonamente sau gratuitate ?
Lovitura peste mana este, dupa caz, o turista japoneza ucisa, tinerii din Colectiv, baietelul mancat de caini.
Sincer, eu nu pot da vina pe autoritati - ca noi i-am ales, nu? Daca am fost asa de fraieri incat am pus botul mereu la minciunile lor, atunci ne meritam soarta.
Si primesc argumentul ca "pe cineva trebuie sa alegem!". Da, de acord, trebuie ales cineva. Dar nu zice nicaieri ca trebuie sa inchidem ochii la mizeriile lor.
Colectiv este un punct de pornire. Ramane de vazut daca vom merge pe drumul asta sau, ca de multe alte ori, ne impotmolim o data cu venirea iernii.
Acum, cu parcarile, eterna problema a soferilor nostri, care nu rateaza nici o ocazie sa urle ca nu se face destul pentru ei. As avea si eu o propunere de imbunatatire a situatiei, in calitate de pieton. As vrea sa se desfiinteze toate parcarile existente deja in zona centrala a orasului, iar cine mai parcheaza aiurea sa fie amendat corespunzator. Si spun asta nu pentru ca sint eu roman al dracului si vreau sa moara capra vecinului, ci pentru ca este cu totul anormal sa se incurajeze circulatia de masini spre centru prin construirea de parcari. In cartierele unde stam este firesc sa existe parcari, unde sa ne tinem carutele, dar atita timp cit exista un transport in comun rezonabil, in ceea ce priveste conditiile pe care le asigura calatorilor, nu vad de ce s-ar permite rezidentilor si nerezidentilor sa stationeze cu masina in centru, cind pot sa o lase intr-o parcare de la periferie si sa-si rezolve toate treburile circulind cu metroul sau RATB-ul. Si a nu se mai servi povestea ca nu exista metrou peste tot - exista autobuze care ajung oriunde si ar ajunge mult mai repede, daca nu ar umple strazile, la orice ora din zi si din noapte, toti taranii ahtiati sa-si arate statutul, prin bolizii pe care-i piloteaza. Iar taranii astia pot fi obligati sa-si tina masinile acasa, daca nu au unde sa stationeze fara sa primeasca o amenda de sa le sara ochii din cap. Sigur, ar mai fi multe alte lucruri de facut, care sa fluidizeze circulatia mijloacelor de transport in comun - benzi speciale pentru autobuze, care chiar sa fie respectate, o politie a circulatiei care sa dea semne ca mai si exista etc. - si ele au fost facute de mult in alte orase din afara, cu o consecinta vizibila: acolo chiar se poate circula, atit pe jos, cit si cu masina, fara sa simti nevoia de a purta tot timpul dupa tine o ranga, cu care sa rupi oasele altor animale turbate ca si tine. Asa ca nu, nu vreau un nou imbecil la primarie, care sa-i caute in coarne pe toti nesimtitii purtatori de masini de la noi si sa le faca pasaje peste pasaje si parcari fara numar, numai pentru ca dup-aia sa se circule si mai prost ca inainte, fara sa stim de ce, ci de unul cu nitel creier, care sa nu mai dea ascultare frustrarilor romanului nostru clasic si sa rezolve o problema care nu este chiar asa complicata. Stiu insa ca nu va veni niciodata un asemenea primar, ci doar vor muri alti oameni aiurea, pentru ca apoi sa ne prefacem ca invatam ceva din asta.
Transportul ... singura lui problemă este că nu avem opțiuni în afara metroului. Soluția nu o știu, dar sigur trebuie încurajat transportul public.
Parcări în centru: la Unirea și Universitate ai loc sa parchezi căcălău (parcările subterane de la Universitate și cea ce la magazinul Unirea au mereu locuri libere) dar bizonul vrea gratis și la botul calului. La Romană într-adevăr este o problemă.
Parcări de reședință: iar nu știu care-i soluția dar pentru asta există urbaniști