Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

O treime. Cu atât trebuie reduse costurile de personal din sectorul public ori crescute veniturile încasate la buget, ca să „ne permitem”

Bancomat

Foto: Inquam Photos

Răspunsul corect: o treime. Cu atât trebuie reduse costurile de personal din sectorul public, ori crescute veniturile încasate la buget, ca să “ne permitem”. Am să explic acest rezultat prin mai multe calcule simple, toate duc la aceeași concluzie.

Calcul 1: Salariul mediu în sectorul public din România este cu 32% mai mare decât în cel privat pe net (4.003 vs 5.291 lei), respectiv 38% pe brut (6.457 vs 8.946 lei). Cea mai mare discrepanță din UE, unde diferența este de 8%, totuși, la un serviciu public mai calitativ. Având în vedere ce se prestează în România, cele două ar trebui să fie egale (fiind îngăduitor), deci salariul mediu din privat = public. Practic, dacă reducem diferența de 2.489 lei costuri salariale brute dintre public vs privat, înmulțim cu 12 luni și apoi cu 1.2 milioane de bugetari, obținem optimizare costuri de circa 36 miliarde de lei / an, fix o treime din costurile salariale. 

P.S. clasicul argument al sindicaliștilor bugetari că salariul la privat este mai mare în realitate (“mulți” au salariu minim pe cartea de muncă, dar încasează diferența în plic nefiscalizat) nu ține. De ce? Din cauza impactului redus. Este simplu, înmulțești 1.2 mil angajați la nivel minim x 1.524 (salariul minim net) x 12 luni și obții 21.6 mld lei, ceea ce reprezintă 10% din fondul total anual de salarii la privat (4,5 mil angajați x 4.003 salariul net x 12 luni). Deci, chiar dacă TOȚI angajații pe salariul minim ar încasa suplimentar 30% în plic nefiscalizat (exagerăm), aceasta ar avea un impact asupra fondului de salarii în privat (deci și asupra salariului mediu real) de max. 3%, insignifiant. Chiar și în acest scenariu, diferența reală dintre salariul din sectorul public și privat ar fi de 29% (în loc de 32%), foarte mare!

Calcul 2: execuția bugetară din primele 10 luni ale acestui an ne arată în felul următor: cheltuielile de personal din sectorul public (97,5 mld lei) raportate la veniturile publice curente (deci 342 mld lei, luăm fondurile UE deoarece ele tranzitează bugetul) înseamnă o pondere de 28,5%. Media UE este 20%, deci, plătim cu 30% mai mult bugetarii prin raportare la veniturile încasate la buget, față de medie UE.

Care sunt soluțiile? Pentru un economist care NU face politică, soluții foarte clare și simple, ori reduci cheltuiala, ori crești venitul (ambele, ar fi excelent, prea frumos să visăm):

(1) reduci costurile de personal în sectorul public cu 30%. Cum? Restructurezi 3 din 10 oameni? Nu! Nu își asumă nimeni … singura soluție realistă, dar care necesită 10 ani: digitalizezi administrația publică pas cu pas (la ce rezistență la schimbare este acolo, cred că durează un deceniu) și, în paralel, nu mai angajezi personal în sectorul public pe măsură ce bugetarii existenți se pensionează. Practic, reducem personalul cu 3% în fiecare an, deci în 10 ani cu -30%. 

(2) crești veniturile publice raportate la PIB cu o treime (de la 30% actual la 40%, media UE), prin reducerea economiei subterane, legislație mai dură, digitalizare ANAF. În paralel, reforma în legea salarizării: o treime din salariu plătit pe baza de performanță evaluată anual pe criterii stabilite prin audit extern! Și aici, măsuri care se pot implementa cu efecte vizibile în 10 ani.

Se poate? 100% SIGUR! De ce în Polonia au 0.9 mil bugetari la o populație de 38 mil … iar noi cu maximum 18 mil populație rezidentă avem 1.2 mil bugetari? Se vrea(?)

Miza? ENORMĂ: cu 36 mld lei / an optimizare costuri, putem să facem în 5 ani următoarele: … 3.600 km autostrăzi (10 mil eur / km)

… 360 spitale publice (100 mio eur / spital)

… sau multe altele …

Nu, nu am nimic cu bugetarii. Vreau autostrăzi, spitale, școli, irigații în agricultură, CFR punctual și modernizat … cu toții o să ne bucurăm de toate, indiferent că lucrăm la privat sau la stat. Suntem români în România. Toți, împreună! 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ocuparea unui post la stat este o competiție între,, pile". Odată angajat la stat, apar responsabilități suplimentare, Neoficial. Îmi amintesc de cazul L. Dragnea, a adus în sediul central al PSD o tînără, s-au,,apropiat", șeful Dragnea ajunge ministru, apropiata este unsă șefă de cabinet la ministrul LD. Și suplimentar este promovată amantă a ministrului... Oare madam Dăncilă o fi fost și ea o apropiată a lui daddy Dragnea?
    • Like 1
  • De ce sa se reduca cheltuielile cu salariile bugetarilor si sa nu creasca salariile din mediul privat? Diferenta de salarii public-privat poate explica si de ce este atat de putin atractiv mediul privat pentru angajare. Firmele fac profituri consistente pe seama muncii prost platite. Sa nu ne mai miram ca multi specialisti si meseriasi pleaca sa lucreze in alte tari.
    • Like 0
  • Analiza autorului este una "generala", adica cu toate categoriile de "bugetari" bagate la gramada, si deci una superficiala.
    De exemplu, tot in categoria "bugetarilor" intra si invatamantul si parte din cercetare, care in ultimii ani ating record dupa record (negativ, bineinteles), in ceea ce priveste alocarea bugetara. De exemplu, cercetarea din fonduri publice a avut in 2021 o alocare de 0.18% PIB, unde ne putem compara cu Albania, Macedonia de Nord, etc, mult sub cei 1% media UE. Invatamantul va avea in 2023 cea mai mica alocare din ultimii 20 de ani. Practic in zona unde se stabileste gradul de competitivitate si nivelul de valoare adaugata in economia din urmatorii 5-10-15 ani, alocarile bugetare sunt extrem de mici.
    Analiza ar fi trebuit sa fie facuta macar pe sectoare mari bugetare - invatamant, sanatate, securitate, administratie, justitie - si apoi trase concluziile.
    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult