Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

O treime. Cu atât trebuie reduse costurile de personal din sectorul public ori crescute veniturile încasate la buget, ca să „ne permitem”

Bancomat

Foto: Inquam Photos

Răspunsul corect: o treime. Cu atât trebuie reduse costurile de personal din sectorul public, ori crescute veniturile încasate la buget, ca să “ne permitem”. Am să explic acest rezultat prin mai multe calcule simple, toate duc la aceeași concluzie.

Calcul 1: Salariul mediu în sectorul public din România este cu 32% mai mare decât în cel privat pe net (4.003 vs 5.291 lei), respectiv 38% pe brut (6.457 vs 8.946 lei). Cea mai mare discrepanță din UE, unde diferența este de 8%, totuși, la un serviciu public mai calitativ. Având în vedere ce se prestează în România, cele două ar trebui să fie egale (fiind îngăduitor), deci salariul mediu din privat = public. Practic, dacă reducem diferența de 2.489 lei costuri salariale brute dintre public vs privat, înmulțim cu 12 luni și apoi cu 1.2 milioane de bugetari, obținem optimizare costuri de circa 36 miliarde de lei / an, fix o treime din costurile salariale. 

P.S. clasicul argument al sindicaliștilor bugetari că salariul la privat este mai mare în realitate (“mulți” au salariu minim pe cartea de muncă, dar încasează diferența în plic nefiscalizat) nu ține. De ce? Din cauza impactului redus. Este simplu, înmulțești 1.2 mil angajați la nivel minim x 1.524 (salariul minim net) x 12 luni și obții 21.6 mld lei, ceea ce reprezintă 10% din fondul total anual de salarii la privat (4,5 mil angajați x 4.003 salariul net x 12 luni). Deci, chiar dacă TOȚI angajații pe salariul minim ar încasa suplimentar 30% în plic nefiscalizat (exagerăm), aceasta ar avea un impact asupra fondului de salarii în privat (deci și asupra salariului mediu real) de max. 3%, insignifiant. Chiar și în acest scenariu, diferența reală dintre salariul din sectorul public și privat ar fi de 29% (în loc de 32%), foarte mare!

Calcul 2: execuția bugetară din primele 10 luni ale acestui an ne arată în felul următor: cheltuielile de personal din sectorul public (97,5 mld lei) raportate la veniturile publice curente (deci 342 mld lei, luăm fondurile UE deoarece ele tranzitează bugetul) înseamnă o pondere de 28,5%. Media UE este 20%, deci, plătim cu 30% mai mult bugetarii prin raportare la veniturile încasate la buget, față de medie UE.

Care sunt soluțiile? Pentru un economist care NU face politică, soluții foarte clare și simple, ori reduci cheltuiala, ori crești venitul (ambele, ar fi excelent, prea frumos să visăm):

(1) reduci costurile de personal în sectorul public cu 30%. Cum? Restructurezi 3 din 10 oameni? Nu! Nu își asumă nimeni … singura soluție realistă, dar care necesită 10 ani: digitalizezi administrația publică pas cu pas (la ce rezistență la schimbare este acolo, cred că durează un deceniu) și, în paralel, nu mai angajezi personal în sectorul public pe măsură ce bugetarii existenți se pensionează. Practic, reducem personalul cu 3% în fiecare an, deci în 10 ani cu -30%. 

(2) crești veniturile publice raportate la PIB cu o treime (de la 30% actual la 40%, media UE), prin reducerea economiei subterane, legislație mai dură, digitalizare ANAF. În paralel, reforma în legea salarizării: o treime din salariu plătit pe baza de performanță evaluată anual pe criterii stabilite prin audit extern! Și aici, măsuri care se pot implementa cu efecte vizibile în 10 ani.

Se poate? 100% SIGUR! De ce în Polonia au 0.9 mil bugetari la o populație de 38 mil … iar noi cu maximum 18 mil populație rezidentă avem 1.2 mil bugetari? Se vrea(?)

Miza? ENORMĂ: cu 36 mld lei / an optimizare costuri, putem să facem în 5 ani următoarele: … 3.600 km autostrăzi (10 mil eur / km)

… 360 spitale publice (100 mio eur / spital)

… sau multe altele …

Nu, nu am nimic cu bugetarii. Vreau autostrăzi, spitale, școli, irigații în agricultură, CFR punctual și modernizat … cu toții o să ne bucurăm de toate, indiferent că lucrăm la privat sau la stat. Suntem români în România. Toți, împreună! 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ocuparea unui post la stat este o competiție între,, pile". Odată angajat la stat, apar responsabilități suplimentare, Neoficial. Îmi amintesc de cazul L. Dragnea, a adus în sediul central al PSD o tînără, s-au,,apropiat", șeful Dragnea ajunge ministru, apropiata este unsă șefă de cabinet la ministrul LD. Și suplimentar este promovată amantă a ministrului... Oare madam Dăncilă o fi fost și ea o apropiată a lui daddy Dragnea?
    • Like 1
  • De ce sa se reduca cheltuielile cu salariile bugetarilor si sa nu creasca salariile din mediul privat? Diferenta de salarii public-privat poate explica si de ce este atat de putin atractiv mediul privat pentru angajare. Firmele fac profituri consistente pe seama muncii prost platite. Sa nu ne mai miram ca multi specialisti si meseriasi pleaca sa lucreze in alte tari.
    • Like 0
  • Analiza autorului este una "generala", adica cu toate categoriile de "bugetari" bagate la gramada, si deci una superficiala.
    De exemplu, tot in categoria "bugetarilor" intra si invatamantul si parte din cercetare, care in ultimii ani ating record dupa record (negativ, bineinteles), in ceea ce priveste alocarea bugetara. De exemplu, cercetarea din fonduri publice a avut in 2021 o alocare de 0.18% PIB, unde ne putem compara cu Albania, Macedonia de Nord, etc, mult sub cei 1% media UE. Invatamantul va avea in 2023 cea mai mica alocare din ultimii 20 de ani. Practic in zona unde se stabileste gradul de competitivitate si nivelul de valoare adaugata in economia din urmatorii 5-10-15 ani, alocarile bugetare sunt extrem de mici.
    Analiza ar fi trebuit sa fie facuta macar pe sectoare mari bugetare - invatamant, sanatate, securitate, administratie, justitie - si apoi trase concluziile.
    • Like 1


Îți recomandăm

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Profesori

Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pe a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră recente.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon bere - getty

Pentru cei neinteresați de cărți, Domnul John (sau George) era doar un cavaler al apocalipsei. La scurt timp după ce se așeza, frații Achim ieșeau pe terasă și treceau pe la fiecare dintre mese cu același text, rupt parcă din Pe aripile vântului: ”Hai, băieți, hai, e și mâine o zi. Hai, mai bem și mâine.” Getty Images

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Bucătărie Dedesign

În fiecare casă există un loc care respiră viață. Pentru unii e livingul, pentru alții dormitorul, dar tot mai des- este bucătăria. Locul în care începe ziua, se adună familia, se spun povești și se împart momente. Iar atunci când designul întâlnește funcționalitatea, bucătăria devine mai mult decât un spațiu utilitar- devine o oază de liniște și stil

Citește mai mult