Foto - Profimedia
Este strigător la cer ce se întâmplă … Ce aveți cu sectorul privat? Prima variantă a modificărilor fiscale a apărut “pe surse”, iar întreg sectorul privat a reacționat vehement din cauza suprataxării și frustarii că, în paralel, se continuă risipa în administrația publică. Politicienii s-au delimitat de prima versiune a modificărilor fiscale, spunând că nu reflectă ideile lor (“nu știm cine a lucrat la acel document de la Ministerul de Finanțe, nu reflectă discuțiile din coaliție”). Acum, la cca. 1 lună distanță apare a doua versiune mult mai sângeroasă pentru sectorul privat, care conține aproape toate modificările din prima variantă, dar adaugă multe alte taxe suplimentare, cum ar fi: impozitarea dobânzilor din obligațiuni, suprataxarea sectorului bancar (deși nu există “supraprofit”), taxarea minimă a companiilor cu venituri > 50 mil euro cu praguri la cifra de afaceri (0,5% și 1% minim din venit). Ca să ne pună capac, premierul declara recent că “Nu va fi nicio austeritate, eu am văzut în actul normativ că vor crește salariile”.
În primul rând, ca să fie clar: tot poporul vă plăti aceste taxe, prin creșterea prețurilor, a dobânzilor și a inflației. În al doilea rând, nu mai așteptați reducerea risipei din sectorul public, anul 2024 va fi cel mai încărcat an electoral.
O mare nedreptate este suprataxarea microîntreprinderilor cu profituri “mari” ( 16% pentru cele cu venituri intre 60K-500k euro care au profit > 30%), pentru că vor plati un impozit / cifra de afaceri de cca. 10%, aproape de 9 ori peste media națională și cu 900% mai mult decât în prezent. Dacă aceasta nu este supraimpozitare, atunci ce este?
Aceste companii au fost prea cinstite și au declarat profitul real după ce au fost taxate la cifra de afaceri, începând cu 2016 (vezi graficul 1).
Microintreprinderile concentrează 8% din rulajele companiilor și plătesc 10% din impozitul tuturor firmelor. Corect.
Au cel mai bun profit - grafic 2 & 3.
Cu noile taxe, microintreprinderile cu venituri între 60-500k eur vor plăti un impozit/ cifra de afaceri de 5 ori peste media națională, iar cele cu profit “mare” de aproape 10 ori (9.9% din venit), o creștere a taxării față de anul acesta de aproape 900%! Vezi grafic 4.
Dezamăgiți că onestitatea lor este suprataxată, cred că mulți antreprenori de microafaceri se vor întoarce la comportamentul dinainte de 2016, adică nu vor arăta profitul real, încărcând cheltuieli de interes personal pe firmă.
Poate ANAF verifica aceste optimizări la limita legii ? Nu. Concret, o microîntreprindere are venituri medii de cca 100.000 euro, cu un profit actual real de 20% înseamnă un impozit de 16% x 20% x 100.000 = 3200 eur, adică cca 250 euro / luna, sau 10 euro / zi. Credeți că este fezabil să meargă un inspector fiscal 2-3 zile să verifice sute de bonuri fiscale ca să identifice acele cheltuieli de interes personal și să crească veniturile la buget cu 10 eur / zi de efort (costurile lui fiind de câteva ori mai mari)? Vă înșelați…
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ai putea spune ca e, poate, imoral, dar ilegal nu cred ca e.
Dar tot imoral ar fi sa inchizi firma si sa dai afara cativa angajati cu salariul minim (eventual cu diferenta la negru), doar pentru ca nu e pe profit.
Statul nu poate interzice acest sistem pentru ca o mare parte din poporul roman (adica o mare parte dintre noi toti) traieste asa si i se pare ok (chiar si angajatilor platiti la negru).
Dar oricine isi poate face firma, daca i se pare mai avantajos asa si nu vrea sa plateasca 40% impozit.
dar sub diverse variante sau denumiri, exista din 1990 ( a variat intre 3% si 1,5% functie de denumire);
incarca preturile prin cumularea din activitatile succesive si, fac produsele romanesti necompetitive;
firmele vor patimi prin necompetitivitate iar populatia prin preturile majorate, intr-un context in care , deja , unele preturi s-au triplat.