Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Oamenii care au reinventat ideea de curs online. „Vrem să le concentrăm atenția copiilor și pe altceva decât pe ecran”

Copii la Eematico

Fotografii: Facebook Eematico

Cum se naște un sistem solar? Și cum funcționează gravitația? Dar cum poți aici, pe a treia planetă de la Soare să o învingi și să îți iei zborul? Sau, dimpotrivă, cum poți să ridici blocuri și case în care să te așezi în tihnă? Copiii se nasc cu plăcerea de a descoperi și de a construi, iar camera fiecăruia dintre ei devine un univers nelimitat de posibilități în care sunt pe rând piloți, astronauți, doctori ori arhitecți. În anul care a trecut copiii au stat mai mult ca niciodată în casele lor, iar contextele de învățare s-au mutat din sălile de cursuri pe ecranele tabletelor, laptopurilor sau telefoanelor. 


Azi, când educația a devenit aproape imaterială, Eematico, o echipă de designeri și arhitecți specializați în cursuri STEaM (Science, Technology, Engineering, Arts and Maths) a venit cu un concept care dă valențe tactile și creative învățării la distanță. 

Cursanții între 3 și 12 ani primesc acasă, în funcție de grupa de vârstă, câte o trusă cu materiale, care le permite să construiască vreme de patru lecții, jucării și obiecte relevante pentru tema STEaM tratată în luna respectivă. La Știința Zborului, copiii pot crea între altele, un sistem solar. La Arhitectură, un orășel. Pentru aceasta au la dispoziție materiale precum plăci de lemn tăiate și gravate și sfere, bile colorate de șah chinezesc, bucăți de pânză și sfori, pene ori șuruburi. 

În funcție de varianta de abonament aleasă, copiii pot urmări și videoclipuri înregistrate sau lecții online live. Clipurile care ilustrează diferite fenomene ale naturii sau provocări tehnice pot fi urmărite însă gratuit și fără a cumpăra kitul, spune arhitectul Ion Neculai, fondatorul Eematico. 

Credit foto: NGO Academy

„Ai acces dacă te loghezi la site, indiferent dacă ai cumpărat kitul sau nu sau nu. Noi am gândit cursurile să fie interesante dincolo de materiale, materialele sunt un suport și, dacă comanzi kitul, la finalul fiecărui curs copilul rămâne cu o jucărie - patru pe lună. Procesul presupune o discuție despre fiecare componentă: forțe care guvernează Universul, cum anume funcționează gravitația. Există o introducere, un moment de cunoaștere a materialelor, mici experimente sau demonstrații cu alte materiale. Procesul de construcție, jocuri, ca să înțelegi ce ai construi. Apoi există o aplicație pe calculator, care aduce niște lămuriri suplimentare și care te ajută să consolidezi niște informații”, povestește Ion Neculai.

Atunci când școlile s-au închis, echipa Eematico și-a mutat activitatea în online. „Am vrut să avem un set de materiale în baza cărora să se desfășoare activitățile la distanță, să fie ceva care să concentreze atenția copiilor și pe mâini, pe obiecte, pe altceva decât pe ecran”, explică el. 

Până la pandemie, cei de la Eematico făceau cursuri cu activități STEAM atât la sediul lor, cât și în școli. În timpul lor, copiii făceau circuite electrice, construiau machete de rachete spațiale mai înalte decât ei sau exersau diverse meserii de oameni mari. Însă totul s-a oprit în martie. „Din echipa de 18 oameni au rămas cu 5. A fost un moment de mare curățenie, că a trebuit să aruncăm foarte multe lucruri. Am păstrat doar materialele didactice care erau esențiale și mai greu reproductibile”, povestește Ion Neculai. Au mers mai departe cu cursurile în online, iar în perioada verii au reușit să organizeze taberele de construcții, cu mai puțini participanți și în condițiile de siguranță impuse de pandemie.

„Cu ajutorul kiturilor, am reușit să ne extindem dincolo de aria noastră, care era București, la Timișoara, iași, Cluj și Constanța”, spune Ion Neculai. Însă, după ce a conceput ani buni programe educaționale pentru copii, este convins că educația online nu este o soluție care să funcționeze pe termen lung. „Atâta timp cât oamenii sunt oameni și au mâini, picioare, mai multe simțuri și mai multe mecanisme care fac creierul să funcționeze este imposibil să transporți școala în online pentru o perioadă lungă de timp. Ce poți să faci este să ai lecții suport în online sau să te folosești de tehnologie pentru a duce cursuri ținute de profesori de calitate în zone greu accesibile, unde sunt probleme legate de resursa umană”, spune fondatorul Eematico.

Un alt avantaj pe care îl poate aduce tehnologia este replicarea la clasă a unor fenomene care ar fi greu de reprodus altfel sau aducerea în fața elevilor, prin intermediul realității virtuale, a unor clădiri emblematice sau a unor forme de relief spectaculoase. „E greu pentru un copil să își imagineze nu știu ce clădire spectaculoasă din Egipt, dacă nu a fost niciodată acolo”, explică arhitectul.

Spune că va continua să conceapă programe care să le cultive copiilor atât pasiunea pentru știință cât și pe cea pentru artă. „Cred foarte tare în acel „a” de la artă din STEAM, cred că latura artistică, umanistă, este foarte importantă. La fel cum cred că este esențială dezvoltarea unei gândiri științifice, care este mult mai vastă decât ceea ce percepem imediat în această perioadă, computer science. Știința e și biologie, e și fizică, sunt multe ramuri importante precum știința mediului. Oricât de mare este nevoia de a avea programatori și oameni care se pricep în domeniul ăsta, până la urmă mai sunt și alte lucruri de făcut și de înțeles în această lume”, crede Ion Neculai.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult