Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Oamenii care au reinventat ideea de curs online. „Vrem să le concentrăm atenția copiilor și pe altceva decât pe ecran”

Copii la Eematico

Fotografii: Facebook Eematico

Cum se naște un sistem solar? Și cum funcționează gravitația? Dar cum poți aici, pe a treia planetă de la Soare să o învingi și să îți iei zborul? Sau, dimpotrivă, cum poți să ridici blocuri și case în care să te așezi în tihnă? Copiii se nasc cu plăcerea de a descoperi și de a construi, iar camera fiecăruia dintre ei devine un univers nelimitat de posibilități în care sunt pe rând piloți, astronauți, doctori ori arhitecți. În anul care a trecut copiii au stat mai mult ca niciodată în casele lor, iar contextele de învățare s-au mutat din sălile de cursuri pe ecranele tabletelor, laptopurilor sau telefoanelor. 


Azi, când educația a devenit aproape imaterială, Eematico, o echipă de designeri și arhitecți specializați în cursuri STEaM (Science, Technology, Engineering, Arts and Maths) a venit cu un concept care dă valențe tactile și creative învățării la distanță. 

Cursanții între 3 și 12 ani primesc acasă, în funcție de grupa de vârstă, câte o trusă cu materiale, care le permite să construiască vreme de patru lecții, jucării și obiecte relevante pentru tema STEaM tratată în luna respectivă. La Știința Zborului, copiii pot crea între altele, un sistem solar. La Arhitectură, un orășel. Pentru aceasta au la dispoziție materiale precum plăci de lemn tăiate și gravate și sfere, bile colorate de șah chinezesc, bucăți de pânză și sfori, pene ori șuruburi. 

În funcție de varianta de abonament aleasă, copiii pot urmări și videoclipuri înregistrate sau lecții online live. Clipurile care ilustrează diferite fenomene ale naturii sau provocări tehnice pot fi urmărite însă gratuit și fără a cumpăra kitul, spune arhitectul Ion Neculai, fondatorul Eematico. 

Credit foto: NGO Academy

„Ai acces dacă te loghezi la site, indiferent dacă ai cumpărat kitul sau nu sau nu. Noi am gândit cursurile să fie interesante dincolo de materiale, materialele sunt un suport și, dacă comanzi kitul, la finalul fiecărui curs copilul rămâne cu o jucărie - patru pe lună. Procesul presupune o discuție despre fiecare componentă: forțe care guvernează Universul, cum anume funcționează gravitația. Există o introducere, un moment de cunoaștere a materialelor, mici experimente sau demonstrații cu alte materiale. Procesul de construcție, jocuri, ca să înțelegi ce ai construi. Apoi există o aplicație pe calculator, care aduce niște lămuriri suplimentare și care te ajută să consolidezi niște informații”, povestește Ion Neculai.

Atunci când școlile s-au închis, echipa Eematico și-a mutat activitatea în online. „Am vrut să avem un set de materiale în baza cărora să se desfășoare activitățile la distanță, să fie ceva care să concentreze atenția copiilor și pe mâini, pe obiecte, pe altceva decât pe ecran”, explică el. 

Până la pandemie, cei de la Eematico făceau cursuri cu activități STEAM atât la sediul lor, cât și în școli. În timpul lor, copiii făceau circuite electrice, construiau machete de rachete spațiale mai înalte decât ei sau exersau diverse meserii de oameni mari. Însă totul s-a oprit în martie. „Din echipa de 18 oameni au rămas cu 5. A fost un moment de mare curățenie, că a trebuit să aruncăm foarte multe lucruri. Am păstrat doar materialele didactice care erau esențiale și mai greu reproductibile”, povestește Ion Neculai. Au mers mai departe cu cursurile în online, iar în perioada verii au reușit să organizeze taberele de construcții, cu mai puțini participanți și în condițiile de siguranță impuse de pandemie.

„Cu ajutorul kiturilor, am reușit să ne extindem dincolo de aria noastră, care era București, la Timișoara, iași, Cluj și Constanța”, spune Ion Neculai. Însă, după ce a conceput ani buni programe educaționale pentru copii, este convins că educația online nu este o soluție care să funcționeze pe termen lung. „Atâta timp cât oamenii sunt oameni și au mâini, picioare, mai multe simțuri și mai multe mecanisme care fac creierul să funcționeze este imposibil să transporți școala în online pentru o perioadă lungă de timp. Ce poți să faci este să ai lecții suport în online sau să te folosești de tehnologie pentru a duce cursuri ținute de profesori de calitate în zone greu accesibile, unde sunt probleme legate de resursa umană”, spune fondatorul Eematico.

Un alt avantaj pe care îl poate aduce tehnologia este replicarea la clasă a unor fenomene care ar fi greu de reprodus altfel sau aducerea în fața elevilor, prin intermediul realității virtuale, a unor clădiri emblematice sau a unor forme de relief spectaculoase. „E greu pentru un copil să își imagineze nu știu ce clădire spectaculoasă din Egipt, dacă nu a fost niciodată acolo”, explică arhitectul.

Spune că va continua să conceapă programe care să le cultive copiilor atât pasiunea pentru știință cât și pe cea pentru artă. „Cred foarte tare în acel „a” de la artă din STEAM, cred că latura artistică, umanistă, este foarte importantă. La fel cum cred că este esențială dezvoltarea unei gândiri științifice, care este mult mai vastă decât ceea ce percepem imediat în această perioadă, computer science. Știința e și biologie, e și fizică, sunt multe ramuri importante precum știința mediului. Oricât de mare este nevoia de a avea programatori și oameni care se pricep în domeniul ăsta, până la urmă mai sunt și alte lucruri de făcut și de înțeles în această lume”, crede Ion Neculai.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult