Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Oana Gheorghiu: TIR-urile ATI nu sunt o soluție în criza Covid. Nimeni în Europa nu a folosit TIR-uri ATI

Oana Gheorghiu si Carmen Uscatu

Trei persoane internate într-un TIR ATI la spitalul „Victor Babeș” din București au murit luni seară, după ce ventilatoarele au încetat să funcționeze.

Oana Gheorghiu, cofondatoarea Asociației „Dăruiește Viață”, avertiza încă din luna februarie că astfel de unități mobile nu pot fi o soluție pe termen lung. Atunci, un generator de la unitatea mobilă de Terapie Intensivă de la Institutul „Marius Nasta” s-a aprins și a scos fum. în timp ce într-un alt TIR, la Botoșani, apa s-a infiltrat în tavan în urma unei ploi.

În urmă cu o lună, scrie Libertatea, medicul Dorel Săndesc, șeful secției ATI Spitalului Județean din Timișoara, spunea că la trei unități sanitare din oraș s-au defectat, pe rând, toate TIR-urile aduse de SMURD.

La Piatra Neamț, Asociația Dăruiește Viață a găsit o altă cale pentru a avea mai multe paturi pentru bolnavii în stare critică și construiește un spital modular, în curtea celui afectat de incendiu. Și tot Dăruiește Viață a mai construit un spital modular, în curte la Elias.

Oana Gheorghiu explică, într-un interviu pentru Republica, de ce România nu ar trebui să recurgă la soluția TIR-urilor ATI pentru a crește numărul paturilor de terapie intensivă destinate pacienților Covid.  

Spuneați că TIR-urile ATI nu sunt o soluție pe termen lung. De ce ar trebui România să găsească altă cale pentru a răspunde nevoii de paturi ATI care a crescut dramatic în criza Covid?

Înainte de a ne apuca de spitale modulare, am cercetat un pic care sunt soluțiile rapide. Și am văzut că nimeni din Europa nu a folosit TIR-uri. Atunci ne-am apucat de modulare. Problema TIR-urilor este că ele pot fi foarte utile într-o situație catastrofală, într-un loc izolat, unde nu ai la îndemână posibilitatea să transporți victimele în spital. Folosirea lor pe termen lung este o chestiune dificilă, credem noi, după ce ne-am mai consultat cu specialiști. Noi nu știm cu sunt făcute acele instalații de gaze medicale din TIR, dacă sunt făcute cu un proiect tehnic serios, dacă respectă un normativ european, pentru că nu există normativ românesc. Noi nu avem normativ, ceea ce face ca firme de apartament să lucreze în spitalele din România pe instalațiile de oxigen, din nou o mare problemă. Într-un spital european, ai putea să faci o instalație de gaze medicale conform normelor din Uniunea Europeană, o instalație de gaze medicale gândită pe baza unui proiect tehnic, care să fie exact ce trebuie. Aici vii cu un TIR, în care pui o instalație. Trebuie văzut dacă  diametrul tevilor este cel corespunzător unei instalații de oxigen în măsură să asigure debitul necesar utilizării simultane a celor 8 ventilatoare, dacă au aceste instalații/echipamente marcaj CE,  ce acreditari/certificări are firma care a executat instalația electrică și de gaze medicale, dacă au fost predate spitalului fișele tehnice aferente instalațiilor și echipamentelor, pentru a fi cunoscute condițiile de conectare la utilitățile și instalațiile spitalului.

Este o criză mare de paturi ATI, cum ar fi trebuit ea să fie rezolvată?

IGSU a avut la dispoziție de fonduri anul trecut, pe PNRR, și a fost singura instituție admisă ca eligibilă să construiască spitale modulare. Evident că nu poți să le faci peste noapte acum, pentru că constați că avem cazuri. Cred că trebuie să lucrăm la prevenție și trebuie să conștientizăm că România nu poate să producă peste noapte paturi. Fiindcă ce se întâmplă în TIR-urile ATI se poate întâmpla și în spital, dacă tu pui paturi fără ca instalația să poată duce. Ce nu înțeleg oamenii ăștia e că un pat de ATI nu e un pat. Un pat ATI trebuie să aibă la îndemână un traseu de oxigen. Dacă s-a făcut un proiect și traseul de oxigen a fost făcut pentru 10 paturi, în momentul în care tu începi să adaugi și mai pui patru paturi, el nu mai are cum să asigure debitul necesar. Da, instalațiile de oxigen nu se pot construi peste noapte.

Ele sunt o alternativă foarte bună, dar ele se fac în câteva luni. Al nostru de la Piatra Neamț va dura 4 luni, 4 luni și jumătate. Pentru că am avut perioade de iarnă, în care nu am putut lucra la capacitate. Au fost niște săptămâni în care nu am putut lucra, fiindcă a nins groaznic și a înghețat și nu puteam turna fundația. Spitalele modulare trebuiau făcute anul trecut, în vară, cum am tot urlat. De aceea am cerut să fim eligibili, să facem noi spitale modulare, dar nu a fost posibil.

Cât timp poate fi folosit un spital modular?

Spitalele modulare sunt o soluție pe termen mediu, 5-10 ani poate să funcționeze un spital modular, dacă e bine construit și se face mentenanța la timp și este bine întreținut. Sunt o grămadă de hale comerciale care sunt făcute o astfel de structură de tablă. Ele sunt soluții care pot să asigure României o funcționare a spitalelor până construim spitale adevărate. Dar, repet, depinde cum sunt construite. 

Spitalul modular de la Lețcani zace nefolosit, au fost probleme și cu cel din Pipera. De ce nu au funcționat lucrurile acolo?

De ce nu au funcționat? Pentru că ele nu sunt spitale, sunt o înșiruire de containere. Pentru un spital modular faci exact același gen de proiect ca pentru un spital adevărat. La fel trebuie gândite arhitectura, împărțirea, instalațiile și trebuie proiectat totul cu foarte multă responsabilitate. Noi, la Elias, nu a trebuit să facem un nou stocator de gaze medicale. Doar i-am mărit capacitate celui existent, pentru că exista la spital. La Piatra Neamț nu am avut această soluție, stocatorul  era mic, poziționat foarte departe, nu ne-ar fi permis să alimentăm spitalul medular din el. Motiv pentru care noi construi o nouă stație de oxigen.

Care este primul pas pe care România ar trebui să-l facă pentru a construi spitale adevărate?

Soluția cea mai bună e să construim spitale adevărate, dar primul lucru pe care trebuie să-l facem, de urgență, e să elaborăm normative. Spitalele din România se construiesc în acest moment pe normative din anii 70, mdernizate un pic în 1996. Dacă noi construim după acele normative, o să facem niște spitale din trecut, nu pentru viitor. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eugen check icon
    Sunt un simpatizant al lui Arafat si ii recunosc meritele de fondator SMURD, dar se pare ca deja este depasit de situatie si incearca sa bage mizeria sub covor. S-a gresit cu achizitionarea acelor unitati mobile din Turcia si acum incearca sa nege realitatea. Partea tragico-ironica este faptul ca nu e prima oara cand incearca sa musamalizeze niste erori (lipsuri) grave prin afirmatii neadevarate
    • Like 0
  • Sper sa auda SI atotcunoscatorul domn CTP.
    • Like 0
    • @ Nicolaie Apolzan
      BANII - S BUBA, dle CTP,de bun la toate ce sunteti.
      Un medic iata ce spune,nicidecum baronii):
      „Am salariul așa de mare că, dacă va mai crește, mi-e teamă să nu mă prostesc".
      • Like 0
  • 1--Nu ideea de TIR-uri e greșită ci ... producătorul/furnizorul lor și implicit calitatea lor. Dacă cineva se dă ișteață de-adevăratelea (după utilizarea lor pe teren) pretenția noastră ar fi ... să fi dovedit istețimea necesară la
    timpul potrivit, înainte de folosirea lor dar nici asta nu e concludentă întrucât ”un același articol produs de producători diferiți ajunge să aibă calități diferite, funcție de profesionalismul producătorilor și, mai ales, de tradiția industrială a acestora. Așa că, mai încet cu concluziile defetiste și ”competente la nivelul radio-șanț” !
    2-- ”spital medular” ? (în loc de modular). Doar o literă greșit plasată te duce ”unde nici nu gândeai”, la absurdități !
    • Like 0
    • @ Ion Filip
      Eugen check icon
      Acea cineva care se da "isteata" a facut totusi ceva cu mult mai mult decat sa faca doar comentarii acre
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult