Foto: Inquam Photos / Alexandru Busca
Poșta cu oficii poștale este o instituție de domeniul trecutului, spune directorul general al Companiei Naționale Poșta Română, Valentin Ștefan, care își dorește să meargă pe modelul elvețian, în care poșta „face de toate și le face bine”.
Invitat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, Valentin Ștefan spune că încearcă să găsească modalități prin care să salveze oficiile poștale din România prin servicii mai profitabile decât serviciile poștale.
„Dintr-un timbru de 2,9 lei nu poți să faci atât de mulți bani încât să plătești salarii bune, să ai tehnologia necesară și să ai condiții de muncă bune, să primești clienții modern”, a afirmat Valentin Ștefan.
În statele dezvoltate nu mai există oficii care oferă strict servicii poștale. De exemplu în Germania există doar două oficii postale în toată țara, în Italia, deși există o multitudine de oficii poștale, ele nu mai fac servicii poștale, ci oferă servicii financiare, poșta a devenit o bancă, iar în Estonia, „cel puțin în capitală”, nu mai există niciun oficiu poștal.
Cu toate acestea, în următorul an, oficiile poștale din România nu se vor închide. „Peste un an, dacă se va schimba politica, am să vă anunț, dar în clipa de față vrem să creștem punctele de acces ale companiei”, vede șeful Poștei.
Anul trecut în aprilie Poșta Română a demarat un proiect pilot cu un mare retailer, după un model implementat în Marea Britanie. „În Marea Britanie poșta oferă servicii magazine de proximitate. Adică cumperi și o sticlă de apă și un pachet de gume și lași și o scrisoare, sau invers, ridici o scrisoare de acolo. Am vrut să copiez acest model și nu am renunțat la el”, a precizat directorul general al Poștei Române.
Modelul urmărit este ca, în cadrul acestui parteneriat, prin oficiile poștale să fie vândute și alte tipuri de produse, activitate din care poșta să ia o cotă parte de profit, scopul final fiind menținerea profitabilă a spațiilor de sute de metri pătrați, de la nivel național: „Ne interesează să facem cât mai mulți bani pe metrul pătrat de proprietate al companiei”.
În prezent Poșta Română are la nivel național 1.500 de spații care sunt proprietatea companiei. În mediul urban Poșta deține și clădiri istorice, cum sunt clădirile poștei din Timișoara, respectiv Oradea. Pe lângă acestea, sunt și mici locații, de 10-20 mp în mediul rural, multe din ele abandonate de companie, în stare de degradare, pe de o parte pentru că nu au statut juridic clarificat, iar pe de altă parte pentru că o modernizare a unui spațiu care nu produce nu e rentabilă.
Despre clădirea Poștei din Oradea, cu o suprafață mare, de 14.000 mp, Valentin Ștefan spune că și-ar dori să o dea înapoi statului român sau să reușească o vândă. Până atunci, pentru că imobilul nu este renovat, Poșta plătește anual la autoritățile locale din Oradea un impozit pe clădire majorat cu 500%, mai exact un milion de lei.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.