Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Oficiile poștale s-ar putea transforma în magazine de proximitate. Șeful Poștei Române: „Ne interesează să facem cât mai mulți bani pe metru pătrat de proprietate al companiei”

Posta Romana - ghiseu

Foto: Inquam Photos / Alexandru Busca

Poșta cu oficii poștale este o instituție de domeniul trecutului, spune directorul general al Companiei Naționale Poșta Română, Valentin Ștefan, care își dorește să meargă pe modelul elvețian, în care poșta „face de toate și le face bine”.

Invitat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, Valentin Ștefan spune că încearcă să găsească modalități prin care să salveze oficiile poștale din România prin servicii mai profitabile decât serviciile poștale.

„Dintr-un timbru de 2,9 lei nu poți să faci atât de mulți bani încât să plătești salarii bune, să ai tehnologia necesară și să ai condiții de muncă bune, să primești clienții modern”, a afirmat Valentin Ștefan.

În statele dezvoltate nu mai există oficii care oferă strict servicii poștale. De exemplu în Germania există doar două oficii postale în toată țara, în Italia, deși există o multitudine de oficii poștale, ele nu mai fac servicii poștale, ci oferă servicii financiare, poșta a devenit o bancă, iar în Estonia, „cel puțin în capitală”, nu mai există niciun oficiu poștal.

Cu toate acestea, în următorul an, oficiile poștale din România nu se vor închide. „Peste un an, dacă se va schimba politica, am să vă anunț, dar în clipa de față vrem să creștem punctele de acces ale companiei”, vede șeful Poștei.

Anul trecut în aprilie Poșta Română a demarat un proiect pilot cu un mare retailer, după un model implementat în Marea Britanie. „În Marea Britanie poșta oferă servicii magazine de proximitate. Adică cumperi și o sticlă de apă și un pachet de gume și lași și o scrisoare, sau invers, ridici o scrisoare de acolo. Am vrut să copiez acest model și nu am renunțat la el”, a precizat directorul general al Poștei Române.

Modelul urmărit este ca, în cadrul acestui parteneriat, prin oficiile poștale să fie vândute și alte tipuri de produse, activitate din care poșta să ia o cotă parte de profit, scopul final fiind menținerea profitabilă a spațiilor de sute de metri pătrați, de la nivel național: „Ne interesează să facem cât mai mulți bani pe metrul pătrat de proprietate al companiei”. 

În prezent Poșta Română are la nivel național 1.500 de spații care sunt proprietatea companiei. În mediul urban Poșta deține și clădiri istorice, cum sunt clădirile poștei din Timișoara, respectiv Oradea. Pe lângă acestea, sunt și mici locații, de 10-20 mp în mediul rural, multe din ele abandonate de companie, în stare de degradare, pe de o parte pentru că nu au statut juridic clarificat, iar pe de altă parte pentru că o modernizare a unui spațiu care nu produce nu e rentabilă.

Despre clădirea Poștei din Oradea, cu o suprafață mare, de 14.000 mp, Valentin Ștefan spune că și-ar dori să o dea înapoi statului român sau să reușească o vândă. Până atunci, pentru că imobilul nu este renovat, Poșta plătește anual la autoritățile locale din Oradea un impozit pe clădire majorat cu 500%, mai exact un milion de lei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • daca devin magazine poate vom putea plati cu cardul macar apa minerala la care face referinta, si poate cu aceiasi ocazie si un timbru sau taxele catre primarie (la o casa mai mare trebuie sa vi cu valiza de numerar - fapt ilegal cumva)
    • Like 0


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult