Foto: Guliver/ Getty Images
“Etica in afaceri – e o luptă care merită luptată” – Alan Lowne
Etică este un cuvânt mare, cu impact important asupra vieții fiecăruia dintre noi dar și asupra afacerilor în care suntem implicați. Vorbim despre un set de concepte și principii care ne ghidează în a determina ce comportamente ajută sau dăunează altor persoane sau organizații. Pentru o afacere cu karma bună e nevoie să urmăm aceste principii si când e vorba de business. Și în momentul în care ne aflăm, când totul este dat peste cap, este cu atât mai important să avem ghizi buni care să ne scoată cu bine la liman.
Cota de piață, prețul, strategiile folosite și brand-ul sunt importante pentru afacerea ta, insă ele spun o poveste despre produsul sau serviciul tău. În “jungla” afacerilor e din ce în ce mai importantă relația interumană și suntem definiți ca oameni de caracter și reputație. Caracterul este definit de acțiunile noastre, ceea ce suntem noi efectiv, în timp ce reputația este definită de o serie de percepții, este ceea ce cred ceilalți despre noi. Principiile pe baza caruia ne construim afacerea sunt importante în definirea noastră ca parteneri valoroși în viitor. Este dificil pentru furnizori, clienți și parteneri de afaceri să identifice rapid care este caracterul nostru, de aceea inițial parteneriatele se formeaza in baza reputației.
Principiile urmatoare sunt sau ar trebui să fie un standard universal de acțiuni bune sau rele, care definesc tipul de comportament pe care o companie etică ar trebui sau nu să îl aibă.
Onestitatea este cea mai bună politică. Când planifici o afacere pe termen lung, pe care îți dorești să o crești și dezvolți, onestitatea este cimentul din fundația ta. Îți poți înșela un partener o singură dată, după nu va mai lucra niciodată cu tine. Ai opțiunea să construiești o afacere “lovește și fugi” sau o afacere cu viitor și de impact.
Integritate înseamnă să faci ce e corect când nu te vede nimeni. Integritatea înseamnă să ai o legatură puternică între cuvinte, gânduri și acțiuni, tot timpul. Este un principiu care pune multă presiune pentru că persoana care te verifică este cea care te privește dimineața din oglindă. Cere mult de la tine pentru ca te obligă să îți păstrezi direcția indiferent de furtuna prin care uneori treci.
Promisiunile sunt doar cuvinte până când sunt îndeplinite. Trebuie să respecți mereu promisiunile făcute; promisiunile ar trebui să fie imune la schimbarea contextului. Când îți respecți promisiunile arăți partenerilor tăi că pot fi linistiți când sunt implicați într-un proiect cu tine pentru ca vei livra partea de care ești resonsabil.
Loialitatea este valoroasă doar în cadrul celorlalte principii etice. Loialitatea înseamnă devotament, un sentiment de datorie pentru o persoană, un grup dar asta nu este un motiv de a încălca oricare dintre celelalte principii de etică. Intr-adevăr esti loial partenerilor și nu le trădezi încrederea, dar asta nu justifică orice. Iar pentru ca loialitatea să funcționeze cu adevarat e nevoie sa fie o stradă cu sens dublu. Nu face o prioritate din cineva care te consideră o opțiune.
Tratează-i pe toți cu respect. Ar trebui să îți construiești afacerea astfel încât să primești respectul partenerilor tăi. Iar primul pas în a realiza asta este să îi respecți tu primul. Respectul este o atitudine de admirație și stimă dar nu ar trebui confundat cu toleranta. Cum spunea Alexandre Dumas “In afaceri, domnule, nu avem prieteni ci doar corespondenți.“
Să fii responsabil. Omul de afaceri moral este mereu pregătit să își asume responsabilitatea pentru acțiunile și deciziile sale. Singurul mod bun de a gestiona o problemă este să îți asumi rezultatul și să fii pregătit să oferi o soluție. Ai o afacere responsabilă și partenerii tăi asteaptă să te comporți corespunzator.
Corectitudine. Cu toții cunoaștem termenul fair-play; mulți dintre noi îl cunoaștem din sport, dar de ce nu ar fi folosit și în afaceri? Fair play nu înseamnă să îți cobori standardele pentru a da și altora o șansă ci să te asiguri ca amandoi jucați pe același teren, după aceleași reguli. Mai exact să îți tratezi partenerii, competitorii sau angajații așa cum îți dorești fii tu tratat. “Să fii un om bun e usor, ceea ce e dificil e să fii correct” – Victor Hugo
Demonstrează compasiune și grijă adevărată pentru bunastarea celorlalți. Să îți pese de mediul înconjurător viața ta si a celorlalti se va desfășura țn viitor. Dacă îți pasă de oameni vei fi recompensat corespunzător. Trebuie să ai mereu în minte oamenii ce vor fi influențați de afacerea ta și să iei în calcul și interesele lor înainte de a trece la acțiune. Implică-te în proiecte CSR și concentrează-te pe noua generație și ajută la construirea unei lumi în care îți dorești să trăisacă și copii tăi.
Urmarește excelența tot timpul în tot ceea ce faci. Obiectivul tău ar trebui să fie nu doar construirea unei afaceri de success dar și să fii mai bun și să imbunatățești serviciile și produsele tale tot timpul. Ai o obligație față de ceilalți să încerci să imbunatățesti ceea ce le oferi și să le faci viețile mai bune
Albert Einstein spunea că “dacă oamenii sunt buni doar de frica unei pedepse sau pentru că speră să primească o recompensă, atunci chiar suntem un grup demn de milă”.
Dacă îți conduci afacerea urmând principii etice doar din teamă sau pentru ca așa vei deveni mai profitabil, e clar că ești pe drumul greșit. Când îți contruiești casa e mai rapid si mai usor să construiești o fundație mai mică, acoperis de paie in loc de tabla. Insă casa aceea este locul unde vei trai o perioadă lungă de timp , impreună cu familia, asa că nu cred ca e cea mai bună decizie să sari etape în constructie. Compară casa cu afacerea, vei construi o afacere puternică, stabilă pe termen lung sau vei incerca să dai lovitura și apoi sa fugi cu recompensa?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
O sa incerc eu: industria auto, cazul GM (care a parasit Europa)
In America au avut probleme cu antigelul lor DEX-Cool si au fost obligati de instanta sa plateasca daune consumatorilor si sa notifice faptul ca antigelul lor trebuie schimbat la maxim 4 ani sau numar de kilometri (pe motiv ca in timp ataca radiatorul/furtunele).
La noi in Romania Opel Southeast Europe LLC nu a facut nimic din proprie initiativa si nici la solicitare. Acelasi produs GM Dex-Cool in Europa se inlocuieste atunci cand iti spune "specialistul din service"