Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Opriți trenul educației: la șase luni de mandat, incompetența trebuie să coboare!

Liviu Pop

Foto: Inquam Photos

Cunoscut pentru dibăcia cu care lovește simultan toate nivelurile limbii române: normativ, lexical, gramatical și stilistic, ministrul Educației, Liviu Pop, părăsește, pentru câteva zile, masa cercetărilor lingvistice de mare subtilitate semantică (a nu se uita episodul „greșeală” versus „eroare”) și realizează un bilanț al mandatului de șase luni, în care inventariază reușite, precum: compendiul pentru clasa a V-a, motivarea personalului didactic, legea manualului unic sau extinderea programului „masă caldă”. 

Călătoria celor șase luni a început, de fapt, într-un tren debusolat, care a uitat să se conecteze la locomotiva manualelor, și, pe când clopoțelul anunța începerea anului școlar, a pus pe banca elevilor de clasa a V-a un compendiu care, în cele 296 de pagini ale sale, îngrămădea toate materiile din programa școlară, promițând să îi transforme pe micuți, în doar opt săptămâni, în....homo universalis.

Vagoanele școlilor au amalgamat iar tipuri și arhetipuri de profesori: de la călători fără bilet, cu diplome obținute pe băncile facultăților „de la distanță”, cu directori numiți pe criterii politice, cu tineri șefi de promoție, luptând donquijotist pentru un post titularizabil, amăgiți cu creșteri salariale, în timp ce educația avea să devină, la sfârșitul anului, marea repetentă a bugetului. Și programul „masa caldă” a eșuat, căci prea puține școli au săli de mese și cantine, iar, pentru „masa rece”, livrată pe băncile elevilor de firme specializate, nu sunt bani suficienți. Și cui i-ar mai arde de masă, fie ea caldă sau rece, când, în toate gările educației, se vând bilete către o singură destinație, imprimate pe hârtia roșie a manualului unic?

Nu avem nevoie de prea multe repere teoretice într-ale științei argumentării, căci așa-zisele reușite ale domnului Pop sunt combătute deja de o realitate în care fiecare dintre acestea a însemnat staționarea sistemului educațional românesc în repetate gări ale incompetenței: compendiul a fost o improvizație inutilă, motivația profesorilor scade direct proporțional cu presupusa creștere a salariilor, iar programul „masă caldă” nu poate fi implementat în cele mai multe şcoli alese de minister. Cât despre legea manualului unic, multe pot fi încă spuse, până ce votul final al parlamentarilor ne va trimite într-o călătorie în timp, unde, dincolo de toate gările incompetenței, vom poposi pe tărâmul controlului ideologic asupra educației.

Într-un sistem în care absența unor metodologii și grupuri de editare care să monitorizeze și să evalueze atent manualele sunt mascate, prin uniformizarea actului educațional, în care normarea juridică a procesului didactic ajunge să constituie un atac direct la democrație, în care societatea se dorește redusă la o singură sursă de informație, iar rolul profesorului este infantilizat, știrbit de autoritate profesională, pe tărâmul semidocților născuți prin metamorfoza „copy-paste”, la șase luni de mandat „pe genunche”, a venit vremea să oprim trenul educației, căci incompetența trebuie să coboare!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bine că ești tu deșteaptă! Ce ușor e să critici, tu pe Pop, eu pe tine, și uita așa ne trece timpul...
    Da' vino și cu soluții, că altfel ardem gazul de pomană p-aci!
    • Like 0
  • profun check icon
    Eu cred ca daca te apuci sa critici incompetenta cuiva, trebuie sa dovedesti o minima acuratete, consecventa si mai ales, consistenta.
    Faptul ca se reia de cateva ori "problema" asa-zisului compendiu pentru clasa a 5-a nu constituie doar o diluare a mesajului, ci ridica si indoiala cu privire la puterea de intelegere si analiza a autorului.

    Da, a fost inedita aparitia compendiului, insa a fost explicata. In primul an (dupa '89) cand, pentru tot restul claselor au existat manualele de la inceputul ciclului scolar, pentru clasa a 5-a, exceptia, a fost gasita o formula temporara (dupa cum s-a si dovedit), de compromis. Atat.

    Dl. "genunche" (apropos, e un regionalism din locurile de obarsie ale ministrului, Maramures - cate alte ardelenisme nu auzim si ni se par ... cool?) nu a vorbit doar de cele 3-4 lucruri preluate distorsionat de autor. A mai amintit, printre altele de
    - niste sute de constructii reabilitate,
    - de niste zeci de obiective de investitii
    - proiecte de digitalizare a invatamantului
    - de niste mii de posturi scoase la concurs
    - pregatirea mai multor aplicatii informatice care sa serveasca evaluarea cadrelor, organizarea concursurilor/ examenelor si ulterior sa faciliteze buna analiza a informatiilor
    - promovarea programului scoala dupa scoala

    Altfel, sigur, e mai facil sa rostogolesti cateva chestii pretins picante, oricum reluate de multi altii inaine, in dispretul inteligentei cititorilor si al asumatei pozitii de jurnalist critic (fie si amator, dupa cum pare in cazul de fata).

    Ce-ar mai fi de zis!? Opriti trenul cu marfa ... perisabila.
    • Like 1
    • @ profun
      Vad ca s-au activat postacii si aici. Bravos, natiune! Se pare ca iti place sa fii condusa de incompetenti.
      • Like 1
    • @ Laur-Marian Mertea
      rdr check icon
      Postac postac dar un contraargument ai? Adevărul e că ești din aceeași tagmă cu Pop și postacii. Iată că adversarul tău în discuție a adus o serie de fapte, iar tu ai răspuns cu un ad hominem. Bravos doamnă, ești prost. Se pare că îți place să fii condus de animalul din tine.
      • Like 0
  • andrei andrei check icon
    Hehehe incompetenta e atât de adâncă în mentalitatea şi societatea noastră Si este educata atât de bine de marii maestri încât o sa treacă 50 de ani şi tot nu o sa scăpăm de ea.
    • Like 1
  • Pentru PSD o populatie de semidocti, dependenti de stat este un ideal. In felul asta isi pot asigura continuitate.
    • Like 1
  • Anon check icon
    Adica Liviu Pop e un incompetent semidoct care ne minte cu tupeu in stilul clasic PSD? Nuu, n-as fi ghicit.
    • Like 2


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult