Foto: Inquam Photos
Cunoscut pentru dibăcia cu care lovește simultan toate nivelurile limbii române: normativ, lexical, gramatical și stilistic, ministrul Educației, Liviu Pop, părăsește, pentru câteva zile, masa cercetărilor lingvistice de mare subtilitate semantică (a nu se uita episodul „greșeală” versus „eroare”) și realizează un bilanț al mandatului de șase luni, în care inventariază reușite, precum: compendiul pentru clasa a V-a, motivarea personalului didactic, legea manualului unic sau extinderea programului „masă caldă”.
Călătoria celor șase luni a început, de fapt, într-un tren debusolat, care a uitat să se conecteze la locomotiva manualelor, și, pe când clopoțelul anunța începerea anului școlar, a pus pe banca elevilor de clasa a V-a un compendiu care, în cele 296 de pagini ale sale, îngrămădea toate materiile din programa școlară, promițând să îi transforme pe micuți, în doar opt săptămâni, în....homo universalis.
Vagoanele școlilor au amalgamat iar tipuri și arhetipuri de profesori: de la călători fără bilet, cu diplome obținute pe băncile facultăților „de la distanță”, cu directori numiți pe criterii politice, cu tineri șefi de promoție, luptând donquijotist pentru un post titularizabil, amăgiți cu creșteri salariale, în timp ce educația avea să devină, la sfârșitul anului, marea repetentă a bugetului. Și programul „masa caldă” a eșuat, căci prea puține școli au săli de mese și cantine, iar, pentru „masa rece”, livrată pe băncile elevilor de firme specializate, nu sunt bani suficienți. Și cui i-ar mai arde de masă, fie ea caldă sau rece, când, în toate gările educației, se vând bilete către o singură destinație, imprimate pe hârtia roșie a manualului unic?
Nu avem nevoie de prea multe repere teoretice într-ale științei argumentării, căci așa-zisele reușite ale domnului Pop sunt combătute deja de o realitate în care fiecare dintre acestea a însemnat staționarea sistemului educațional românesc în repetate gări ale incompetenței: compendiul a fost o improvizație inutilă, motivația profesorilor scade direct proporțional cu presupusa creștere a salariilor, iar programul „masă caldă” nu poate fi implementat în cele mai multe şcoli alese de minister. Cât despre legea manualului unic, multe pot fi încă spuse, până ce votul final al parlamentarilor ne va trimite într-o călătorie în timp, unde, dincolo de toate gările incompetenței, vom poposi pe tărâmul controlului ideologic asupra educației.
Într-un sistem în care absența unor metodologii și grupuri de editare care să monitorizeze și să evalueze atent manualele sunt mascate, prin uniformizarea actului educațional, în care normarea juridică a procesului didactic ajunge să constituie un atac direct la democrație, în care societatea se dorește redusă la o singură sursă de informație, iar rolul profesorului este infantilizat, știrbit de autoritate profesională, pe tărâmul semidocților născuți prin metamorfoza „copy-paste”, la șase luni de mandat „pe genunche”, a venit vremea să oprim trenul educației, căci incompetența trebuie să coboare!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Da' vino și cu soluții, că altfel ardem gazul de pomană p-aci!
Faptul ca se reia de cateva ori "problema" asa-zisului compendiu pentru clasa a 5-a nu constituie doar o diluare a mesajului, ci ridica si indoiala cu privire la puterea de intelegere si analiza a autorului.
Da, a fost inedita aparitia compendiului, insa a fost explicata. In primul an (dupa '89) cand, pentru tot restul claselor au existat manualele de la inceputul ciclului scolar, pentru clasa a 5-a, exceptia, a fost gasita o formula temporara (dupa cum s-a si dovedit), de compromis. Atat.
Dl. "genunche" (apropos, e un regionalism din locurile de obarsie ale ministrului, Maramures - cate alte ardelenisme nu auzim si ni se par ... cool?) nu a vorbit doar de cele 3-4 lucruri preluate distorsionat de autor. A mai amintit, printre altele de
- niste sute de constructii reabilitate,
- de niste zeci de obiective de investitii
- proiecte de digitalizare a invatamantului
- de niste mii de posturi scoase la concurs
- pregatirea mai multor aplicatii informatice care sa serveasca evaluarea cadrelor, organizarea concursurilor/ examenelor si ulterior sa faciliteze buna analiza a informatiilor
- promovarea programului scoala dupa scoala
Altfel, sigur, e mai facil sa rostogolesti cateva chestii pretins picante, oricum reluate de multi altii inaine, in dispretul inteligentei cititorilor si al asumatei pozitii de jurnalist critic (fie si amator, dupa cum pare in cazul de fata).
Ce-ar mai fi de zis!? Opriti trenul cu marfa ... perisabila.