Mă tot frământă gândul de a găsi un mod simplu de a explica pe înțelesul oricui situația relativ complexă în care ne aflăm în acest moment.
Ideea mi-a venit amintindu-mi de un proces tenebros care amesteca politicieni, procurori, judecatori. Cazul a fost supranumit în presă „motorul și curentul” după niște replici verosimile apărute în stenogramele de la dosar. Pentru că nu mă simt suficient de versat pentru a continua metafora „motorului electric” ce, pur și simplu, recunosc, mă depășește, vă propun o analogie ceva mai ușor de înțeles cu un motor diesel.
Imaginați-vă România ca pe un autobuz. Cetățenii sunt pasagerii. Unii au ales (a se citi votat) cu bună știință autobuzul în care au urcat, alții l-au luat pentru că nu au găsit altul mai bun, altii l-au luat pentru că autobuzele pe care le luaseră inițial au făcut pană, iar alții pur și simplu se regăsesc în el din întâmplare. Unii pasageri și-au plătit biletul la urcare (plătesc impozite), alții au diverse gratuități (copii, studenți, pensionari), iar alții au ales să călătorească „pe nașpa”.
Dar toți au încredere că șoferul nu îi va izbi în primul copac. Nici șoferul nu intenționează asta pentru că ar fi un gest sinucigaș.
Pentru că e cursa mai lungă, se schimbă șoferii (alegeri). Totul se derulează relativ calm, într-un climat mai degrabă firesc. Totuși, la un moment dat, în miez de noapte, șoferul cel nou virează brusc pentru a intra pe o stradă lăturalnică, neasfaltată, fără nicio legătură cu ruta convenită. În timp ce șoferul părea că se ocupă de alte treburi importante, îi cere unui coleg (ministrul de justiție) să alimenteze autobuzul cu niște combustibil dubios (a se citi Ordonanța 13) de la canistră, furnizat de niște „băieți”, fără nicio o siguranță că motorina e de calitate (fără avize CSM, parchete, fără dezbateri publice reale etc).
La ezitările colegului, șoferul îl asigură că e ceva firesc, șeful autobazei (primul-ministru) e la curent cu „manevra” și nu riscă nimeni nimic!
Profitul rezultat din „afacere” ajunge în primul rând la șofer, dar firimituri mai ajung și la ceilalți implicați (cel care alimentează, șeful autobazei care se face că nu vede, băieții care furnizează combustibilul de contrabandă etc.).
Numai că, după alimentarea cu motorina proastă, ce credeți că se întâmplă ? Un cetățean din autobuz ceva mai vigilent, care are habar de practicile astea dubioase (jurnalist, membru societatea civilă), începe să vocifereze și să alerteze pe ceilalți pasageri, chiar dacă nu-i cunoaște personal. Unii par a fi îngrijorați, alții spun că toți șoferii fac asta și că e ceva normal, e ceva care se practică dintodeauna.
Șoferul ignoră rumoarea, mai ales că vede că cei din primele rânduri (colegii de partid) sunt liniștiți #lalocurilelor.
Pornește motorul ca să-și continue drumul. Ca un făcut, se înfundă jiglorul, motorul începe să dea rateuri, bujiile par să nu mai facă aprinderea cum trebuie din cauza combustibilui îndoit cu apă, nefiltrat și cu gunoaie-n el...
Pe fondul avertismentelor pasagerului vigilent, o parte importantă din autobuz (nu toți) începe se agite, unii spun că nu este principial să pui motorină de contrabandă, de la stații neautorizate, alții încep să-și manifeste îngrijorarea pentru calitatea motorinei, alții opinează că nu-i mare risc, că au mai călătorit așa și nu s-a întâmplat nimic, iar unii susțin cu tărie că șoferul e de încredere, îl cunosc personal și totul e ok.
Pe fondul agitației create, în mintea tuturor începe să încolțească îngrijorarea... toți încep să se gândească la siguranța lor, cei cu copii în brațe par mai panicați decât ceilalți.
Unii pasagerii cer ca șoferul să tragă pe dreapta pentru a repara greșeala făcută, alții cer schimbarea șoferului și pedepsirea tuturor celor vinovați...Chiar și unii pasageri din rândurile din față, văzând cât de prost a început să meargă motorul, încep să-l apostrofeze pe șofer...e agitație...
Ne aflăm în acest moment al parabolei... și vă propun trei variante de final din care vă invit să alegeți :
a) șoferul continuă cu o mână de fier, asumându-și orice risc, inclusiv acela de a intra într-un pom
b) pasagerii panicați destabilizează autobuzul care intră-n pom
c) șoferul oprește AutoBUZUL, scoate cu greu motorina proastă din rezervor și încearcă să continue cursa cu combustibil normal
MORALA 1: Dacă alimentezi cu motorină proastă, cel mai mic risc este să ai probleme pe drum sau să ajungi cu întârziere la destinație, iar cel mai mare este să faci un accident grav!
MORALA 2: La mașina proprie n-ai decât să pui ce motorină vrei (am auzit că unii folosesc și ulei de floarea soarelui), dar când conduci un autobuz nu te joci !
Evident puteți să continuați povestea în stilul propriu în secțiunea comentarii.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Oamenii cu internet sunt mai informati decât săracii pensionari cărora le spune ca tinerimea o sa le ia pensia...
Si tie ti se pare normal ca daca nu sunt conditii inpuscarii sa eliberezi infractori? Trebuie doar create conditii
As si in spitale nu sunt conditii deci trebuie gratiati toti bolnavii, nici in scolile de la sate nu sunt conditii deci trebuie gratiati elevi... Nici in Romania nu sunt conditii deci sa ne gratieze pe toti afara din tara...
Pana la urmatoarea statie... Sper sa il opreasca agentii rutieri si sa ii ia carnetul