Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Ordonanța Dragnea pe înțelesul șoferului de autobuz

Mă tot frământă gândul de a găsi un mod simplu de a explica pe înțelesul oricui situația relativ complexă în care ne aflăm în acest moment.

Ideea mi-a venit amintindu-mi de un proces tenebros care amesteca politicieni, procurori, judecatori. Cazul a fost supranumit în presă „motorul și curentul” după niște replici verosimile apărute în stenogramele de la dosar. Pentru că nu mă simt suficient de versat pentru a continua metafora „motorului electric” ce, pur și simplu, recunosc, mă depășește, vă propun o analogie ceva mai ușor de înțeles cu un motor diesel.

Imaginați-vă România ca pe un autobuz. Cetățenii sunt pasagerii. Unii au ales (a se citi votat) cu bună știință autobuzul în care au urcat, alții l-au luat pentru că nu au găsit altul mai bun, altii l-au luat pentru că autobuzele pe care le luaseră inițial au făcut pană, iar alții pur și simplu se regăsesc în el din întâmplare. Unii pasageri și-au plătit biletul la urcare (plătesc impozite), alții au diverse gratuități (copii, studenți, pensionari), iar alții au ales să călătorească „pe nașpa”.

Dar toți au încredere că șoferul nu îi va izbi în primul copac.  Nici șoferul nu intenționează asta pentru că ar fi un gest sinucigaș.

Pentru că e cursa mai lungă, se schimbă șoferii (alegeri). Totul se derulează relativ calm, într-un climat mai degrabă firesc. Totuși, la un moment dat, în miez de noapte, șoferul cel nou virează brusc pentru a intra pe o stradă lăturalnică, neasfaltată, fără nicio legătură cu ruta convenită. În timp ce șoferul părea că se ocupă de alte treburi importante, îi cere unui coleg (ministrul de justiție) să alimenteze autobuzul cu niște combustibil dubios (a se citi Ordonanța 13) de la canistră, furnizat de niște „băieți”, fără nicio o siguranță că motorina e de calitate (fără avize CSM, parchete, fără dezbateri publice reale etc). 

La ezitările colegului, șoferul îl asigură că e ceva firesc, șeful autobazei (primul-ministru) e la curent cu „manevra” și nu riscă nimeni nimic!

Profitul rezultat din „afacere” ajunge în primul rând la șofer, dar firimituri mai ajung și la ceilalți implicați (cel care alimentează, șeful autobazei care se face că nu vede, băieții care furnizează combustibilul de contrabandă etc.).

Numai că, după alimentarea cu motorina proastă, ce credeți că se întâmplă ? Un cetățean din autobuz ceva mai vigilent, care are habar de practicile astea dubioase (jurnalist, membru societatea civilă), începe să vocifereze și să alerteze pe ceilalți pasageri, chiar dacă nu-i cunoaște personal. Unii par a fi îngrijorați, alții spun că toți șoferii fac asta și că e ceva normal, e ceva care se practică dintodeauna. 

Șoferul ignoră rumoarea, mai ales că vede că cei din primele rânduri (colegii de partid) sunt liniștiți #lalocurilelor.

Pornește motorul ca să-și continue drumul. Ca un făcut, se înfundă jiglorul, motorul începe să dea rateuri, bujiile par să nu mai facă aprinderea cum trebuie din cauza combustibilui îndoit cu apă, nefiltrat și cu gunoaie-n el...

Pe fondul avertismentelor pasagerului vigilent, o parte importantă din autobuz (nu toți) începe se agite, unii spun că nu este principial să pui motorină de contrabandă, de la stații neautorizate, alții încep să-și manifeste îngrijorarea pentru calitatea motorinei, alții opinează că nu-i mare risc, că au mai călătorit așa și nu s-a întâmplat nimic, iar unii susțin cu tărie că șoferul e de încredere, îl cunosc personal și totul e ok.

Pe fondul agitației create, în mintea tuturor începe să încolțească îngrijorarea... toți încep să se gândească la siguranța lor, cei cu copii în brațe par mai panicați decât ceilalți.

Unii pasagerii cer ca șoferul să tragă pe dreapta pentru a repara greșeala făcută, alții cer schimbarea șoferului și pedepsirea tuturor celor vinovați...Chiar și unii pasageri din rândurile din față, văzând cât de prost a început să meargă motorul, încep să-l apostrofeze pe șofer...e agitație... 

Ne aflăm în acest moment al parabolei... și vă propun trei variante de final din care vă invit să alegeți :

a) șoferul continuă cu o mână de fier, asumându-și orice risc, inclusiv acela de a intra într-un pom

b) pasagerii panicați destabilizează autobuzul care intră-n pom

c) șoferul oprește AutoBUZUL, scoate cu greu motorina proastă din rezervor și încearcă să continue cursa cu combustibil normal

MORALA 1: Dacă alimentezi cu motorină proastă, cel mai mic risc este să ai probleme pe drum sau să ajungi cu întârziere la destinație, iar cel mai mare este să faci un accident grav!

MORALA 2: La mașina proprie n-ai decât să pui ce motorină vrei (am auzit că unii folosesc și ulei de floarea soarelui), dar când conduci un autobuz nu te joci !

Evident puteți să continuați povestea în stilul propriu în secțiunea comentarii.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eu conduc autocare pe bune ... si imi trebuie un aviz psihologic periodic ... Soferii "de mai sus" ... de ce nu sunt supusi aceluiasi aviz ? Ca ... ei au muult mai multi pasageri "in spate" ...
    • Like 3
  • internetul este si o arma cu care poti sa manipulezi o multime de neinformati, sa-i dezinformezi.
    • Like 0
    • @ Eddie Lightning
      Si cei care manipulează sunt asa puternici sa manipuleze tari ca SUA,Germania,Franta?

      Oamenii cu internet sunt mai informati decât săracii pensionari cărora le spune ca tinerimea o sa le ia pensia...

      Si tie ti se pare normal ca daca nu sunt conditii inpuscarii sa eliberezi infractori? Trebuie doar create conditii

      As si in spitale nu sunt conditii deci trebuie gratiati toti bolnavii, nici in scolile de la sate nu sunt conditii deci trebuie gratiati elevi... Nici in Romania nu sunt conditii deci sa ne gratieze pe toti afara din tara...
      • Like 2
  • Imi pare rau, dar in analogia dumneavoastra, cei care au ales sa mearga pe jos (sper ca nu trebuie sa explic), nu sunt afectati aproape de loc, pe cand... Imi pare rau, dar la ultima schimbare de sofer, am realizat ca nici un autobuz nu merge nici macar pe aproape de locul unde vreau eu sa ajung si deci, am luat-o pe jos! Mai incercati si pe intelesul taximetristilor! Parerea mea!
    • Like 0
    • @ Cristian Oeffner Oprea
      pai aia nu ajung niciodată la destinatie...
      • Like 0
    • @ Dan Mihail Matei
      Imi pare rau domnule Dan Mihail Matei, dar chiar daca nu ne cunoastem, va comunic cu cea mai mare siguranta ca am mai multe sanase sa ajung pe jos la destinatia dorita, decat luand un autobuz propus in articol. Lucru pe care deja il practic de ceva vreme. De acum inainte imi va fi un pic mai greu, dar am siguranta ca ma voi descurca in continuare pe propriile mele picioare. Sanatos sa fiu! Ceea ce va doresc si dumneavoastra!
      • Like 0
  • Ali Su Ali Su check icon
    Ai uitat sa scrii ca aia care fac scandal sunt fix aia care au masina personala. Cei care au urcat gratuit (pensionarii, "asistatii social" si ce mai enumeri acolo ca si cum ar fi mai putin legitimi sa fie in autobuz decat aia care au masina personala in garaj) nu au alternativa cu care sa ajunga la destinatie decat autobuzul. Dar aia care au acasa masina personala dau vina pe cei care nu au decat autobuzul ca datorita lor e disponibil fix autobuzul ala si nu altul care sa ii duca direct cum vor ei, cum vor ei - cu kerosen daca s-ar putea sa zboare ca avionul
    • Like 0
    • @ Ali Su
      Persoanele care au gratuitati sunt oare de acord ca soferul sa aiba foloase de pe urma folosirii motorinei mastuite doar ca sa aibe un loc pe scaun? Sau.. Defapt 2 pe un scaun? Au oare atata incredere ca nu le va cere bani pentru piese de schimb pana la urmatoarea statie? Unii dintre ei macar stiu unde este destinatia autobuzului? Deocamdata soferul le promite ca va ajunge la destinatie si i-a lasat sa se sprijine un pic ... Si datorita lor si cei ce au loc pe scaun risca ... Nu spun ca daca s-ar schimba soferul ar ajunge la destinatie 100% ... Dar macar poate ca am avea incredere mai multa!
      Pana la urmatoarea statie... Sper sa il opreasca agentii rutieri si sa ii ia carnetul
      • Like 1
  • Si ce ar face orice pasager cu minte la cap? Ar coborî din autobus la prima stație și ar lua altul mai sigur.
    • Like 0
  • Ati uitat sa spuneti ca motorina era de fapt recomandata de Uniunea Europeana a "baietilor". Ati uitat sa specificati ca cei din autobuz habar nu aveau ce este motorina si la ce foloseste, cine a livrat-o, la ce standarde si unde exact a fost turnata. Ati omis sa ne povestiti cum unii pasagerii din autobuz erau fie certareti, fie scandalagii, altii s-au enervat ca soferul statea la cearta si nu conducea iar altii aveau senzatia ca e vorba despre benzina. Altii s-au bagat in scandal doar pentru a nu fi etichetati "fricosi". Absolut toti insa se informau pe google si pe facebook. In rest, povestea e misto.
    • Like 0
  • Eu sunt calatorul cu copilul in brate, sunt ingandurata pt viitorul lui , nu vreau sa plece de langa mine din pur egoism, nu concep viata fara el. Asa ca varianta c este ce-a la care contribui.
    • Like 0
  • exact,repercursiunile nu se vor mai indrepta,,,acel motor nu va mai fi la capacitate,caii sunt fierti,,,obositi,,,ghinion,,,
    • Like 0
  • Foarte buna comparatia
    • Like 0
  • Excelent! Unde mai pui ca motorina proasta distruge pompa de injectie(ECONOMIA) si ramai in drum(criza economica). Sau, te angajezi intr-o depasire iti da rateu un injector si, chiar poti sa o patesti rau de tot.
    • Like 2


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult