Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Pădurea Băneasa, în pericol! Cum pot dispărea 15 hectare de pădure

Pădurea băneasa - credit foto: Alina Mustățea/APNV

credit foto: Alina Mustățea/APNV

Deschiderea unui drum nou de acces prin Pădurea Băneasa pare iminentă. Există discuții, neoficiale deocamdată, pentru darea în folosință publică a unui drum forestier care să unească Strada Padina de Aleea Teișani (Sector 1, București). Drumul este aproximativ paralel cu DN1 și, teoretic, va asigura accesul locuitorilor cartierului construit în nordul pădurii – Greenfield. Potrivit noului Cod Silvic, Art. 113 (2): „drumurile forestiere sunt destinate exclusiv pentru gestionarea pădurilor, desfășurarea activităților de vânătoare și pescuit sportiv, intervenții în caz de avarii, calamități sau dezastre, fiind închise circulației publice, precum și pentru accesul proprietarilor la propriile terenuri”. Astfel că eventuala deschidere a noului drum ar fi contrară literei și spiritului legii. 

Care vor fi efectele asupra naturii?

Pentru Pădurea Băneasa, zonă aflată în procedură de protecție, din punct de vedere natural, deschiderea unui drum pentru acces rutier va avea un impact distrugător. Circulația mașinilor va fragmenta porțiunile de pădure despărțite de drum. Mișcarea animalelor (de la cele mai mici - amfibieni, reptile -, până la mamifere precum căprioară, bursuc, jder, arici, vulpe) fiind periclitată și oprită. Mortalitatea animalelor va crește, în special în perioadele de înmulțire, atunci când acestea vor pleca în căutare de parteneri pentru reproducere sau de zone specifice unde să își crească puii. Circulația mașinilor va produce zgomot, poluare și vibrații. Accesul mașinilor va ridica în aer praf și va infesta aroma pădurii cu noxe și alte particule toxice care provin din gazele de eșapament și din descompunerea cauciucurilor. Acești factori vor contribui la degradarea galopantă a peisajului. Zonele vor deveni inestetice și de evitat nu numai de către animale, ci și de către oameni.

De ce vor suferi și oamenii?

Traficul rutier va face zona inestetică, zgomotoasă și evitabilă de către oameni. Cei care s-au mutat lângă pădure în ultimii ani vor observa treptat că liniștea pe care o caută nu mai există. Mai mult decât atât, accesul rutier va încuraja abuzurile. Vor apărea noi „zone de agrement” în pădure, fiindcă proprietarii privați care au mici loturi cu ieșire la noul drum vor fi încurajați să își construiască mici cabane sau își vor vinde terenurile către dezvoltatori imobiliari. Cartierele care există deja vor crește și mai mult. Efectul în cascadă va fi transformarea a cel puțin 15 hectare de pădure în spațiu degradat, numai bun de ciuntit și construit pentru că, nu-i așa, „oricum zona arată rău”. Bucureștiul nu-și mai poate permite încă o catastrofă precum cea din Titan, unde 12 hectare din pădurea urbană a Parcului IOR au fost distruse într-un an. Acest scenariu poate deveni probabil și pentru Băneasa.

 credit foto: Daniel Mîrlea/APNV

Ce e de făcut?

Locuitorii cartierelor din „spatele” pădurii au tot dreptul să aibă acces la drumuri care să le conecteze locuințele de școli, magazine și alte infrastructuri și facilități urbane. Dar nu în dauna naturii. De respectarea acestui drept trebuia să se asigure companiile care au construit cartierele „izolate” de lângă pădure. Investitorii care au ridicat cartierele din proximitatea pădurii aveau obligația să realizeze străpungeri în Șoseaua de Centură și să asigure acces oamenilor care și-au cumpărat casă în zonă. Pe baza acestor obligații au primit drept de construcție. Cineva a încălcat regulamentele și trebuie tras la răspundere.

Mai departe, legea trebuie respectată. Un drum forestier nu poate deveni public. Autoritățile nu trebuie să accepte planul deschiderii drumului pentru a nu periclita integritatea naturii. Iar locuitorii zonei trebuie să ceară companiilor care le-au construit casele să-și respecte obligațiile. Altfel, principalul argument pentru care s-au mutat lângă pădure, anume frumusețea și sănătatea Pădurii Băneasa, va dispărea mai devreme sau mai târziu.

Nu în ultimul rând, pentru a putea fi evitat un scenariu de tip IOR în Băneasa, pădurea trebuie să primească statut de protecție ca arie naturală. Inițiativa deja a pornit de la Primăria Sectorului 1, unde un grup de organizații neguvernamentale (Asociația Parcul Natural Văcărești, Inițiativa Civică Centura Verde, Ecocivica, Rețeaua pentru Natură Urbană, Salvați Codrii Vlăsiei), alături de primar și consilierii locali, au demarat inițiativa de instituire a regimului de protecție naturală a Pădurii Băneasa. Dacă va fi aprobat de către Consiliul Local al PMB, acest nou statut va asigura protecție și va permite măsuri de management, astfel încât atât natura cât și oamenii să se poată bucura, în liniște și cu respect, de singura pădure urbană care a mai rămas în București.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pe drumul ăla se circula de voie, de nevoie, acum 6-7 ani (am dus de câteva ori pe acolo copilul în Greenfield, la meditații, dar preferam să ocolesc pe DN1 decât să umplu mașina de praf). Pe principiul că o pădure nu poate fi tranzitată de nicio cale rutieră, ar trebui desființat inclusiv DN1 care taie pădurea de-a dreptul prin Săftica. Iar textul cu căprioare, bursuci, jderi, arici și vulpi nu știu dacă se referă la pădurea Băneasa. Merg acolo de zeci de ani, pe jos sau cu bicicleta și nu am văzut nici urmă de animal sălbatic (cu excepția celor de la Zoo). Totuși, am văzut arici în parcul Herăstrău, care văd că sunt bine-mersi, chiar și cu multitudinea de alei care le compartimentează spațiul vital.
    Eu aș argumenta destul de diferit protejarea pădurii: să fie transformată în parc natural, accesul auto să fie interzis și să poată fi vizitată numai în mod pedestru sau cu bicicleta.
    • Like 0
  • Mihai check icon
    Alt articol din ciclul prosteală verde. În stil tipic progresist se pun alte lucruri înaintea oamenilor după care va mirați de ce și cum se votează. Nu-i acolo vreun parc natural care să trebuiască protejat iar când va exista o alternativă, se va regenera de la sine. Spuneți-le celor care și-au pierdut casele în California de animale pentru care nu s-au făcut defrișări contră incendiilor.
    • Like 0
  • pixel check icon
    cum poate fi oprită mafia? doar prin masa critică a celor conștienți.
    • Like 3


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult