Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Până la Dumnezeu ne mănâncă sfinții. Și noi tăcem. Un eseu despre tăcere, complicitate și moștenirea unei traume colective

Colectiv 2025

Foto: Profimedia

Toți știm. Nu e nimic nou în ce urmează să spun. Și tot ceea ce voi scrie mai departe nu e o revelație, ci o oglindă. Una în care ne privim rar, și când o facem, ne întoarcem privirea repede. Pentru că doare. Pentru că ne face să ne simțim mici, complici și vinovați. Dar e oglinda noastră. A tuturor. Și poate că a venit vremea să o privim cu onestitate.

Trăim într-o țară în care, de prea multe ori, drepturile garantate de lege (și obligațiile) pentru toți cetățeni sunt negociabile. În care prevederea legală pare a fi doar o sugestie pe care prea mulți dintre noi și-o asumă. În care demnitatea omului e condiționată de relații, bani, influență (capitalul cultural a lui Bourdieu). În care „pila” face diferența între a fi tratat ca om sau ca un nimic. Și nu, nu e doar o problemă de sistem. E o problemă de cultură. De mentalitate. De moștenire transgenerațională.

Am crescut cu ideea că „trebuie să ai pe cineva” care să te ajute să ai acces la ceea ce statul are obligația să-ți ofere. Că „dacă nu cunoști pe cineva, ești pierdut”. Că „mai bine să plângă mă-sa decât să plângă mama”. Am fost învățați că supraviețuirea e mai importantă decât principiile. Că e mai bine să te descurci decât să te revolți. Că e mai bine să taci decât să deranjezi. Și am tăcut. Ani la rând. Generații întregi.

Numai că această tăcere vine de undeva. E trauma colectivă a unei societăți care a fost învățată să nu aibă încredere în nimic și în nimeni. O traumă care care a fost acutizată de comunism, din frica de Securitate, din cozile la pâine, din dosarele de cadre, din umilința zilnică. O traumă care ne-a învățat că e periculos să vorbești, să ceri, să te expui.

Și când a venit „libertatea”, n-am știut ce să facem cu ea. Am păstrat reflexele vechi. Ne-am adaptat la noile vremuri cu aceleași mecanisme. Am schimbat pachetul de Kent cu plicul de euro. Am schimbat frica de partid cu frica de funcționar. Am schimbat tăcerea de atunci cu tăcerea de acum. Și am transmis mai departe.

În analiza comportamentului omului în societate, numim asta ”învățarea socială”. Copiii nu învață ce le spunem, ci își asumă ceea ce le arătăm. Ceea ce trăiesc. Ceea ce simt la cei din jur. Iar ei ne văd cum ne umilim în fața funcționarului. Cum cerșim un consult. Cum ne rugăm de profesor. Cum dăm „atenția”. Cum ne bucurăm că „am avut pe cineva”. Și învață. Învață că așa se face. Că așa e normal. Că așa e România.

Și ne mirăm că, atunci când pot, pleacă. Că fug. Că nu mai vor să trăiască aici. Dar ce le oferim, de fapt? Un stat în care trebuie să ai „pe cineva”? O societate în care legea e negociabilă? O cultură în care demnitatea e condiționată? O viață în care supraviețuirea e mai importantă decât dreptatea?

Am prieteni care au căutat centre de îngrijire pentru părinții lor bolnavi. Și toți m-au întrebat același lucru: „Nu știi vreun centru bun?” Nu m-au întrebat de centre legale, acreditate, inspectate. Ci de centre „bune”. Adică acelea unde nu e groază, unde nu e abuz, unde nu e mizerie. Pentru că știm cu toții că majoritatea sunt „rele”. Știm. Dar tăcem.

La fel facem cu spitalele. Cu școlile. Cu medicii. Cu profesorii. Cu funcționarii. Căutăm „pe cineva”. Ne rugăm să avem o „intrare”. Să fim „atenți”. Să fim „umili”. Să ne cerșim drepturile. Să ne înclinăm. Să zâmbim fals. Să acceptăm, deseori, disprețul. Pentru că „altfel nu se poate”.

Și da, poate, pentru moment, nu se poate altfel. Poate că sistemul e atât de stricat, încât nu mai funcționează fără pile. Poate că statul e atât de corupt, încât legea nu mai are nicio putere. Poate că suntem atât de obosiți, încât nu mai avem energie să luptăm. Dar asta nu înseamnă că e bine. Nu înseamnă că e normal. Nu înseamnă că trebuie să acceptăm.

Pentru că, în timp ce noi ne descurcăm, alții mor. Mor în căminele groazei, pe holurile spitalelor sau sunt ”distruși” în școlile unde nu se face carte. Și nu, nu sunt doar statistici. Sunt oameni. Sunt ai noștri.

Și noi, cei care avem „pe cineva”, ne bucurăm că am scăpat. Că am fost tratați bine. Că am primit ce ni se cuvenea. Și tăcem. Pentru că ne-a fost bine. Pentru că am fost norocoși. Pentru că am avut relații. Și nu conștientizăm că tăcerea noastră e o formă de violență. O formă de complicitate. O formă de abandon.

Pentru mine, aceasta este moștenirea epocii anilor 90. O democrație simulată, în care mecanismele reale de putere au rămas captive în logica relațiilor personale, a influenței și a tăcerii. O societate în care statul nu e garantul drepturilor, ci obstacolul în calea lor. În care legea e negociabilă, iar moralitatea e facultativă.

Și poate că a venit vremea să vorbim. Să spunem lucrurilor pe nume. Să recunoaștem că suntem parte din problemă. Că, de mult prea multe ori, am fost complici. Că am tăcut. Că am acceptat. Că am perpetuat. Că am transmis mai departe.

Putem schimba ceva? Sigur că da, dar nu ușor. Și nimic nu poate fi schimbat repede, fără durere și mai ales fără asumarea a ceea, și unde, suntem. Și mai presus de toate, trebuie să vorbim, să expunem, să susținem pe cei care luptă. Jurnaliști, activiști, ONG-uri, cetățeni curajoși.

Pentru mine este clar că trebuie să ne educăm cu o altfel de educație decât ceea cu care am fost educați. Să învățăm ce înseamnă drepturi, demnitate și stat de drept. Și mai trebuie să ne pese. Chiar și, sau mai ales atunci când, ceea ce se întâmplă nu ne afectează direct. Pentru că, mai devreme sau mai târziu, ne va afecta.

Și trebuie să avem un răspuns bun, și extrem sincer, la întrebarea: Dacă nu acum, atunci când? Dacă nu noi, atunci cine?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • De data asta sunt TOTAL DE ACORD cu ce prezentați în acest articol, ca fiind probleme înrădăcinate în fibra noastră intimă. Doar că sunt convins, că trecând de aspectele principiale din articol, dacă e să ne gândim la rezolvările concrete, Dvs și cu mine ne gândim la soluții practice foarte diferite, probabil exact opuse....
    P.S Întotdeauna imaginea cu care se ilustrează un articol de pe Republica face parte din mesajul articolului. Aici vedem un omagiu de suflet adus morților în accidentul înfiorător de la Colectiv. Dar ce vreți să insinuați cu asta? Iarăși avem de-a face cu o exploatare politico-propagandistică a unui accident nefericit și cumplit? Care s-a întâmplat nu din cauza corupției, așa cum se exploatează în mod politic, ci din cauza prostiei omenești în cea mai pură formă. Că n-au dat corupții cu artificii într-un interior strâmt și cu pereți tapetați cu material inflamabil, ci niște proști sadea..... Trist dar adevărat, chiar dacă deloc ”corect politic”.
    • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Corupții: avortonul piedone, inspectorii de peste tot, autoritățile și guvernanții, aici banicioiu, au tolerat, contra mită, funcționarea acestui club total neadecvat adunării de oameni. Ai memoria scurtă. Lasă-te de comentat.
      • Like 1
    • @ Zugravu Mircea
      Hai să-ți explic că văd că tot nu ai înțeles și repeți doar sloganurile propagandei. Da, probabil că funcționarii corupți au acceptat funcționarea acelui club fără aviz ISU. Dar nu de la lipsa hârtiei ăleia au murit oamenii aceia. Oamenii au murit doar fiindcă s-a dat cu artificii în acel spațiu care colcăia de materiale inflamabile. Chiar și dacă clubul Colectiv ar fi avut toate hârtiile în regulă și luate pe bune, legile fizicii sunt implacabile. Când dai cu artificii / flacără deschisă peste pereții tapetați cu izolație fonică extrem de inflamabilă, dezastrul NU mai poate fi evitat. Și invers: chiar dacă clubul nu era în regulă cu hârtiile de autorizare, dacă cei implicați în organizarea acelui concert ar fi avut o brumă de inteligență și nu ar fi folosit artificii, dezastrul NU s-ar fi produs. Acum îți e clar? Cred că tot nu, dar în fine.... Oricum să știi că MULTE instituții ale statului funcționează, chiar acum când vorbim, fără aviz ISU, din câte știu. Poți să te interesezi dacă vrei, dar eu știu că e vorba inclusiv de școli și spitale, dar și multe altele. Iar dacă s-ar produce acolo vreun dezastru ce am face? Iar dăm vina pe corupție? Corupția e și ea nasoală, asta e evident, dar cred că cel puțin la fel de nasoale sunt și prostia, indolența, incompetența, spălarea pe mâini de responsabilitate, simularea conformărilor față de reglementări, reglementări date în dorul lelii și imposibil de pus în practică etc etc etc
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Bai, nu-mi mai irosi timpul, nu ai ce-mi explica tu mie. Clubul " Colectiv" nu ar fi trebuit să aibă autorizație de funcționare. Lasă-mă cu legile fizice. Nu stai de vorbă cu un cretin, chiar dacă tu, în infatuarea ta, asta crezi. Tu ești cel care nu pricepe ce citește sau doar te prefaci ca să ai motiv să-ți etalezi "eruditia".
      Și ce vrei tu să negam corupția, să nu o condamnam, să o apreciem și să o toleram? Imposibil de pus în practică zici? Te-ai întrebat, măcar odată, de ce? Să te lămuresc eu că văd că nu pricepi: pentru ca decidenții sunt niște hoți. Suficient?
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Mihai check icon
      Absolut, nu corupția, indolența și incompetența sunt de vină ci ăla care a apăsat pe butonul de declanșare a artificiilor. Exact ca și persoana care a produs scânteia în blocul explodat. Așa că nu trebuie să facem nimic, nu trebuie să scăpăm de corupție și de alte metehne ci trebuie să le păstrăm și astfel să profităm de șansa înțelepciunii rusești împreună cu P$DhAUR.
      • Like 0


Îți recomandăm

Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult