Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Pârjoaia, satul dobrogean preferat de Toma Caragiu

parjoala - funky travel

Foto funkytravel.ro

Funkytravel.ro încurajează inițiativele independente care ajută la dezvoltarea turismului din Dobrogea. Am ales să-i ajut pe cei care vor să transforme ruinele unei case tradiționale într-un spațiu în care va funcționa Tabăra de Istorie și Civilizație Dobrogeană.

Pârjoaia este numele vechi al satului Izvoarele, o mică localitate care aparține de comuna Lipnița, din județul Constanța. Dacă nu ai auzit de această localitate, nu-i nicio problemă. Probabil că jumătate din locuitorii județului Constanța se uită pe hartă și nu știu nici măcar spre ce punct cardinal atunci când îi întrebi de Izvoarele.

Satul se află foarte aproape de Mănăstirea Dervent, la doi pași de Păcuiul lui Soare și vecin cu cetatea Sucidava. “Am ajuns acolo căutând cea mai veche bisericuță din Dobrogea, împreună cu alți doi ziariști și actualul scotocitor de arhive și povești Ionuț Druche, de la Biblioteca Județeană din Constanța. În sat se află Biserica de lemn, cea mai veche din Dobrogea, un loc special, singurul loc în care am simțit că cineva mă cuprinde cu brațele protector, când am pășit înăuntru. M-am îndrăgostit de satul ăsta care se stinge încet”, îmi spune Valentin Coman, unul dintre inițiatorii proiectului.

Școala este vecină cu cârciuma, iar magazinul este deschis patru ore pe zi

La Izvoarele, fostul Pârjoaia, mai sunt doar doi elevi. În fiecare zi, merg cu microbuzul în satul alăturat pentru că mica clădire în care funcționa școala este ferecată cu lacăte și învecinată cu cârciuma și singurul magazin sătesc. Și acestea deschise doar patru ore pe zi. Poate că vă întrebați de ce jurnaliștii și arheologii au ales tocmai acest loc. Sunt sigur că au vrut să fugă de zgomotul marilor orașe, dar proiectul lor nu este chiar atât de „egoist”.

„Spectaculos, micul sat are un miniport, unde nu ancorează nimeni, fiindcă nu știu ce peisaj minunat și ce locuri minunate pot vizita. Satul devine foarte animat în perioada de pescuit la scrumbie, când este invadat de sute de pescari, mulți bucureșteni. Pîrjoaia, de altfel, a fost locul preferat de pescuit a doi mari actori, Toma Caragiu și Octavian Cotescu. După momentul în care m-am îndrăgostit de locul ăsta magic, cam la vreun an, am revenit cu prietenul meu Ștefan Molnuș, unul dintre cei mai tineri și capabili comandanți de navă români, un mare promotor al obiceiurilor și portului românesc în lume,și după ce am admirat împreună Dunărea și satul, am fost cuceriți de o casă frumoasă și suferindă, dar așezată într-un loc potrivit perfect pentru o tabără dedicată celor care vor să învețe ceva despre istoria Dobrogei, dar și pentru turiștii străini care umblă pe biciclete prin sudul județului. Atunci ne-am hotărît să înființăm acolo Tabăra de Istorie și Civilizație Dobrogeană Pârjoaia, după numele vechi al satului și pădurii de lângă el”, se destăinuie Valentin.

Cursuri de arheologie cu campare la cort, iar apusul spectaculos este prins în pachetul turistic

Casa tradițională, cu cerdac și două pivnițe, a fost cumpărată prin credit, iar banii pentru renovarea clădirii vor fi strânși prin organizarea unor tabere de arheologie. În cazul în care vreți să-i ajutați pe acești temerari o puteți face AICI.

La rândul lor, arheologii de la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța au anunțat că vor redeschide toate siturile din zonă și chiar vor lansa un program propriu denumit Micul arheolog. “Tabăra va funcționa ca un loc de campare, la cort, cu toate utilitățile din secolul nostru. De același tratament vor beneficia și turiștii străini care colindă Dobrogea pe bicicletă. Îi vom îndemna să se înscrie în programele noastre și să viziteze siturile istorice și naturale din zonă” mai spune Valentin. Tabăra se va deschide pentru public în luna mai (mai vedem dacă nu o să-i deranjeze puțin COVID 19) și se închide când este prea frig ca turiștii să mai poata campa. Vor fi organizate cursuri de arheologie, arte plastice și meșteșuguri în variantele lor practice, participarea fiind gratuită, limitată doar de capacitatea spațiului. De asemenea, vor fi organizate sesiuni de descoperire a spațiului dobrogean din zonă, folosind mijloace de deplasare nepoluante, bicicletele. În porțiunea de Dunăre din dreptul Pârjoaiei sunt câteva ostroave excepționale, caracterizate drept Delte în miniatură, unde pot fi urmărite colonii superbe de păsări. În zonă sunt cele mai vestite mănăstiri din Dobrogea : Dervent, Strunga, Peștera Sf. Andrei, dar și cele mai vechi bisericuțe din județul Constanța – Izvoarele, Satu Nou și Strunga. Iar pentru pasionații de arheologie, tot pe lângă satul Izvoarele se află linia de apărare a Imperiului roman – Sucidava, Altinum, Sacidava.

Biserica de lemn Izvoarele, sursa foto: Wikipedia

Articol preluat de pe Funky Travel

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sunt din zona de sud a tarii.In copilarie am vizitat impreuna cu o ruda satul Parjoaia.Dupa zeci de ani nu l-am uitat.Acolo am vazut prima broasca testoasa,aluni,am privit Dunarea de pe culmea dealurilor dobrogene ce serpuie la poalele lor.Nicaieri n-am vazut mai multi pomi fructiferi ca in Izvoarele.Locuitorii sunt de o decenta de neegalat.O liniste absoluta.Poate am sa revizitez odata cu toate ca cei pe care-i cunosteam au plecat in cer.Merita o sansa acest sat.
    • Like 0

Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)