Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Pericol iminent pe autostrada Orăștie - Sibiu. Viața celor care folosesc autostrada depinde de starea vremii

Cea mai recentă filmare a versantului debleului A1 Orăștie - Sibiu Lot 3 prin Dealul Bucium, realizată în 26 februarie 2017, surprinde un avans semnificativ al alunecărilor de teren, respectiv de 2-3 metri în plus față de 29 decembrie 2016.

În același timp Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a răspuns sesizărilor Construim România printr-un comunicat pe care l-a dat și publicității. Deși apreciem amploarea răspunsului și faptul că CNAIR admite în sfârșit oficial că există o problemă cu alunecările de teren din Dealul Bucium, rămânem în dezacord cu Compania Națională în privința gravității fenomenului. Dacă CNAIR susține, pe baza argumentelor furnizate de UTCB, că alunecările de teren din Dealul Bucium sunt unele de suprafață - fără a se preciza adâncimea estimată a acestora - cu evoluție lent și cu masă mică în alunecare, noi continuăm să susținem că în toate filmările sunt perfect conturate elementele distinctive ale unei alunecări prin rotație, cu adâncime estimată de peste 10 metri, cu falii lungi de peste 200 metri și fisuri în evoluție de aproape 600 metri lungime. Ruperea în scară din vârful Dealului Bucium este una dintre semnăturile specifice ale acestui tip de alunecare.

Acest tip de alunecare devine brusc violent atunci când sunt întrunite condițiile critice, precum ploi abundente, topiri de zăpezi, cicluri de îngheț-dezgheț, dublate sau nu de eventuale cutremure, nu neapărat de mare magnitudine. Din acest punct de vedere continuăm să susținem că pericolul la Aciliu este iminent, pentru că de fapt evoluția situației depinde doar de cât de mult plouă. Cu alte cuvinte viața celor care folosesc autostrada depinde de starea vremii. Un risc pe care nu putem să înțelegem de ce și-l asumă CNAIR.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Asta e exact ca povestea aia cu drobul cu sare...Asteptam sa ne cada in cap!
    Vedeti ce se intampla cand "scarpinam" terenurile si nu le fixam,eventual cu piloni si copaci?Am adus "specialisti" europeni.Dai de fac investitii minime cu profit maxim!
    Si,fara sa fiu specialist,nu vad canale colectare/dirijare a apelor pluviale!!!Pe un substrat argilos,cum se vede din filmare,orice strat care a fost rascolit cu utilajele,va aluneca ca pe tobogan!Nu-ti trebuia multa stiinta sa-ti dai seama de asta!
    "Specialisti"???
    • Like 0
  • indicator cu cap de mort si doaua oase incrucisate la intrarea pe segment! ... urgent!
    • Like 0
  • Vor lua masuri, dupa primele victime.
    • Like 0


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult