Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Piețele financiare, pregătite de surprize înfricoșătoare. Cât contribuie alegerile din SUA la panica generată de „Efectul Halloween”?

NYSE - sept

Foto: John Angelillo / UPI / Profimedia

Sfârșitul lunii octombrie, echivalent cu sărbătoarea de Halloween, poate aduce panică și în rândul investitorilor, care deja se pregătesc de surprize „înfricoșătoare”, având în vedere mișcările volatile ale piețelor financiare din trecut, anul acesta fiind corelate cu alegerile din SUA.

Cele două evenimente importante din acest an, „Efectul Halloween” și alegerile prezidențiale din SUA, pot influența dramatic mișcările pieței, prezentând atât oportunități, cât și riscuri pentru traderi. Un studiu realizat de Ben Jacobsen și Cherry Y. Zhang de la Universitatea Massey din Noua Zeelandă arată că, pe o perioadă de 300 de ani, acțiunile s-au tranzacționat în medie mai bine cu 4,52% în perioada noiembrie - aprilie decât în lunile de vară, potrivit Forbes. În ultimii 50 de ani, disparitatea de performanță a fost mai evidentă, de 6,25%. Această tendință este valabilă în 35 de țări.

Conform analizei asupra a 65 de piețe dezvoltate și emergente, randamentul mediu al burselor în cele șase luni care au urmat Halloween-ului a ajuns la aproximativ 8,5% pe an. Iar această redresare este cunoscută drept „Efectul Halloween”. Din punct de vedere istoric, această perioadă a înregistrat adesea performanțe mai bune ale acțiunilor în comparație cu lunile de vară.

Se crede că acest efect este influențat de factori precum influxurile de pensii din SUA (fondurile din conturile de pensii, cum ar fi planurile 401(k), intră masiv pe piață în ianuarie) sau stimulentele fiscale (acțiunile care au înregistrat un câștig în cursul anului pot continua să crească la sfârșitul anului, deoarece investitorii amână vânzarea acestora pentru a evita impozitarea).

Desigur, există numeroase alte aspecte care influențează piața pe tot parcursul anului, inclusiv profiturile companiilor, datele și tendințele macroeconomice, cum ar fi ratele dobânzilor, evenimentele geopolitice și sentimentul general al investitorilor.

În plus, efectul octombrie este o teorie conform căreia prețurile acțiunilor scad în această lună. Unul dintre fundamentele acestei ipoteze este faptul că nouă dintre cele mai mari 20 de scăderi procentuale ale indicelui Dow Jones Industrial Average (DJIA), înregistrate într-o singură zi, au avut loc în a zecea lună a anului.

Totuși, dincolo de acest punct de date, cercetările sugerează că efectul lunii octombrie asupra acțiunilor este o superstiție. Analiza efectuată de Yardeni Research indică faptul că, din 1928, S&P 500 a câștigat valoare în luna octombrie de mai multe ori decât a scăzut. De asemenea, media performanțelor din această lună din ultimii 96 de ani arată un ușor câștig.

Patru evenimente sunt în mare parte responsabile pentru convingerea că acțiunile scad în această perioadă. Acestea sunt Panica din 1907, Prăbușirea pieței bursiere din 1929, Lunea neagră din 1987 și scăderile legate de criza financiară din 2008.

Yardeni Research a abordat efectul octombrie printr-o analiză a performanței lunare a S&P 500 între 1928 și 2024.

Principalele concluzii ale acestei analize sunt:

S&P 500 a câștigat teren în octombrie de 56 de ori și s-a depreciat de 40 de ori.

În medie, S&P 500 a crescut cu 0,52% în octombrie. Aceasta echivalează cu o creștere anualizată de 6,2%.

Când indicele S&P 500 a avansat în octombrie, câștigul mediu a fost de 4,2%. Atunci când indicele a scăzut, pierderea medie a fost de 4,6%.

Pe scurt, teoria conform căreia acțiunile își pierd valoarea în octombrie este o simplificare excesivă a comportamentului piețelor financiare. Deși au avut loc prăbușiri majore în octombrie, experiența cu o constanță mai mare este că prețurile acțiunilor cresc pe tot parcursul lunii - deși cu o tendință spre volatilitate.

Halloween, o adevărată industrie de miliarde de dolari

Deși Halloween-ul nu este o sărbătoare legală, evenimentul duce la miliarde de dolari în cheltuieli de consum în Statele Unite. De la costume și machiaj până la dulciuri și articole de petrecere, există o arie largă de bunuri dorite de consumatori în această perioadă, iar această tendință este destul de vizibilă când analizăm datele statistice.

Consumatorii din Statele Unite au cheltuit suma record de 12,2 miliarde de dolari în 2023 și 10,6 miliarde de dolari de Halloween în 2022, potrivit National Retail Federation (NRF). În 2024, consumatorii sunt așteptați să plătească aproximativ 11,6 miliarde de dolari, adică sub recordul de anul trecut. Există mulți factori care contribuie la suma semnificativă pe care americanii o cheltuiesc în fiecare an pentru pregătirea Halloween-ului. Halloween-ul este o sărbătoare binecunoscută și îndrăgită, celebrată pe întreg teritoriul Statelor Unite și nu este specifică unei regiuni, unui grup religios sau unei alte categorii demografice.

În al doilea rând, Halloween-ul este de obicei asociat cu achiziționarea multor bunuri de consum, inclusiv costume, dulciuri și decorațiuni. În cele din urmă, prin natura evenimentului, familiile care sărbătoresc vor trebui să facă multe achiziții noi în fiecare an – fie pentru costume mai mari pentru copiii care au crescut sau care vor alte personaje, fie pentru dulciuri sau decorațiuni care să fie în ton cu noile tendințe ale culturii pop.

Popularitatea în creștere a evenimentului se poate observa și în afara SUA. Dimensiunea pieței mondiale a costumelor de Halloween a fost de 4.329,1 milioane USD în 2022 și se preconizează că piața va ajunge la 6.171,77 milioane USD în 2031, înregistrând o rată de creștere compusă anuală de 4,02% în perioada de prognoză. Pandemia și-a spus cuvântul și asupra acestui subiect, piața costumelor de Halloween înregistrând o cerere mai mare decât cea anticipată în toate regiunile în perioada prepandemică.

În acest an, efectul Halloween vine într-un context deosebit, deoarece coincide cu alegerile prezidențiale din SUA din 5 noiembrie 2024. Anii electorali tind să accentueze volatilitatea pieței, iar acesta nu reprezintă o excepție.

Rezultatul alegerilor va avea un impact direct asupra politicilor guvernamentale din sectoare precum finanțe, sănătate și energie, ceea ce poate crea oscilații imprevizibile ale prețurilor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult