Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Piețele financiare, pregătite de surprize înfricoșătoare. Cât contribuie alegerile din SUA la panica generată de „Efectul Halloween”?

NYSE - sept

Foto: John Angelillo / UPI / Profimedia

Sfârșitul lunii octombrie, echivalent cu sărbătoarea de Halloween, poate aduce panică și în rândul investitorilor, care deja se pregătesc de surprize „înfricoșătoare”, având în vedere mișcările volatile ale piețelor financiare din trecut, anul acesta fiind corelate cu alegerile din SUA.

Cele două evenimente importante din acest an, „Efectul Halloween” și alegerile prezidențiale din SUA, pot influența dramatic mișcările pieței, prezentând atât oportunități, cât și riscuri pentru traderi. Un studiu realizat de Ben Jacobsen și Cherry Y. Zhang de la Universitatea Massey din Noua Zeelandă arată că, pe o perioadă de 300 de ani, acțiunile s-au tranzacționat în medie mai bine cu 4,52% în perioada noiembrie - aprilie decât în lunile de vară, potrivit Forbes. În ultimii 50 de ani, disparitatea de performanță a fost mai evidentă, de 6,25%. Această tendință este valabilă în 35 de țări.

Conform analizei asupra a 65 de piețe dezvoltate și emergente, randamentul mediu al burselor în cele șase luni care au urmat Halloween-ului a ajuns la aproximativ 8,5% pe an. Iar această redresare este cunoscută drept „Efectul Halloween”. Din punct de vedere istoric, această perioadă a înregistrat adesea performanțe mai bune ale acțiunilor în comparație cu lunile de vară.

Se crede că acest efect este influențat de factori precum influxurile de pensii din SUA (fondurile din conturile de pensii, cum ar fi planurile 401(k), intră masiv pe piață în ianuarie) sau stimulentele fiscale (acțiunile care au înregistrat un câștig în cursul anului pot continua să crească la sfârșitul anului, deoarece investitorii amână vânzarea acestora pentru a evita impozitarea).

Desigur, există numeroase alte aspecte care influențează piața pe tot parcursul anului, inclusiv profiturile companiilor, datele și tendințele macroeconomice, cum ar fi ratele dobânzilor, evenimentele geopolitice și sentimentul general al investitorilor.

În plus, efectul octombrie este o teorie conform căreia prețurile acțiunilor scad în această lună. Unul dintre fundamentele acestei ipoteze este faptul că nouă dintre cele mai mari 20 de scăderi procentuale ale indicelui Dow Jones Industrial Average (DJIA), înregistrate într-o singură zi, au avut loc în a zecea lună a anului.

Totuși, dincolo de acest punct de date, cercetările sugerează că efectul lunii octombrie asupra acțiunilor este o superstiție. Analiza efectuată de Yardeni Research indică faptul că, din 1928, S&P 500 a câștigat valoare în luna octombrie de mai multe ori decât a scăzut. De asemenea, media performanțelor din această lună din ultimii 96 de ani arată un ușor câștig.

Patru evenimente sunt în mare parte responsabile pentru convingerea că acțiunile scad în această perioadă. Acestea sunt Panica din 1907, Prăbușirea pieței bursiere din 1929, Lunea neagră din 1987 și scăderile legate de criza financiară din 2008.

Yardeni Research a abordat efectul octombrie printr-o analiză a performanței lunare a S&P 500 între 1928 și 2024.

Principalele concluzii ale acestei analize sunt:

S&P 500 a câștigat teren în octombrie de 56 de ori și s-a depreciat de 40 de ori.

În medie, S&P 500 a crescut cu 0,52% în octombrie. Aceasta echivalează cu o creștere anualizată de 6,2%.

Când indicele S&P 500 a avansat în octombrie, câștigul mediu a fost de 4,2%. Atunci când indicele a scăzut, pierderea medie a fost de 4,6%.

Pe scurt, teoria conform căreia acțiunile își pierd valoarea în octombrie este o simplificare excesivă a comportamentului piețelor financiare. Deși au avut loc prăbușiri majore în octombrie, experiența cu o constanță mai mare este că prețurile acțiunilor cresc pe tot parcursul lunii - deși cu o tendință spre volatilitate.

Halloween, o adevărată industrie de miliarde de dolari

Deși Halloween-ul nu este o sărbătoare legală, evenimentul duce la miliarde de dolari în cheltuieli de consum în Statele Unite. De la costume și machiaj până la dulciuri și articole de petrecere, există o arie largă de bunuri dorite de consumatori în această perioadă, iar această tendință este destul de vizibilă când analizăm datele statistice.

Consumatorii din Statele Unite au cheltuit suma record de 12,2 miliarde de dolari în 2023 și 10,6 miliarde de dolari de Halloween în 2022, potrivit National Retail Federation (NRF). În 2024, consumatorii sunt așteptați să plătească aproximativ 11,6 miliarde de dolari, adică sub recordul de anul trecut. Există mulți factori care contribuie la suma semnificativă pe care americanii o cheltuiesc în fiecare an pentru pregătirea Halloween-ului. Halloween-ul este o sărbătoare binecunoscută și îndrăgită, celebrată pe întreg teritoriul Statelor Unite și nu este specifică unei regiuni, unui grup religios sau unei alte categorii demografice.

În al doilea rând, Halloween-ul este de obicei asociat cu achiziționarea multor bunuri de consum, inclusiv costume, dulciuri și decorațiuni. În cele din urmă, prin natura evenimentului, familiile care sărbătoresc vor trebui să facă multe achiziții noi în fiecare an – fie pentru costume mai mari pentru copiii care au crescut sau care vor alte personaje, fie pentru dulciuri sau decorațiuni care să fie în ton cu noile tendințe ale culturii pop.

Popularitatea în creștere a evenimentului se poate observa și în afara SUA. Dimensiunea pieței mondiale a costumelor de Halloween a fost de 4.329,1 milioane USD în 2022 și se preconizează că piața va ajunge la 6.171,77 milioane USD în 2031, înregistrând o rată de creștere compusă anuală de 4,02% în perioada de prognoză. Pandemia și-a spus cuvântul și asupra acestui subiect, piața costumelor de Halloween înregistrând o cerere mai mare decât cea anticipată în toate regiunile în perioada prepandemică.

În acest an, efectul Halloween vine într-un context deosebit, deoarece coincide cu alegerile prezidențiale din SUA din 5 noiembrie 2024. Anii electorali tind să accentueze volatilitatea pieței, iar acesta nu reprezintă o excepție.

Rezultatul alegerilor va avea un impact direct asupra politicilor guvernamentale din sectoare precum finanțe, sănătate și energie, ceea ce poate crea oscilații imprevizibile ale prețurilor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult