Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Poftiți! Gropile sunt săpate

Moartea polițistului, căzut cu motocicleta într-o groapă din București, în timp ce era – se spune – la datorie (deschidea coloana oficială a vicepremierului de atunci) a provocat un uriaș val de indignare, de revoltă. Anchete sunt în derulare.

Nu mult după, moartea, ca într-o ambuscadă pe timp de război, a oamenilor din Colectiv, prinși ca într-o groapă de flăcări, arși și asfixiați, răniți îngrozitor, supraviețuitori care, poate, vor mai avea o viață cât de cât normală, a provocat un tsunami politic la București. Și a dus la căderea unui guvern. Anchete sunt în derulare.

Moartea tânărului din Balș, căzut cu bicicleta într-o groapă, n-a provocat nimic. Poate câte o știre. Acum o săptămână. N-are nimic spectaculos, dar tragedia e acolo. Groapa era săpată. Ancheta este în derulare.

Un tren trece printr-un cartier al Bucureștiului, printre case. În fiecare an, aproape fără excepție, provoacă o victimă. Sunt și câteva cruci, pe marginea terasamentului. Oamenii, cu copii, trec zilnic peste calea ferată ca să îi ducă pe cei mici la grădinițe și școli. Și înapoi. Nu există nicio trecere pietonală peste calea ferată. Câteodată trenul lovește un om. Sau doi. S-a …întâmplat. Calea ferată e acolo. Câteodată duce pe cineva direct la groapă. În cartierul „23 august”.

Am scris despre, am făcut o petiție, „Trenul care ucide”, anul trecut. După un timp, la Republica, a apărut un mic cort al unui politician unde se strângeau semnături pentru o petiție cu același titlu. Era înainte de alegeri. Nu există nicio anchetă. Sunt patru instituții care ar trebui să se adune pentru a rezolva problema securității transportului și accesului pietonal.

Un copil cade într-o fosă. Și moare.

Și altele asemenea.

Sunt gropi și gropi. Unele săpate la propriu și lăsate de izbeliște. Altele, apărute din neglijență, din incompetență. Administrația „sapă” aceste „gropi”, mici-mari ambuscade, în care auzim, din când în când, că a mai căzut cineva. Și a murit.

Neglijențe, comodități, incompetențe, delăsare, uneori cinism ale unor oameni plătiți să își facă treaba. Ca să nu mai moară oameni AȘA.

Nu mă pot abține și dau acest mic exemplu care, atunci, m-a uluit. Eram în Franța, într-o universitate dintr-un orășel. Plec dimineața spre facultate, pe jos (distanțele sunt mici acolo), și văd, în fața unui magazin, care nu deschisese încă, o mică groapă. „Aha, uite-o groapă!”. După cursuri și două ore de bibliotecă, mă întorc pe același drum. La un moment dat, am realizat că am trecut de locul cu groapa aia. Mă întorc și nu am mai văzut nici urma ei! M-am uitat bine. Nu mai era. Trotuarul era lună. Magie neagră!

Peste o zi-două, le spun unor prieteni despre chestia asta. S-au uitat la mine și mă întreabă:” da’ ce ți s-a părut ciudat? magazinul a sesizat telefonic despre groapă, sau poate vreun funcționar de la primărie a trecut și el pe acolo, serviciul de la primărie a dat dispoziție imediat să se remedieze, a venit echipa…și gata”. Și GATA. N-a căzut nimeni în ea, nu și-a rupt nimeni picioarele, n-a murit nimeni. GATA. Oamenii și-au făcut treaba.

Nu mă pot abține și dau acest mic exemplu care nu m-a uluit. Locuiam pe bulevardul Șincai. De câteva ori pe an, noaptea, câteodată și ziua, de ani buni, echipe veneau și sudau șina de tramvai în aceleași trei locuri, pe care le cunoșteam, între Timpuri Noi și Tineretului. Într-o noapte, ne întorceam de la teatru, iar, echipa suda, adică unu’ suda și șase fumau sau/și vorbeau. Pe trotuar, cineva, părea să fie șeful, „bună seara”, „văd că de ani de zile vin echipe să sudeze aici”, „păi dacă se strică”, „da’n-ar fi bune șine bune, să nu se mai strice la trimestru?”, „păi, și noi ce mai facem?”.

Ne-am săturat toți, cred, de asemenea exemple, de cum e la noi și cum e la ei. De gropi căscate, de fose neastupate, de oameni care, nefăcându-și treaba, sapă gropi pentru nevinovați. Se semnează hârtii, ordine, state de funcțiuni, se prelucrează normative, se face formal instructajul, se consumă o groază de resurse și…

Groapa e acolo. De multe ori în alt loc.Uneori, în același loc. Dar cineva cade în ea și moare. Și se deschid anchete și, asta-i culmea!, mortul de la groapă nu se mai întoarce. Dar unde se contabilizează aceste morți? În sondaje, analize nu apare categoria: „morți din cauza greșelilor, neglijențelor, incompetențelor administrației”.

Funcționarii pot fi liniștiți. Groapa e plină.

Oricum, apar altele. Poftiți, vă rugăm!

Text apărut pe blogul autorului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • La noi la tot pasul sunt gropi sau drmuri in reparatii nesfarsite. Primaria de sector da vina pe Primaria Capitalei si invers. Daca se mai repara o linie de tramvai dureaza ani fara numar. Suntem blestemati?
    • Like 0
    • @ Aurelia Mirsu
      Stiti bine ca nu e un blestem. Desi in foarte multi astfel de situatii exists reglementari, norme, dispozitii legale, acestea nu sunt respectate, controlled nu se face iar sanctiunile nu se dau. Cetatenii romani, desi sunt nemultumiti, cel mai adesea pun astea pe seama faptului ca...traim in Romania! in loc sa actioneze.
      • Like 0
  • Interesant este pentru mine cum s-a trezit dintr-o data presa romaneasca si organizatiile profesionale (altele decat cele din Justitie care s-au luptat si pana acum, cam fara succes) sa descopere lucruri devenite demult cutuma. Bun, bun, suntem revoltati cu o intarziere de vreo 10-15 ani, "mai bine mai tarziu decat niciodata" dar ce este de facut? Stam si-i pescuim pentru plagiat pe cei ce ocupa functii publice, ii arestam pe cei de la ISU dupa un incendiu cu peste 60 morti si asteptam un cutremur ca sa-i putem condamna la moarte pe toti bucatarii care au construit pana acum? Eu nu gasesc nicaieri altceva decat lamentari! Cauze exact identificate si solutii propuse nu gasesc, ne invartim intr-o nebunie in jurul cozii si ne reunim intr-un cor al fricosilor absurzi, astepatand de la Guvern miracole inteligente, in toate domeniile, pana la cel mai mic amanunt profesional! "Plagiatul" este azi arma de lupta politica favorita, "groapa" este cea mai facila unealta de inlaturare a unora din functiile bine platite de la drumuri, "moartea" se pare ca devine cea mai buna "unda portanta" pentru afacerile din spitale pentru indivizi care nu au nici o legatura cu medicina! In privinta plagiatului, Ministerul trebuie sa-si asume responsabilitatea si vazut de mine din afara, vina majora este a indrumatorului. Care este mecanismul de "acreditare" a unui indrumator si ce este de facut cu toate lucrarile deja facute? Trebuie o solutie concreta, pusa in aplicare si inchis subiectul, altfel putem sa o tinem asa inca douazeci de ani. In constructii, un domeniu pe care il cunosc mai bine, solutia este de o simplitate penibila in comparatie cu gravitatea si amenintarea pentru viata a starii actuale in care toata lumea se complace! Prin extrapolare pot crede ca aceasta este realitate in toate domeniile!
    • Like 0
    • @ Dana Diaconu
      Se intampla si alte lucruri in afara lamentarilor. Media le reflecta mai putin sau, cum e caul plagiatului, eforturile de preventie sunt in curs de a fi legalizate. Daca nu era enorma presiune in sfera publica, inclusive pozitia ferma, dear singulara, a Universitatii din Bucuresti, lucrurile ar fi ramas la fel. Reactiile noastre sunt inca slabe fata de Ce nu e in regula in viata in Romania. Cate o tragedie, pare sa Mai modific even ceva.
      • Like 1
    • @ Marian Popescu
      Cu siguranta Universitatea din Bucuresti este cea mai in masura sa cerceteze stiintific acest fenomen care este in primul rand o deviatie psihica care nu se poate indrepta decat cu educatie. Pentru ce sa ai nevoie de un Doctorat ca titlu, nu ca stiinta?
      • Like 0
  • O situatie tipica pentru Romania mortul este de vina , asa sunt orasele din judetul Olt oameni incompetenti conduc comunitatea si nu au nici o frica de lege , la fel se intampla si in orasul Caracal unde de mai bine de jumatate de an strazile nu sunt marcate nu exista treceri pentru pietoni o bataie de joc si ce este mai trist ca oamenii sau obisnuit asa si a devenit o normalitate.
    • Like 0
    • @ Margea George Ciprian
      Nu exista chiar nicio reactie a cetatenilor? Ati initiat o petitie, ati pus presiune pe administratia locala si centrala? Stiti ca numai constatarile nu modifica starea de lucruri.
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult