Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Predicția unui reputat expert britanic în educație care (nu) ar trebui să-i sperie pe profesori: în 10 ani veți fi înlocuiți de roboți!

Profesor robot

Foto: Richard Jones/ Profimedia

În 2017, profesorul Anthony Seldon de la Universitatea Buckingham, o figură proeminentă în Europa în domeniul educației, afirma că până în anul 2027, profesorii vor fi înlocuiți cu inteligența artificială, adică roboți.

Profesorul Anthony Seldon

Este acesta un motiv de îngrijorare pentru profesori?

Cât de plauzibil este acest lucru și cum a afectat pandemia COVID-19 evoluția?

În articolul de mai jos, voi încerca să răspund la aceste întrebări, dar nu din perspectiva unor cercetători din domeniu, ci din perspectiva de mamă și formator preocupată de educația pe care generațiile viitoare o primesc.

Utilizarea tehnologiei în procesul de învățare poate aduce numeroase beneficii.

Situația cauzată de pandemie a dus la digitalizarea forțată a procesului de învățare, dar gestionarea acestei digitalizări a fost, din păcate, descentralizată și a scos la iveală mai multe nevoi pe care sistemul de învățământ le are.

Tocmai aceste nevoi pot fi rezolvate cel mai ușor cu ajutorul tehnologiei, cu condiția să se creeze o infrastructură și un sistem funcțional de implementare a noilor tehnologii în școli.

Cu ajutorul tehnologiei:

  • Profesorii pot înregistra cursuri și pot crea materiale educaționale atractive pentru elevi și studenți
  • Elevii și studenții pot urmări cursuri online ținute de profesorii lor, pe care le pot revedea ca să aprofundeze cunoștințele
  • Părinții se pot educa împreună cu copiii lor și îi pot ajuta mai bine la teme
  • Prezențele, notele și catalogul pot fi în format digital, accesibil tuturor online
  • Se pot înregistra ședințele cu părinții, ca și cei care nu au putut să participe să fie la curent cu ce se întâmpllă în clasă
  • Tehnologia oferă o comunicare mai eficientă între elev și profesor sau între profesor și părinte
  • Cu ajutorul tehnologiei avem acces mai ușor la informații. Avantajele pe care tehnologia le oferă țin de eficiență, automatizare a proceselor, economisire de timp și resurse etc.

Dar oare chiar poate tehnologia să înlocuiască un profesor?

Un profesor poate să-și învețe elevii ca un robot, dar un robot nu își poate învăța elevii ca un profesor.

Indiferent cât de mult va avansa tehnologia și chiar dacă vor apărea roboți cu capacități de predare, latura umană nu va putea fi reprodusă niciodată. Iar învățarea se face mai ușor atunci când în spatele informațiilor pe care le primește elevul se află un om care îl poate îndruma, nu doar prin procesul de dobândire a cunoștințelor, dar și prin viață, pregătindu-l pentru ceea ce îl așteaptă.

Doar un profesor:

  • Poate să își inspire elevii prin exemplul pe care îl oferă
  • Oferă ajutor și suport moral celor care au dificultăți în a învăța anumite lucruri
  • Repetă cu răbdare și explică până elevul înțelege, apoi se asigură că a înțeles
  • Inovează și găsește noi modalități de a face materia mai plăcută
  • Are grijă de elevi ca de proprii copii
  • Ascultă, înțelege și dă sfaturi elevilor
  • Oferă experiența de ani de zile pentru ca elevii să învețe din ea.

Informația goală nu are valoare pentru că valoarea ei este dată de oameni.  Învățăm ca să fim mai oameni, mai buni la ceea ce facem, mai înțelegători, să ajutăm, să dăm mai departe și să creștem împreună o lume mai bună.

Profesorii nu sunt doar o sursă de informații pentru elevii care au nevoie de ele, ci sunt îndrumători, susținători și protectori, iar nicio tehnologie, oricât de avansată, nu va putea să înlocuiască asta.

În concluzie…

Profesorii care își fac meseria cu pasiune nu vor putea fi niciodată înlocuiți, nici în școală și nici în amintirea sutelor de elevi care „au parte” acum datorită lor.

Cercetătorul din domeniul Inteligenței Artificiale, Andrew Ng, declara că, deși evoluția tehnologiei este un impresionantă, posibilitățile sunt încă destul de limitate, permițând doar operațiuni simple și recunoașterea unor tipare.

Cu toate acestea, tehnologia va putea permite în viitor crearea unor asistenți virtuali pentru profesori, care vor putea analiza mai exact performanțele fiecărui elev și astfel, procesul de învățare va putea fi adaptat de către profesor mai bine, ca elevul să crească.

Rolul profesorilor va fi întotdeauna asigurat, pentru că școala nu este doar despre informații.

Este despre oameni. Despre viață.

Acest articol a fost publicat și pe profesorinonline.ro și face parte dintr-o serie de articole dedicate profesorilor, parinților și oamenilor pasionați de educație.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Fara a fi expert si nici britanic concluzia sau ma rog predictia este deductie logica, problema este daca mai traim cu totii zece ani.
    • Like 0
  • Filbert check icon
    Sigur c-o sa-i inlocuiasca. Nu numai pe (multi dintre) profesori, ci si pe avocati, pe (multi) doctori, etc. Dar nu in 10 ani ci in 30-40.
    • Like 0
    • @ Filbert
      da, nu in 2027 (inca)
      • Like 0


Îți recomandăm

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult