Sari la continut

Primul bloc din București care și-a pus „A doua țeavă”. Patronul unei firme de construcții: „Doamnă, nu mă mai sâcâiți!...”. Relația cu Apa Nova, „ceva neașteptat de bun”

Apa Nova-

„Haideți, doamnă, că ne înțelegem noi...”

„Domnule, nu avem de ce să ne înțelegem, instalația aceasta nu e bine. Trebuie refăcută”

Văzut cu sacii în căruță și cu banii în cont - circa 55.000 de lei - , patronul firmei de construcții refuza să admită că muncitorii săi greșiseră la ultima parte a lucrării. La două săptămâni de la înlocuirea țevilor de apă rece din tot blocul și de la subsolul imobilului, locatarii s-au trezit că apa refulase la subsol. 

Mariana Lazăr, președintele Asociației de Proprietari din Olteniței nr 8, absolventă de Conservator, în prezent pensionară, își amintește cum a început totul.

Dosarul, aprobat în câteva săptămâni

Fiica ei a aflat anul trecut din presa online despre programul „A doua țeavă”, derulat de Apa Nova - Compania de Ape București prin care compania finanțează cu 95% înlocuirea țevilor de apă rece din imobile. Proprietarii plătesc doar 5% din investiție.

Și-au scos de pe site-ul companiei formularele și lista cu documentele ce trebuiau completate. Cam două săptămâni a durat întocmirea dosarului pe care l-au depus la Apa Nova la jumătatea lunii noiembrie anul trecut. Cu puțin înainte de Crăciun au fost chemați la sediul Apa Nova, alături de alți 20 de solicitanți, pentru o discuție.

Mai trebuiau niște planuri.

În scurt timp aveau să afle că dosarul le-a fost acceptat pentru finanțare în cadrul programului „A doua țeavă”.

Directorul general al companiei i-a felicitat. Era primul dosar complet și primul aprobat. Avea să fie și prima lucrare finalizată. Nu însă fără probleme. Strict din partea constructorului.

15 robineți în plus

Mariana Lazăr spune că alegerea firmei de construcții a fost cea mai mare provocare. Apa Nova lasă locatarilor libertatea deplină în alegerea firmei. Din planurile blocului și din devizul constructorului specialiștii Apa Nova își dau seama dacă firma de construcții încarcă artificial sau nu nota de plată.

Ceea ce s-a întâmplat și în cazul de față. Firma pusese în plus în deviz vreo 15 robineți. De care nu era însă nevoie. De banii respectivi au îmbrăcat țevile de apă rece. 

RADET, cea mai scumpă ofertă

Asociația de locatari a cerut oferte de la cinci firme, inclusiv de la RADET. Regia, aflată în insolvență, le-a trimis de departe cea mai scumpă ofertă.

Pe lângă schimbarea țevilor de apă rece, finanțată prin programul „A doua țeavă”, asociația de locatari de pe Olteniței nr 8, scara 1 - în total 32 de apartamente -, a decis să schimbe și țevile de apă caldă, de data asta pe banii lor. Bani proveniți din închirierea a două spații - unul la parter, închiriat unei spălătorii, și o uscătorie, transformată în apartament pe care l-au închiriat. Locatarii nu au fost nevoiți să scoată din buzunar niciun leu. Fondurile strânse astfel timp de doi ani și ceva aveau să fie folosite pentru cofinanțarea de 5% din programul „A doua țeavă”, plus pentru acoperirea integrală a cheltuielilor aferente schimbării țevilor de apă caldă.

Circa 55.000 de lei, schimbarea țevilor de apă rece și caldă

Circa 23.000 de lei a costat lucrarea pentru înlocuirea țevilor de apă rece în tot blocul - la subsol și în cele 32 de apartamente, unde „deranjul” la fiecare a durat o oră la bucătărie și o oră la baie. Din această sumă, 5% a plătit asociația de proprietari, iar 95% Apa Nova.

Înlocuirea țevilor de apă caldă a costat asociația de proprietari circa 31.000 de lei, bani achitați de data aceasta din fonduri proprii.

„Am dat jos niște țevi mizerabile. Era un mâl negru în țeava prin care îmi venea mie apa”

„Noi am dat jos niște țevi mizerabile. Au fost chimiștii de la Apa Nova și au luat probe. Țeava de apă rece era din PVC, din anul 1982, de când s-a construit blocul. Era o depunere neagră, un mâl negru, în interiorul țevii prin care îmi venea mie apa de băut, dar nu era colmatată”, povestește Mariana Lazăr.

Țevile de apă caldă înlocuite erau ruginite și aproape colmatate.

Alegerea firmei de construcții. „În final nu s-au purtat corect. Există oameni care atunci când tratezi corect cu ei, te consideră prost”

În final au ales o firmă care a executat lucrarea bine și curat, cu excepția unor greșeli spre finalul lucrării, pe care inițial au refuzat să le remedieze.

„Alegerea firmei este o responsabilitate extraordinară. Au fost toate bune până în final. Am zis că am pus mâna pe o firmă teribilă. Planurile pe care le-am cerut ni le-au făcut imediat. Nu poți lua orice fel de firmă, trebuie să fie una care să îți ofere și puțină logistică. În final însă nu s-au purtat corect. Există oameni care atunci când tratezi corect cu ei, te consideră prost. Și tu nu ești prost. Ești doar cumsecade”, povestește Mariana Lazăr.

La două săptămâni de la terminarea întregii lucrări, când locatarii s-au trezit cu subsolul plin de apă, Mariana Lazăr l-a sunat pe patronul firmei de construcții. A urmat o discuție tăioasă.

„« Nu aveți dreptate doamnă, nu mă mai sâcâiți!» , mi-a spus patronul la telefon atunci când i-am zis că lucrarea nu este bine executată, după ce îmi confirmase acest lucru și o echipă de la Apa Nova. Și atunci mi-am adus aminte ce îmi spusese domnul director general de la Apa Nova, iar noi nu l-am ascultat: «15 la sută din bani îi rețineți, nu dați firmei toți banii. Să îi aveți la mână». Lucrarea trebuie garantată un an.”

Într-un final, după ce a primit pe fax un proces verbal de constatare a execuției instalației, cu ce prevede normativul în vigoare și ce era fața locului, plus recomandări de remediere – refacerea ultimei părți a instalației - firma de construcții a trimis o echipă care a reparat defecțiunile.

Relația cu Apa Nova a fost „ceva neașteptat de bun”

Mariana Lazăr spune că relația cu Apa Nova a fost „ceva neașteptat de bun”.

„Eu am trecut și prin experiența anvelopării blocului, iar relația cu Primăria Sectorului 4 a lăsat de dorit. Deși era Piedone atunci. El te asculta , dar ceilalți făceau tot ce voiau. El îți promitea, dădea din gură. Nimeni din primărie nu a venit măcar o dată să vadă cum se execută lucrarea de anvelopare a blocului. Iar primăria dădea o căruță de bani. Asta i-am spus directorului general Apa Nova la acea întâlnire din decembrie. « Să nu ne abandonați! Să fiți cu un specialiști alături de noi la venirea materialelor, la urmărirea lucrării » . «Promitem asta», mi-a spus el, iar eu i-am răspuns că de la anvelopare am o experiență tristă”, își amintește Mariana Lazăr.

În ziua în care cei de la Apa Nova au venit să facă recepția la blocul din Olteniței 8, la final, au fost întâmpinați în hol, la avizier, cu un afiș pe care scria: „Mulțumim companiei Apa Nova București pentru sponsorizarea lucrărilor de înlocuire a conductelor de apă rece din blocul nostru prin programul „A doua țeavă” - investiție pentru sănătatea noastră”.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Felicitari administratorei bataioase. Nu vrea sa aibai n grija inca un bloc, tot in zona? . Avem nevoie de anvelopare, schimbat tevi, etc.
    • Like 0
    • In primul rând, trebuie sa spun ca sunt placut surprins de ceea ce aflu in legătură cu Apa Nova. Iata ca exista si o societate care nu se gandeste numai la profitul propriu ci are in vedere si sănătatea oamenilor care isi potolesc setea si celelalte nevoi de apa ale bucurestenilor. Felicitări APA NOVA! si mult succes in implementarea acestei frumoase si utile idei.
      • Like 1
      • .....paradoxal...unul dintre criteriile. care trebuie îndeplinite de la început este ca TOȚI proprietarii sa fie de acord cu aceasta acțiune...în concluzie...un bloc de garsoniere cu douasprezece ap pe palier....p+10 nivele....nu va fi niciodata pe listă...
        • Like 1
        • La cat au sarit preturile apei de cand a venit apa nova inteleg de unde au bani sa dea 95% la orice contructie.
          • Like 1
          • radu
            Nu cred că țeava de pvc dur, de apă rece era colmatată și cu un mâl negru prin ea, poate scurgerea de pvc.
            • Like 2


            Îți recomandăm

            Creative Tim

            În fiecare dimineață, Alexandru și colega lui, Cristin, ieșeau de la metrou la Victoriei și se îndreptau, ca alți angajați ai companiilor multinaționale, spre una dintre clădirile de birouri din zonă. În timp ce ceilalți urcau cu lifturile la etaj, ei rămâneau la parter, la o cafenea: acolo au avut un an și jumătate „biroul”, de la care plecau de multe ori seara, la ora închiderii.

            Citește mai mult