Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Printre „oferte finale”, retrageri și șocuri mediatice: spectacolul Trump merge mai departe, hrănit chiar de atenția noastră

Putin Trump Alaska

Foto: Profimedia

Donald Trump, împreună cu Steve Witkoff — desemnat de Casa Albă drept trimis special pentru negocierile de pace privind Ucraina — a prezentat un plan de pace conceput, în mare măsură, pe placul Rusiei. Trump le-a cerut ucrainenilor să accepte documentul până la data de 27.11., un termen care a stârnit reacții imediate: criminalul Vladimir Putin a salutat propunerea, în timp ce președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a descris momentul drept unul dintre cele mai dificile din istoria recentă a țării sale. Criticile au venit inclusiv din interiorul Partidului Republican.

Totuși, sâmbătă, 22.11., Trump a revenit și a afirmat că propunerea nu reprezintă oferta sa finală de pace:

Dincolo de implicațiile de fond, un lucru a devenit imediat vizibil: presa internațională, liderii europeni, rușii și ucrainenii — aproape toată lumea — a vorbit din nou despre Trump. Iar acest lucru ar trebui să fie limpede pentru noi toți: exact asta își dorește. Pare să fie unul dintre obiectivele sale principale.

Douglas Kellner, în textul său intitulat „Guy Debord, Donald Trump și politica spectacolului”, oferea încă din 2017 o lectură extrem de lucidă a personajului Trump: nu ca politician clasic, ci ca produs al spectacolului mediatic. Analiza lui Kellner îl descria pe cel care avea să câștige de două ori alegerile prezidențiale din SUA în termenii săi reali — ca figură construită, întreținută și propulsată de logica spectacolului care domină politica și cultura contemporană.

Debord a formulat în anii ’60 celebra teză a „societății spectacolului”, în care economia, politica, viața socială și cultura sunt dominate de forme ale spectacolului. Teza lui Kellner este că spectacolul mediatic a contribuit direct la ascensiunea lui Donald Trump: acesta nu doar că se adaptează perfect societății de tip spectacol, ci este produsul ei cel mai eficient.

Kellner leagă victoria lui Trump în alegerile din 2016 de faptul că acesta nu a folosit ideologia, programul politic sau structura de partid, ci spectacolul ca strategie permanentă. Bazându-se pe biografiile sale, Kellner arată că nevoia de atenție și de dominare mediatică este structurală pentru personalitatea lui Trump. Mai mult, nevoia de „a fi vorbit” devine pentru el un mecanism de guvernare.

O altă interpretare importantă din analiza lui Kellner este aceea că Trump are nevoie de emoție negativă intensă pentru a funcționa în logica spectacolului. De aceea provoacă agresivitate, conflict și indignare. Iar mass-media — nu doar cea americană — amplifică acest spectacol chiar împotriva propriei intenții. Media (și „new media”) îl hrănesc pe Trump, pentru că spectacolul aduce rating, vizualizări, reach etc.

Am văzut fenomene similare și în România, într-o formă mai agresivă și mai deraiată în cazul lui Corneliu Vadim Tudor, apoi într-una și mai radicalizată în cazul Dianei Șoșoacă.

Pe lângă autorul menționat, au existat numeroase lucrări (am scris mai pe larg aici despre câțiva autori: care l-au plasat pe Donald Trump în centrul epocii post-adevărului. Dar se pare că toate acestea au contat prea puțin, având în vedere că, după paranteza de patru ani a lui Joe Biden, „Master of the Spectacle” a revenit la Casa Albă.

Am redistribuit recent, pe rețelele de socializare, un text scris în august, remarcând că trăim aceeași repetiție politică: un „plan de pace” agresiv, toxic, livrat într-un ambalaj mediatic.

Concluzia la care am vrut să ajung este că, în logica „societății spectacolului”, Trump — modelat și alimentat de acest mecanism — încearcă să lege o sărbătoare americană de prăpădul crimelor, violurilor și răpirii de copii din estul Europei, având totodată fantezii cu Premiul Nobel pentru Pace. Iar noi ne facem griji, planuri, scriem și comentăm, în vreme ce Trump obține exact ceea ce urmărește: transformă mass-media occidentală și rețelele de socializare controlate de apropiații săi într-o scenă uriașă în care el este actorul principal, iar noi îi comentăm fiecare ieșire, exact așa cum îi convine.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Attention whore.
    • Like 0
  • IraM check icon
    Trump greseste.
    Ar trebui sa stea departe de razboiul asta.
    Sa ii lase pe Europeni sa "deal with it", ca au si bani si gura mare.
    Ca oricum Europenii il injura, orice ar face.
    America are razboiul ei cu drogurile, imigratia ilegala, criminalitatea, costul ridicat al vietii, infrastructura imbatranita.

    America tb sa investeasca in ea ,inainte sa sparga bani in razboaiele altora.
    • Like 0
  • Mihai check icon
    Este și o tactică de negociere pentru a-l momi pe dictatorul de la Kremlin să înceapă tratativele și eventual o înghețare a liniilor frontului pe baza unui armistițiu, urmând ca diplomația să tragă de timp ani buni de la momentul respectiv.
    • Like 0


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult