Foto: Profimedia Images
Inteligența artificială a căpătat un avans pe care unii se tem că nu-l mai pot controla. Ce ar trebui să facă în această situație omenirea? Profesorul Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj crede că să oprești dezvoltarea inteligenței artificiale, așa cum cerea la un moment dat Elon Musk, este o greșeală.
Profesorul Daniel David, la emisiunea „În fața ta” de la Digi24
„O mare greșeală, fiindcă oricum se vor dezvolta în alte zone pe care nu le controlăm, în zone ilegale, în zone negre sau zone militare, de servicii secrete și o să ne trezim că acolo se întâmplă lucrurile și partea civilă nu mai are niciun control. Numai că odată ce suntem pentru dezvoltarea tehnologică, noi am spus că trebuie pusă într-o platformă umanistă. O platformă umanistă, după mine, înseamnă două lucruri: unul, constrângeri etice și doi, verificarea mereu a acceptabilității sociale, științele socio-umane au rol fundamental în componenta tehnologică. Eu când spun acceptabilitate socială nu mă refer neapărat la faptul că orice dezvoltare tehnologică trebuie să se adapteze oamenilor așa cum sunt ei acuma. Unele dezvoltări tehnologice vor schimba societatea. Doar că schimbarea trebuie să se facă cu acordul oamenilor. Dar în sensul ăsta înțeleg acceptabilitate socială”, a declarat rectorul UBB în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.
ChatGPT, în rolul prietenului foarte deștept din trecut
Una dintre provocările pe care le pune dezvoltarea ChatGPT este aceea că poate scrie lucrări originale care pot fi prezentate de studenți ca și când ar fi ale lor.
„Dar hai să fim cinstiți și să fim cinstiți până la capăt. Uneori lucrările de diplomă sau de master sau de doctorat, înainte să apară inteligență artificială atât de dezvoltată, erau scrise de alți oameni. Care e diferența? Iată că ChatGPT scrie lucrările de diplomă originale corect. Dar să știți că și înainte, dincolo de plagiate, nu puteam fi sigur, în principiu, că o lucrare cu care se prezintă un student de licență sau de master a fost scrisă de el și nu de un prieten de-al lui foarte deștept, care vrea să-l ajute. Este o provocare pentru mine, ca profesor, în sensul că eu ar trebui să nu mă uit doar la produsul final. Eu ar trebui, dacă sunt coordonatorul acelei lucrări, să discut cu studentul, să văd evoluția lucrării în timp, să discutăm asta. Nu-i bine? Asta o modificăm. Deci, de fapt, dezvoltare inteligenței artificiale mă forțează să iau mai în serios decât am făcut-o până acuma procesul de evaluare, să fiu mai serios când coordonez lucrări”, crede Daniel David.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.