Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Profesorul Marian Popescu nu vrea intrări separate în școli: „Este o falsă autoritate și un orgoliu. Arată o carență enormă la corpul profesoral. Preferăm să ne ascundem în spatele catedrei”

Elevi liceu

Foto: Inquam Photos

Una dintre dezbaterile aprinse purtate recent în societatea românească a fost aceea legată de intrările separate pentru profesori din școli. Polemica a pornit după ce o profesoară a opus desființării acestora, susținând că acest lucru ar însemna uzurparea imaginii cadrelor didactice și că este vorba despre categorii sociale diferite.

Prezent în emisiunea „În fața ta” de la Digi24, profesorul universitar Marian Popescu a demontat acest argument și i-a criticat pe cei care se ascund în spatele catedrei.

„Este o falsă autoritate care este exersată și un orgoliu al poziției în societate, care sunt exercitate prin recursul la astfel de lucruri... În mod normal, elevul sau studentul așteaptă de la tine să vadă cum să se comporte. Te vede. Și în momentul în care vezi că te țin la distanță profii, lucrurile nu arată bine absolut deloc. În același timp însă, asta arată o carență enormă la corpul profesoral. O văd și am văzut-o de atâția ani și în universitate. Preferăm să ne ascundem în spatele catedrei și în spatele discursului pe care îl aruncăm, după care am plecat. Noi nu suntem în discurs și în relația cu elevul, cu studentul”, a atras atenția Marian Popescu.

În timpul emisiunii, profesorul a dat un exemplu despre cum lucruri deranjante pentru cadrele didactice în momentul intrării în clădire sau în sala de curs se pot transforma în oportunități de învățare. 

„Mi-aduc aminte că atunci când am predat în Franța, intrai pe 17 uși, era totul sticlă și metal și de multe ori intrăm cu studenții mei. Nu asta era problema.. Problema era legată de ce aveau în mână, pentru că unii intrau cu pahare de cafea sau de ceai, în ciuda faptului că era un anunț pus la intrare. Și când am văzut la o studentă de-a mea prima dată lucrul ăsta, zic: - Stau cu tine până termini, dar nu vreau să intrăm în sală cu asta. - De ce? -Pentru că, de pildă, poți face o mișcare greșită și se varsă. - Nu, că sunt foarte atentă. Zic: - Nu mă îndoiesc de asta, dar se poate întâmpla. Și se mai întâmplă ceva în momentul în care cafeaua intră în stomac. Știi ce ți se întâmplă? - Nu m-am gândit niciodată la asta. Zic: Uite, cu asta începem cursul. 

Și așa am început. Era un curs despre personaj în teatru și despre acțiunile fizice care afectează corpul actorului. Adică să bei apă în scenă nu e ca și cum bem noi apă acum. Dacă, de pildă, trebuie să tai o felie de ceva - stai un pic, că nu-i simplu fiind în scenă, în spectacol”, a povestit Marian Popescu.

Profesorul a vorbit și despre cum obișnuia să își înceapă și în țară cursurile cu studenții, pe care îi considera colegii săi, „pentru că în latină coleg vine de la ce te leagă”. 

 „Profesorul și elevul sunt legați. E o construcție, care este lecția respectivă. Eu așa îmi începeam cursurile. Spuneam: - Cursul acesta îl facem împreună. Se uitau la mine: - Cum adică împreună? - Păi altfel cum, zic? Uitați, am un reportofon - eu blufam, în sensul că-l aveam, dar pe el nu era nimic. Aici este cursul de astăzi. Eu îl las o oră jumate, mă duc la bibliotecă, mă întorc și e ok, așa? - Nu, nu. - Deci vreți să fim împreună? - Da, sigur! - Păi asta înseamnă să facem cursul împreună și cursul, dacă e construit împreună, are aproape 100% șanse să reușească”, a povestit Marian Popescu. În opinia sa, ceea ce pune în pericol demnitatea de dascăl este absența vertebrei etice - fără aceasta nu poți să le predai copiilor sau studenților.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Studiez in Germania si Universitatea are 8 intrari principale mari pe care intra toata lumea. In clasa pe aceeasi usa intra toti. Nu stiu cum este in licee sau scoli generale posibil ca la fel intrarile sunt uriase. Insa daca in Romania se pastreaza vechiul format cu intrari separate care este problema? Dl.profesor care expune aici ideea sub forma de articol trebuia sa stie ca parerile personale trebuiesc trimise la Ministerul Educatiei nu la ziar. Daca vre, sa formam caractere trebuie sa incepem cu noi, sa renuntam la a mai expune titultaturile diplomelor pe post de antemergator.. ;)
    • Like 0
  • intrare separata pt profesor? o mare ineptie
    ar trebui sa dispara si ”tronul” profesorului
    daca elevii tai, după ora de curs, spun ca le a placut ora...nu mai e nimic de adaugat
    • Like 3
    • @ Manea George
      multi profesori comit ineptii dar si majoritatea elevilor/studentilor au o alergie majora la orice activitate itelectuala serioasa
      • Like 3


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult