Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Profesorul Marian Popescu nu vrea intrări separate în școli: „Este o falsă autoritate și un orgoliu. Arată o carență enormă la corpul profesoral. Preferăm să ne ascundem în spatele catedrei”

Elevi liceu

Foto: Inquam Photos

Una dintre dezbaterile aprinse purtate recent în societatea românească a fost aceea legată de intrările separate pentru profesori din școli. Polemica a pornit după ce o profesoară a opus desființării acestora, susținând că acest lucru ar însemna uzurparea imaginii cadrelor didactice și că este vorba despre categorii sociale diferite.

Prezent în emisiunea „În fața ta” de la Digi24, profesorul universitar Marian Popescu a demontat acest argument și i-a criticat pe cei care se ascund în spatele catedrei.

„Este o falsă autoritate care este exersată și un orgoliu al poziției în societate, care sunt exercitate prin recursul la astfel de lucruri... În mod normal, elevul sau studentul așteaptă de la tine să vadă cum să se comporte. Te vede. Și în momentul în care vezi că te țin la distanță profii, lucrurile nu arată bine absolut deloc. În același timp însă, asta arată o carență enormă la corpul profesoral. O văd și am văzut-o de atâția ani și în universitate. Preferăm să ne ascundem în spatele catedrei și în spatele discursului pe care îl aruncăm, după care am plecat. Noi nu suntem în discurs și în relația cu elevul, cu studentul”, a atras atenția Marian Popescu.

În timpul emisiunii, profesorul a dat un exemplu despre cum lucruri deranjante pentru cadrele didactice în momentul intrării în clădire sau în sala de curs se pot transforma în oportunități de învățare. 

„Mi-aduc aminte că atunci când am predat în Franța, intrai pe 17 uși, era totul sticlă și metal și de multe ori intrăm cu studenții mei. Nu asta era problema.. Problema era legată de ce aveau în mână, pentru că unii intrau cu pahare de cafea sau de ceai, în ciuda faptului că era un anunț pus la intrare. Și când am văzut la o studentă de-a mea prima dată lucrul ăsta, zic: - Stau cu tine până termini, dar nu vreau să intrăm în sală cu asta. - De ce? -Pentru că, de pildă, poți face o mișcare greșită și se varsă. - Nu, că sunt foarte atentă. Zic: - Nu mă îndoiesc de asta, dar se poate întâmpla. Și se mai întâmplă ceva în momentul în care cafeaua intră în stomac. Știi ce ți se întâmplă? - Nu m-am gândit niciodată la asta. Zic: Uite, cu asta începem cursul. 

Și așa am început. Era un curs despre personaj în teatru și despre acțiunile fizice care afectează corpul actorului. Adică să bei apă în scenă nu e ca și cum bem noi apă acum. Dacă, de pildă, trebuie să tai o felie de ceva - stai un pic, că nu-i simplu fiind în scenă, în spectacol”, a povestit Marian Popescu.

Profesorul a vorbit și despre cum obișnuia să își înceapă și în țară cursurile cu studenții, pe care îi considera colegii săi, „pentru că în latină coleg vine de la ce te leagă”. 

 „Profesorul și elevul sunt legați. E o construcție, care este lecția respectivă. Eu așa îmi începeam cursurile. Spuneam: - Cursul acesta îl facem împreună. Se uitau la mine: - Cum adică împreună? - Păi altfel cum, zic? Uitați, am un reportofon - eu blufam, în sensul că-l aveam, dar pe el nu era nimic. Aici este cursul de astăzi. Eu îl las o oră jumate, mă duc la bibliotecă, mă întorc și e ok, așa? - Nu, nu. - Deci vreți să fim împreună? - Da, sigur! - Păi asta înseamnă să facem cursul împreună și cursul, dacă e construit împreună, are aproape 100% șanse să reușească”, a povestit Marian Popescu. În opinia sa, ceea ce pune în pericol demnitatea de dascăl este absența vertebrei etice - fără aceasta nu poți să le predai copiilor sau studenților.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Studiez in Germania si Universitatea are 8 intrari principale mari pe care intra toata lumea. In clasa pe aceeasi usa intra toti. Nu stiu cum este in licee sau scoli generale posibil ca la fel intrarile sunt uriase. Insa daca in Romania se pastreaza vechiul format cu intrari separate care este problema? Dl.profesor care expune aici ideea sub forma de articol trebuia sa stie ca parerile personale trebuiesc trimise la Ministerul Educatiei nu la ziar. Daca vre, sa formam caractere trebuie sa incepem cu noi, sa renuntam la a mai expune titultaturile diplomelor pe post de antemergator.. ;)
    • Like 0
  • intrare separata pt profesor? o mare ineptie
    ar trebui sa dispara si ”tronul” profesorului
    daca elevii tai, după ora de curs, spun ca le a placut ora...nu mai e nimic de adaugat
    • Like 3
    • @ Manea George
      multi profesori comit ineptii dar si majoritatea elevilor/studentilor au o alergie majora la orice activitate itelectuala serioasa
      • Like 3


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult