Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Proiectul Gabrielei Firea „Primăria plătește benzina dacă îți împarți mașina” a picat în Consiliul General

Aglomeratie in Bucuresti

Proiectul prin care primarul Capitalei Gabriela Firea propunea acordarea unui voucher de 500 lei/lună pentru persoanele din regiunea București-Ilfov care fac car sharing pentru a ajunge la muncă sau a-și duce copiii la școală a fost respins joi în ședința Consiliului General al Municipiului București. 

Proiectul nu a trecut deoarece a lipsit un consilier de la PSD-ALDE, și astfel nu s-a întrunit majoritatea. Împotriva proiectului au votat consilierii generali PNL, PMP și USR.

„Navetiștii care vin din zona limitrofă Capitalei în fiecare dimineață la serviciu și/sau să își aducă copiii la școală vor beneficia de plata unui voucher de 500 de lei, practic pe medie un plin sau mai mult decât un plin, cu condiția ca să nu vină dimineața spre București din localitățile limitrofe pe toate punctele cardinale doar o persoană în mașină”, anunțase joi dimineața primarul Capitalei Gabriela Firea, la începutul ședinței Consiliului General al Municipiului București (CGMB).

Primarul Capitalei a făcut trimitere la statisticile Poliției, care arată că peste 80 la sută din mașinile care vin dimineața spre Capitală și pleacă seara din București către localitățile limitrofeau au o singură persoană, cea de la volan, maxim două persoane.

„Ne dorim să încurajăm împărțirea voluntară a mașinii astfel încât prin parteneriate voluntare între prieteni, între colegi, între vecini care au aproximativ aceeași destinație și aceeasi rută dimineața și seara la întoarcere să cadă de acord asupra acestui transport pe care să îl realizeze de comun acord cu o singură mașină, reducând astfel atât poluarea, cât și numărul de mașini care intră în Capitală”, a adăugat primarul general.

De exemplu în loc de 100 de mașini care vin dimineața spre București, a explicat Gabriela Firea, dacă în loc de o mașină și un șofer vin 4 persoane într-o mașină, asta înseamnă că de la 100 de mașini vor mai veni doar 25.

„De asemenea, părinții care merg dimineața cu copiii la școală în interiorul Capitalei sau și din afara Bucureștiului, dacă semnează acorduri voluntare de parteneriat prin care un părinte să transporte 3-4 copii, acea persoană care semnează acordul de parteneriat și face și dovada înțelegerii cu celelalte persoane care renunță la propria mașină va beneficia de un voucher de 500 de lei”, a mai spus Firea.

În paralel Primăria Capitalei va înființa centre de car sharing în care șoferii amatori, care nu mai vin cu propria lor mașină în oraș, pot să închirieze o mașină pentru a parcurge o distanță în timpul zilei în interiorul orașului.

Sunt măsuri care vor duce la îmbunătățirea, la ameliorarea traficului în Capitală, alături de vouchere pentru biciclete, a explicat joi primarul Capitalei Gabriela Firea la începutul ședintei CGMB.

Proiectul a fost criticat de Ciprian Ciucu, consilier general din partea PNL, care a scris, într-o postare pe Facebook că Primăria nu are capacitatea de aplicare și control pentru proiectul de car sharing.

„Deoarece PMB nu are capacitati de implementare si control, pe scurt, efectele acestui program se vor rezuma la urmatoarele rezultate:

- se vor da 500 de lei/lună posesorilor de autoturisme din judetul Ilfov;

- se vor da 500 de lei/lună bucurestenilor care au copii si sunt posesori de autorurisme;

1) Directioneaza (Gabriela Frea - n.red.) bugetul Bucurestiului catre locuitori din judetul Ilfov, stiut fiind faptul ca Gabriela Firea este presedintea a organizatiei PSD Ilfov, iar sotul sau are interese politice in acest judet. Astfel, motivatia sa este politica.

2) Intai ia deciziile si dupa aceea comanda studiile. In acest fel perverteste ideea de evaluare ex-ante (inainte de) a impactului masurii propuse. Toate studiile comandate anterior in acest fel i-au 'confirmat' deciziile deja luate ad-hoc si pe genunchi. Ceea ce d.p.d.v. metodologic si statistic este o aberatie.

3) Masurile pe care le propune nu pot fi controlabile fara un sistem de verificare costisitor, sistem pentru care PMB nu este pregatita si nu are capacitate administrativa. Din modul in care este conceput proiectul de hotarare, Primarul General nici nu pare interesata de corectitudinea cheltuirii fondurilor;

4) La fel ca si in cazul voucherelor pentru biciclete, administratia Firea nu stapaneste logica elementara, nu face legaturi simple de tipul 'cauza-efect': dupa ce a acordat vouchere pentru biciclete nu poate demonstra reorientarea bucurestenilor catre transportul alternativ. Similar, in cazul de fata, nu va putea demonstra ca ilfovenii si bucurestenii vor imparti mijlocele de transport personale;

5) Titlul hotararii "Program" este inselator, acesta nu contine termene de implementare si nici bugete;

6) Toaca bugetul cu plati catre populatie in loc sa-l consolideze si sa-l aloce unor proiecte de investitii majore si utile orasului nostru. Niciun proiect mare de infrastructura initiat de primarii anteriori nu a fost finalizat! Niciun proiect mare de infrastructura nu a fost initiat, in cei doi ani si jumatate de mandat Firea", a scris Ciprian Ciucu. 

Un număr de 21 de grupuri civice și ONG-uri au criticat proiectul de car sharing și au solicitat consilierilor generali să nu aprobe proiectul pentru că nu va face decât să încurajeze folosirea mașinii personale. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Opoziția parlamentară în criză majoră de fler politic !
    Slogane precum "PSD, ciuma roșie", și alea preluate de la protestatarii #REZIST, nu mai pot ține loc de lipsa de viziune și fler politic în lupta cu oligarhii din conducerea partidelor ce formează alianța la guvernare. În recentul nou conflict, Gabriela Firea vs Liviu Dragnea, iscat de convocarea la sediul din Kiseleff a unor consilieri municipali PSD în vederea instruirii lor în scopul sabotării proiectelor Primarului General, atât liderul PNL Ludovic Orban cât și fruntașii USR, au ales greșit plasându-se împotriva Gabrielei Firea. Tributari unei analize lucide în evaluarea de partea cui se înclină balanța dreptății în acest nou conflict din interiorul PSD, marcați de o crasă lipsă de fler politic, precum și împovărați de amintirea înfrângerii electorale la ultimele alegeri generale la Primăria capitalei și a primăriilor de sector, liderii opoziției persistă în a-și da cu stângul în dreptul când vine vorba să identifice și să militeze eficient împotriva principalului rău politic ce cangrenează viața politică românească. Nu ai cum să eviți disperarea la multiplele dovezi de impotență politică a acestor lideri, când vezi cât de simplu este să identifici țintele și mijloacele de contracarare a manevrelor oligarhilor PSD. Este suficient să urmărești o emisiune la posturile tv ale lui Dan Voiculescu sau RTV pentru a vedea împotriva cui se plasează corifeii manipulării și dezinformării, pentru a face exact invers.
    • Like 0
  • check icon
    Ha-ha, am citit titlul și m-am întrebat ”bă, da' cum o fi făcînd primăria să afle cine merită cu adevărat cei 500 ron?”. Și cum în 10 secunde nu mi-a venit nicio idee, hai să click...
    N-am aflat altceva decît că primăria Bucureștiului are mulți bani pe care vrea să-i ”spargă” aiurea în loc să construiască cu ei parcări (subterane, supraterane, cum or fi!).
    ”prin parteneriate voluntare între prieteni, între colegi, între vecini care au aproximativ aceeași destinație și aceeasi rută dimineața și seara la întoarcere să cadă de acord asupra acestui transport pe care să îl realizeze de comun acord cu o singură mașină, reducând astfel atât poluarea, cât și numărul de mașini care intră în Capitală”
    Am rîs. Cum naiba controlezi asta? Cu declarații (fie și întocmite în fața unui notar)? Păi fac o declarație d-asta cu vecinul din stînga, vecinul din stînga cu nepotul lui, iar nepotul lui cu mine (mă rog, puteți lungi ”lanțul” cît vreți). Cine să verifice (și cît ar costa verificarea)? În final, fiecare tot va merge cu mașina proprie dar va încasa 500 ron/lună de la primărie!
    ”părinții care merg dimineața cu copiii la școală în interiorul Capitalei sau și din afara Bucureștiului, dacă semnează acorduri voluntare de parteneriat prin care un părinte să transporte 3-4 copii, acea persoană care semnează acordul de parteneriat și face și dovada înțelegerii cu celelalte persoane care renunță la propria mașină va beneficia de un voucher de 500 de lei”
    Am rîs iar. Din același motiv.
    Pînă la urmă, toată sceneta asta a duamnei Firea e bună și ea la ceva: ne arată că nu banii sunt problema acestei țări.
    Nu am o soluție pt această idee trăsnită. În schimb, am văzut ce fac alții:
    1. ”Car pooling lane” - bandă special destinată autoturismelor ce conțin măcar 2 persoane. Control? Păi te oprește poliția cînd te reclamă ceilalți participanți la trafic dacă te văd singur în mașină. Din păcate, soluția este inaplicabilă în Ro, unde majoritatea străzilor au DOAR o bandă pe sens (iar dacă au mai multe, automat cea mai din dreapta e folosită pt parcare iar dacă sunt 3 benzi, banda a doua e folosită pt oprire/staționare, în ciuda inflației de semne cu oprirea/staționarea interzisă, nelipsite străzilor din orice urbe!).
    2. Vopsirea bordurilor în diverse combinații de culori și impunerea unor taxe (abonamente) de parcare bazate pe culorile bordurii (taxe stabilite diferențiat pe baze geografice - centru 0, centru 1 etc). Ca-n Israel. Nu imbecilitatea care se face acum în Ro cu alocarea statică a locurilor de parcare... Adică, dacă X rezervă un loc, acolo să nu parcheze nimeni, chiar dacă X e plecat la serviciu (unde n-are unde parca pt că un Y și-a rezervat locul, dar Y e și el plecat la serviciu sau în concediu)? Dar ce faci cînd te duci în vizită la cineva? OK, în orașele mai evoluate, rezervarea aia e valabilă doar noaptea, însă tot orașele acestea au și o ”viață de noapte”...
    Logica elementară spune: cînd resursele sunt limitate, le aloci dinamic, nu static!
    În plus, primăria ar încasa mai mulți bani (căci actualmente încasează de pe locurile rezervate). Dacă ar aplica ideea #2, ar încasa pt toate mașinile (care-s mult mai multe!)
    În plus, din motive de taxe, oamenii ar incepe singuri să-și împartă mașinile (odată cu taxele).
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult