Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Prospectul în limba română al vaccinului anti-Covid a fost publicat de Agenția Europeană a Medicamentului. DOCUMENT

Vaccin impotriva Covid

Foto: Nicolas Maeterlinck/ AFP/ Profimedia

Agenția Europeană a Medicamentului a publicat prospectul în limba română al vaccinului împotriva Covid produs de Pfizer și BioNTech. Cunoscut sub denumirea comercială Comirnaty, serul este un vaccin de tip ARNm COVID-19 (cu nucleozide modificate), indicat pentru imunizare activă pentru prevenirea COVID-19 cauzat de virusul SARS-CoV-2, la persoane cu vârsta de 16 ani și peste.

Vaccinul se administrează intramuscular după diluare, sub forma unei scheme cu 2 doze (a câte 0,3 ml), la o distanță de cel puțin 21 zile una de alta. 

La participanții cu vârsta minimă 16 ani cele mai frecvente reacții adverse au fost durere la nivelul locului de administrare a injecției (>80%), fatigabilitate (>60%), cefalee (>50%), mialgie și frisoane (>30%), artralgie (>20%), febră și tumefiere la nivelul locului de administrare a injecției (>10%), iar acestea au fost de regulă ușoare sau moderate ca intensitate și s-au remis în decurs de câteva zile de la vaccinare. O frecvență puțin mai scăzută a evenimentelor de reactogenitate a fost asociată cu vârsta mai înaintată, se arată în prospectul în limba română. 

Primele 10.000 de doze de vaccin împotriva Covid au ajuns în România vineri, în prima zi de Crăciun, cu un transport special, coordonat de Pfizer/BioNTech. Condițiile speciale de stocare au impus ca transportul să se facă pe șosea și nu cu avionul, a transmis Comitetul Național de coordonare a activităților privind vaccinarea împotriva COVID-19. „Modalitatea de transport a vaccinurilor împotriva COVID-19 a fost aleasă ținând cont de necesitatea respectării condițiilor de siguranță. Conform indicațiilor producătorului, acest vaccin trebuie transportat în gheață carbonică. Gheața carbonică este formată din dioxid de carbon înghețat, care are tendința de a reveni la forma de gaz atunci când se încălzește. Gazul format s-ar fi putut răspândi în spațiul închis al avionului, în cazul în care s-ar fi optat pentru transportul aerian, iar viața piloților și a personalului de la bord ar fi fost puse în pericol de intoxicare (ceea ce ar fi necesitat asigurarea unor condiții speciale). Prin urmare, s-a preferat transportul rutier, acolo unde acest lucru a fost posibil.”

Sâmbătă dimineață, dozele de vaccin au ajuns la Institutul Cantacuzino, unde sunt păstrate la o temperatură de -80 de grade Celsius. De acolo, acestea vor fi trimise, în lăzi cu gheață carbonică, la centrele de vaccinare din țară.

Pe 27 decembrie va începe procesul de imunizare, primii care vor beneficia de ser fiind medicii și asistentele din spitalele Covid. În prima lună a anului, sunt așteptate în România încă 600.000 de doze de vaccin.

Aici puteți accesa prospectul în limba română al vaccinului Comirnaty.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu pot să cred că ministru la educatie e un ”agent veterinar”.
    Cum poate să facă acest ”personaj trist” reforma în educatie? Nu poate și nici nu știe.
    Am o părere despre reforma în educație, dar o s o expun pe scurt altădată.
    Trebuie pornit de la J.A. Comenius. Marele gânditor avea convingerea că o metodă de lucru adecvată asigură rezultate bune chiar si în cazul unor dascăli și elevi mai puțin pregătiți. Școala ar avea obligatia de a cuprinde toată populația, spre a ridica nivelul de înțelepciune al oamenilor. Ce face școala românească?
    • Like 0


Îți recomandăm

Stinge lumina!

Consumerismul nostru a lucrat în compensare. Ne-am cumpărat frigidere mari și le-am burdușit cu mâncare. Ne-am vârfuit cărucioarele la supermarket, cumpărând produse la ofertă de care nu aveam nevoie și care ni s-au stricat în cămară. Ne-am construit clădiri de sticlă pe care le-am luminat feeric, așteptându-ne ca factura la curent s-o plătească sfântul CEO. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Carlos Moreno

„Logica e simplă de fapt - cu cât se construiesc mai multe drumuri pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, iar cu cât vom construi mai multe piste pentru biciclete, cu atât vom avea mai multe biciclete, de asemenea, cu cât vom face mai multe spații pentru oameni, cu atât va veni mai multă lume să facă activități”, spune Carlos Moreno. (Foto: ARCEN)

Citește mai mult

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult