Foto: George Călin/ Inquam Photos
În România, indiferent de domeniul de activitate, o mare parte dintre funcționarii și autoritățile publice au rămas în comuna primitivă a dezvoltării administrației. Dincolo de toate cauzele arhicunoscute privind eșuarea statului român, sunt și motive care se referă la copierea și deformarea unor instituții europene astfel încât să se potrivească pe calapodul comunist existent. Hei-rupul aderării la Uniunea Europeană a condus la apariția unei administrații sublime în aparență, dar care la bază putrezește într-un talmeș-balmeș generalizat.
Uneori, în situații de criză și în proiecte de interes național, gropile sistemului administrativ românesc au fost astupate cu nisip și ciment de către ofițerii de informații. Serviciile românești au devenit un fel de ultimă redută a profesionalismului și responsabilității obligate să intervină, în anumite situații, ca să nu pice șandramaua. Așa se face că, de exemplu, STS-ul este implicat în gestionarea sistemului 112 și a sistemului cardului de sănătate, că SRI-ul a populat ANAF-ul și mai toate direcțiile antifraudă din țară cu propriii angajați și așa mai departe.
Toate aceste lucruri se întâmplă pentru că zona militarizată a statului cunoaște foarte bine în ce hal fără de hal arată administrația publică. De aceea, nu au nici cea mai mică încredere să lase pe mâna civililor sistemele de siguranță națională, care teoretic sunt atributul instituțiilor publice. Ca să nu mai zic nimic despre aroganța șefilor serviciilor sau de monștrii lăcomiei, care au apărut inevitabil și prin acest mod de lucru.
Atunci, dacă situația este așa cum am descris-o succint mai sus, a venit vremea să spunem lucrurilor pe nume: atribuțiile unora dintre instituțiile civile sunt dublate sau chiar triplate de către unele dintre serviciile secrete.
În aceste condiții, pentru limpezirea și profesionalizarea administrației publice, putem să începem reforma statului prin modificarea statutului SRI și STS, din servicii secrete militarizate într-o instituție pentru cetățeni. Știu că pare absurd la prima vedere, dar la problemele românești trebuie să venim cu soluții adaptate realităților noastre.
Drama de la Caracal m-a îngrozit pur și simplu.
Am scris acest text deoarece mi-a venit un gând: ce s-ar fi întâmplat dacă în locul șefului Poliției din Caracal s-ar fi aflat un ofițer de la SRI?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ca să răspund la întrebarea din finalul articolului, nu s-ar fi întâmplat nimic, ba chiar ar fi fost mai rău, dacă e posibil asa ceva - și e întotdeauna posibil, în acest domeniu - dacă la comanda Miliției din Caracal ar fi fost un tâmpit de securist și nu un milițian prost. Securitatea a avut întotdeauna un dispreț profund față de prostia fraților de la Miliție, dar adevărul e că niciodată n-a fost mare diferență. Erau toți ca o clasă de analfabeți, în care râdeau unii de prostia celorlalți. Aşa e și acum. Problema este că unii dintre acești proști au rămas secreți și nu le putem admira, în toată plenitudinea ei, imensa prostie și nemernicie.
În ce privește dublarea atribuțiilor instituțiilor civile de cele secrete, este foarte reală, dar asta pentru că organele lui Ceașcă au fost cu totul scăpate de sub control după 90 și au ajuns să stăpânească peste toate. Și fac asta nu numai pentru putere, în nici un caz pentru binele nostru și al Patriei, ci pentru bani. Imens de multi bani. Ne plângem acum ca nu merge 112, că a murit cardul de sănătate șamd. Ale cui credeți că erau firmele, care au făcut sistemele ăstea electronice. De fapt, unde credeți că s-au scurs toate miliardele date, pentru informatizarea statului, care se vede cum a reușit? Mai mult, cam cui credeți că dau dreptul - cel puțin o parte a lui - aproape toate firmele, care câștigă licitațiile publice? Avem un mare om politic și om de afaceri prosper, care de aproape 20 de ani se știe că e pusculita cu bani negri a organelor, știm asta și ni se pare ca totul e normal. Îl cheamă Ghiță, dacă vă mai aduceți aminte de el. Omul nici măcar nu se mai ascundea prea bine - după cum n-o fac nici organele, din rândul cărora provine: în declarația de avere scria că a împrumutat vreo sută de milioane de euro - mare parte din averea declarată - unui prieten!
Așadar, lighioanele ăstea lacome și proaste credeți că ne vor salva? Dacă încapem pe mâna ăstora de tot, nu așa, pe ferite, chiar ne va lua dracu pe toți. Pe de altă parte, așa este, chiar ar trebui aduse în civilie, după modelul FBI-ului, și puse să mai și muncească, pentru sumele enorme, pe care la primesc. Dar, tot după modelul FBI-ului, ar trebui puse sub controlul Parchetului, făcuți toți civili și omorât secretul lor. Problema este ca e prea târziu, asta și pentru ca Parchetul este așa de infiltrat și controlat, încă de pe vremea Securității bătrâne, că nu cred că mai putem da doi bani pe controlul lor. Așa că ne-am pricopsit cu Securitatea asta nouă, smechera și plină de bani pentru totdeauna. Așa cum și merităm, de altfel.
Like maxim.