Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Repornirea economiei, extremă urgență: fostul președinte Traian Băsescu propune Guvernului 4 lucrări mari de infrastructură, însumând 25 de miliarde de euro, bani împrumutați de la BERD și de la alți creditori internaționali

autostrada transilvania - Foto captura youtube

Foto captura youtube

Fostul președinte Traian Băsescu, în prezent eurodeputat, cere repornirea economiei și propune demararea unor proiecte majore de investiții, cu finanțare de la instituții financiare internaționale, precum BEI, Banca Mondială și BERD. 

Traian Băsescu îndeamnă Guvernul să profite de faptul că Uniunea Europeană a ridicat temporar restricțiile de deficit bugetar și limitele gradului de îndatorare pentru statele UE și a dat statelor dreptul de a da garanții de stat fără limite.

Proiectele propuse de fostul șef al statului ar însuma peste 25 de miliarde de euro și vizează în principal domenii precum infrastructura de transport, rețeaua gaze naturale și agricultura.

„Aș împrumuta 8 miliarde de la BEI pentru Autostrada Transilvania”

Traian Băsescu propune, într-o postare pe Facebook, ca statul român să împrumute 8 miliarde de euro de la Banca Europeană pentru Investiții (BEI) și să atribuie fără licitație proiectul pentru construirea Autostrăzii Transilvania (autostrada Brașov–Cluj–Borș) către constructorii români, cu cost mediu al forței de muncă de 1500 euro net pe salariat.

„.Aș împrumuta 8 miliarde euro de la BEI și aș relansa proiectul autostrăzii Transilvania. De ce acest proiect? Pentru că am proiecte de execuție pe tronsoane de la Brașov până la Borș. pentru că sunt viaducte, poduri și tronsoane de autostradă începute și abandonate și care se degradează în lipsa finalizării. 

Licitație? Exclus! Atunci când a fost lansat proiectul, Ministerul Transportului a avut evaluarea prețului pe kilometru calculat de comisia ministerului. Aș actualiza prețul cu inflația, aș adăuga un profit de 10 la sută și aș atribui lucrarea prin negociere directă pe tronsoane numai constructorilor români. Pentru că până la criză de dragul atribuirii lucrărilor numai firmelor străine distrugând constructorii români, din împrumut aș plăti datoriile statului față de constructori. În costul lucrării aș introduce un cost mediu al forței de muncă de 1500 Euro net pe salariat în construcții”, scrie fostul președinte Traian Băsescu.

Fostul președinte vorbește de „singura soluție ca românii care au revenit în țară și au lucrat ca și constructori să rămână în țară”: „Aș garanta credite pentru capital de lucru necesar reluării activității IMM-urilor care fac producție de componente necesare contractorilor principali.”

Mai jos, vedeți cum arată acum o parte din autostrata Autostrada Brașov–Cluj–Borș:

Extinderea rețelei de gaze

Fostul președinte adaugă că ar împrumuta 3 miliarde de euro de pe piața internațională și ar încredința TRANSGAZ sarcina de a extinde rețeaua de distribuție gaze naturale pentru populație, antrenând forță de muncă și comenzi pentru industrie.

Apă gratuit trei ani în zonele afectate de secetă

Pentru domeniul agriculturii, Traian Băsescu spune că ar împrumuta 10 miliarde de Euro într-un credit sindicalizat BEI/BERD/BM pe care l-aș pune la dispoziția Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare (ANÎF)  pentru decolmatarea canalelor de irigații repararea sistemelor de pompare, achiziția de sisteme fixe și mobile de irigații, adăugând că astfel s-ar putea furniza gratuit apă timp de trei ani în zonele afectate de secetă.

4 miiarde de euro pentru centre de legume și fructe 

Un alt proiect propus de fostul președinte vizează sectorul de legume-fructe. „Aș împrumuta 4 miliarde de Euro și aș construi 8 – 10 centre de colectare legume, fructe și zarzavaturi pe care le-aș construi în marile bazine legumicole și producătoare de fructe. Cu siguranță aceasta este formula ca și producția românească de legume, fructe și zarzavaturi să ajungă în marile lanțuri de vânzare”, scrie Băsescu pe Facebook, avertizând că niciodată hipermarketurile nu vor achiziționa produse de pe marginea drumului.

Lansarea unui program de asemenea dimensiuni va antrena masiv forță de muncă în mod direct, dar și un enorm număr de IMM-uri, firme de transport industrial, companii de transport persoane, firme de catering, capacități de cazare de una două stele/margarete, vede Traian Băsescu.

Toate aceste IMM-uri și întreprinderi familiale vor trebui să aibe acces la credite garantate de stat sau credite cu dobândă subvenționată. Nu în ultimul rând, din cele 3,1 miliarde Euro parte din bani vor fi utilizați pentru spitale, plată șomaj tehnic și finanțare IMM-uri.

În opinia fostul șef al statului, pentru ca să existe bani lichizi pe piață, Banca Națională trebuie să asigure lichidități aproape nelimitate pe piață prin reducerea provizioanelor băncilor comerciale și „prin ce a făcut BCE în timpul lui Draghi și continuă acum Lagard, sau dacă pare mai nobil urmând exemplul Rezervei Federale”. 

„Guvernul va fi principalul flămând de pe piață. Va trebui să înceapă prin a împrumuta bani în primul rând de la populație. Vor trebui făcute emisiuni mari eventual cu titluri nenominale și cu drept de achiziție nelimitat. Până la urmă, moral sau imoral și banii de la saltea sunt bineveniți în timp de criză” mai scrie Băsescu. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ce spune Băsescu are sens și coerență. Ar mai fi trebuit și un proiect pentru infrastructura de căi ferate , și unul pentru navigația fluvială! Asta arată că știa ce trebuie făcut, dar fiind ticălos și vândut derizoriului a preferat țâțele Nuțicii și securitizarea justiției. Da domnilor, așa cu proiecte clare de infrastructură, cu firme românești ( UMB, Euroconstruct, toate cele care fac efectiv treabă , nu alea care după încasare intră în insolvență!), cu un mediu al reglementării fiscale coerent!
    • Like 0
  • Cu tupeu-i caracteristic, ăsta continuă să se bage-n seamă, după ce 20 de ani a furat din țara asta din diverse poziții si continuă să fure si acum . Camarila - Udrea & co măcar nu-i mai auzi, stau si își cheltuie ce-au furat. Dar ăsta tine mortis să fie prezent si sa dea lectii. Ce fel de lectii poate sa dea domnul Basescu? Lectii de mintit, lectii de furat, lectii de distrus, alte lectii nu poate sa dea. Si lectii de tupeu nemarginit evident.
    • Like 0
  • Poate si o flota, nu d-le Basescu? Dar ma intreb de ce nu ai facut tu toate astea cand PDL era la putere.
    • Like 0
  • Iata cine sa gasit sa vb. Nu ii asta ala care o fost 8 ani la putere si nu sa construit nimic? Ce mai pedagog. Poate ar trebuii sa ne facem si o flota nu ii asa d-le Basescu?
    • Like 0
  • check icon
    Gata, vom avea autostrazi! In sfarsit avem dezlegare de la cel ce a zis: ''Romania nu are nevoie de autostrazi''. Base' latra s-auda rumanii ca n-a murit. Se tot zbate cu 5% PMP-ul, un pic mai putin si ajunge ca ALDE si PNT. ''As face...''
    A avut ocazia in 2009-2012 si ce a facut? A bagat o curva-n guvern (Udrea) sa-i stoarca bani din saracia acelor vremuri. Cand a cazut Boc l-a pus pe MRU si i-ar fi zis: ia lasa-i ma si fara libertatea aia de a petrece in natura cu cortul. Rumani, la toamna avem ocazia sa-l scoatem din politica, s-a razbunat pe noi, e timpul sa-l azvarlim afara.
    • Like 0
  • Basescu, FDR revival. :-)
    Nu e lipsit de sens ce spune si probabil ca asta va trebui facut dupa reluarea activitatii, dar cred ca abia din 2021.
    In ce priveste centrele de legume-fructe (8-10 in valoare de 4 miliarde, adica de 500 de milioane unul) cred ca este aberant si nu isi va atinge efectul. Practic Basescu propune un centru imens logistic in fiecare regiune de dezvoltare. Adica producatorii de mere din Arges sa mearga la Bucuresti sau Craiova, cei de cartofi din Suceava la Iasi, unde sa vina si producatorii de struguri din Vrancea, etc. E absurd. Nu, solutiile trebuie sa fie la cel mai mic nivel, unul local. Un depozit logistic de 1-2 milioane de euro in fiecare comuna sau, prin asociere, la 2-3 comune, este solutia mai buna. Aceste depozite sunt pe urma suficient de mari pentru a negocia si cu centrele logistice ale marilor retaileri si suficient de mici pentru a fi accesibile producatorilor locali.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Eu nu prea văd economie la noi. Văd doar terase şi mall-uri. Nu mai suntem grânarul Europei, nu prea mai avem industrie grea, drumuri ioc...
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult