Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

România, printre țările cu cele mai mari inegalități de venituri din regiune. Reformele fiscale post-PNRR, esențiale pentru reducerea decalajelor

Bucuresti - oameni pe strada

Ordonanța de urgență nr. 156 din 2024, publicată în noaptea de Revelion, aduce în discuție, din nou, facilitățile fiscale, prin modificările aduse impozitului pe dividende și a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și prin eliminarea facilităților fiscale din industriile IT, construcții și agro-alimentară. Schimbările bruște și imprevizibile deja au stârnit reacții ale mediului de afaceri.

În ultimii anii, din cauza deficitului bugetar și a angajamentelor față de organizațiile internaționale, au fost eliminate sau reduse mai multe facilități fiscale, lăsând descoperită o legislație stufoasă în care excepțiile sunt regula. Unele dintre ele erau în vigoare de două decenii, dar lista beneficiarilor fusese extinsă în perioada recentă. Unele au fost acordate contribuabililor când erau în perioada de creștere a activității și au fost restrânse când aceștia au început să întâmpine dificultăți. Unele nu mai aveau nicio legătură cu scopul inițial. Unele, deși erau în legislație de mai mulți ani, nu au fost aplicabile, în absența schemelor de ajutor de stat. Unele au fost destinate, inițial, persoanelor cu handicap. Unele au subminat sisteme publice importante, care erau deja în deficit bugetar. Unele au început să fie reduse chiar din anul în care s-au acordat. Unele cote de impozitare erau mai mici decât cele din convențiile de evitare a dublei impuneri. În timp ce guvernanții au cerut înțelegere din partea mediului de afaceri, au mărit salariile bugetarilor și pensiile. Altă problemă care a erodat veniturile bugetare a fost rata mare a evaziunii fiscale. Pe de altă parte, s-a argumentat că o paletă mare de facilități fiscale, creșterea cheltuielilor publice și evaziunea fiscală au contribuit la creșterea consumului și, deci, la creșterea economică.

Unele măsuri luate până în prezent pentru reducerea deficitului au fost doar măsuri reciclate din anii anteriori. Faptul că acest lucru a trecut neobservat nu e de mirare, având în vedere că, potrivit studiului efectuat de către The Tax Institute, Codul Fiscal a fost modificat în medie de 74 de ori pe an, în perioada 10 septembrie 2015 - 31 martie 2023.

Nu este de mirare nici că nu a fost respectat termenul de intrare în vigoare a modificărilor aduse Codului Fiscal. Autoritățile și-au exprimat deja această intenție când, în septembrie 2023, s-a introdus o excepție de la acest termen pentru modificările prin care se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilităţi existente, în situaţie de procedură de deficit bugetar excesiv.

În Raportul anual pentru 2023, Consiliul Fiscal denunță o politică fiscală expansionistă și erori majore în construcția regimului fiscal. În Planul bugetar structural-național pe termen mediu (PBSTM) publicat pentru o perioada de 7 ani, autoritățile menționează următoarele: „Politica fiscal-bugetară relaxată din perioada pre-pandemie s-a reflectat într-un deficit structural ridicat și un spațiu de manevră redus pentru a interveni în caz de șocuri majore (pandemie, criza energetică). Introducerea multor scutiri de taxe și excepții în perioada 2016-2019 au adus România în situația de a fi singura țară din UE cu un deficit bugetar de peste 3% din PIB în 2019 (-4,3% ESA). Astfel, am avut cel mai defavorabil punct de plecare pentru a face față crizelor economice suprapuse printr-o relaxare a politicii fiscale.”

În Plan, la obiectivele reformei fiscale, se menționează și „ajustarea” sistemului de facilități fiscale pentru a respecta principiul impunerii echitabile și a evita formarea unor distorsiuni în materie de politică fiscală și generarea unor inechități fiscale între diferite categorii de contribuabili. Această ajustare va avea ca rezultat o concurență loială între contribuabili și o creștere a conformării voluntare.

Cu privire la angajamentele internaționale, prin PNRR, România are ocazia de a efectua reforme care nu au fost făcute de trei decenii. Care va fi rezultatul după ce fondurile se vor fi consumat (o parte dintre care sunt și împrumuturi) rămâne de văzut.

Pentru perioadele în care autoritățile nu vor mai fi constrânse de anumite condiții, mai multă atenție trebuie acordată modului în care sunt introduse, implementate, evaluate și eliminate facilitățile fiscale, eficacității și eficienței acestora. Mai ales că România este printre țările cu cele mai mari inegalități de venituri din regiune.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Reducerea decalajelor este foarte simplu de făcut și anume se impozitează la greu cei care câștigă peste 5000 cu marje de până la 60% ca să se scalde toată lumea în aceiași sărăcie după cum era pe vremea comunismului. Cine-i harnic și muncește are tot ce vrea, cine-i leneș și chiulește are tot așa. Evident prosperitatea din comunism. Asta ca să nu mai zic de mizeria care este impozitarea progresivă când cineva lucrează cu 10% mai mult dar nu vede același procent și la salariu, plus furtul adițional cu inflația când ai 10% inflație, 10% creștere la brut dar la net mai nimic. Și toate astea pentru 500.000 de bugetari în plus, o grămadă de parlamentari peste 300, mai mulți secretari de stat ca Franța iar de servicii nici nu mai are rost să discutăm. Așa ca mai ușor cu decalajele astea pentru că problema este una de atitudine la anumite persoane, nu de posibilitatea de a câștiga venituri.
    • Like 3


Îți recomandăm

Cristian Tudor Popescu---

Privesc reportajele care relatează despre cei 100.000 de oameni din Prahova stând la cozi cu bidoanele să ia apă. Dacă ar fi fără sonor și cuvinte scrise pe ecran, aș putea să cred că sunt din Ucraina. De o săptămână în România se petrece o criză umanitară tipică distrugerilor provocate de război – dar încă fără război. România arată de parcă în toate instituțiile statului ar fi plantați sabotori profesioniști. De fapt, e vorba de impostori amatori. Amatori de bani mulți, câștigați fără să miște un deget – poate altă parte a corpului.

Citește mai mult

Călin Georgescu Alba Iulia

“Azi nu simt bucurie, ci durere”. Asta a spus Călin Georgescu la Alba Iulia, locul simbol în care se întâlnesc românii de Ziua Națională să își amintească de faptul că în unire stă puterea. Nu voi comenta azi în niciun fel faptul că un om care este considerat de autoritățile române un “candidat al Moscovei” are libertatea de a convoca mitinguri în zile simbolice și nici că își permite sub ochii forțelor de ordine să cheme românii “la luptă” și la “sacrificiu”. El având un dosar penal pentru complicitate la tentativa de răsturnare a ordinii constituționale. Foto: Inquam Photos

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Hadi Rahimian

Există copii în România născuți de două ori. Nu, nu e o greșeală de scriere și nici o eroare a serviciilor de stare civilă. Hadi Rahimian, un medic român, născut în Iran, operează feți aflați în uterul mamei oferindu-le viață. Cei mai mici dintre ei au 18 săptămâni gestaționale.

Citește mai mult