Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

România, printre țările cu cele mai mari inegalități de venituri din regiune. Reformele fiscale post-PNRR, esențiale pentru reducerea decalajelor

Bucuresti - oameni pe strada

Ordonanța de urgență nr. 156 din 2024, publicată în noaptea de Revelion, aduce în discuție, din nou, facilitățile fiscale, prin modificările aduse impozitului pe dividende și a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și prin eliminarea facilităților fiscale din industriile IT, construcții și agro-alimentară. Schimbările bruște și imprevizibile deja au stârnit reacții ale mediului de afaceri.

În ultimii anii, din cauza deficitului bugetar și a angajamentelor față de organizațiile internaționale, au fost eliminate sau reduse mai multe facilități fiscale, lăsând descoperită o legislație stufoasă în care excepțiile sunt regula. Unele dintre ele erau în vigoare de două decenii, dar lista beneficiarilor fusese extinsă în perioada recentă. Unele au fost acordate contribuabililor când erau în perioada de creștere a activității și au fost restrânse când aceștia au început să întâmpine dificultăți. Unele nu mai aveau nicio legătură cu scopul inițial. Unele, deși erau în legislație de mai mulți ani, nu au fost aplicabile, în absența schemelor de ajutor de stat. Unele au fost destinate, inițial, persoanelor cu handicap. Unele au subminat sisteme publice importante, care erau deja în deficit bugetar. Unele au început să fie reduse chiar din anul în care s-au acordat. Unele cote de impozitare erau mai mici decât cele din convențiile de evitare a dublei impuneri. În timp ce guvernanții au cerut înțelegere din partea mediului de afaceri, au mărit salariile bugetarilor și pensiile. Altă problemă care a erodat veniturile bugetare a fost rata mare a evaziunii fiscale. Pe de altă parte, s-a argumentat că o paletă mare de facilități fiscale, creșterea cheltuielilor publice și evaziunea fiscală au contribuit la creșterea consumului și, deci, la creșterea economică.

Unele măsuri luate până în prezent pentru reducerea deficitului au fost doar măsuri reciclate din anii anteriori. Faptul că acest lucru a trecut neobservat nu e de mirare, având în vedere că, potrivit studiului efectuat de către The Tax Institute, Codul Fiscal a fost modificat în medie de 74 de ori pe an, în perioada 10 septembrie 2015 - 31 martie 2023.

Nu este de mirare nici că nu a fost respectat termenul de intrare în vigoare a modificărilor aduse Codului Fiscal. Autoritățile și-au exprimat deja această intenție când, în septembrie 2023, s-a introdus o excepție de la acest termen pentru modificările prin care se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilităţi existente, în situaţie de procedură de deficit bugetar excesiv.

În Raportul anual pentru 2023, Consiliul Fiscal denunță o politică fiscală expansionistă și erori majore în construcția regimului fiscal. În Planul bugetar structural-național pe termen mediu (PBSTM) publicat pentru o perioada de 7 ani, autoritățile menționează următoarele: „Politica fiscal-bugetară relaxată din perioada pre-pandemie s-a reflectat într-un deficit structural ridicat și un spațiu de manevră redus pentru a interveni în caz de șocuri majore (pandemie, criza energetică). Introducerea multor scutiri de taxe și excepții în perioada 2016-2019 au adus România în situația de a fi singura țară din UE cu un deficit bugetar de peste 3% din PIB în 2019 (-4,3% ESA). Astfel, am avut cel mai defavorabil punct de plecare pentru a face față crizelor economice suprapuse printr-o relaxare a politicii fiscale.”

În Plan, la obiectivele reformei fiscale, se menționează și „ajustarea” sistemului de facilități fiscale pentru a respecta principiul impunerii echitabile și a evita formarea unor distorsiuni în materie de politică fiscală și generarea unor inechități fiscale între diferite categorii de contribuabili. Această ajustare va avea ca rezultat o concurență loială între contribuabili și o creștere a conformării voluntare.

Cu privire la angajamentele internaționale, prin PNRR, România are ocazia de a efectua reforme care nu au fost făcute de trei decenii. Care va fi rezultatul după ce fondurile se vor fi consumat (o parte dintre care sunt și împrumuturi) rămâne de văzut.

Pentru perioadele în care autoritățile nu vor mai fi constrânse de anumite condiții, mai multă atenție trebuie acordată modului în care sunt introduse, implementate, evaluate și eliminate facilitățile fiscale, eficacității și eficienței acestora. Mai ales că România este printre țările cu cele mai mari inegalități de venituri din regiune.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Reducerea decalajelor este foarte simplu de făcut și anume se impozitează la greu cei care câștigă peste 5000 cu marje de până la 60% ca să se scalde toată lumea în aceiași sărăcie după cum era pe vremea comunismului. Cine-i harnic și muncește are tot ce vrea, cine-i leneș și chiulește are tot așa. Evident prosperitatea din comunism. Asta ca să nu mai zic de mizeria care este impozitarea progresivă când cineva lucrează cu 10% mai mult dar nu vede același procent și la salariu, plus furtul adițional cu inflația când ai 10% inflație, 10% creștere la brut dar la net mai nimic. Și toate astea pentru 500.000 de bugetari în plus, o grămadă de parlamentari peste 300, mai mulți secretari de stat ca Franța iar de servicii nici nu mai are rost să discutăm. Așa ca mai ușor cu decalajele astea pentru că problema este una de atitudine la anumite persoane, nu de posibilitatea de a câștiga venituri.
    • Like 3


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult