Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

România văzută din elicopter

Documentar Recorder

Nu mi-am imaginat astă-vară ce aveau de gând să facă Mihai Voinea și Cristian Delcea, cu care mai realizasem niște interviuri, cât se poate de profesioniste, când mi-au cerut încă unul, de data asta despre toți cei 30 de ani scurși de la Revoluție. Cuplul de la recorder.ro sunt niște jurnaliști pe cât de buni, pe atât de scumpi la vorbă despre munca lor și despre ei înșiși.

Filmul, de 3 ore, „30 de ani de democrație” este unul dintre cele mai valoroase documentare românești din câte am văzut. 

Calitățile lui pur cinematografice sunt uimitoare: un montaj organic, foarte bine ritmat, prin care declarațiile personajelor sunt date cap în cap, fie cu declarațiile altora, fie cu imagini alese pe măsură, cadre-portret, prim-planuri cu oameni decupați din mulțime de o pregnanță cum am mai văzut doar la Michael Moore, concretizarea tușantă, grafică și cu imagini flash, a unor idei relativ abstracte. Video și audio se îmbină perfect.

Cu valoare documentară remarcabilă sunt multele imagini rare, recuperate de Voinea și Delcea, din „spatele” unor evenimente pe care le-am văzut, pe ecranul televizorului, la vremea respectivă, doar „din față”.

Am căutat mult un cuvânt potrivit pentru tonul și atmosfera filmului. Acesta nu este nici „obiectiv”, nici „subiectiv”, nici „detașat”, nici „implicat”, nici „incandescent”, nici „rece”.

E o expresie: Privirea de Sus.

Jurnaliștii nu se ancorează politic, reușesc să se situeze deasupra actorilor istorici și a situațiilor – am trăit mereu impresia că am în fața ochilor harta schimbătoare în timp a României dintr-un elicopter care zboară la joasă înălțime...

Nu spun mai mult. Vă rog să vedeți acest film: „30 de ani de democrație”, recorder.ro.

Un singur lucru simt nevoia să vă mai împărtășesc: sentimentul, la final, că blocul celor 3 decenii sub care am trăit, uneori ca în transă, se prăbușește peste mine și mă îngroapă.

Dar nu de tot – capul îmi rămâne afară. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult