Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Sătul să tot văd eșecurile „României educate”, i-am ajutat pe acești liceeni excepționali să lanseze un satelit românesc pe orbită. Racheta Falcon 9 a decolat de la baza Vandenberg a companiei SpaceX, având 35 de sateliți, inclusiv ROM-3

satelit Rom3

România Educată, grevele profesorilor. 

Mașinărie de meditații care a devenit un sistem de educație în sistemul de educație. 

Foști miniștri ai educației care au distrus învățământul profesional. 

Sistem academic încovoiat de sinecuri politice și de familie, fără legătură cu piața muncii. 

Absolvenți de limbi străine care lucrează în mall. 

Foști miniștri ai educației care au fost miniștri ca să-și tragă fonduri europene în folos personal. 

Fondul clasei. 

35 de mii de studenți români în Olanda. 

Brain drain cu complicitatea sistemului academic – pregătim ingineri cu predare în limba germană, hahaha! 

Șmecherii cu cornul și laptele. 

Foști miniștri ai educației care știu ce este de făcut după ce au fost miniștri ai educației. 

Cel mai mare NEET (categoria de tineri care nu sunt încadrați profesional și nu urmează niciun program educațional) 16-25 ani din UE.

Școală altfel la mall, la filme și în excursii, nu în fabrici, pe șantiere. 

Creșteri de salarii la profesori la o treime din cât s-a promis. 

Zero cercetare și dezvoltare. 

Părinți care își pregătesc din grădiniță copiii să plece în străinătate. 

Unde se duc 140 milioane lei pe care îi plătesc anual în taxe, impozite și contribuții?

Autobuze școlare cu 400.000 de km la bord. 

Profesori tineri demotivati, profesori seniori în burnout, 30% din profesori la vârsta de pensionare.

De ce i-am ajutat pe liceenii Filip, David, cei trei Alex si Alesia să pună un satelit pe orbită? Uite, vezi, pentru asta, fir-ar să fie, ca să desfid toate cele de mai sus! Pentru că toți copiii noștri sunt la fel de deștepți ca ai altora. Le lipsește însă o țară ca afară, însă o s-o facem.

Lansat cu succes, ROM-3, al doilea satelit românesc construit de elevi, a ajuns pe orbită și este operațional.

De ce i-am ajutat? Uite, vezi, pentru asta, fir-ar să fie, ca să desfid toate cele de mai sus! Pentru că toți copiii noștri sunt la fel de deștepți ca ai altora. Le lipsește însă o țară ca afară, însă o s-o facem.

Dragoș Damian

Al doilea satelit românesc construit de elevi de la Liceul Internaţional de Informatică Bucureşti a trecut testele şi a fost lansat de la SpaceX


Racheta Falcon 9 a decolat de la baza Vandenberg a companiei SpaceX pe 11 noiembrie, ora 23.35, după trei amânări succesive ale zborului. Capsula care conținea 35 de sateliți, inclusiv ROM-3, a ajuns la altitudinea de depunere a încărcăturii în 9 minute. La ora 00:45 a început să planteze sateliții pe orbitele lor, în ordinea mărimii și importanței, la intervale de timp bine stabilite și în punctele specifice fiecărei misiuni

"ROM-3 a înfruntat cu succes gerul cosmic, a depășit momentul dificil din lansator, iar acum avem pe orbită un al doilea satelit, mai mare și mai performant ca primul. Avem, de fapt, un microlaborator în care testăm tehnologiile viitoarelor noastre misiuni spațiale", a declarat Filip Bușcu, șeful echipei Romspace de la Liceul Internațional de Informatică București.

În acest moment, ROM-3 se deplasează cu o viteză de 27.500 km/oră, la o altitudine de 540 km, și înconjoară planeta o dată la o oră și jumătate. Traversează teritoriul României de două ori pe zi. Datele transmise de el pe frecvența 436.235 MHz vor fi recepționate de rețeaua mondială a radioamatorilor și prelucrate de echipa Romspace. ROM-3 (alintat Space Starling) are misiuni de observare a Pământului, de măsurare a parametrilor proprii, de măsurare a magnetismului terestru și a nivelului de radiații cosmice care lovesc atmosfera.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Ok, performanță, dar ce ne facem cu analfabetismul funcțional?
    • Like 0
  • Alemina check icon
    Admirabila initiativa d-voastra!
    Excelenta analiza ' nonexcelentei' romanesti....
    • Like 0
  • E de laudat orice performanta, orice reusita a elevilor romani pe plan international: olimpiade, concursuri, participari la tot felul de proiecte. Dar cat reprezinta acestia in marea masa a elevilor din Romania? Cat la suta? 1, 2, 3%?
    Problema e cu ceilalti copii, ca nu toti pot fi genii in IT, dar sigur pot fi buni in meseria aleasa, in domeniul pe care vrea fiecare sa-l urmeze sau la scoala de meserii la care pot sa obtina o calificare ce le va aduce un venit foarte bun si implicit o viata mai buna.

    Nu cunosc tara incepand cu vestul Europei si terminand cu America de Nord sa nu aiba nevoie de oameni calificati.
    Pentru ca pana la urma asta e scopul unui sistem bun de educatie: sa se raporteze si sa conteze pentru fiecare copil in parte. Unul se va face IT-ist de top, altul va lucra la NASA, altul va fi un economist pe Wall Street, altul va preda la Oxford, altul va scrie poezie in Spania etc. Vor fi medici, ingineri care vor lucra in Romania sau in occident, vor fi multi care vor avea propria lor afacere.

    Dar vor fi si elevi care vor avea meserii extraordinare: in constructii, in instalatii, in gastronomie, in croitorie etc. Si ei vor putea avea propriile afaceri, salarii bune.

    Toti trebuie sa-si gaseasca drumul. Fiecare are valoare si dorinta de a reusi. Depinde de tara, de sistemul de invatamant care trebuie sa stie cum sa puna in evidenta pe fiecare si fiecare sa fie ajutat pentru a razbi in viata. Pentru ca pana la urma despre asta este vorba: despre reusita din viata, despre bunastare, calitatea vietii, fericire si multumirea de sine.

    In Romania nu se intampla lucrul asta si multi copii, mai ales de la sate, sunt total dezavantajati. Cati nu se „pierd” pe drumul de acasa la scoala? Pentru atatea destine frante intr-o tara careia nu-i pasa de nimic, statul roman nu raspunde. 41% analfabeti functionali, o rata uriasa a abandonului scolar, etnia roma nesustinuta, neajutata de guvern, nu exista programe de integrare, nu exista indrumare. Niciun guvern nu a dat socoteala pentru manelizarea acestui popor. Bine ca avem baluri cu lautari, sex si bautura. Elevii romani se distreaza. Daca priviti strada veti vedea zilnic atatia oameni tineri si foarte tineri care nu au nimic de facut. N-au nicio preocupare, nicio angajare, nicio responsabilitate. In curand vine, iar, si vacanta. Ce bine!

    Am vazut la stiri cum toata lumea este fericita in Romania. Mai avem putin si ajungem pe primul loc in lume. De ce oare? Poate pentru ca ne multumim cu foarte putin, suntem resemnati si am invatat sa nu facem mofturi, sa nu avem pretentii. Nu cu mult timp in urma a fost un sondaj de opinie: de cati bani aveti nevoie pe luna ca sa fiti multumit? Cele mai multe raspunsuri au fost 2000 - 3000 de lei, maxim 4000 de lei (51%).

    P.S. Mihai Gane este poetul roman din Spania, la care ma refer.
    „Originar din comuna argeşeană Lereşti şi stabilit în Spania cu familia de când avea nouă ani, Miguel (Mihai) Gane (30 de ani) este acum cel mai bine vândut poet în Spania.
    În 2017, a fost nominalizat la Premiul Naţional de Poezie din Spania, fiind la un pas de a primi premiul pentru cea mai bună carte de poezie a anului. A fost publicat şi în ţări din America Latină şi America de Sud, iar pe reţelele sociale are 243.000 de fani pe Facebook, 378.000 de urmăritori pe Instagram și peste 62.000 de urmăritori pe Twitter.
    Prima carte a fost tipărită până acum în 17 ediţii de cel mai mare grup editorial din lume, iar poeziile lui Mihai (Miguel) Gane s-au aflat, săptămâni la rând, în topul vânzărilor de literatură, având prezentări la Feria del Libro, din Madrid sau Sant Jordi, cele mai prestigioase aşezăminte literare din Peninsula Iberică”. - https://www.gandul.ro/actualitate/un-tanar-roman-in-topul-celor-mai-bine-vanduti-poeti-din-spania-doar-marele-federico-garcia-lorca-il-depaseste-20094635

    In Romania, editurile l-au ignorat cu desavarsire, intr-un fel este explicabil:
    „Țările cu cea mai mare creștere a cifrei de afaceri în sectorul editorial din acest secol:
    Marea Britanie a atins un record al ultimilor opt ani, vânzând peste 200 de milioane de cărți în 2020, potrivit Neilson BookScan, iar SUA a înregistrat o creștere a pieței de 8,2% în 2020, cu 750,89 milioane de vânzări, cel mai mare nivel din 2010”. - https://alephnews.ro/cultura/lideri-la-cultura-tarile-cu-cea-mai-mare-crestere-a-cifrei-de-afaceri-in-sectorul-editorial-din-acest-secol/

    „În ultimii doi ani, numărul bibliotecilor școlare a scăzut constant, de la 6.545 în 2019, la 6.050 în 2022, în vreme ce numărul copiilor care au împrumutat cel puțin o carte școlară s-a diminuat și el cu peste 450.000. Organizația Salvați Copiii și Libris continuă proiectul de dotare a școlilor din țară cu un fond de carte complex, care să permită accesul tuturor copiilor la lectură și la cunoaștere. - https://www.argument.ro/romania-se-situeaza-pe-ultimul-loc-in-uniunea-europeana-in-ceea-ce-priveste-consumul-de-carte/ - martie 2023

    „România se situează pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește consumul de carte. Cu o cifră de afaceri de circa 60 de milioane de euro înregistrată de edituri din comercializarea de carte, România este depășită de toate țările din Uniunea Europeană, fiind la o distanță astronomică de Germania, cea mai mare piață de carte din Europa, care înregistrează vânzări anuale de circa 9 miliarde de euro”. - https://www.revistabiz.ro/romania-este-codasa-ue-la-consumul-de-carte-vanzarile-editurilor-sunt-de-doar-60-mil-euro-pe-an/

    In 2017 Federatia Editurilor din Europa a editat sub titlul „Industria Cartii in Europa: Un tablou in premiera”, o analiza amanuntita cu privire la vanzarea, editarea, consumul de carte. Unde se afla Romania nu mai e cazul sa spun.

    Trebuie sa constientizam ca:
    „Indicatorul AROPE, utilizat de Eurostat pentru a măsura riscul de sărăcie și excluziune socială în Europa, arată că cel mai dezastruos scor se înregistrează în România: 41,5% dintre copiii - adică 1,5 milioane - se confruntă cu nutriție deficitară, acces limitat la educație și servicii sociale”. - https://www.dw.com/ro/copiii-din-rom%C3%A2nia-cei-mai-expu%C8%99i-s%C4%83r%C4%83ciei-dintre-copiii-europeni/a-64908444

    „56.960 de copii români trăiau în sărăcie extremă în 2022, cu mai puțin de 2,15 dolari pe zi, acest lucru însemnând că au aveau cele mai mici oportunități de a avea acces la serviciile esențiale. 155.000 de copii români trăiau cu mai puțin de 3,65 dolari pe zi, în timp ce numărul copiilor care trăiau cu mai puțin de 6,85 dolari pe zi era egal cu 346.210”. - https://www.unicef.org/romania/ro/comunicate-de-pres%C4%83/copiii-sunt-cei-mai-afecta%C8%9Bi-de-stagnarea-progreselor-%C3%AEnregistrate-la-nivel

    Cati dintre copiii buni la invatatura (nu ma refer doar la olimpici sau cei care au castigat premii, concursuri internationale), cati sunt popularizati? Cati sunt invitati in emisiuni TV, pe canapea, sa povesteasca despre ei? Cate exemple pozitive de oameni extraordinari sunt date elevilor romani? Cati elevi au auzit despre Alyssa Carson, spre exemplu?
    „Este, oficial, cel mai tânăr astronaut din lume și, probabil, prima ființă umană care va ajunge pe Planeta Marte, în 2033. Alyssa Carson a învățat să piloteze o navă spațială înainte să știe cum să conducă o mașină și, la doar 17 ani, a absolvit deja cursurile Academiei care pregătește cosmonauți profesioniști.

    Alyssa Carson are 17 ani și este cel mai tânăr astronaut în pregătire din întreaga lume. Când avea doar trei ani, fetița de atunci a luat o decizie care i-a marcat viața: și-a dorit sa fie primul om care ajunge pe planeta Marte. „Cam când aveam trei ani, în jurul acestei vârste, când eram doar o fetiță, mă uitam la desene animate la televizor și personajele mergeau în aceste aventuri imaginare în fiecare episod, pentru a-i învăța pe copii lucruri despre junglă…. Sau despre altele. Unul dintre ele era despre o misiune pe Marte și, după ce m-am uitat la asta, cum personajele își luau prietenii și mergeau cu ei pe Marte...” - https://www.digi24.ro/stiri/externe/mapamond/tanara-pe-care-nasa-o-antreneaza-sa-locuiasca-pe-marte-nu-ma-sperie-nimic-legat-de-spatiu-1045374

    Nu toata lumea o sa ajunga pe Marte, dar oferita sansa copiilor ca inca din scoala primara sa creasca cu modele care sa-i motiveze, sigur foarte multi vor ajunge departe. (macar pe Luna).





    • Like 1
  • Ana Gia Ana Gia check icon
    Nu sunt surprinsa sa vad ca pt acest articol nu sunt comentarii…Din pacate majoritatea romanilor e atrasa de barfa, nonvalori si șmecheri. Cand alte tari investesc in educati, noi investim in pensii si mariri de salarii.
    • Like 1
    • @ Ana Gia
      Mihai check icon
      Depinde despre ce pensii si salarii vorbim. Daca sunt vizate pensiile necontributive si salariile plimbatorilor de hartii angajati pe alte criterii decat cele de competenta e una iar daca e vorba de cele bazate pe contributivitate e alta. Nu cred ca se poate obtine perfromanta in educatie fara o salarizare corespunzatoare a personalului din domeniu pentru ca pur si simplu cei mai buni oameni nu pot fi retinuti, lucru valabil si pentru sistemul medical.
      • Like 1
    • @ Mihai
      Ana Gia Ana Gia check icon
      Scuze, dar la ce profesori sunt (majoritatea), mi-ar fi rușine sa cer mărire de salariu :)
      • Like 0
    • @ Ana Gia
      Mihai check icon
      Salariile mici nu vor atrage si nici retine oamenii de calitate iar rezultatele se vad peste tot in lume unde profesorii nu sunt remunerati corespunzator. Cei bine pregatiti migreaza spre scoli mai bune sau spre mediul privat si apoi ne miram de ce nu sunt rezultate. E un cerc vicios care trebuie intrerupt iar o modalitate este cresterea salariilor.
      • Like 1
    • @ Ana Gia
      Mai aveați puțin și puneați punctul pe i. Salariile bugetarilor - în toate domeniile - ar trebui acordate pe criterii de competență și nu pe baza unei grile din legea salarizării. Numai așa "locomotivele" ar avea o motivație în plus să tragă greul societății.
      • Like 2
    • @ Mihai
      Domnule,
      Salarii in sanatate ?? Cred ca sunt printre cele mai mari din structurile de stat.
      Cat despre dascali, sunt o secta care doar cere ... Normal, ca toti romanii in actualitate. Cati profesori a-ti vazut sa demisioneze pentru incapacitate profesionala ? In schimb la examenele de titularizare obtin rezultate de toata jena. Daca maresti salariile la tot corpul didactic incompetentii vor incasa si mai mult pentru prestatii jalnice. Daca creezi un sistem de "triere" si retrebuire dupa nivel, apar marsaviile directorilor si inspectorilor...
      Ce-i de facut ? Ce arde nu putrezeste ! Cauterizare pe viu.
      Alegatorii sunt din ce in ce mai analfabeti, politicienii la fel. Unde ne oprim ?
      Sa auzim numai de bine,
      • Like 0
    • @ George Bucsan
      Mihai check icon
      Principiile economice functioneaza si astfel de explica calitatea profesorilor care accepta sa fie angajati pe salariile respective. O triere se face doar ca aceasta trebuie sa permita ocuparea unui anumit numar de locuri care este dat de numarul de elevi deci rezultatele sunt cele asteptate, nicio anomalie aici. Sunt cazuri cand posturile nici nu se ocupa iar scoala se considera norocoasa daca poate angaja un profesor pensionar in aceasta situatie.
      De acord cu introducerea unor criterii legate de cresterile salariale doar ca e greu sa se gaseasca un echilibru care nu duce la accentuarea polarizarii. De exemplu ce ar determina un profesor performant sa ramana la o scoala mediocra care per ansamblu nu are rezultate, cum ar fi cele in mediul rural? In plus exista sindicate puternice in invatamant, care la fel ca in mediul privat, au cereri mai mult legate de salarizarea baza decat de remunerarea performantei.
      Lucrurile au degenerat in politica exacti din acelasi mortiv si anume lipsa meritocratiei. Daca ne uitam doar la PNL, un partid care si-a importat actualul presedinte cu exceptie de la propriul statut. Cine se baga in asa ceva cand vede cum i se impune un special, cu doctorat a la Ponta, ocolind statutul, ca sef de partid?
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult